دوشنبه 27 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل بيانيه مشترک ايران، ترکيه و برزيل، مهر

روسای جمهور ايران، برزيل و نخست وزير ترکيه امروز دوشنبه در نشستی سه جانبه در تهران پس از بحث و تبادل نظر مفصل بر يک بيانيه ده ماده ای توافق کردندکه در آن طرفهای حاضر در مذاکرات سه جانبه فرمولی را برای حل موضوع مبادله سوخت ارائه دادند.
به گزارش خبرگراری مهر، اجلاس سه جانبه ايران ، ترکيه و برزيل که امروز ۱۷ می ۲۰۱۰ در حاشيه اجلاس سران گروه ۱۵ در تهران برگزار گرديد، سه طرف حاضر در اين نشست روی بيانيه ذيل به توافق رسيدند:

۱- ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای و مواد مرتبط آن تاکيد می کنيم و حقوق تمام اعضاء شامل جمهوری اسلامی ايران، در استفاده صلح آميز و بدون تبعيض در تحقيق، توسعه، توليد و استفاده از انرژی هسته ای (همچنين چرخه سوخت هسته ای شامل فعاليت های غنی سازی) را يادآوری می کنيم.

۲- ما اعتقاد راسخ خود را بيان می داريم که اکنون فرصتی بدست آمده است تا روندی رو به جلو در فضايی مثبت، سازنده و غير تقابلی شروع تا به دوره ای از تعامل و همکاری رهنمون شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۳- ما معتقديم که تبادل سوخت هسته ای بستری برای شروع همکاری های مختلف، خصوصا همکاری های صلح آميز هسته ای شامل ساخت نيروگاه هسته ای و راکتور های تحقيقاتی می باشد.

۴- بر اساس اين نکات، تبادل سوخت هسته ای حرکتی سازنده، رو به جلو و نقطه شروعی برای همکاری ميان ملت ها است. چنين حرکتی بايد به تعامل مثبت و همکاری در زمينه فعاليت های صلح آميز هسته ای هدايت شود و از هرگونه تقابلی اعم از اقدامات ، رفتار و يا بيانيه های تهديد آميزی که به حقوق و تعهدات هسته ای ايران تحت NPT لطمه می زند اجتناب گردد و همکاری هسته ای جايگزين آنها شود.

۵- بر اساس موارد فوق، در راستای تسهيل همکاری هسته ای ذکر شده در بالا، جمهوری اسلامی ايران بر امانت گذاری ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم غنی شده (LEU) در ترکيه موافقت می کند. اين مواد LEU در مالکيت ايران در ترکيه قرار خواهد داشت. ايران و آژانس امکان نظاره گری بر نگهداری ايمن از اين مواد LEU را در ترکيه دارند.

۶- ايران موافقت خود را با موارد فوق به آژانس ظرف هفت روز پس ازاين بيانيه اعلام می کند.متناسب با دريافت پاسخ مثبت گروه وين (آمريکا، روسيه، فرانسه و آژانس) جزئيات بيشتر تبادل سوخت از طريق توافقنامه کتبی و ترتيبات مربوط بين ايران و گروه وين که به طور مشخص خود را متعهد به تحويل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت لازم برای راکتور تحقيقاتی تهران نموده اند، به تفصيل بيان می شود.

۷- از زمانی که گروه وين تعهد خود را به شرايط و مفاد اين بيانيه اعلام نمايد، طرفين خود را به اجرای تعهدات موافقت نامه مندرج در بند ۶ ملزم می نمايند. جمهوری اسلامی ايران پس از توافق نامه بند۶، برای به امانت گذاشتن مواد با غنای کم (۱۲۰۰ کيلوگرم)،آمادگی خود را در طول يک ماه بيان خواهد نمود. گروه وين نيز مطابق همين توافقنامه در طول يک سال ۱۲۰ کيلوگرم مواد مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران را به ايران تحويل می دهد.

۸- در صورتی که مفاد اين بيانيه مورد توجه و احترام قرار نگيرد، ترکيه حسب درخواست ايران، LEU ايران را بدون هيچگونه شرطی و به سرعت به ايران برگشت می دهد.

۹- ترکيه و برزيل از آمادگی جمهوری اسلامی ايران برای تداوم گفتگوها با کشورهای ۱+۵ - کما فی السابق- در هر مکان از جمله در ترکيه و برزيل حول نگرانی های مشترک بر مبنای تعهدات دسته جمعی بر اساس مشترکات دو بسته پيشنهادی، استقبال می کنند.

۱۰- ترکيه و برزيل از رويکرد سازنده جمهوری اسلامی ايران در پيگيری ايفای حقوق هسته ای کشورهای عضوNPT و پايبندی اش به اين معاهده قدردانی نمودند. متقابلا ايران نيز از تلاش های سازنده کشورهای دوست ترکيه وبرزيل درايجاد فضای همکاری و حمايت از حقوق هسته ای ايران تشکر نمود.

متذکر می گردد نشست سه جانبه ايران، ترکيه و برزيل با محوريت تبادل سوخت هسته ای صبح امروز دوشنبه در حاشيه اجلاس گروه ۱۵ در تهران و پشت درهای بسته برگزار شده است.

محمود احمدی نژاد رئيس جمهور، سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی و منوچهر متکی وزير امور خارجه نمايندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ايران در اين نشست بودند.

اين در حالی است که نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ايران، ترکيه و برزيل ديروز يکشنبه در تهران برگزار شد و آن طور که نخست وزير ترکيه گفته است نتايج اين جلسه مثبت و سازنده بود که منجر به سفر ناگهانی وی به تهران شد.

البته نخست وزير ترکيه قبل از حرکت به سمت تهران در فرودگاه ازمير در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران مبنی بر اينکه آيا تبادل سوخت در خاک ترکيه انجام می شود؟ پاسخ داده است: به منظور شروع روند تبادل سوخت به تهران می روم.

وی از دريافت خبری مهم ازتهران سخن به ميان آورد و افزوده است:" اين موضوع در متن توافقنامه درج شده است. برهمين اساس ، من به تهران می روم."

اردوغان درباره سفر ناگهانی خود به تهران گفته است: "صبح زود داوود اوغلو وزير امور خارجه طی تماس تلفنی به من اطلاع داد که مذاکرات به سطح قابل قبولی رسيده است. من قرار بود به آذربايجان بروم ولی تصيم گرفتم حالا که بحث هسته ای به اين مرحله رسيده، پس از گرفتن نتايج لازم از ايران به آذربايجان سفرم را ادامه دهم."

اردوغان در عين حال مطرح کرده است: " پيش از اين ايران در آستانه تحريمهای جديد از سوی شورای امنيت قرار داشت که با شروع اين ملاقاتها اين تصميمها به تعويق افتاده است.

اردوغان با بيان اينکه ترکيه و برزيل سعی دارند موضوع هسته ای ايران از راه ديپلماسی حل شود، اظهارداشته است: اين تلاشها هم برای کمک به ايران و هم برای کمک منطقه است.

شنبه هفته جاری رسانه های ترکيه از لغو سفر اردوغان نخست وزير ترکيه به تهران برای شرکت اجلاس گروه ۱۵ به ايران خبر داده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016