پنجشنبه 16 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"کهريزک با نامی ديگر بازگشائی شده است"، دويچه وله

مهدی خزعلی فرزند آيت‌الله خزعلی از بازگشائی بازداشتگاه کهريزک با نام تازه "سروش ۱۱۱" خبرداده است. به گفته او، حتی سردار رادان، يکی از متهمان اصلی جنايات کهريزک به تازگی از اين بازداشتگاه ديدن کرده است.

مهدی خزعلی فرزند آيت‌الله خزعلی در گفت‌وگوئی با جرس افشا کرده که همچنان گروهی از بازداشت شدگان ناآرامی‌های پس از انتخابات ۲۲ خرداد سال گذشته در بازداشتگاه کهريزک نگهداری می‌شوند. به ادعای وی، سردار رادان که در کنار قاضی مرتضوی متهم به هدايت جنايات کهريزک است، با چرخبال به بازديد اين محل رفته است.

خزعلی در مصاحبه خود گفته که اين اطلاعات را از يک مقام بلندپايه دستگاه قضائی کشور دريافت داشته که از راه‌اندازی مجدد کهريزک با نام سروش ۱۱۱ به شدت نگران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش جرس، خزعلی در نامه‌ای خطاب به صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه، اين موضوع را با وی درميان نهاده و خواستار رسيدگی به آن شده است. مجلس شورای اسلامی نيز در جريان راه‌اندازی مجدد بازداشتگاه کهريزک قرار رفته است.

علی مطهری، معترضان و جايگاه ولی فقيه

همزمان با افشاگری‌های مهدی خزعلی، علی مطهری نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از روش برخورد حکومت با معترضان تقلب‌های انتخاباتی، به نقل از پدرش آيت‌الله مطهری، حکومت ولی فقيه را رد کرده و او را "ناظر" ناميده است.

مطهری در نشستی که زير عنوان "شاخصه‌های جمهوری اسلامی" در دانشکده پرديس دانشگاه تهران برگزار شد، گفته است:«بايد مجوز می‌داديم مردم بيايند هر شعاری که می‌خواهند بدهند، صدا و سيما هم آن را پخش کند و دولت نيز جواب بدهد.»

براساس گزارش خبرگزاری کار ايران، فرزند آيت‌الله مطهری و برادر همسر علی لاريجانی افزوده است:«ما نبايد می‌ترسيديم که اعتراضات حتی ۲۰ تا ۳۰ روز ادامه می‌يافت. بايد اجازه داده می‌شد معترضان که قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بيان تمام شبهه‌ها و پاسخ و اتمام حجت،آن‌گاه نسبت به کسانی که قصد ديگری داشتند،خشونت به کار می‌رفت. اما ما در واقع قبل از ورود به اين مرحله به سراغ برخورد رفتيم.»

نماينده اصولگرای مجلس، درباره ديدگاهی که در باره آيت‌الله خامنه‌ای در مجلس حاکم است، به عنوان نمونه گفت:«در داستان استيضاح مرحوم کردان، خيلی از افراد از ما سئوال می‌کردند که آيا اين موضوع را با آقا مطرح کرده‌ايد و يا با "بالا" هماهنگ کرده‌ايد؟ اما من می‌گفتم ما نماينده ملت هستيم و وظيفه مشخصی داريم.»

فساد مالی معاون اول احمدی‌نژاد

نماينده فراکسيون اصولگرايان مجلس در اشاره به پرونده فساد مالی محمدرضا رحيمی معاون اول احمدی‌نژاد گفت که پرونده وی بسته نشده و در دست بررسی است، اما اين موضوع در مطبوعات مطرح نمی‌شود. وی افزود که رحيمی دوبار برای توضيح دعوت شده است.

معاون اول احمدی‌نژاد متهم به رهبری باند معروف به "شبکه فساد خيابان فاطمی" است که گفته می‌شود با دلالی وام‌های بانکی بزرگ،دهها ميليارد تومان به جيب زده‌اند و به فرمان آيت‌الله خامنه‌ای بحث درباره آن‌ها متوقف شده است.

جايگاه ولی فقيه و پرونده کوی دانشگاه

فرزند آيت‌الله مطهری درباره جايگاه ولی فقيه اظهار داشت:«شهيد مطهری برای ولی فقيه نقش نظارتی قائل بود و فقيه را حاکم نمی‌دانست، زيرا حاکم رئيس‌جمهور است که او را نيز مردم به صورت موقت انتخاب می‌کنند.»

وی همچنين درباره اين که برخی ولی فقيه را منصوب از سوی خدا می‌دانند توضيح داد: «ما واسطه‌ای نداريم که اين را به ما بگويد. در نتيجه ولی فقيه را يا مردم تعيين می‌کنند و يا خبرگان.»

در پاسخ اين پرسش که بالاخره پرونده حمله خونين به کوی دانشگاه که در مجلس بررسی می‌شود، مطهری گفت:«من به شخصه نمی‌توانم اين گزارش را برداشته و پشت تريبون بخوانم. به عنوان نماينده تنها می‌توانم تذکر بدهم و رئيس مجلس هم خواهد گفت که انشاءالله خوانده خواهد شد! بنابراين بايد ابوترابی که رئيس کميته بررسی بود اين موضوع را پی‌گيری کند.»

حمله رئيس قوه قضائيه به معترضان

در شرايطی که نماينده اصولگرای مجلس رفتار حکومت با معترضان را نادرست و تعداد آنان را قابل توجه خوانده است، صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه ايران، در سفر به همدان از ناآرامی‌های پس از انتخابات به عنوان فتنه نام برد و رهبران آن را "بدتر از منافقين" خواند.

رئيس قوه قضائيه گفت:«در فتنه اخير، از افرادی که توقع نداشتيم حرف‌هائی را شنيديم و کسانی که همراه امام و مدعی پشتيبانی از ايشان بوده‌اند، يکدفعه به جريانی تبديل شده و بدتر از منافقين عمل کردند.»

توضيحات بعدی رئيس قوه قضائيه نشان می‌دهد که وی همچنان نگران ادامه اعتراضات مردم ايران است. وی خطاب به روحانيون و امام جمعه‌های استان همدان گفت:«اميدواريم که جامعه روحانی کشور به اين امر که جريان فتنه به پايان نرسيده و بصيرت همچنان لازم است، توجه کنند.»

جواد طالعی
تحريريه: فريد وحيدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016