دوشنبه 27 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق ۱۰ ماده‌ای ايران، ترکيه و برزيل درباره تبادل سوخت از سوی منوچهر متکی تشريح شد، ايلنا

در ماده پنج اين توافقنامه اين توافق حاصل شده است که ۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت اورانيوم کمتر غنی‌ شده در ترکيه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکيت ايران خواهد بود، و ايران و آْژانس امکان نظارت بر آن را دارند.


ايلنا: وزير امور خارجه کشورمان توافقات حاصله ميان ايران، ترکيه و برزيل را در مورد تبادل سوخت را تشريح کرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا،منوچهر متکی بيانيه مشترک ايران، ترکيه و برزيل در اجلاس مورخه ۱۷ می ۲۰۱۰ (۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ تهران) درباره موارد ۱۰ گانه مورد توافق را به شرح ذيل تشريح کرد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس ماده يک، سه کشور بر تعهد خود برعدم گسترش سلاح هسته‌يی تاکيد می‌کنند و حقوق تمام اعضاء از جمله جمهوری اسلامی ايران در تحقيق، پيشرفت و همچنين چرخه سوخت را محترم می‌شمارند.
بر اساس ماده دو توافقنامه، سه کشور اعتقاد راسخ خود را بر اجرای اين مفاد دارند تا در فضايی مثبت، سازنده و غيرتقابلی هم دور جديدی از همکاری‌ها و تعاملات آغاز شود.
در ماده سه اين توافقنامه، تبادل سوخت هسته‌يی را گامی برای شروع همکاری در عرصه‌های مختلف فناوری و صلح‌آميز هسته‌يی عنوان شده است.
ماده چهار اين توافقنامه نيز حکايت از اين مساله دارد که تبادل سوخت هسته‌يی حرکتی رو به جلو و سازنده و نقطه‌ی شروعی برای همکاری با ملتهاست و چنين حرکتی بايد به همکاری مثبت و همکاری صلح‌آميز هسته‌يی منجر شود و از هر گونه تقابل از جمله بيانات و رفتار تهديد آميز که به حقوق ايران لطمه می‌زند اجتناب و همکاری هسته‌يی جايگزين آن شود.
در ماده پنج اين توافقنامه که اصلی‌ترين بخش اين توافقنامه است اين توافق حاصل شده است که ۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت اورانيوم کمتر غنی‌ شده در ترکيه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکيت ايران خواهد بود، و ايران و آْژانس امکان نظارت بر آن را دارند.
در ماده شش اين توافقنامه نيز آمده است جمهوری اسلامی ايران موافقت خود را در مورد موارد فوق به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ظرف ۷ روز اعلام می‌کند و متناسب با درخواست گروه وين (روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی) جزييات بيشتری درباره‌ تبادل سوخت از طريق توافقنامه‌ی خطی و ترتيبات مربوط به توافقنامه ايران و وين که متعهد به تحويل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت اورانيوم مورد نياز راکتور تهران می‌باشند ، شرح داده خواهد شد.
در ماده هفت اين موافقتنامه نيز اعلام شده است از زمانی که گروه وين توافق خود را اعلام کند طرفين خود را ملزم به اجرای ماده ۶ می‌دانند و ايران نيز موافقت خود را با انتقال ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده (LEU) اعلام می‌کند و گروه وين نيز متعهد می‌شود ۱۲۰ کيلوگرم سوخت مورد نياز راکتور تهران را به ايران تحويل دهد.
در ماده هشت نيز پيش‌بينی شده است در صورتی که مفاد اين توافقنامه مورد توجه قرار نگيرد حسب درخواست ايران، ترکيه سوخت را به ايران برگشت دهد.
در ماده نه نيز اين مساله مورد تاکيد قرار گرفته که ترکيه و برزيل از شروع گفت‌وگوهای ايران با ۵+۱ در هر مکان از جمله ترکيه و برزيل حول نگرانی‌های مشترک استقبال می‌کنند.
در ماده نهايی اين توافقنامه نيز ترکيه و برزيل از رويکرد سازنده ايران در پيگيری حقوق و پايبندی به معاهده ان پی تی قدردانی کرده و ايران نيز از اقدامات دو کشور در اين زمينه تشکر می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016