سه شنبه 4 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی:‌ روسيه حمايت خود را در عمل نشان دهد، آمريکا روال منطقی‌تر را در پيش گرفته است، ايسنا

*۵۰ تن اورانيوم ما در فرانسه مانده است

رييس سازمان انرژی اتمی ايران درباره واکنش کشورها به بيانيه تهران گفت‌: سازمان کنفرانس اسلامی در کنفرانسی که اخيرا در تاجيکستان برگزار شد در بياينه‌ای از بيانيه تهران حمايت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) صالحی در ادامه سخنانش افزود: ‌اين کشورها شامل ۵۷ کشور اسلامی و ۵ کشور ناظر بودند.

وی گفت: ‌برخی کشورهای جنبش غير متعهدها مانند برزيل،‌ کوبا و ونزوئلا و کشورهای حاشيه خليج فارس نيز به صورت انفرادی از اين بيانيه حمايت کردند، اما هنوز فرصتی پيش نيامده است که بيانيه رسمی صادر شود.

صالحی افزود:‌ به احتمال قوی جنبش غيرمتعهدها در اجلاس شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در آينده نزديک برگزار می‌شود، بيانيه‌ای در حمايت از بيانيه تهران صادر کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره واکنش آمريکا هم گفت: ‌اين کشور روال منطقی‌تری پيش گرفته است و به نظر می‌رسد عقلای آمريکا آرام آرام فرمان سياست خارجی اين کشور را در دست گرفته‌اند.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود:‌ برخی در آمريکا با تاثيرپذيری از صهيونيسم بين‌الملل به دنبال آشفتگی و حل نشدن موضوعات بين‌المللی هستند، اما هم اکنون فضای آمريکا به واسطه اين عقلا در رفع اتخاذ واکنش‌های مسئله‌دار بهتر شده است.

صالحی درباره واکنش روسيه هم گفت: ‌بر اساس سخنان اخير آقای احمدی‌نژاد، ما از کشور بزرگی مانند روسيه انتظار داريم که در حمايت از همسايه صادق و صميمی شان ايران، ‌محکم‌تر اقدام کنند و حمايت خود را در عمل نشان دهند.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود:‌ البته ديروز کارشناسان روس در بازديد از سازمان انرژی اتمی ايران، ‌آمادگی خود را برای همکاری بيشتر در مسائل تکنولوژيک از جمله بحث نيروگاه‌های جديد هسته‌يی اعلام کردند که همين موضوع می‌تواند نشانه همراهی روس‌ها با ما باشد.

وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به نامه اوباما به اردوغان و داسيلوا درباره ميانجی‌گری در موضوع تبادل سوخت ايران اشاره کرد و گفت‌: حال که ما اين پيشنهاد را پذيرفتيم آنها واکنش‌های غيرمنطقی نشان می‌دهند.

صالحی در پاسخ به اين سوال که آيا تصميم ايران در موضوع تبادل سوخت نوعی عقب‌نشينی محسوب می‌شود يا نه؟ افزود: ‌ما تقاضای خريد اورانيوم را چندی پيش اعلام و حدود ۲۰ سال پيش هم از طريق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از آرژانتين اورانيوم خريداری کرديم.

رييس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ‌از آن جايی که سوخت رآکتور تهران نيز در حال پايان است از آژانس خواستيم کشوری را برای خريداری سوخت به ما معرفی کند.

صالحی گفت: ‌پس از اين درخواست آمريکا و روسيه در نامه عجيب و مشترکی از ما خواستند که سوخت سه و نيم درصد ما را بگيرند و پس از غنی‌سازی به ما ۲۰ درصد تحويل دهند.

وی افزود: ‌ما برای اينکه بهانه به دست آنها ندهيم اين پيشنهاد را پذيرفتيم و فقط از آن‌ها تضمين عينی خواستيم.

صالحی با اشاره به اينکه ما از آن‌ها تجربه خوبی نداريم، گفت:‌۵۰ تن اورانيوم ما در فرانسه مانده است که هنوز به ما پس نداده‌اند و آمريکا حدود ۲۶ سال پيش پول سوخت رآکتور تهران را از ما دريافت کرده، اما هنوز سوخت را تحويل نداده است؛ در اين شرايط چه تضمينی وجود دارد که آنها سوخت ۳ و نيم درصد ما را بگيرند و ۲۰ درصد تحويل دهند؟

وی گفت: آن‌ها برای جلب نظر ما پيشنهادهای مختلفی دادند؛ برای نمونه گفتند از ۱۲۰۰ کيلو گرم اورانيوم ، ۴۰۰ کيلو را بدهيم و به ازای آن،‌ ميزانی از سوخت ۲۰ درصد را تحويل دهند و سپس ۴۰۰ کيلوگرم ديگر را تحويل دهيم و در قبال آن ميزان ديگری از سوخت را تحويل ما دهند.

وی که در برنامه صبح به خير ايران شبکه اول سيما سخن می‌گفت، افزود:‌ آنها در پيشنهادی ديگر به ما گفتند ما ۶۰ کيلوگرم سوخت ۲۰ درصد می دهيم و ۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت ۳ و نيم درصد دريافت می‌کنيم و سپس بقيه سوخت ۲۰ درصد را تحويل می دهيم.

صالحی گفت: ‌سرانجام تصميم ما اين‌گونه شد که ايران ۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت ۳ و نيم درصد را به کشور ترکيه تحويل دهد و تحت نظارت آژانس و با امانتداری ترکيه، پس از مدتی سوخت مورد نياز ما از طريق ترکيه تحويل ما شود.

وی افزود: ‌در بيانيه مقرر شد اگر پايبندی ها صورت نگيرد، ‌ترکيه اورانيوم ما را بازگرداند.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران با اشاره به اينکه اکنون بحث تضمين عينی برای ما مسجل شده است، گفت:‌ اگر قرار شد خواسته ما عملی شود جزئيات اين موضوع درباره چگونگی ارسال و ديگر مسائل فنی در قراردادی با گروه وين، شامل ‌فرانسه، آمريکا، روسيه و آژانس صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه سير تصميم‌گيری‌های هسته‌ای در کشور چگونه است؟ افزود:‌ بحث هسته‌ای، ملی است و در اين باره جمع تصميم می گيرند.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود:‌ مقام معظم رهبری در راس اين هرم تصميم گيری هستند و تذکرات و ارشاداتی دارند و چارچوب اصلی را تعيين می کنند.

وی، بحث تضمين‌های عينی را از تاکيدات ويژه رهبری خواند و گفت‌: در عين حال، ‌مقام معظم رهبری جزئيات بحث را به دولت واگذار می‌کنند.

صالحی گفت‌: مديريت و تدبير اين مسائل به عهده رئيس جمهور است و آقای احمدی‌نژاد در اين سال‌ها با هوشمندی، دغدغه‌های مقام معظم رهبری در موضوعات هسته‌ای را رفع کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016