سه شنبه 14 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد جليلی: بايد با موضع مدعی وارد عرصه‌ بين‌الملل شد، نه تنها نطنز را حفظ و گسترش می‌دهيم بلکه تاسيسات ديگری را هم می‌سازيم، ايسنا

سعيد جليلی در خصوص شرکت رييس‌جمهور در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی و اين که چرا ايران در اين سطح در اين اجلاس شرکت کرده است؟ گفت: اين رفتارها را زمانی می‌توانيم درک کنيم که باور داشته باشيم تفکر بسيجی اصالت دارد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)؛ سعيد جليلی، دبير شورای امنيت ملی کشورمان در سخنانی در نشست اعضای شورای عمومی بسيج دانشجويی دانشگاههای استان تهران با اشاره به پيام امام خمينی (ره) در سال ۶۷ به بسيجيان اظهار داشت: در سال ۶۷ پس از پذيرش قطعنامه ظرفيت خوبی که در ۸ سال دفاع مقدس شکل گرفته بود، اين سوال جدی را ايجاد کرد که از اين به بعد ما چه تکليفی داريم؟

وی گفت: در دوران دفاع مقدس هر کس که می‌توانست به سهم خود و توانايی‌اش تکليفی را انجام می‌داد؛ هم به لحاظ نرم افزاری و هم به لحاظ سخت افزاری تقسيم کار مناسبی وجود داشت. حضرت امام خمينی (ره) در سال ۶۷ در پيامی که برای بسيج صادر کردند به ظرفيتی که توانسته بود ۸ سال دربرابر دشمن مقاومت کند تحت عنوان "تفکر بسيجی" اشاره کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با اشاره به يکی از ملاقات‌های ديپلماتيک‌اش با خاوير سولانا گفت: يکی از سوال‌هايی که وی مطرح می‌کرد اين بود که شما چرا نيستيد؟ چگونه نيستيد؟ چرا موفق ايستاده‌ايد؟ و اصلا چرا توانسته‌ايد بايستيد؟ در همان جا بنده گفتم تا امروز شما اذعان داريد که ايران بمب هسته‌ای ندارد و می‌گوييد که نگرانيد که در آينده به اين سمت برود. بنابراين اگر امروز ظرفيتی داريم آن ظرفيت بمب‌هسته‌ای نيست.

جليلی ادامه داد: اما شما با تمام ظرفيت در ۳۰ سال گذشته در مقابل ايران ايستاده‌ايد.چرا موفق نشديد؟

جليلی با اشاره به ديدارش با پرودی نخست وزير سابق ايتاليا درتهران گفت: پرودی سوال می‌کرد که در غرب اگر به يک دولت و حزبی فشار بياورند بعد از مدتی آن دولت و حزب سقوط می‌کند و يا رييس می‌شود اما شما در اين ۳۰ سال چگونه اين همه فشار را در ابعاد مختلف از سوی قطب‌های مختلف قدرت تحمل کرديد و نه تنها متوقف نشديد بلکه به جلو هم حرکت کرديد.

وی افزود: سهم اين بحث بسيار اهميت دارد که چه ظرفيتی چنين قدرتی را ايجاد می‌کند و می‌تواند کارآمدی را به دنبال داشته باشد. اين ظرفيت همان تفکر بسيجی است که اگر ظهور پيدا کند آثار مطلوب و خاص خود را دارد. تفکر بسيجی ترجمان همان توصيه‌ اکيد قرآنی‌ است که اگر ايمان و عمل صالح با هم جمع شود می‌تواند حيات طيبه را رقم بزند.

دبير شورای عالی امنيت ملی تاکيد کرد: ظلم بزرگ به تفکر بسيجی اين است که اين مولفه را به زمان و مکان خاص مثلا دوران دفاع مقدس و يا جبهه‌های جنگ محدود کنيم. اين تفکر بايد در عرصه‌های مختلف ظهور پيدا کند.

جليلی با بيان اينکه امروز مهمترين وظيفه بسيج دانشجويی تفکر بسيجی است، گفت: اما نه به اين معنا که اين تفکر را قاب کنيم و يا روی ميز بگذاريم و هر چند وقت يک بار از آن ياد کنيم.

وی ادامه داد: اين را بايد در حيات جامعه و عرصه‌های مختلف جريان داد. بسيج دانشجويی به عنوان يک تشکل بايد دو آسيب مهم را از خودش دور کند. اولين آسيب انحراف از چارچوب‌های اسلام ناب است بايد هرگونه زاويه گرفتن‌ها از اين چارچوب را مراقب بود. آسيب دوم انفعال در عرصه عمل و اقدام است. معتقدم اگر اين نوع آسيب حرکت دانشجويی را تهديد نکند آن حرکت خود به خود در جهت اهدافی که بيان کردم خواهد بود. از آنجايی که حرکت دانشجويی حرکتی آرمان‌خواهی است، اگر اين دو آسيب را نداشته باشد می‌تواند در محيط جامعه و دستگاههای مختلف کشور تاثير داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: وظيفه اصلی حرکت بسيج دانشجويی آن است که در جامعه گفتمان بسازد که همه دستگاه‌ها و جامعه در جهت آن گفتمان حرکت کنند.

جليلی گفت: وظيفه بسيج دانشجويی گفتمان‌سازی در عرصه‌های مختلف جامعه است و اين نگاه به روند اوضاع جامعه بايد با مبانی تفکر بسيجی و اسلام ناب باشد. بسيج دانشجويی بايد به جامعه و دستگاه‌های مختلف خطر افتادن در انفعال و انحراف را گوشزد کند؛ اين رسالت مهم دانشجويی است.

دبير شورای عالی امنيت ملی با بيان اين که اگر عدالت‌خواهی، استکبار ستيزی و يا هر مفهوم آرمانی ديگری را دنبال می‌کنيد ابتدا بايد گفتمان آن را پياده کنيد، گفت: بسياری از حرکت‌ها در جامعه امروز ناشی از گفتمانی است که حرکت دانشجويی آن را دنبال کرده و آثارش در حال تحقق است. اگر به اين کار ايمان داشته باشيد آن وقت مدلی در جهان عرضه می‌شود که در جاهای ديگر شما آن را نمی‌بينيد، مثلا در حوزه‌ امنيت ملی که از کارويژه‌های تمامی دولتها و در تمام مکاتب مختلف امری پذيرفته شده است، اين مساله را می‌بينيم.

اما تفاوتها در اين حوزه در ساز و کاری است که امنيت را ايجاد می‌کند. برخی نگاه‌ها امنيت را با ساز و کار اقتصادی، پليسی و غيره می‌بينند اما تفکری که ما آن را دنبال می‌کنيم مبنای امنيت پايدار را عدالت و ايمان می‌داند. يعنی اگر رفتاری ناعادلانه داشته باشيم امنيت پايدار نخواهيم داشت.

به گزارش ايسنا جليلی با اشاره به سفر رييس‌جمهوربه نيويورک و شرکت ايران در عالی‌ترين سطح در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی گفت: برخی می‌پرسند چرا رييس‌جمهور در چنين سطحی در اين اجلاس شرکت کرده‌ است؟ و يا مبنای برخی مناسباتی که امروز صورت می‌گيرد چيست؟ اين رفتار ونگاه را زمانی می‌توانيم داشته باشيم و درک کنيم که قبل از همه چيز تفکر بسيجی ظهور کرده باشد و به آن باور داشته باشيم که اين تفکر اصالت دارد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم مناسباتی در دنيا شکل گرفت، اما مبنای مناسبات بين کشورها قدرت نظامی و هسته‌ای بود؛ از اين رو کسانی که توانستند اين ظرفيت را برای خودشان ايجاد کنند اين امتياز را برای خود قائل شدند که حرف آخر را درباره‌ مناسبات بين ملتها بزنند. کسانی که اين ظرفيت را برای خودايجاد کردند امروز پس از ۶۰ سال نمی‌خواهند آن را از دست بدهند و هرگونه حرکت در تضاد با اين خواست را يا از بين می‌برند و يا آن را تضعيف می‌کنند. هر چند از انجام اقدام سخت افزاری در مقابل اين حرکتها ابايی ندارند.

جليلی گفت: نظام جمهوری اسلامی ايران که عمده‌اش بر پايه‌ی جمهوريت قوی است، پشتيبانی قوی دارد و آن انديشه‌ی ناب دينی و اسلام نابی است که امام خمينی (ره) منادی آن بود و امروز مقام معظم رهبری با صلابت آن را دنبال می‌کنند؛ حتما عده‌ای از اين ظرفيت خوش‌شان نمی‌آيد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان، گفت: بعد از انقلاب اسلامی به طور جدی اين مسئله در بسياری از مسائل مطرح شد که کشورهای قدرتمند خود را در موضع مدعی و ما را در موضع متهم قرار می‌دادند. در گفتمان بين‌الملل اين مسئله را مطرح می‌کردند که خطری به نام سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد و متهم آن هم کشوری مثل ايران است و اين نگرانی و خطر بايد رفع شود و يا در بحث تروريسم روند صلح و يا حقوق بشر ما را در جايگاه متهم می‌شناسند و سوال اين است که چه رويکردی بايد در اين باره داشته باشيم؟

جليلی گفت: اگر دچار انحراف و انفعال شويد، اگر فعال هم برخورد کنيد، فعال بودنتان اينگونه است که می‌خواهيد از خودتان رفع اتهام کنيد. تفکر بسيجی می‌گويد شما بايد در موضع مدعی بنشينيد. نبايد مقهور فضاسازی بين‌المللی از سوی چند قدرت خاص شويد.

وی با اشاره به سفر اخيرش به ژاپن، خاطر نشان کرد: در اين سفر اولين چيزی که برای هيروشيما نوشتم اين بود که پيام هيروشيما خلع سلاح آمريکاست. همين الان قدرت‌های هسته‌يی به دنبال ارتقاء سلاح‌هايشان هستند در حالی که ايران را به خاطر چندين سانتريفيوژ متهم می‌کنند. اين در حالی است که رسما اعلام می‌کنند که چند هزار کلاهک هسته‌يی دارند. نه تنها اينها متهمند که مجرم هسته‌يی هستند، اما در جايگاه مدعی نشسته‌اند و ما را برای مصرف صلح‌آميز انرژی هسته‌يی متهم می‌کنند. بنابراين بايد با موضع مدعی وارد عرصه‌ بين‌الملل شد. رژيم صهيونيستی رسما اعلام می‌کند که ۲۰۰ کلاهک هسته‌يی در اختيار دارد و هيچ‌کس سوال نمی‌کند آنها را از کجا آورده و چه کسانی در اختيارش قرار داده‌اند. امروز جای متهم و مدعی بايد عوض شود. در کنفرانس خلع سلاح بين‌المللی در تهران پيام ما اين بود که ما مدعی خلع سلاح هستيم نه شما و اين پرسش مطرح شد که چرا ماده‌ی شش ان. پی. تی اجرا نشده است؟ از اينرو در کنفرانس بازنگری در ان. پی. تی در بالاترين سطح شرکت کرديم که بگوييم ما مدعی خلع سلاح هسته‌يی هستيم و مدعی اصلی آمريکاست و بايد پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: بسياری از کشورهای مستقل جهان با اين حرکت ايران همنوايی می‌کنند.

جليلی خاطر نشان کرد: نبايد مقهور تعاريف عده‌ای خاص شويم. مثلا در بحث تروريسم آنها تعريفی که ارايه می‌دهند در جهت منافع خودشان است؛ اگر کسی با منافع سلطه‌طلبانه برخی قدرت‌ها مبارزه کند به آن می‌گويند تروريست و هر کس آن را حمايت کند می‌شود حامی تروريسم. اين در حالی است که اگر بدون اجازه‌ی شورای امنيت به کشوری مثل عراق حمله کنيد و يک ميليون نفر کشته شوند و کشوری تحت اشغال قرار گيرد اشکالی ندارد و تروريسم محسوب نمی‌شود. در حالی که تروريسم در معنای عربی آن ارعاب يعنی ترساندن. چه چيزی بالاتر از ترساندن يک ملت است؟

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان، همچنين به تروريسم رسانه‌ای در دنيا اشاره کرد و گفت: آنها با اين تروريسم فضای رسانه‌ای می‌سازند که ملت‌ها را بترسانند.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌يی کشورمان، با اشاره به اولين سفرش به همراه رييس‌جمهور در شهريور ۸۴ به نيويورک، گفت: ۱۰ روز از دولت نهم می‌گذشت که به نيويورک سفر کرديم. در آنجا تيم مذاکره‌کننده‌ قبلی هسته‌يی کشورهای ۱ + ۵ از جمله سولانا و وزرای خارجه‌ی سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان حضور داشتند و به صراحت گفتند که شما (ايران) تعليقی که تا آن روز انجام شده است را بايد ادامه دهيد و بعد تعطيل کنيد و بعد تمام دستگاه‌هايتان را تخريب کنند و اساسا شما نبايد دانش هسته‌يی داشته باشيد، اما وقتی از موضع مدعی وارد بحث شويم آثار خوبی به همراه خواهد داشت. امروز بعد از چند سال می‌بينيد که در چه ظرفيتی قرار داريم. الان بحث آنها اين است که در خصوص تبادل سوخت چگونه عمل شود.

وی گفت: در يکی از گفت‌وگوهايم با سولانا عنوان می‌کرد که ما از ابتدا نمی‌خواستيم شما يک سانتريفيوژ داشته باشيد حالا سه هزار تا داريد. همين قدر کافی است و ديگر ادامه ندهيد. اما ما کار را متوقف نکرديم.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان با اشاره به مقاومت در منطقه، گفت: زمانی مطرح می‌شد که مقاومت پيروز نمی‌شود اما امروز اين تفکر شکل گرفته و آثار خود را نشان داده است.

جليلی در پاسخ به اينکه وظيفه امروز ما چيست؟ گفت: شناخت اين موقعيت، ارتقاء اين ظرفيت، حفظ و پيشبرد آن وظيفه ماست.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌يی کشورمان، با اشاره به فتنه‌ای که پس از انتخابات از آن به ظلم بزرگ به نظام نامبرده شد، خاطرنشان کرد: برای نظام ظرفيتی ايجاد شده است که عده‌ای از آن خوش‌شان نمی‌آيد. بعد از ۳۰ سال انتخاباتی برگزار می‌شود که در آن ۸۵ درصد مشارکت می‌کنند. اين همان ظرفيتی است که آنها از آن نگرانند.

وی ادامه داد: يکی از بحث‌های برخی قدرت‌ها اين است که دموکراسی دو باند دارد يکی مشارکت و ديگری رقابت است. در اين انتخابات رقابت به گونه‌ای بود که نمی‌توانستند آن را انکار کنند و خودشان اذعان کردند که رقابت‌ها در انتخابات اخير حيرت‌آور است. اين به دليل ظرفيت نظام است. در جمهوری اسلامی ايران اسلاميت و جمهوريت هر دو با يکديگر هستند. اسلاميت حاکم در ايران مستحق يک جمهوريت قوی است که قابل انکار نيست. همچنين ظرفيتی که در منطقه مسائل بين‌الملل و دفاع از حق هسته‌يی‌مان به وجود آمده است نيز شامل ظرفيت نظام است.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان، تاکيد کرد: ظلم بزرگ به نظام خدشه‌وارد کردن به اين ظرفيت بزرگ است. نظام جمهوری اسلامی ايران که عمده‌اش بر پايه‌ی جمهوريت قوی است، پشتيبانی قوی دارد و آن انديشه ناب دينی و اسلام نابی است که امام خمينی (ره) منادی آن بود و امروز مقام معظم رهبری با صلابت آن را دنبال می‌کنند؛ حتما عده‌ای از اين ظرفيت خوش‌شان نمی‌آيد. اينکه بی. بی. سی فارسی از قبل اعلام می‌کند که از عصر انتخابات برنامه‌هايش را ۲۴ ساعته می‌کند به چه معناست؟

وی ادامه داد: در گفت‌وگوهای ژنو وظيفه‌ی ما بود که با اتکا و منطق روشن از ظرفيت نظام دفاع شود. ما اين بحث را داشتيم که در چارچوب حقوق‌مان نه تنها بر موضع مدعی هستيم بلکه حقوق‌مان را کامل می‌خواهيم. نه تنها نطنز را حفظ و گسترش می‌دهيم بلکه تاسيسات ديگری را هم می‌سازيم و علاوه بر توليد سوخت برای توليد برق به غنی‌سازی برای سوخت راکتور تهران تا ۲۰ درصد می‌پردازيم.

جليلی يکی از مهمترين بحث‌ها که مقام معظم رهبری ۱۰ سال است اشاره دارند را توجه به جنبش نرم‌افزاری، کرسی‌های نظريه‌پردازی و پاسخ به شبهات خواند و افزود: اگر جايی ايرادی هست بايد رفع شود و ما برای رفع مشکلات مسئله‌ای نداريم. ما امروز در عرصه‌های مختلف ظرفيت خوبی داريم و جا دارد که آسيب‌ها و ايرادهای گذشته را رفع کنيم. حرکت دانشجويی نقش بسيار موثری در اين عرصه دارد.

همچنين مجری برنامه در پايان سخنان جليلی از طرف جمع بسيج دانشجويی به دبير شورای عالی امنيت ملی ماموريتی داد تا وی برعهده بگيرد مبنی بر اينکه در اولين ديدار سعيد جليلی با مقام معظم رهبری سلام دانشجويان را به ايشان برساند و بگويد که فرزندانش آماده‌اند هر حرکتی را در نطفه خفه کنند. ان‌شاءالله.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016