چهارشنبه 15 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد درکنفرانس مطبوعاتی در نيويورک: اگر آمريکا بانی قطعنامه باشد معنايش تسليم اوباما و پايان دوران او است، ايسنا

*بهترين فرصت برای اوباما اصلاح رابطه با ايران است


رييس جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرد: دوران بمب اتم به عنوان بدترين و زشت‌ترين سلاح گذشته است و ما به لحاظ اخلاقی و کاربردی، بمب اتم را مردود می‌دانيم.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دولت احمدی‌نژاد در يک کنفرانس مطبوعاتی در نيويورک گفت : به لحاظ اخلاقی بمب اتم را ضد بشريت می‌دانيم واگر اين بمب‌ها کارآيی داشتند چرا در افغانستان و عراق به کمک آمريکا نيامدند و چرا از سقوط شوروی سابق جلوگيری نکردند؟

احمدی‌نژاد با بيان اينکه رژيم صهيونيستی بيش از ۲۰۰ بمب اتم دارد اما به اين رژيم در غزه کمکی نکرد، تصريح کرد: دوران بمب اتم گذشته و اکنون دوران انديشه، منطق و انسانيت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد گفت: کسانی که اين ضدانسانی‌ترين تسليحات را انبار کرده‌اند ، مردم خود و جهان را به خطر می‌اندازند و ما با اصل داشتن بمب اتم مخالفيم.

رييس‌جمهورتصريح کرد: شعار ما "انرژی هسته‌يی برای همه و سلاح هسته‌يی برای هيچ‌کس" است.

احمدی‌نژاد گفت: اکنون کل جامعه بشری بايد با شعار اخلاق و منطق انسانی در مقابل دارندگان سلاح بايستد و آنان را وادار به خلع سلاح کند.

احمدی نژاد در ادامه در جواب سوالی که به نوعی در بحث برنامه هسته‌ای ايران، جامعه جهانی را معادل آمريکا خوانده بود، گفت : اگر آمريکا و دوستانش معادل همه جهان است ، اين ايده بايد اصلاح شود.

وی افزود: ۱۱۸ کشور عضو غيرمتعهدها، ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی و گروه ۸ از برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ايران حمايت کرده‌اند.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه آژانس و دبيرکل سازمان ملل هم بايد براساس قانون و عدالت رفتار کنند، اين سوال کليدی و معنادار را مطرح کرد که اگر مقر سازمان ملل در تهران قرار داشت و ايران نيز دارای حق وتو بود، باز هم دبيرکل همينطور صحبت می‌کرد؟

وی اظهارداشت: تسلط چند کشور با امتيازات انحصاری در مراکز اصلی جهان موجب کينه و تبعيض است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه بيش از ۶۰ سال از ايجاد شورای امنيت گذشته اما ناامنی بيش از گذشته شده است، گفت: ساختار شورای امنيت غيردموکراتيک و ناعادلانه است و قادر نيست امنيت را برقرار کند و وضعيت ان پی تی هم همينطور است.

وی خاطرنشان کرد که علت نشست بازنگری معاهده ان پی تی هم همين است که اين معاهده از مسيرها منحرف شده و نيازمند اصلاح است.

احمدی نژاد در جواب سوالی درباره اعلام شمار بمب‌های اتمی آمريکا به عنوان گامی مثبت، گفت : اينکه آمريکا اعلام کرده بيش از ۵ هزار بمب دارد قدمی به جلو است.

رييس جمهوری افزود: ۲ بمب آن بلا را سر مردم دو شهر ژاپن آورد، آيا ۵ هزار بمب آن هم از نسل جديد با قدرت تخريبی بالاتر، افتخار است؟ و از سوی ديگر مشخص نيست اين بمب‌ها در کجا نگهداری می شوند.

وی گفت: اگر در آمريکا هستند معنايش اين است که مردم آمريکا بشدت در خطر اين بمب‌ها هستند و اگر در پايگاههای آمريکا در خارج از کشور است به معنای آن است که ساکنان کشورهايی که پايگاههای آمريکا درآن هستند بشدت در خطرند و نکته بعدی هم اين است که آيا مرجع بين المللی مورد تاييد ملت‌ها آن را قبول می‌کند.

احمدی‌نژاد در جواب سوالی درباره اظهارات ضد ايرانی کلينتون در اجلاس ان پی تی اظهارداشت: کدام حرف ما در آن اجلاس خلاف قانون بود؟

وی افزود: ايا اين خلاف قانون است که بگوييم آمريکا اولين کشوری بود که بمب اتم ساخت ، اولين کشوری بود که از آن استفاده کرد و تسليحات حاوی اورانيوم ضعيف شده بر سر عراقی‌ها ريخت و هم اکنون هم چند هزار بمب ذخيره دارد و از سوی ديگر اعضای مستقل آژانس را تهديد هسته‌ای کرده است. کداميک از اين‌ها خلاف است؟

رييس‌جمهور گفت: ما ۱۱ پيشنهاد بسيار روشن ، تخصصی و عادلانه مطرح کرديم که برخلاف تصور وزير خارجه آمريکا، مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

وی ابراز اميدواری کرد که آمريکا فشار خود را از روی سازمان ملل و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بردارد و اجازه دهد در يک روند دمکراتيک اصلاحات واقعی و عادلانه در ان پی تی بوجود بيايد.

احمدی‌نژاد درادامه در جواب سوالی در خصوص طرح مبادله سوخت، با تشريح جزئيات اين موضوع گفت: ما بارها اعلام کرده‌ايم که آماده‌ايم سوخت بدهيم، اما در خصوص شرايط و جزئيات آن بايد توافق کنيم و ملت ايران هرگز چيزی را که بخواهند بر ما ديکته کنند، نخواهند پذيرفت.

رييس‌جمهور اظهارداشت: تمام فعاليت‌های هسته‌ای ايران زير نظر آژانس است در حالی که آژانس حتی يک گزارش هم از آمريکا و متحدانش نداده است.

وی افزود: ما تعهدات خود را انجام داده‌ايم، اما برخی‌ها چيزهايی را می‌خواهند که نشدنی است . آنها از ما می‌خواهند چيزی را که وجود ندارد اثبات کنيم .

احمدی نژاد اظهارداشت: دولت آمريکا ادعا کرده که ايران منحرف شده ما می گوييم اسناد آن را بدهيد و می گويند که سندی نداريم اما مطمئن هستيم که برنامه شما منحرف شده و خودتان سند بدهيد! با چنين منطقی چطور می‌توانيم کار کنيم.

رييس جمهور گفت: از سوی ديگر به کشوری که بعد از ۶۰ سال پنهانکاری اکنون می گويد بيش از ۵ هزار بمب دارد چطور می‌توان اعتماد کرد؟

وی افزود: آنها ما را به تحريم و صدور قطعنامه در شورای امنيت تهديد می‌کنند . می دانيد ما ۳۱ سال است که تحريم هستيم. به عبارتی ملت ايران از زمانی که يک ديکتاتور خشن و ضد دموکراتيک را کنار گذاشتند مورد تحريم قرار گرفتند.

رييس جمهورگفت: آمريکايی‌ها يک جنگ ۸ ساله عليه ما ايجاد کردند و در موضوع هستهای هم تاکنون ۳ قطعنامه عليه ما داده‌اند . ما از تحريم استقبال نمی کنيم اما تجربه نشان می دهد با اين تحريمها ملت ايران متوقف نمی‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: ملت ايران فشارهای آمريکا را به فرصت تبديل کرد به عبارتی از تحريم استقبال نمی‌کند اما از آن وحشت هم ندارد . همچنين آمريکا بيش از ما خسارت خواهد ديد چرا که تحريم در تجارت آزاد شکست خورده است.

وی اظهارداشت: عده‌ای تندرو می خواهند باراک اوباما را به سرعت به نقطه غيرقابل برگشت برسانند . اگر آمريکا بانی قطعنامه باشد معنايش تسليم اوباما و پايان دوران او است و دنيا می‌فهمد که تغييری روی نخواهد داد. البته شکست شعار تغيير در آمريکا آسيبی به ايران نمی‌رساند.

رييس جمهور در ادامه در جواب اين سوال که آيا تحقق خاورميانه عاری از تسليحات اتمی با وجود اسرائيل امکان پذير است؟ گفت : خاورميانه عاری از تسليحات اتمی شدنی است مشروط بر اينکه دولت آمريکا از رژيم صهيونيستی حمايت نکند.

احمدی نژاد افزود: اين از تبعيض‌های بزرگ روزگار ما است که آن رژيم بيش از ۲۰۰ بمب اتم انبار کرده باشد و مورد حمايت کامل آمريکا و متحدانش باشد اما در عوض ايران که همه گونه همکاری با آژانس دارد به بهانه‌های واهی ، تحت فشار قرار گيرد.

احمدی نژاد با بيان اينکه ادامه حمايت دولت آمريکا و برخی دولتهای اروپايی از رژيم صهيونيستی يک اشتباه استراتژيک است، گفت : ۶۲ سال قبل رژيم صهيونيستی را به منطقه تحميل کردند تا حافظ منافع غربيها باشد و قرار بود بر خاورميانه مسلط شود و سياست‌های غربی‌ها را در اين منطقه پيش ببرد اما الان ناتو به منطقه لشکرکشی کرده تا رژيم صهيونيستی را حفظ کند.

احمدی نژاد اظهارداشت: به عبارتی رژيم صهيونيستی برای آمريکا و برخی متحدان غربی آن رژيم ، مانند يک خودروی اوراقی شده که هزينه‌اش بيش از سود آن است و آن راننده به جای سوار شدن مجبوراست پيوسته اين ماشين را هل دهد.

وی گفت: اجازه دهند در آنجا رفراندوم برگزار شود و مسايل خاورميانه در آنجا حل شود و ديگر نياز به تهديد دائم ايران هم نيست. آنها می گويند خاورميانه فقط رژيم صهيونيستی است و اين رژيم هم بايد سلاح هسته‌ای داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در باره روابط ايران و آمريکا گفت که ما در آمريکا شاهد اين هستيم که يک جريان سازمان يافته تلاش می کند دوران اوباما را که اميد اصلاح را بوجود آورد به سرعت به پايان ببرد.

احمدی نژاد افزود: بهترين فرصت برای اوباما اصلاح رابطه با ايران است اما صحبتهای کلينتون که در مجمع عمومی سازمان ملل ايران را متهم کرد ، نمونه‌ای از همان‌هايی است که می خواهد اوباما را سريعا به پايان خط برساند.

وی اظهارداشت: اولين قطعنامه که عليه ايران صادر شود راه بسته خواهد شد و بازگشت به دوران بوش است و ما نگران اين هستيم فرصتی که برای اوباما ايجاد شده از بين برود.

رييس جمهوردر پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا که پرسيد برای اينکه آژانس بتواند عليرغم فشارهای سياسی آمريکا به وظايف تخصصی خود عمل کند چه پيشنهاداتی داريد؟ جواب داد: ما ۱۱ پيشنهاد داديم و فکر می کنم بيش از ۱۰۰ پيشنهاد قابل توجه به کميته‌ها رسيده و اين تعداد پيشنهادات می‌گويد آژانس بايد با اصلاحات همراه شود.

وی افزود: کسانی که بمب اتم دارند کنار بروند و اجازه دهند کشورهايی که سلاح اتمی ندارند، معاهده ان پی تی را درست تنظيم کنند. آنها هم اگر بمب‌های خود را کنار بگذارند به نفع مردمشان عمل کرده‌اند.

احمدی‌نژاد در جواب سوال ديگری درباره اوضاع خاورميانه گفت : اميدواريم سياست مسلح کردن خاورميانه و ايجاد رقابت کاذب در خاورميانه پايان يابد.

وی افزود : غربی‌ها سال گذشته ۲۵۰ ميليارد دلار اسلحه به خاورميانه فروختند و اين هزينه‌ها می توانست صرف بهداشت و رفاه شود.

رييس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تهديد رژيم صهيونيستی عليه مردم منطقه گفت : تبليغ شکست‌ناپذيری اسرائيل درغزه و لبنان شکست و اگر هيچ اتفاقی نيافتد رژيم صهيونيستی در حال سقوط است و آنها راه نجات خود را در جنگ می‌بينند.

احمدی نژاد افزود:اما آغاز هر جنگ هم پايان اين رژيم را نزديکتر می کند . احتمال پيروزی در لبنان نزديک به صفر است و در غزه هم همينطور . شروع يک جنگ جديد به معنای جنگ آخر است و رژيم صهيونيستی تمام خواهد شد .

رييس جمهورگفت: ايران از غزه ، سوريه و لبنان به طورکامل حمايت و دفاع می‌کند البته سوريه و لبنان خودشان قادرند رژيم صهيونيستی را جايش بنشانند.

احمدی نژاد گفت اگر کسانی که صاحب حق وتو هستند پيش قدم نشوند و راه را برای اصلاح شورای امنيت باز نکنند، در آينده نزديک به طور کامل از مشروعيت ساقط خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016