چهارشنبه 29 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحريم بيشتر ايران هنوز منتفی نشده است، دويچه وله

روسيه موافقت خود را با پيش‌نويس قطعنامه چهارم شورای امنيت اعلام کرد. به گفته هيلاری کلينتون، چين نيز پيش از اين موافقت خود با اين پيش‌نويس را به اطلاع آمريکا رسانده است.

برپايه گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف وزيرخارجه روسيه، روز چهارشنبه (۱۹ آپريل، ۲۹ اردی‌بهشت) در يک تماس تلفنی با همتای آمريکائی خود هيلاری کلينتون بر موافقت کشورش با پيش‌نويس قطعنامه‌‌ای که برای گسترش تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی تسليم شورای امنيت شده، تاکيد ورزيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قطعنامه چهارم، مهم يا بی‌اهميت؟

دولت احمدی‌نژاد اميدوار است که با امضای موافقتنامه انتقال اورانيوم به ترکيه، مانع از تصويب قطعنامه چهارم در شورای امنيت شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه روسيه و آمريکا، در تماس تلفنی روز چهارشنبه خود، درباره نتايج امضای اين موافقتنامه نيز گفت‌وگو کردند. لاوروف بعدا گفت:«وضعيت پس از توافقنامه تهران، بايد با دقت بسيار مورد تامل قرار گيرد.»

در اين ميان، خبرگزاری فارس به نقل از علی‌اکبر صالحی سرپرست سازمان انرژی اتمی ايران نوشت:«کشورهای صاحب حق وتو، در صورت فشار برای تحريم‌های بيشتر عليه ايران، اعتبار خود را از دست خواهند داد.» صالحی، همزمان به شبکه تلويزيونی دولتی خبر گفت: «ما، مثل موارد گذشته منتظر می‌مانيم، زيرا آن‌ها با تصويب يک قطعنامه جديد چيزی به دست نخواهند آورد.»

برپايه گزارش خبرگزاری آلمان، صالحی در عين‌حال اعتراف کرد که پيش‌نويس تهيه شده از سوی گروه ۵+۱ به وجهه بين‌المللی ايران آسيب می‌رساند. وی، تاکيد ورزيد: «در شورای امنيت افراد آگاهی هستند که مانع از اين کار می‌شوند». صالحی به اين ترتيب نشان داد که ايران، به رغم تاکيد بر بی‌اهميت بودن قطعنامه شورای امنيت، به مخالفت برخی از اعضای غيردائم شورا با آن اميد بسته است.

غرب، همچنان بی‌اعتماد

اظهارات علی‌اکبر صالحی واکنشی است به سخنان هيلاری کلينتون وزيرخارجه ايالات متحده آمريکا در روز سه‌شنبه (۱۷ آپريل). وی، پيش‌نويس قطعنامه جديد را سندی قوی دانست و گفت که چين و روسيه نيز پس از هفته‌ها بحث و بررسی با آن موافقت کرده‌اند. بسياری از ناظران اعتقاد دارند که دولت احمدی‌نژاد، با هدف ايجاد شکاف در شورای امنيت، توافقنامه انتقال اورانيوم کم غلظت به خاک ترکيه را امضا کرد.

گزارش خبرگزاری آلمان، اعلام تصميم ايران برای ادامه غنی‌سازی اورانيوم را دليل اصلی بی‌اعتمادی غرب به حسن‌نيت دولت احمدی‌نژاد ارزيابی می‌کند. ميهمان‌دوست، سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی، بلافاصله پس از امضای توافقنامه تهران گفت که به رغم انتقال اورانيوم کم غلظت، ايران به غنی سازی اورانيوم تا ۲۰ درصد، در داخل خاک خود همچنان ادامه خواهد داد.

پيشينه تحريم‌ها

قطعنامه جديد، در صورت تصويب، چهارمين قطعنامه تنبيهی شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی خواهد بود. اين شورا، از ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی تاکنون ۳ قطعنامه عليه ايران تصويب کرده است. در ماه مارس ۲۰۰۸، فهرست تحريم‌ها بلندتر شد. در قطعنامه سوم، ممنوعيت سفر خارجی همکاران برنامه‌اتمی، نظارت بر اعتبارات صادراتی و بستن برخی از حساب‌های بانکی ايران، پيش‌بينی شد.

در پيش‌نويس قطعنامه چهارم، بستن حساب‌های سپاه پاسداران در خارج، کنترل شديدتر کشتی‌های حامل کالا برای ايران و همچنين جلوگيری از ارسال جنگ‌افزارهای غيراتمی به ايران پيش‌بينی شده است.

تحريم‌های اروپا و آمريکا

اتحاديه اروپا، دامنه تحريم‌ها را برای آخرين بار از دهم نوامبر سال ۲۰۰۸ گسترش داد و حساب‌های بانکی ۲۸ ايرانی را مسدود کرد. همچنين صدور ويزا برای ۱۴ تن از همکاران برنامه اتمی و تسليحاتی ايران ممنوع شد. اين ليست سياه، در نوامبر سال‌گذشته، يکبار ديگر تکميل شد.

ايالات متحده آمريکا، برای اولين بار ۳۰ سال پيش، به دنبال اشغال سفارتخانه و گروگان گيری ديپلمات‌‌های خود در تهران، جمهوری اسلامی را به پشتيبانی از ترور متهم و تحريم کرد. اين تحريم‌ها، در سال ۲۰۰۸ با بلوکه شدن نقدينه شرکت‌هائی که متهم به همکاری با برنامه اتمی ايران شده‌اند، تکميل شد. علاوه بر اين، شهروندان آمريکائی از معامله با اين شرکت‌ها منع شدند و لشگر القدس سپاه پاسداران، در فهرست سازمان‌های تروريستی جای گرفت. اين امر، به آمريکا، اتحاديه اروپا و متحدان آن‌ها امکان می‌دهد که حساب‌های سپاه پاسداران را ببندند و موجودی آن‌ها را بلوکه کنند.

جواد طالعی
تحريريه: مصطفی ملکان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016