جمعه 3 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی در نماز جمعه: معصومين می‌گويند اگر بر درگاه خدا انابه کنيد، زلزله متوقف می‌شود، مساله حجاب کمتر از هدفمندکردن يارانه‌ها نيست، ا

عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار اين مطلب که يادمان باشد کشورمان هرچه دارد از معنويت دارد، تصريح کرد: دوره سياه طاغوت؛ دوره دين‌زدايی، اخلاق‌زدايی و استقلال‌زدايی و نيز آزادی‌ستيزی بود و آنچه باعث درآمدن ما از آن دوره سياه شد عشق به خدا، سنگرهای مساجد، حسينيه‌ها، معنويت و حجاب بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله سيداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران با حضور در مراسم بزرگداشت ياد و خاطره شهدای مسجد منشور که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين ميرتاج‌الدينی، معاونت رياست جمهوری برگزار شد، پس از درود بر ارواح پاک شهيدان اظهار کرد: روح اين مجالس انتقال فرهنگ شهادت است و به برکت چنين مجالسی است که می‌توان فرهنگ شهادت را به کسانی که در زمان دفاع مقدس حضور نداشتند، انتقال داد.

وی افزود: فرهنگ شهادت ابعاد گسترده‌ای دارد که اين فرهنگ،‌ فرهنگ عشق به خدا، ولايتمداری، ايثار، عزت،‌ آزادی‌خواهی و ظلم‌ناپذيری است و اين موارد از ابعاد اين فرهنگ هستند، ولی بايد دانست که مهم‌ترين بعد از ابعاد فرهنگ شهادت، فرهنگ معنويت در جامعه است.

خاتمی بيان کرد: شهيدان جان خود را فدا کردند تا فرهنگ معنويت در جامعه جان بگيرد و پاسداری از فرهنگ شهادت به آن است که نگذاريم که فرهنگ معنويت کمرنگ شده و رنگ ببازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امام جمعه موقت تهران با بيان اين مطلب که روح دعوت همه انبيا اين بوده است که بشر را با خدا آشتی دهند و بندگی خدا،‌ يعنی آشتی با وی، اظهار کرد: روح دعوت همه امامان نيز همين بوده است و آقا حجت‌ابن‌الحسن عسکری(ع) نيز اين بعد مهم را در سراسر جهان گسترش خواهند داد.

خاتمی با طرح اين سوال که معنويت يعنی چه؟، گفت: بعضی معنويت را تنها در يک بعد می‌بينند و بايد دانست معنويتی که قرآن و روايات مطرح می‌کنند، ذوابعاد و گسترده است و آن بدين معناست که خدا بايد در صحنه زندگی حضور داشته باشد زيرا اگر می‌توان ذات خدا را در زندگی ديديد، اين معنويت است و چشم، زبان، گوش و اعضا و جوارح بايد خدايی باشند و نمازمان نيز بايد با توجه بوده و در عرصه خانوادگی نيز بايد در عرصه خانه حاکم باشد.

وی ادامه داد: پيامبر اکرم(ص) هيچ چيزی را بر نماز ترجيح نمی‌دادند و بايد گفت معنويت در عرصه سياسی اين است که در موضع‌گيری‌ها و اظهار نظرها خدا مدنظر باشد و بايد دانست که دروغ، تهمت، افترا و تخريب بی‌دليل با معنويت سازگار نيست و ما اين‌ تز که هدف وسيله را توجيه می‌کند را تز غلطی می‌دانيم و معتقديم همان‌گونه که هدف مقدس است، بايد وسيله نيز مقدس باشد و اين‌که انسان بخواهد به هر قيمتی، ولو باشکست خطوط قرمز الهی به جايی برسد، اين ضد معنويت است.

خاتمی با اشاره به اين‌که معنويت يعنی انسان در مواضعش به صورت شفاف جز خدا را لحاظ نکند، بيان کرد: معنويت در عرصه اجتماعی اين است که به فکر همنوعان باشيم. پيامبر(ص) می‌فرمايد نامسلمان است کسی که سير بخوابد و همسايه‌اش گرسنه باشد. البته اين نماد است و اين يعنی اين‌که نامسلمان است کسی که وضعش خوب است و خدا به وی مکنت داده است و می‌تواند دست ديگران را بگيرد ولی اين کار را انجام ندهد.

امام جمعه موقت تهران با تاکيد بر اين‌که بايد پاسدار معنويت باشيم و اجازه ندهيم کسانی فرهنگ معنويت را بشکنند، گفت: به صراحت می‌گويم، بی‌حجابی، کشف حجاب و بدحجابی، دهن‌کجی به معنويت است.

وی ادامه داد: جنگ نرم اينجاست. همه بشنوند اين جنگ نرم کمتر از جنگ نرم سياسی که دشمن آغاز کرده نيست، دلسوزانه و عاشقانه به نظام، از مسوولان محترم می‌خواهم که مساله حجاب را کمتر از هدفمند کردن يارانه‌ها نبينند. البته اميدواريم هدفمند کردن يارانه‌ها سامانه يافته، شکل بگيرد؛ چراکه خدمتی است به اين کشور و کاری است که ساليان سال بايد انجام می‌شد و حالا دارد با رعايت همه جوانب انجام می‌شود، اما بايد دانست قصه حجاب به نظر ما در عرصه فرهنگی از هدفمند کردن يارانه‌ها به مراتب مهم‌تر است.

خاتمی اظهار کرد: در برخی نقاط شمال شهر، تفرج‌گاه‌ها و کوه‌ها چه می‌گذرد؟ کسانی دارند آرام آرام کشف حجاب را تجربه می‌کنند تا سيرت رضاخانی را احيا کنند. من به مسوولان امر هشدار می‌دهم تا دير نشده است بجنبيد، اين يک تکليف شرعی است.

خاتمی گفت: انقلاب برای اين بود که دين بر صحنه جامعه حاکم باشد ولی امروز ما شاهد هستيم که بدون ترديد دست بيگانگان در جريانی خزنده در پشت ماجرای گسترش بی‌حجابی در حال فعاليت است. ما بايد بدانيم پيام شهدا و منطق دين اين است که مسوولان محترم کارهای اجرايی و فرهنگی را بايد با هم انجام دهند و اين‌ها منهای همديگر و قانون جواب نمی‌دهد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری بيان کرد: قرآن می‌گويد در تحليل‌هايتان فقط مسائل مادی را نبينيد بلکه جايی را هم برای معنويت و عوامل معنوی موفقيت بگذاريد.

وی در ادامه با بيان اين مطلب که هيچ کس در اين کشور نيست که اهل ايران باشد و رشد موفقيت آن را نخواهد، گفت: قرآن می‌گويد اگر موفقيت می‌خواهيد، کار و همت مضاعف و برنامه ۲۰ ساله آری ولی آنچه به اين‌ها روح می‌دهد، معنويت بايد باشد.

وی با اشاره به آياتی از قرآن کريم گفت: در تحليل‌ها و برنامه‌ريزی‌ها بايد بدانيم که هر يک قدمی که کشور به سوی معنويت بيشتر برود، يک قدم به سوی موفقيت گام بيشتری برداشته است و از آن سو هر قدمی که خدای ناکرده از معنويت عقب بنشيند و بدحجابی و ساختارشکنی‌ها افزايش پيدا کند، از موفقيت بازخواهد ماند.

خاتمی اظهار کرد: آنکه از ياد خدا اعراض دارد، زندگی‌اش هم بن‌بست خواهد داشت. يعنی اگر ده برنامه ۲۰ ساله هم نوشته شود و برنامه چهار ساله شما هم بسيار دقيق باشد اما اگر خدا بر کشور حاکم نباشد و فضای معنويت در کشور وجود نداشته باشد، همه برنامه‌ها ناکام خواهد ماند و ما بايد اين نکته را جدی بگيريم.

خاتمی با بيان اين مطلب که معنويت و عشق به خداوند در همه عرصه‌ها تاثيرگذار است، گفت: معنويت و عشق به خدا، هم بلاهای ارضی و سماوی را و هم بلاهای بيرونی را از ميان می‌برد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمايند "دعا، بلاهای آمده را برده و بلاهای نيامده را دفع می‌کند" و می‌توان بلاهای زمينی و آسمانی را با عشق به خدا و معنويت دفع کرد.

وی با اشاره به اين مطلب که در ارتباط با زلزله‌ای که اين روزها در تهران به عنوان يک مساله روز در محافل مطرح است، بايد گفت: هيچ کس جز معصومين(ع) که علم غيب دارند نمی‌توانند زمان دقيق زلزله را مشخص کنند و با پيشرفت‌های علمی نيز پنج تا ده دقيقه قبل از آن می‌توانند بگويند زلزله‌ای اتفاق خواهد افتاد و اين‌که کسی به دقت بگويد در فلان تاريخ و روز زلزله اتفاق می‌افتد اين تنها در حوزه معصومين(ع) است که به اذن‌الله، علم غيب دارند.

خاتمی تصريح کرد: به فرض هم زلزله‌ای در راه باشد، معصومين(ع) به ما می‌گويند اگر بر درگاه خدا رفته و انابه کنيد، زلزله متوقف می‌شود.

وی افزود: ما در قرآن کريم آيه‌ای با عنوان آيه‌ی "ضد زلزله" داريم که روايت آن هم از پيامبر اکرم(ص) و هم از امام رضا(ع) نقل شده است و سندش هم سند خوبی است و در "من لايحضره‌الفقيه" آمده است و اين روايات نيز در تفسير نورالثقلين جلد ۴، صفحه ۳۶۸ وجود دارد و مضمون اين روايات اين است که اگر کسی در شب يا روز بخواهد بخوابد و آيه‌ی ۴۱ از سوره فاطر را بخواند خانه بر سر او خراب نخواهد شد و امام رضا(ع) نيز با اشاره به اين مطلب می‌فرمايند که "نمی‌شود کسی اين آيه را بخواند و سقف خانه بر روی وی خراب شود."

وی با بيان اين مطلب که می‌شود با معنويت حتی زلزله را هم مهار کرد و در مورد بلاهای بيرونی هم همين طور است، افزود: ما بلاهای بيرونی هم داريم. ۳۱ سال است که اين بلاهای بيرونی به جان‌مان افتاده‌اند ولی هيچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند، ۳۱ سال است آمريکا در پشت مرزهای کشور زمين‌گير شده است و اين به برکت اين بوده است که کشور، کشور عشق به خدا و معنويت است.

وی با بيان اين‌که اگر شما بنده خدا باشيد، آمريکا تا کنون غلطی نتوانسته است بکند از اين به بعد هم نخواهد توانست اظهار کرد: آيه‌ای ديگر در قرآن کريم می‌گويد "شما فهم‌تان را نسبت به دين انجام دهيد، از ناحيه خدا مطمئن باشيد."

خاتمی گفت: تهديد اتمی آمريکا، رذيلانه‌ترين کار ممکن بود که البته از توان‌شان ساخته نيست و همان يک ننگ بمباران اتمی هيروشيما و ناکازاکی که بيش از ۲۰۰ هزار نفر را در آن درجا کشتند تا ابد برای آنان کافی است و اين نشانه استيصال است.

وی افزود: دائما می‌گويند حمله به ايران را ما همچنان بر سر ميزمان داريم و ۳۱ سال است که اين اراجيف را تکرار می‌کنند. ملت ايران هم در تمامی اين سال‌ها و تا ابد می‌گويد که ما هم در صورت حمله آمريکا، همه گزينه‌ها را بر سر ميز داريم.

امام جمعه موقت تهران گفت: وقتی قرار باشد که ايران اسلامی ناامن باشد، آمريکايی‌ها مطمئن باشند حتی در خانه‌هايشان امنيت نخواهند داشت و انقلابيون دنيا،‌ تمام منافع‌شان را در سراسر جهان به خطر خواهند انداخت و اين طور نيست که اين لقمه به اين راحتی از گلوی آنان فرو رود.

وی اظهار کرد: قرآن وعده می‌دهد و می‌گويد نگران آنها نباشيد بلکه نگران خودتان باشيد و نگذاريد فاز معنويت در اين کشور کمرنگ شود و ساختارشکنان و هنجارشکنان هر روز اين سرمايه معنويت را کمرنگ کنند. مردم عزيز ما امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، دشمن غلطی نمی‌تواند بکند. ولی بايد دانست اين‌گونه هتاکی‌ها به دين و ساختارشکنی‌ها، آسيب زننده است.

وی با اشاره به اين‌که فرهنگ شهادت، فرهنگ معنويت است ادامه داد: اين فرهنگ ۳۱ است کشور ما را بيمه کرده و ان‌شاءالله بيمه خواهد کرد.

وی ادامه داد: اينکه گناه، زلزله و بلاهای ديگر را در پی دارد، جای شکی نيست. پيامبر مکرم اسلام(ص) فرموده‌اند آن‌که به انسان ضربه می‌زند، خود فرد است پس گناه را دست کم نگيريم. گناه گسترده شود، عذاب، زلزله يا غير آن حتمی است. بنابراين نبايد در برابر گنهکاران بی‌تفاوت بود و بايد امر به معروف و نهی از منکر کرد و در برخورد با گناه‌کاران هم نبايد از مرز قانون بيرون رفت. کشور، کشوری اسلامی است و همه رفتارها بايد قانونی باشد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: البته اين طور نيست که هر بلايی رسيد بگوييم فقط عاملش گناه بوده است و در اين رابطه اميرالمومنين علی(ع) سه فلسفه برای بلاها ذکر می‌کنند. ايشان می‌فرمايند، گناه برای ظالمين ادب، برای مومنان امتحان و برای انبيا درجه است و نبايد تا بلايی آمد، زود اين‌گونه تحليل را کرد که فلسفه آن گناهان بوده است؛ زيرا برخی از تحليل‌های يک‌جانبه گاهی دل‌هايی را بی‌جهت می‌سوزاند.

به گزارش ايسنا، خاتمی در ادامه صحبت‌های خود با بيان خاطره‌ای از حضور خود در شهرستان بم گفت: پس از برگزاری مجلس عزاداری در اين شهر، يکی از خانم‌های حاضر در آن به من گفت که من ۱۸ تن از عزيزان خود را در زلزله بم از دست دادم و بر تمامی آنها صبر کردم ولی اين داغ که از زمان زلزله تاکنون گفتند بمی‌ها چون گناه کردند زلزله برايشان آمد از دلم بيرون نمی‌رود.

وی افزود: مگر جای ديگری گناه نيست. هر شهری که می‌رويم هم گناه است و هم ثواب و هم آدم‌های خوب هستند و هم آدم‌های بعد. اين يک فلسفه است. چه بسا برای بعضی امتحان و برای برخی امتحانی برای درجه گرفتن آنها است و بايد به اين نکات در تحليل‌هايمان توجه داشته باشيم.

به گزارش ايسنا در ادامه اين مراسم خاتمی با اشاره به مقام حضرت زينب(س) اظهار کرد: بهترين لقب آن حضرت، زهرای ثانی است و به درستی حضرت فاطمه زهرا(س) در حضرت زينب(س) تجلی يافته است و کربلا مديون امام زين‌العابدين(ع) و حضرت زينب(س) است و زبان عاجز از بيان صبر و حلم آن حضرت است.

وی در پايان از خداوند متعال توفيق پيمودن راه شهيدان را خواستار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016