یکشنبه 19 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرزاد کمانگر به همراه ۴ تن دیگر صبح امروز اعدام شدند، رادیو فرانسه

farzad-kamangar.jpg
این پنج از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با گروههای ضد انقلاب به اعدام محکوم شدند. شیرین علم هویی، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهای وکیلی و مهدی اسلامی کسانی هستند که صبح امروز اعدام شدند.

پنج نفر از جمله یک زن صبح امروز در زندان اوین اعدام شدند. شیرین علم هویی، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهای وکیلی و مهدی اسلامی کسانی هستند که صبح امروز اعدام شدند.

این پنج از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با گروههای ضد انقلاب به اعدام محکوم شدند. این افراد همچنین به بمب گذاریهای مختلف در شهرهای کشور متهم شده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهنگام اعدام این پنج نفر، نمایندۀ دادستان و وکلای آنها حضور داشته اند اما هیچ اشاره ای به حضور خانوادۀ اعدام شوندگان نشده است.

این افراد بارها در دفاعیه های خود اتهامات وارده در پروندۀ خود را رد کرده بودند. فرهاد کمانگر که پیش از دستگیر شدن به شغل معلمی اشتغال داشت به دلیل حضور در خانۀ علی حیدریان و فرهای وکیلی که از خودروی آنها پنج کیلو گرم مواد منفجره کشف شده بود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شد. وی بارها این اتهام را رد کرده و از گفته بود برای گذراندن دوران اقامت کوتاه مدت خود در تهران در خانۀ این افراد حضور داشته است. حکومت جمهوری اسلامی ایران این افراد را به همکاری با گروه پژاک متهم کرده و " تشکیل کمیتۀ ویژۀ بمب گذاری" و " جذب افراد برای آموزش بمب گذاری" را به این افراد نسبت داده بود.

ایرنا نوشته است که این افراد برای یک بمب گذاری در تهران حضور داشته اند.

شیرین علم هولی نیز در پی انفجار یک بمب در پارکینگ قرارگاه سپاه غرب تهران دستگیر شده و به همکاری خود با کروهگ پژاک اعتراف کرده بود. ایرنا نوشته است متعاقب این بمب گذاری، گروه پژاک در سایت خود مسوولیت بمب گذاری تهران را پذیرفته و شیرین علم هولی را از اعضای گروه خود معرفی کرده بود.

مهدی اسلامیان نیز، بنا به نوشتۀ خبرگزاری ایرنا از عوامل بمب گذاری در حسینۀ سیدالشهدای شیراز بود که منجر به کشته شدن بیش پانزده نفر شد. با اعدام های امروز، تعداد اعدام شدگان در سال جاری در ایران از مرز دویست و سی نفر گذشت. در سال گذشته، سیصد و هفده نفر در جمهوری اسلامی ایران اعدام شده اند.

سازمانهای بین المللی فعال در حقوق بشر ایران را به عدم رعایت حقوق بشر و شهروندی در این کشور می کنند. ایران به تازگی از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انصراف داد. مدافعان حقوق بشر در ایران و سازمانهای بین المللی فعال در این زمینه از این کناره گیری بعنوان یک پیروزی بزرگ در مبارزه برای بهبود شرایط حقوق بشر در ایران یاد می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016