پنجشنبه 20 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پدر رامين پوراندرجانی در گفتگو با روز: قاتل فرزندم را معرفی و محاکمه کنيد

فرشته قاضی ـ اولين جلسه رسيدگی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهريزک روز گذشته در حالی پشت درهای بسته و به دور از نظارت افکار عمومی برگزار شد که متهمان اصلی فجايع کهريزک در پست های دولتی، نظامی و قضايی همچنان مشغول به کار هستند.همزمان خانواده رامين پوراندرجانی، پزشک وظيفه ای که دو روز قبل از جان باختن قربانيان کهريزک آنها را مورد معاينه قرار داده بود و به نحو مشکوکی کشته شد، به "روز" گفتند که خواهان شناسايی و محاکمه قاتل فرزندشان هستند.

دادگاهی برای هيچ!

روز گذشته روابط عمومی سازمان قضايی نيروهای مسلح از برگزاری دادگاه غيرعلنی متهمان کهريزک خبر داد اما هيچ اشاره ای به اسامی متهمان و اتهامات آنها نکرد و هيچ توضيحی در اين زمينه نداد.

اين روابط عمومی اعلام کرد: "کيفرخواست برای تمام متهمان اين پرونده که تعداد آنها ۱۲ نفر اعلام شده است، خوانده شد و موضوع اتهام ها و دلايل آن به وسيله رئيس دادگاه به کليه متهمان تفهيم شد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشتر سايت تابناک که متعلق به محسن رضايی است متهمان پرونده کهريزک را، چند مامور ارشد نيروی انتظامی معرفی کرده بود. با توجه به اطلاعيه سازمان قضايی نيروهای مسلح هم کليه متهمان پرونده، همان ۱۲ نفری هستند که ديروز در دادگاه حضور داشتند و سعيد مرتضوی که از سوی کميته ويژه مجلس شورای اسلامی به عنوان متهم اصلی پرونده کهريزک معرفی شده بود، جزو متهمان پرونده کهريزک نيست.

سردار رادان و سردار احمدی مقدم، ديگر مسئولانی هستند که از سوی افکار عمومی به عنوان متهمان پرونده کهريزک شناخته می شوند. برخی از آزاد شدگان از اين بازداشتگاه مخوف اعلام کرده اند که سردار رادان در برخی موارد از شکنجه ها در اين بازداشتگاه حضور داشته و نقش مستقيمی در فجايع رخ داده در اين بازداشتگاه داشته است؛ اما اين دو سردار نظامی نيز در سمت های نظامی خود مشغول به خدمت به جمهوری اسلامی هستند و نامی از آنها در پرونده متهمان کهريزک نيست.

حيدری فرد ، بازپرس شعبه سوم دادسرای امنيت دادگاه انقلاب نيز همچنان در سمت خود مشغول به کار است و نام او نيز در پرونده متهمان کهريزک نيست. اين در حاليست که بسياری از بازداشت شدگان بعد از انتخابات با دستور او به بازداشتگاه کهريزک منتقل شده بودند.

چنين است که افکار عمومی نگران آن است که نتيجه پرونده کهريزک نيز همانند پرونده کوی دانشگاه تهران شود که فقط يک سرباز به دليل سرقت يک ريش تراش در آن مجرم شناخته شد!

ابهام در نظريه پزشکی قانونی

از سوی ديگر شکايت خانواده رامين پوراندرجانی ، پزشکی که به نحوی مشکوک جان باخت و ابتدا مقامات مسئول مرگ او را سکته قلبی و سپس خودکشی اعلام کردند و در نهايت پزشکی قانونی اعلام کرد که مرگ اين پزشک جوان به علت مسموميت بوده، جزو پرونده کهريزک نيست و با وجود شکايت خانواده پوراندرجانی ، به پرونده اين پزشک جوان در اين پرونده رسيدگی نخواهد شد.

رضا قلی پوراندرجانی، پدر رامين پوراندرجانی در گفتگو با "روز" اعلام کرد آخرين پاسخی که به شکايت او داده اند پاسخ پزشکی قانونی بوده اما خانواده پوراندرجانی اين پاسخ را مبهم ميدانند.

وی توضيح داد: ما شکايت کرده ايم و خواهان شناسايی و محاکمه قاتل هستيم و شکايت خود را پی گيری خواهيم کرد.

آقای پوراندرجانی که برای پی گيری شکايت خود و خانواده اش ناچار است به طور مرتب بين تبريزو تهران رفت و آمد کند همچنين خبرداد که پرونده شکايت او برای شناسايی قاتل، در دادسرای جنايی تهران مفتوح است.

پدر رامين پوراندر جانی تصريح کرد: پزشکی قانونی گفته است که رامين بر اثر مسموميت جان باخته اما اين نظر پزشکی قانونی خيلی مبهم است و ما نميتوانيم اين نظريه را بپذيريم . توضيح دهند چگونه مسموم شده و چه کسی يا کسانی او را مسموم کرده اند.

وی در عين حال يادآور شد: من شکايت را پی گيری ميکنم اما به دور از حاشيه های سياسی و چون پسرجوان ديگری دارم سعی ميکنم شکايتم را از طريق حقوقی پی گيری کنم و وارد حاشيه های سياسی نشوم.

آقای پوراندرجانی پيشتر و در ۲۵ آذر به "روز" گفته بود : "تاکنون هيچ مسئولی برای پی گيری موضوع به ما مراجعه نکرده و در مراجعه به دادسرای جنايی و ثبت شکايت، توانستيم يکبار قاضی پرونده را ببينيم و با قاضی حرف بزنيم اما بعد از آن کسی سراغی از ما نگرفت و هيچ جوابی هم تاکنون به ما نداده اند".

او از به کار بردن عنوان "پزشک کهريزک" برای فرزندش به شدت گله کرده و گفته بود: "مادر رامين و ما از اين موضوع واقعا ناراحت هستيم. چرا می گوييد پزشک کهريزک؟ پسر من يک سرباز وظيفه بود و برای خدمت به ميهنش، به خدمت سربازی رفته بود؛ او نه کادر رسمی ناجا بود و نه کادر کهريزک و خواهش ما اين است که اين عنوان را برای فرزند ما به کار نبريد".

دادگاهی برای خودی ها

دادسرای نظامی اعلام کرده است که جلسه ديروز با حضور "اوليای دم و ساير شکات و وکلای آنها" برگزار شده است. اين دادسرا پيشتر اعلام کرده بود که "۹۸ نفر از بازداشت شدگان کهريزک از نحوه رفتار ماموران شکايت کرده اند ولی با تدبير دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی و پرداخت خسارت و دلجويی از شاکيان، تعداد ۵۱ نفر از آنان رضايت داده اند".

در اين جلسه دادگاه، محمد مصدق که بعنوان قاضی رسيدگی کننده به پرونده معرفی شده، با بيان اينکه "بخشی از محتويات پرونده دارای اطلاعات و مطالبی است که انتشار آن منافی نظم عمومی جامعه و مخل انتظام مملکتی است" انتشار محتويات جلسات دادگاه را ممنوع اعلام کرده است.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان قضايی نيروهای مسلح، "پدر محمد کامرانی و اکثر شکات پرونده" در جلسه ديروز شکايت خود را مطرح کرده اند.

محمد کامرانی ، محسن روح‌الامينی، امير جوادی‌فر، و رامين آقازاده قهرمانی ، چهار نفری هستند که براثر شکنجه های وارده در بازداشتگاه کهريزک، جان باخته اند.

رامين آقازاده قهرمانی، پس از آزادی از اين بازداشتگاه و به علت شکنجه های وارده در بيمارستان جان باخت اما سه نفر ديگر در بازداشتگاه کهريزک جان خود را از دست دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016