سه شنبه 28 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت ۲۳۴ نماينده مجلس از بيانيه تهران در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای، فارس

خبرگزاری فارس: ۲۳۴ نماينده مجلس در بيانيه‌ای از توافق تهران در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای ميان تهران و برزيل و ترکيه حمايت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس حسن غفوری فرد عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از پايان جلسه علنی امروز سه شنبه اين بيانيه را در صحن علنی مجلس قرائت کرد که متن آن به شرح زير است.
فناوری هسته‌ای ايران که نتيجه مجاهدت علمی و فنی نيروهای مبتکر و اطلاعاتی در طول چند دهه گذشته و هدايت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، دستاورد ملی و ارزشمند برای ملت محسوب می‌شود و صيانت از امر وظيفه همگانی خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سال‌های گذشته که استکبار جهانی تلاش بسيار کرد تا از راه‌های مختلف اين مسير عزيتمند را ميسر کند، عمدتاً از دو روش بهره جستند. نخست با فريبکاری و تعهدات توخالی توانستند باعث تعليق موقت حرکت فنی هسته‌ای کشور شوند که در اين زمينه به رغم حسن نيت ايران، غرب چهره غيرمتعهدانه‌ای از خود نشان داد. روش دوم، قدرت نمايی از طريق نهادهای تحت سلطه خود مانند شورای امنيت سازمان ملل متحد به قصد ايجاد هراس در اراده ملت و دولت ايران بود که در اين جهت هم برخلاف علم به ناموفق بودن به اقدامات ايذايی خود ادامه داده است.
اينک آمريکا و چند کشور اروپايی عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد که در مقابل آزمونی ديگر قرار دارند می‌توانند از توافق تهران به عنوان يک فرصت جهت اصلاح برخی اقدامات خصمانه قبلی خود و ايجاد مسير منطقی همکاری بهره بگيرند چرا که جمهوری اسلامی ايران در اين توافق حداکثر حسن نيت و انعطاف خويش را نشان داده است.
در اين حالت توافق تهران اگر به درستی هدايت شود، می‌تواند مبنايی برای تعامل مثبت قرار بگيرد.
البته دولت نيز که همواره در اين زمينه محکم و منطقی رفتار کرده نيز موظف است در کنار حسن نيت و برخورد مثبت با هوشياری و دقت در مذاکرات آتی لغو قطعنامه ايرانی گذشته و اقدامات عينی برای کمک به پروژه‌های صلح‌آميز هسته‌ای را مطالبه کند و بدور گرفتن تعهد کافی در اين زمينه‌ها و بدون طراحی گام به گام اقدام يکسويه‌ای انجام ندهد.
چنانچه طرف مقابل قصد زياده‌خواهی مواد و واگذار تعهدات خويش به زمان‌های غير مشخص را داشته باشد اين امر نشانگر همان روش‌های منسوخ گذشته بوده و فرصتی را در تعامل با ايران از دست داده است و پاسخ دولت بايد در حد انتظار و هوشياری ملت انقلابی ايران باشد.
مجلس شورای اسلامی به دليل اهميت موضوع هسته‌ای با حساسيت کافی اين فرايند را رصد کرده و به عنوان نمايندگان ملت پشتيبانی دولت و پيگير صيانت از حقوق ملی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016