سه شنبه 28 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، رييس‌سازمان انرژی اتمی: می‌خواهيم رويه تعامل داشته باشيم، همه چيز درگفت‌وگو با گروه وين روشن می‌شود، ايسنا

*برای تمام جزييات تفاهم‌نامه‌ها ضمانت‌های عينی درنظر خواهيم گرفت

رييس‌سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در بيانيه مبادله سوخت اشاره‌ای به زمان مورد نظر برای تحويل سوخت ‌٢٠ درصد شده است که بيش از يکسال نباشد، اما ما در موافقتنامه زمان را محدود می‌کنيم و بر اساس واقعيت‌های موجود در مورد اينکه چقدر توليد سوخت ‌٢٠ درصد طول می‌کشد، آن زمان در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسی – خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به نشست گروه وين که سال گذشته برگزار شد، گفت: موضوع ارسال سوخت ‌٥/٣ درصد ما به خارج از کشور در ازای سوخت ‌٢٠ درصد در آن جلسه مطرح شد که در مرحله اول اعلام کرديم اين خواست در تعارض با يک امر تجاری است. اما از آنجا که آنها پرونده تصعنی هسته‌يی را برای فشارهای گوناگون سياسی به ايران به وجود آوردند از ابتدا متوجه بوديم که برای ايجاد بن‌بست و فشارهای جديد چنين طرحی را عنوان کرده‌اند، بنابراين با وجود اينکه امر غيرمعمول و غيرعادی بود تبادل سوخت را پذيرفتيم ولی گفتيم که ما ضمانت عينی می‌خواهيم تا سوخت‌مان را به خارج از کشور بفرستيم. گفتند همين ضمانت کلامی ما کفايت می‌کند. ما نيز اعلام کرديم اين ضمانت کافی نيست. ما موضوع ارسال اورانيوم به خارج از کشورمان را در چارچوب شرايطی پذيرفتيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به مفاد بيانيه ايران، ترکيه و برزيل، گفت: در اين بيانيه يکی از موارد به رسميت شناختن حق غنی‌سازی اورانيوم است. هر چند که اين حق ما مورد ترديد و تشکيک نيست، اما به دليل فضاسازی‌های رسانه‌ای غرب به گونه‌ای القا کرده بودند که گويی اين حق ما نيست بر اين موضوع در اين بيانيه تاکيد شد.

صالحی با بيان اينکه آنچه ديروز ميان ايران، ترکيه و برزيل مطرح شد يک توافق‌نامه يا تفاهم‌نامه نيست، بلکه بيانيه است، گفت: دو کشور برزيل و ترکيه به نمايندگی از کشورهای همسو حق غنی‌سازی اورانيوم را به صراحت در بند يک اين بيانيه عنوان کرده‌اند. در بند ديگر متفقا اجتماع داشتيم که اين حرکت بايد مثبت و رو به جلو باشد و نبايد ديگر به عقب بازگشت. بايد در جهت حل و فصل اين پرونده‌ تصنعی هسته‌يی ايران پيش رويم.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، ادامه داد: در اين بيانيه مشخص شده است که تعريف حرکت رو به جلو همکاری‌های هسته‌يی، متوقف کردن تحريم‌ها و نرفتن به سمت قطعنامه‌های جديد است و در اينجا اين موضوع به صراحت آمده است. البته عبارت قطعنامه را به صراحت عنوان نکرديم، اما از واژه‌ی لاتينی استفاده کرديم که جامعيتی را بر قطعنامه، تحريم‌ها و هر گونه تهديد کلامی را در بر می‌گيرد.

وی افزود: در درون اين بيانيه موافقتنامه‌ای ديده شده که بايد ميان ايران و گروه وين انجام شود و جزييات تبادل سوخت در آن کاملا مشخص شود و انتظارات طرفين در اين توافقنامه بيايد. چنانچه اين توافقنامه مورد تاييد طرفين قرار گرفت توصيه‌ اين بيانيه به اجرا گذاشته می‌شود و آن توصيه‌ ارسال سوخت ايران به ترکيه است.

صالحی توضيح داد: البته اشاره‌ای به زمان مورد نظر برای تحويل سوخت ‌٢٠ درصد شده است که بيش از يکسال نباشد، اما ما در موافقتنامه زمان را محدود می‌کنيم و بر اساس واقعيت‌های موجود در مورد اينکه چقدر توليد سوخت ‌٢٠ درصد طول می‌کشد، آن زمان در نظر گرفته می‌شود.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، افزود: اگر اين توافقنامه به تاييد طرفين برسد آن زمان است که اين توصيه‌ بيانيه برای خروج سوخت فرم اجرايی به خود می‌گيرد و ظرف يک ماه پس از آن موافقتنامه، سوخت را ارسال می‌کنيم.

وی در پاسخ به اين پرسش که چه ضمانت‌های اجرايی داريم که آنچه در تهران تصميم‌گيری شد اجرايی شود، گفت: بايد منتظر باشيم تا با گروه وين وارد گفت‌وگو شويم. در آن گفت‌وگو همه چيز روشن می‌شود. اگر موافقتنامه مرضی‌الطرفين باشد بر اساس موافقتنامه هر کدام از طرفين به انجام تعهدات‌شان اقدام می‌کنند. تعهدات ما توديع اورانيوم در ترکيه خواهد بود. اين توديع اورانيوم ضمانتی دارد که در موافقتنامه اين ضمانت آورده خواهد شد که اگر سوخت ‌٢٠ درصد را به ما ندادند چگونه سوخت خود را به داخل کشور برگردانيم.

صالحی تاکيد کرد: ترکيه و برزيل ضامن آن هستند که چنانچه هرکدام از مفاد اين بيانيه که در چارچوب توافقنامه منعکس می‌شود، عملياتی نشود سوخت را بر اساس درخواست ايران هر چه سريع‌تر به کشورمان بازگردانند.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، با بيان اينکه موافقتنامه‌ها يا تفاهم‌نامه‌هايی وجود دارند که بر اساس جوانمردی شکل می‌گيرند، افزود: در عين حال ما صرف‌نظر از اين موضوع برای تمامی جزييات تفاهم‌نامه‌ها ضمانت‌های عينی در نظر خواهيم گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) علی‌اکبر صالحی، با اشاره به بند ديگر بيانيه جديد مبادله سوخت، افزود: در اين بيانيه آمده است که ترکيه و برزيل از ادامه گفت‌وگو ميان ايران و ‌١ + ‌٥ استقبال می‌کنند. موضوعات ما با ‌١ + ‌٥ نيز فقط بحث هسته‌يی نيست بلکه موضوعات ديگری هم ميان ما وجود دارد که بر اساس بسته‌ی پيشنهادی طرفين قابل طرح است.

صالحی گفت: در اين بيانيه ترکيه و برزيل از اقدام شفاف‌گونه‌ی ايران تشکر کردند. اقدامی که ثابت کرد ايران بارها و بارها حس همکاری خود را نشان داده است و برای چندمين بار اين اتمام حجت که ايران با برزيل و ترکيه چنين تفاهمی کرد و شرطی که از ابتدا در مورد خروج اورانيوم از ايران مطرح بود را پذيرفت. اين اقدام شفاف‌ساز بسيار موثری در بعد بين‌المللی است که قطعا بايد مورد توجه طرف‌های مقابل قرار گيرد و از آن استفاده کنند.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، تاکيد کرد: ايران برای چندمين بار ظرفيت مديريت بحران را از خود نشان داد و نشان داد که نظام سياسی ايران در عرصه‌ بين‌المللی دارای چه ظرفيتی در مديريت بحران است. ايران نشان داد که می‌تواند با بحران‌های بين‌المللی مقابله کند و اجماع جهانی را بشکند. ما از آنها می‌خواهيم با عقلانيت بيشتری به اين موضوع نگاه کنند. گر چه ما نمی‌خواهيم آنها مشوش باشند اما اقدامات ايران و مديريت بحرانش آنها را مشوش می‌کند.

وی ادامه داد: آنها به دليل اينکه تاکنون درصدد بوده‌اند که فشارهای سياسی غيرعقلانی به ما وارد کنند و ما را در مسير سياسی خود قرار دهند همواره با مديريت ايران به نوعی با شکست مواجه می‌شوند. ايران، امروز مدل و الگويی برای کشورهای در حال توسعه شده است و به آنها نشان داده است که اگر متحد شوند در عرصه‌ی بين‌المللی حرفی برای گفتن می‌توانند داشته باشند و خواسته‌ حق کشورهای در حال توسعه را به جامعه‌ی بين‌المللی عرضه کنند.

صالحی در ادامه در مورد برخی واکنش‌های منفی به بيانيه تهران، گفت: اين کشورها پيش از اينکه اين بيانيه صادر شود هفته‌ها روی اين مطلب کار تبليغاتی می‌کردند. آخرين صحبتی که خانم کلينتون داشت اين بود که به آقای لولا توصيه کرده بود به ايران نرويد، زيرا به هدف‌تان نخواهيد رسيد. ضمن آنکه لولا وقتی که در روسيه بود خبرنگار از آقای مدودف پرسيده بود احتمال موفقيت آقای لولا در تهران چقدر است از يک تا يک تا سه، سه را انتخاب کرده بود البته آقای لولا ‌٩ انتخاب کرده بود.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت: از اقداماتی که آنها سابقا انجام دادند می‌توان دريافت که نيت‌های آنها چيست. گروهی که در آمريکا تندرو هستند از صهيونيسم بين‌الملل متاثرند. اين صهيونيسم دنيا را آشفته می‌خواهد زيرا حياتش در بحران است. اين کمپ علاقه‌مند نيست چنين توافقی حاصل شود اما آنها بر اساس ارزيابی‌ای که به غلط داشتند تصور می‌کردند اين بار به هدف خواهند زد و ترکيه و برزيل به نتيجه نخواهند رسيد و به راحتی آنها اجماع جهانی را ايجاد خواهند کرد و در اين اجماع کشور بزرگ اسلامی و مهمی مانند ترکيه در آن حضور خواهد داشت و يا کشوری مثل برزيل که جايگاه ويژه‌ای در آمريکای لاتين دارد به اين اجماع می‌پيوندد. وقتی خلاف اين انتظار اتفاق افتاد دچار آشفتگی شدند.

وی با اشاره به سخنرانی احمدی‌نژاد در کنفرانس بازنگری ان. پی. تی در نيويورک، گفت: ما اين آشفتگی را در زمان سخنرانی وی و همچنين زمانی که تصميم گرفت که برای سخنرانی به نيويورک رود ديديم. صحبت آقای احمدی‌نژاد در نيويورک سخنی سياسی با محتوای فنی و حقوقی بود. آقای احمدی‌نژاد رژيم عدم اشاعه را بطور کلی در سخنرانی خود شرح داد و ‌١١ پيشنهاد برای کنفرانس ارايه داد که خود يک منشور حقوقی در عرصه‌ی بين‌المللی شد که امروز نيز عدم تعهد بر روی اين ‌١١ بند کار می‌کند. اين باعث شد خانم کلينتون در سخنرانی خود باعث تعجب ما شود که آنچنان آشفته شده بود و بدون تسلسل در کلام و منطق گويا صرفا حالتی تدافعی و تهاجمی گرفت و نهايتا مجبور شدند همان روز اعلام کنند ما حدود ‌١٠٠ کلاهک هسته‌يی داريم.

صالحی ادامه داد: اين آشفتگی نتيجه همان تهديدهای غلطی است که در ‌٣١ سال همواره نسبت به ايران داشته‌اند. ايران تاکنون توانسته به خوبی از چالش‌های بين‌المللی پيروزمندانه خارج شود و اين بار نيز پيروزی بزرگی بود که البته انتظار دارم در آينده تحليل‌ها و بيانيه‌های آنها مقداری منطقی‌تر شود.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان، ادامه داد: برون‌رفت از اين بحران هم به نفع ماست و هم به نفع آنها. ما می‌خواهيم رويه‌ی تعامل را داشته باشيم.

وی ضمن تاکيد بر نقش ايران در منطقه‌ خاورميانه، گفت: آنها می‌توانند با ايران از در تعامل وارد شوند و ايران نيز بر اساس جهان‌بينی سياسی خود محافظی امين برای خاورميانه باشد. آنها بايد به اين درک برسند که تعامل با ايران در جهت منافع هر دو طرف است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016