پنجشنبه 16 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسرين ستوده، وکيل شيرين عبادی: شريعتمداری در دادگاه به بسياری از فعالان جنبش زنان افترای ناموسی زد! کمپين بين المللی حقوق بشر

نسرين ستوده يکی از وکلای شيرين عبادی در دادگاه شکايت از حسين شريعتمداری در مصاحبه ای با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با بازگويی زوايای تخلی از يک دادگاه يک طرفه گفت که قاضی نه تنها جانب بی طرفی را نگه نداشت بلکه به شريعتمداری اجازه تا به موکل وی اتهاماتی بزند که از آوردن دليل ومدرک برای آنها عاجز بود. وی گفت که در اين جلسه شريعتمداری فعالان حوزه زنان را با بی حرمتی و با زشت ترين کلمات خطاب کرده است. ستوده افزوده است که شريعتمداری را فردی کم سواد يافته است. آخرين جلسه رسيدگی به شکايت شيرين عبادی از روزنامه کيهان ساعت ۹ صبح روز يک شنبه ۱۲ ارديبهشت ۸۹، در کاخ دادگستری تهران برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو کانون مدافعان حقوق بشر به کمپين گفت دادگاه بر خلاف رويه ی جاری در تمامی پرونده های اتهامی بعد از تفهيم اتهام قرار تامينی از او اخذ می کند که در پرونده های اتهامات سياسی گاه تا وثيقه های يک ميليارد تومانی هم پيش می رود. اما به دليل حاشيه امنيتی که مديرمسئول روزنامه کيهان از آن برخوردار است هيچ تامينی حتا در حد قرار التزام نيز از او اخذ نشده است.

اتهامات حسين شريعتمداری مديرمسئول روزنامه کيهان در اين پرونده که مورد تاييد نماينده دادستان قرار گرفته و به صدور کيفرخواست منجر شده است نشر اکاذيب، توهين، افتراء، و جعل عکس عنوان شده است.

نسرين ستوده يکی از وکلای شيرين عبادی که در جلسه دادگاه امروز حضور يافته بود در گفتگويی با کمپين بين المللی حقوق بشر گفت اين دادگاه که بنا بود به صورت علنی برگزار شود تنها برای طرفداران متهم علنی بود و برای کسانی که به طرفداری از شاکيان حضور پيدا کرده بودند با محدوديت های زيادی مواجه بود و ضمن آن که از ورود خبرنگاران مستقل نيز ممانعت به عمل آمد خبرنگاران خبرگزاری های وابسته به دولت و نشريات و رسانه هايی از جمله کيهان در اين جلسه حضور داشتند.

ستوده با اعلام اين که در اين جلسه، حق دفاع به شکل کاملا غيرقانونی از وکلای پرونده سلب شده بود گفت: «ختم دادرسی در حالی اعلام شد که اعتراض وکلا موثر واقع نشد و دادگاه بر خلاف اصول حقوقی با اعلام ختم دادرسی جلسه بعدی را به اعلام نظر هیأت منصفه موکول کرد.»

نسرين ستوده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و از وکلای شيرين عبادی در پرونده شکايت از مديرمسئول روزنامه کيهان در خصوص روند برگزاری دادگاه به کمپين گفت: «اين سومين جلسه رسيدگی به اتهام مديرمسئول کيهان در پرونده ای است که ۴۰ شاکی دارد و يکی از شکات موکلم خانم شيرين عبادی هستند.»

بنا بر اظهارات نسرين ستوده و ساير وکلای شيرين عبادی، دادگاه به هيچ وجه رعايت بی طرفی را نداشته و در اقدامات متعددی رسيدگی به اين پرونده را به شکل جانبدارانه ای پيش برده است. نسرين ستوده در همين رابطه گفت: «دادگاه به رغم وقت چندساعته ای که برای فحاشی و ناسزا گرفتن به موکلم که شخصيت شناخته شده بين المللی است،در اختيار متهم گذاشت به ۴ وکيل ايشان، جناب آقای سلطانی، جناب آقای دادخواه، سرکار خانم پراکند و بنده اجازه دفاع و صحبت داده نشد. اين موضوع مورد اعتراض وکلای خانم عبادی قرار گرفت و همه به دادگاه اين اعتراض را کرديم که در قبال افترائات جديدی که متهم در دادگاه مطرح کرده است به ما اجازه دفاع داده نمی شود و اين يکی از مصداق های بارز رفتاری بود که دادگاه را کاملا از بی طرفی خارج کرده بود. علاوه بر آن دادگاه اقدامات ديگری هم در اين پرونده انجام داده است که نشان می دهد رسيدگی به اين پرونده بی طرفانه نبوده است.»

ستوده همچنين از دريافت تماس تهديدآميز برای کناره گيری از پرونده ی شيرين عبادی خبر داد و گفت : “۱۲ روز پيش در روز اول ارديبهشت و سه روز پس از دادگاه رسيدگی به اتهامات آقای شريعتمداری و در حالی که فقط يک ساعت از ابلاغ حکم مالياتی خانم عبادی می گذشت با تلفن همراه همسرم تماس گرفتند و ضمن تهديد بنده و همسرم از ايشان خواستند که به من توصيه کنند که از پرونده خانم عبادی کناره گيری کنم”. او در ادامه با اشاره به اين که وظايف حرفه ای خود را در هر شرايطی ادامه خواهد داد گفت: “به موجب اصل ۳۵ قانون اساسی و قوانين ديگری که توسط نهادهای رسمی دولت جمهوری اسلامی ايران به تصويب رسيده است حق هر ايرانی است که در هر دعوايی از خدمات وکيل برخوردار باشد به ويژه اگر آن ايرانی شخصی مثل خانم عبادی باشند که خدمات زيادی را در اين زمينه ارائه کرده اند. من هم فقط به وظايف حرفه ای ام عمل می کنم”.

حسين شريعتمداری در دادگاه همچنين خانم عبادی را مامور سيا و موساد و اينتليجنس سرويس خوانده است که اين اظهارات با واکنش وکلای خانم عبادی مواجه شده است: “در اين مورد هم سواد اندک ايشان است که نمی شود يک نفر همزمان مامور همه سازمان های جاسوسی باشد اما در مقابل واکنش وکلای پرونده که مداوم از ايشان می خواستند اسناد خود را ارائه بدهند فرياد می زدند که هزاران دليل وجود دارد و دست آخر يک دليل هم ارائه ندادند و گفتند حتما شما از من اسناد محرمانه طبقه بندی شده با مهر به کلی سری با امضای موساد و يا آژانس بين المللی يهود نمی خواهيد. از قضا ما اسناد طبقه بندی شده محرمانه ی به کلی سری لازم داريم برای اثبات ادعای ايشان. چرا که ادعای ايشان آنقدر بزرگ است و صحنه آرايی ايشان آنقدر قوی است که سند طبقه بندی شده بايد بدهند. طبيعی است که کسی که قادر به ارائه ی چنين سندی نيست – چون اساسا چنين سندی وجود خارجی ندارد- حق ندارد که چنين اتهامات واهی و بزرگی به ديگران وارد کند.”

نسرين ستوده با اشاره به اين که شريعتمداری در جلسه دادگاه تنها به ايراد توهين و افترا عليه خانم عبادی بسنده نکرده است گفت: “متهم در اين پرونده طی اظهاراتی که در دادگاه ارائه کردند خانم عبادی را به حمايت از روسپيان که در کمپين های مختلف زنانه مشغول به فعاليت هستند متهم کردند. اين عبارات هر چند خود متهم به دليل سواد اندکی که دارد به مفهوم آن آشنا نيست به اين مفهوم است که طيف وسيعی از زنان ايران به ويژه اعضای کمپين يک ميليون امضا را در معرض خطر و توهين و افترا قرار می دهد. شما می بينيد دراين دادگاه به تعداد زيادی از زنان آزادی خواه ما افترائات و ناسزاهای ناموسی نسبت داده شده . درواقع می توانم بگويم که متهم در اين دادگاه به روش معمول مردان کم سواد به فحش های ناموسی عليه مخالف خود پرداخته است و تصور ايشان احتمالا اين بوده است که زنان آزاديخواه ما از جمله موکل من صحنه را ترک می کنند که به هيچ وجه اينطور نيست. من تصميم داشتم در جلسه دادگاه امروز به همه اين سخنان پاسخ بدهم و به ايشان اطمينان بدهم که اين نوع فحاشی ها زنان آزادی خواه ما را وادار به ترک صحنه نمی کند.»

عضو کانون مدافعان حقوق بشر تاکيد کرد که با ارائه احکام برائت دادگاه انقلاب به عنوان نهادی که عملکرد آن از سوی بسياری از حقوقدانان مورد انتقاد است، برای فعالين کمپين يک ميليون امضا اظهارات شريعتمداری را در خصوص اين گروه از فعالان اجتماعی ناشايست دانست و گفت فعاليت در کمپين يک ميليون امضا جرم نيست و حکم برائت موکلان کمپينی من و خانم عبادی از سوی دادگاهی صادر شده است که يکی از نهادهای امنيتی قضايی است که همکاری تنگاتنگی با وزارت اطلاعات دارد و اعلام کرده است که عضويت در کمپين يک ميليون امضا و جمع آوری امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز جرم نيست.

جلسه پيشين اين دادگاه دراقدام غيرمتعارف و جانبدارانه ی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران در دو شب متوالی با پخش دفاعيات متهم، حسين شريعتمداری به تريبون رسمی متهم جهت ارائه و اشاعه توهين ها و افتراهای اخلاقی وی عليه برنده جايزه صلح نوبل تبديل شده بود. اين در حالی بود که اعتراض و تذکرات مکرر وکلای خانم عبادی برای جلوگيری از تخلفات متهم در دادگاه بی اثر ماند و در نهايت نسرين ستوده يکی از وکلای پرونده به اعتراض جلسه دادگاه را ترک گفته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016