جمعه 3 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تقسيم‌بندی فتنه به روايت مصباح يزدی، ايلنا

- فتنه در يک تقسيم‌بندی کلی شامل فتنه‌های با رنگ و بوی دينی و فتنه‌های غيردينی و دنيوی می‌شود
- عده‌ای تحت عنوان وظيفه شرعی در جريان فتنه، تيشه به ريشه دين می‌زنند.


ايلنا:رييس موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به اين که يکی از عوامل ايجاد فتنه، وجود گرايش‌های مطابق با هواهای نفسانی در جامعه است، بر لزوم برنامه‌ريزی جدی فرهنگی از سوی مسئولان کشور تاکيد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا،آيت‌الله محمد تقی مصباح يزدی طی سخنانی در درس اخلاق هفتگی‌اش در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با تشريح چگونگی شکل‌گيری فتنه در جامعه افزود: منظور از فتنه اجتماعی اين است که در جامعه فعاليت‌هايی شود که تشخيص حق از باطل مبهم شود و به اين وسيله عده‌ای ناخواسته به دام گمراهی فتنه‌گران بيفتند.
وی در ادامه با تقسيم‌بندی کسانی که در شکل‌گيری فتنه نقش داشته‌اند، در سه گروه گفت: گروه اول کسانی هستند که به خاطر اغراض شخصی شرايط غبارآلودی ايجاد می‌کنند تا با گل‌آلودکردن آب، ماهی مقصود خود را صيد کنند. دسته دوم کارگزاران اين دسته هستند که عموما از اراذل و اوباش محسوب می‌شوند و در حقيقت مزدوران گروه نخست به شمار می‌روند.
مصباح يزدی ادامه داد: گروه سوم را هم کسانی تشکيل می‌دهند که اگر چه سوء نيت هم ندارند، اما به دليل جهل و بی بصيرتی اقداماتی می‌کنند که در نهايت به سود فتنه‌گران اصلی تمام می‌شود.
وی با تاکيد بر اين که تکليف ما در شرايط فتنه در جهت روشنگری جامعه مضاعف می‌شود، ادامه داد: در مقابل سه گروه يادشده وظيفه ما اين است که نگذاريم مردمی که هنوز در دام فتنه نيفتاده‌اند، در معرض تهديد قرار بگيرند، ضمن آن که جلوی فتنه را هم بايد بگيريم.
اين استاد حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به اين که فتنه در يک تقسيم‌بندی کلی شامل فتنه‌های با رنگ و بوی دينی و فتنه‌های غيردينی و دنيوی می‌شود، اظهار داشت: وظيفه اصلی ما در قبال جريان فتنه درباره فتنه‌زدگانی است که به دليل بی بصيرتی حرف‌هايی زده‌اند يا کارهايی می‌کنند که کفار و مشرکان آن را می‌پسندند.
وی تصريح کرد: همواره در اجتماع افرادی هستند که آگاهانه می‌خواهند مردم را به انحراف بکشانند و اين افراد به عنوان عوامل اصلی فتنه ها طبق فرمايش قرآن در سوره ياسين قابل هدايت نيستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، در بخش ديگری از سخنانش با بيان اين که عده‌ای تحت عنوان وظيفه شرعی در جريان فتنه، تيشه به ريشه دين می‌زنند، تصريح کردند: وظيفه ما طلبه‌ها در مقابل گروه سوم که در حقيقت قربانيان فتنه محسوب می‌شوند بسيار سنگين است و می‌بايست با زبان نرم و بيان استدلالی به ارشاد اين افراد بپردازيم.
مصباح يزدی در ادامه با انتقاد از کسانی که در مقابل جريان فتنه ، صرفا تماشاگر هستند و اقدامی برای دفع آن نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: جهل و هواهای نفسانی از جمله عوامل مهم گرفتارشدن بخش قابل توجهی از مردم در دام فتنه است که وظيفه ما در جهت رفع جهل، روشنگری و افشاگری است تا حق از باطل کاملا روشن شود.
وی تاکيد کرد: درباره مقابله با عامل هواهای نفسانی و تمايلات دنيوی نيز بايد توجه داشت که اين کار نيازمند برنامه بلند مدت از طريق رسانه‌های جمعی و برنامه‌ريزی مسنجم دستگاه‌های فرهنگی و ارشادکننده کشور است تا از اين طريق تربيت صحيح افراد محقق شود و جلوی رشد گرايش‌های فاسد در جامعه گرفته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016