یکشنبه 5 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت در نهايت اجرای قانون "عفاف و حجاب" را پذيرفت، جهان

دولت در نهايت اجرای قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" را که مصوب سال ۸۴ است، پذيرفت و اين قانون تحت نظر يکی از معاونان وزير کشور اجرا می شود.
به گزارش سرويس جامعه جهان، اين قانون که در سال ۸۴ و در سالهای پايانی دولت محمد خاتمی تصويب شده بود به دليل پاره ای از ملاحظات که رئيس جمهور آنها را "اشکالات طرح" می ناميد، متوقف شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" بعد ها در چندين مورد در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، مورد بررسی و تجديد نظر قرار گرفت ونهايتا در دوره وزارت صفارهرندی نهايی شد.

با اين حال قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" که در آن وظايف حدود ۲۰ سازمان و ارگان دولتی در اين رابطه تعريف شده است، تا امروز اجرا نشده است. تنها بخش و نهادی که مطابق اين قانون وظايف خود را انجام داد، نيروی انتظامی بود که آن هم به دليل تنها ماندن و عدم حمايت از او به وسيله ديگر نهادها در اين عرصه، پس از بروز برخی فشارها و انتقادات، کار را نيمه تمام رها نمود.

برخی از مسؤولان دولتی با طرح اين موضوع که موی سر زنان ارتباطی به دولت ندارد، از اجرای اين قانون تا امروز شانه خالی کرده‌اند؛ چه آنکه در همين راستا تلاش های زيادی صورت گرفت تا گشت ارشاد برای هميشه متوقف شود.

"منيره نوبخت" عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئيس شورای فرهنگی زنان چندی پيش اعلام کرده بود که قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" با نظر مستقيم رئيس جمهور متوقف شده است. به گفته وی رئيس جمهور نسبت به اصل اجرای اين قانون اعتقاد داشته،اما بخشهايی از اين قانون را نيازمند اصلاح و تغيير می دانند.

نوبخت تاکيد کرد: با اين حال اين قانون چندين بار اصلاح شده است اما کارگروه های اجرايی آن در نيمه راه تعطيل شده اند. وی در گفتگو با يکی از رسانه ها اظهار داشت که مقام معظم رهبری در چندين مورد نسبت به اجرا نشدن اين قانون تذکر داده اند.

هفته گذشته حجة الاسلام رهبر - رئيس فراکسيون روحانيون مجلس - نيز در گفتگو با يک هفته نامه، نسبت به وضعيت حجاب در کشور انتقادات تندی را مطرح کرد. وی همچنين از مذاکره با دولت برای اجرای قانون حجاب و عفاف خبر داد.

پس از اظهار نظر رهبر، برخی ديگر از اعضای کمسيون فرهنگی مجلس نيز نسبت به اجرای بدون کم وکاست اين قانون تذکر دادند و نهايتا در جلسه ای که تعدادی از نمايندگان مجلس خدمت مقام معظم رهبری رسيدند، اين موضوع مجددا مطرح می شود و رهبر انقلاب نيز نسبت به اجرای هر چه سريعتر قانون تاکيد می فرمايند.

در همين راستا هفته گذشته وزير کشور از اجرای اين قانون خبر داد و فرمانده ناجا طرح جديد نيروی انتظامی در برخورد با مظاهر منکرات در جامعه را در جلسه ای غير علنی به نمايندگان مجلس ارائه کرد.

اجرای اين قانون توسط دولت، هر چند ديرهنگام است، اما آن را بايد به فال نيک گرفت. انتظار می رود اين قانون فرصتی را فراهم کند تا دستگاه های ذيربط در کنار هم، ضمن تقسيم کار مشخص اجرای اين قانون را با جديت بيشتری دنبال کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016