سه شنبه 14 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: روابط تهران- لندن به کاردار تنزل پيدا نمی‌کند، نمايندگان بخواهند کاهش پيدا می‌کند، آماده مبادله سوخت هستيم، ايلنا

- در حال حاضر سفير ايران در انگليس مشغول فعاليت است و پس از پايان ماموريت او سفير جديدی معرفی می‌شود
- رييس جمهور کره شمالی به ايران می‌آيد
- اجلاس بين‌المللی مبارزه با تروريسم در تهران برگزار می‌شود


ايلنا:سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که آيا درخواست کاهش سطح روابط تهران لندن از سطح سفير به کاردار خواست وزارت امور خارجه است و يا وزارت اطلاعات به تنهايی خواستار تغيير مناسبات سياسی ايران و انگليس است گفت: بحث کاهش روابط تهران و لندن براساس خواست اعضای کميسيون امنيت ملی و نگرانی‌هايی که از عملکرد دولت انگليس وجود داشت مطرح شد. برخی نمايندگان خواستار قطع روابط و بعضی ديگر درخواست کاهش سطح روابط را داشتند ، ارگان‌های ذيربط نيز ديدگاه‌های خود را بيان کردند. البته وزارت امور خارجه خواستار تقليل مناسبات سياسی تهران و لندن نيست اما نمايندگان حق دارند در اين زمينه اظهار نظر کنند و دولت نيز اجرای اين مباحث را بر خود لازم‌الاجرا می‌دانند.
به گزارش خبرنگار ايلنا رامين مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس بين‌المللی مبارزه با تروريسم در تهران گفت: اين اجلاس به مناسبت هشتم شهريور و روز شهادت شهيدان رجايی و باهنر در سطح جهانی برگزار می‌شود که البته ممکن است به دليل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان اندکی با تاخير صورت گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اجلاس مبارزه با تروريسم تهران با حضور مسوولين عالی‌رتبه کشورهايی که ملاحظاتی در اين زمينه دارند برگزار می‌شود و درصدد هستيم تا با بررسی ريشه‌های مبارزه با تروريسم بتوانيم راهکارهايی برای از بين بردن آن بيانديشيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در رابطه با اجلاس گروه G۱۵ که قرار است طی روزهای آتی در تهران برگزار شود نيز اظهار داشت: اين اجلاس در سطح مسوولان کشورهای مختلف اعم از وزير و رئيس‌جمهور برگزار می‌شود.
وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا هيات‌های اعزامی به اجلاس گروه G۱۵ در سطح روسای جمهور کشورها هستند نيز گفت: قراری برای حضور مسوولی ويژه نسبت به شرکت در اين اجلاس نبوده است، کشورهای مختلف می‌توانند در سطح روسای جمهور، وزرای امور خارجه و يا مسوولين ديگر در اجلاس G۱۵ شرکت کنند و برنامه‌ريزی‌های ما نيز برای برگزاری مناسب اين اجلاس در حال انجام است.
مهمانپرست همچنين با تاييد خبر سفر رئيس‌جمهور کره شمالی به ايران اظهار داشت: پس از سفر معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه به کره شمالی بحث سفر رئيس‌جمهور اين کشور در دستور کار دستگاه ديپلماسی کشور قرار گرفت و ما اميدواريم با برگزاری اين سفر زمينه‌های مناسب برای افزايش همکاری‌های دوجانبه فراهم شود.
وی همچنين در رابطه با تظاهرات ضد ايرانی که اخيرا در کابل و در اعتراض به آنچه برخورد نامناسب ايران با پناهندگان افغان عنوان می‌شود برگزار شده است نيز گفت: مسوولان افغانی می‌دانند که جمهوری اسلامی ايران چه در زمان اشغال اين کشور و چه در حال حاضر بيشترين سطح ارائه خدمات را به مردم افغانستان ارائه کرده اند و نبايد زحمات ملت ايران توسط برخی رسانه‌ها و با فضاسازی برخی افراد از بين رود.
دستيار ارشد وزير امور خارجه تاکيد کرد: از مقامات افغان می‌خواهيم که کنترل لازم را نسبت به ارائه اين اتهامات بی‌اساس داشته باشند؛ آنچه در رابطه با برخی از اتباع افغان که اقدام به جابه‌جايی مواد مخدر کردند صورت گرفت نيز يک بحث کاملا قضايی است چرا که جمهوری اسلامی ايران عزم جدی نسبت به جلوگيری از اينگونه اقدامات دارد.
وی در رابطه با وضعيت مبادله سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران نيز گفت: ما از ابتدا به دنبال غنی‌سازی ۲۰ درصد نبوده‌ايم و در اين مقطع نيز برای رفع نياز رآکتور تحقيقاتی تهران درخواست خود را مطرح کرديم تا کشورهايی که از فناوری مورد نظر برخوردارند نياز ما را تامين کنند.
مهمانپرست افزود: کار غنی‌سازی ۲۰ درصد در ايران شروع شده است اما همانطور که بارها از سوی مسوولان جمهوری اسلامی ايران بيان شد ما همواره آماده مبادله سوخت مورد نياز برای افزايش اعتماد دوجانبه هستيم.
وی تاکيد کرد: شرايط ما براساس تامين مقدار مورد نياز، همزمانی و يا لحاظ مقداری وقفه زمانی و در نهايت مکان مبادله سوخت است و در صورتی که اين شرايط فراهم شود مبادله سوخت را امکان‌پذير می‌دانيم.
دستيار ارشد وزير امور خارجه در رابطه با سفر رئيس‌جمهور برزيل به ايران نيز گفت: اين سفر از اهميت فراوانی برای ما برخوردار است چراکه معتقديم برزيل دارای مواضع منطقی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ماست و اين مواضع بايد مورد توجه کشورهای غربی قرار گيرد.
وی در ادامه در رابطه با تلاش‌هايی که دستگاه سياست خارجه کشور برای عملياتی شدن پيشنهادات رئيس‌جمهور که در اجلاس ان‌پی‌تی بيان شد نيز گفت: پس از اجلاس خلع‌سلاح تهران که با حضور نمايندگان عالی‌رتبه کشورها برگزار شد به جمع‌بندی‌هايی دست پيدا کرديم که بخشی از موارد مورد نظر در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی مطرح شد البته ما معتقديم مشکلاتی برای اجرايی شدن مباحث مذکور وجود دارد که با عزم تمامی کشورها قابل حل و فصل شدن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات اخير مقامات چينی نسيت به موافقت تلويحی با بحث تحريم‌های ايران نيز گفت: اين موضوع را بيشتر يک جنگ روانی می‌دانيم که به منظور تاثير منفی بر افکار عمومی بيان شده است . اينکه قطعنامه‌ای تصويب می‌شود يا نه و يا آيا اراده‌ای برای اجرای اين تحريم‌ها وجود دارد يا خير،همه و همه اخباری است که تنها برای تاثير براذهان عمومی مطرح می‌شود.
وی در پاسخ به اين پرسش که موضع مقامات جمهوری اسلامی ايران به انتقاداتی که طی روزهای گذشته از سوی مسوولان و رسانه‌های خارجی نسبت به عدم آزادی بيان در ايران مطرح شده است نيز گفت: آيا دولت‌های غربی نسبت به جناياتی که در فلسطين انجام می‌شود و يا کشتار مردم اين کشور انتقاداتی داشته‌اند؛ انتقاداتی که در حال حاضر نسبت به برخی از سياست‌های ايران مطرح می‌شود نشان‌دهنده ميزان آزادی بيان در اين کشور است.
سخنگوی وزير امور خارجه با رد کاهش سطح روابط تهران -لندن از سفير به کاردار گفت: ترجيح می‌دهيم که ملاحظات خود برای بازنگری در روابط ايران و انگليس را در ابعاد ديگری چون ابعاد اقتصادی اجرايی کنيم.
مهمانپرست در رابطه با اقدام کشورهای انگليس و فرانسه و آلمان نسبت به ترک جلسه سخنگوی رئيس‌جمهور ايران گفت: ما شب گذشته شاهد سخنرانی رئيس‌جمهوری کشورمان در اجلاس ان پی تی بوديم و گمان می‌کنيم تمامی ديدگاه‌های کشورهای آزاده و مستقل در جمع بندی صحبت‌های ايشان ارائه شد؛ خواست کشورهای مستقل است تا سازوکار واحد ان پی تی در برگيرنده شرايط لازم برای بهره برداری از اهداف صلح‌آميز باشد و به صورت الزام آور به موضوع عدم اشاعه و خلع سلاح بپردازد.
وی افزود: راهکار رئيس‌جمهور شفاف و صادقانه بود و مشخص است کشورهايی که متهم به کارگيری سلاح‌های هسته‌ای هستند از اين سخنان خوششان نيايد و از آن ابراز نگرانی کند.
سخنگوی وزارت خارجه به کشورهای غربی توسعه کرد تا ظرفيت‌های خود را افزايش دهند و برای صحبت‌های منطقی پاسخی ارائه دهند چرا که با فرار از صحنه نمی‌توانند مشکلی را حل کنند.
وی همچنين در رابطه با اظهارات اخير وزير امور خارجه آمريکا که اشاره‌ای به حضور رئيس‌جمهور در واشنگتن و سخنرانی او داشت گفت: کلينتون در اظهارات اخير خود به نکاتی اشاره کرد که از ديدگاه ما برای فرار از موضوع اصلی سخنرانی احمدی‌نژاد بود.
مهمانپرست تصريح کرد: مسلما کشورهايی که هزاران سلاح هسته‌ای را در ذخاير خود انباشته کرده اندبرای تغيير موضوع و ارائه اتهامات جعلی نسبت به کشورهای ديگر نکاتی را اظهار می‌دارند که با منطق واقعيت دنيا سنخيتی ندارد.
مهمانپرست در ادامه در پاسخ به اين پرسش که موضع دولت جمهوری اسلامی ايران برای آزادی معصومی‌نژاد و دميرچی‌لو اتباع ايرانی که در زندان‌های ايتاليا گرفتار شده بودند چيست؟ اظهار داشت: اين اتباع ايرانی با اتهامات جعلی مواجه شده بودند که با تلاش دستگاه سياسی خارجی کشور و شخص وزير که تماس‌هايی را با همتای ايتاليايی خود برقرار کرد آزاد شدند.
وی تاکيد کرد: علاوه بر اين سفارت جمهوری اسلامی ايران در رم، کنسولگری کشورمان در ميلان و ديگر مسوولين دستگاه ديپلماسی کشور نيز تلاش‌های فراوانی برای رد اتهامات واهی ارائه شده از سوی دولت ايتاليا در رابطه با اين اتباع ايرانی انجام دادند که در نهايت منجر به آزادی موقت آنها شد و اميدوارم که با اقدامات دست قضايی کشور ايتاليا بی‌گناهی آنها نيز اعلام شود.
دستيار ارشد وزير امور خارجه همچنين در رابطه با اتهاماتی که اخيرا از سوی رسانه‌های کويتی بيان شده است و ايران را متهم به جاسوسی به اين کشور کرده‌اند گفت: ما توصيه‌مان به رسانه‌های منطقه آن است که متعهدانه عمل کنند و نسبت به ارائه اخبار دقت کافی داشته باشند.
وی ادامه داد: توسعه روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه منافع همه کشورها را تامين می‌کند و اين خواست رژيم صهيونيستی و کشورهای ديگر است که با تبليغات و ارائه اتهامات بی‌اساس فضا را تنش زا کند.
مهمانپرست خاطرنشان کرد: بايد با هوشمندی بيشتر وارد عمل شد و به کسانی که مخالف روابط خوب منطقه‌ای هستند اجازه نداد نسبت به درج اين گونه اخبار تلاشی انجام دهند.
وی همچنين متذکر شد: بحث مربوط به ادعای کويت و اظهارات نسنجيده برخی از نمايندگان اين کشور نشان‌دهنده آن است که تبليغات سوء تاثير خود را بررسانه‌ها و شخصيت‌ها داشته است اما مسوولان کويتی بايد بدانند که اين مباحث تنها به ضرر منطقه است.
دستيار ارشد وزير امور خارجه تاکيد کرد: البته مسوولان کشور کويتی اين ادعا را رد کردند و تاکنون نيز موضع رسمی مقامات اين کشور تاييد‌کننده آن نبوده است اما اينکه برخی شخصيتها با گرايشات خاص اتهاماتی را متوجه ما می‌کند يا نشان‌دهنده بی‌دقتی آنها است و يا تاثيرپذيری اين افراد از دشمنان مشترک ما.
وی در رابطه با اظهارات اخيروزير امور خارجه امارات که جمهوری اسلامی ايران را اشغالگر خطاب کرده بود نيز گفت: وزارت امورخارجه به صورت رسمی اعلام موضع کرد و تذکراتی نيز به کاردار سفارت امارات در تهران داده شده علاوه بر اين در کشور امارات نيز مذاکرات با مسوولان اين کشور صورت گرفت و مواضع رسمی دولت جمهوری اسلامی ايران به آنها منتقل شد. بحثی که توسط رسانه‌ها و نمايندگان ملت ما به اماراتی‌ها منتقل شده است بايد مورد توجه جدی مسوولين اين کشور قرار گيرد.
مهمانپرست در رابطه با انتشار تعداد کلاهک‌های هسته‌ای کشور آمريکا که توسط وزارت دفاع اين کشور منتشر شده است نيز اظهار داشت: آيا مسوولان آمريکايی اجازه می‌دهند که تيمی از کشورهای مستقل اين آمار را بررسی کند و آيا سيستمی برای راستی آزمايی ادعای آنها وجود دارد.
وی تاکيد کرد: آيا داشتن بيش از ۵ هزار سلاح هسته‌ای توجيه‌پذير است؛ اينکه آماری اعلام کرده‌اند اندکی از آمار کشورهای ديگر کمتر است توجيهی برای داشتن اين سلاح‌ها نيست بايد زمانی برای از ميان برداشتن اين سلاح‌ها اعلام شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اقداماتی که دستگاه ديپلماسی کشور برای پاسداشت روز ملی خليج فارس و جلوگيری از تحريف نام اين خليج ايرانی صورت گرفته است نيز گفت: همه اسناد تاريخی گواه اصيل بودن نام خليج فارس است و ما نيز به صورت حقوقی و سياسی و تخلفاتی که در اين زمينه صورت گيرد برخورد کنيم. برنامه‌ريزی برای ثبت نام خليج فارس در تمامی مجامع و سازمان‌های بين‌المللی با استناد به اسناد تاريخی صورت گرفته است و اقدام کشورهايی که از نام جعلی خليج فارس استفاده کنند را نکوهش می‌کنيم.
وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که ايا تغيير ماموريت صفری از لندن به پکن نشان‌دهنده خواست وزارت امورخارجه برای کاهش سطح روابط ايران و انگليس از سطح سفير به کارداری است نيز گفت: تغيير محل ماموريت صفری نشان‌دهنده اهميت جمهوری اسلامی ايران نسبت به روابط با دولت چين است اما در همين رابطه ما معتقد به لزوم بازنگری در سطح روابطمان با انگليس هستيم که البته اين به معنای کاهش سطح روابط نيست.
مهمانپرست متذکر شد: ما در روابط خود با انگليس ملاحظاتی داريم که آن را به اطلاع نمايندگان رسانده ايم. اين ملاحظات در برخی ابعاد از جمله، ابعاد اقتصادی است.
وی تاکيد کرد: در حال حاضر سفير ايران در انگليس مشغول فعاليت است و پس از پايان ماموريت او سفير جديدی نيز معرفی خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016