پنجشنبه 16 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزريل: طرح مشخصی به ايران ارائه نکرده ايم، راديو بين المللی فرانسه

واسع محسن - در حاليکه ايران می گويد پيشنهاد برزيل مبنی بر مبادله اورانيوم غنی شده در خاک اين کشور را می پذيرد، منابع برزيلی می گويند طرح مشخصی در اين باره به تهران ارائه نکرده اند.

رسانه های دولتی ايران ديروز چهارشنبه ۵ ماه می/ ۱۵ ارديبهشت گزارش دادند که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران در مکالمه تيلفونی با هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، "موافقت اصولی خود را با پيشنهاد رئيس جمهور برزيل در خصوص مبادله سوخت هسته ‌ای اعلام کرده" و براهميت ادامه گفت ‌وگوها در خصوص مسايل فنی اين پيشنهاد در تهران، تاکيد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما خبرگزاری فرانسه از قول يک منبع وزارت خارجه برزيل گزارش ميدهد که برزيل طرح مشخصی در اين زمينه به تهران ارائه نکرده است.

اين منبع که نخواسته است نامش افشا شود گفته است: " ما از طريق سايت انترنتی رسمی دولت ايران آگاهی يافتيم که رئيس جمهوری ايران از طرح برزيل حمايت کرده است، در حاليکه وزير خارجه در جريان ديدار خود از ايران، کدام طرح رسمی در اين مورد ارائه نکرده است."

بگفته اين اين منبع، وزير خارجه برزيل در جريان نشست مطبوعاتی خود در تهران بجواب پرسشی گفته بود برزيل آماده است تمام امکانات را تحت بررسی قرار دهد. اين منبع افزوده است برزيل درک می کند که رئيس جمهور ايران از موضع برزيل برای باز نگهداشتن مجراهای گفتگو حمايت کرده است.

سلسو اموريم، وزير خارجه برزيل در سفر خود به تهران در اواخر ماه آوريل گذشته گفت کشورش حاضر است پيشنهاد احتمالی مبادله مواد سوخت در خاک برزيل را بررسی کند اما وی در همين حال تاکيد کرد که اين پيشنهاد را با حکومت آن کشور در ميان نگذاشته است.

لولا دا سيلوا، رئيس جمهور برزيل بلافاصله بعد از اين اظهارات، امکان مبادله مواد سوخت در خاک برزيل را رد کرده و توضيح داده بود که "کشورهای نزديکتر به ايران هم وجود دارند".

کشورهای غربی تلاش دارند ، تحريمهای جديدی را عليه تهران که توليد اورانيوم ۲۰ در صد غنی شده را آغاز کرده است، در شورای امنيت سازمان ملل، که برزيل از اعضای غير دايمی آن است، به تصويب برسانند.

برزيل مخالف تحريمهای جديد عليه تهران است و از چند هفته بدينسو تلاش دارد از طريق مذاکرات، راه حلی برای پرونده اتمی ايران جستجو کند.

قرار است رئيس جمهور برزيل بتاريخ ۱۶ ماه مه به ايران سفر کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016