دوشنبه 3 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل نامه ايران درباره تبادل سوخت به مديرکل آژانس، ايلنا

نامه ايران درباره تبادل سوخت هسته‌ای توسط نفر دوم نمايندگی ايران در آژانس بين‌ا‌لمللی انرژی اتمی به مدير کل آژانس تحويل داده شد.


ايلنا: نفر دوم نمايندگی ايران در آژانس بين‌ا‌لمللی انرژی اتمی در وين، دوشنبه ‌ـامروزـ نامه جمهوری اسلامی ايران درباره تبادل سوخت هسته‌ای را به «يوکيا آمانو»، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تحويل داد.
به گزارش ايلنا، متن کامل نامه ايران به آژانس به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عالی‌جناب آقای آمانو
مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی؛
جمهوری اسلامی ايران به‌عنوان عضو فعال آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در راستای عمل به تعهدات خود نسبت به آن و نيز معاهدهNPT، همواره همکاری‌های گسترده‌ای را به نحو احسن در تعامل با آژانس از خود نشان داده است. اين همکاری‌ها و تعامل گسترده با آژانس، نشان از اهميت بخشيدن به اين نهاد بين‌المللی و توجه به اهميت معاهده مزبور است. متقابلا جمهوری اسلامی ايران انتظار دارد تا ضمن محترم شمرده شدن حقوق پيش‌بينی شده در اساس‌نامه آژانس برای اعضا و نيز حقوق مقرر در ماده چهار معاهده NPT از يک سو و تکاليف آژانس طبق اساس‌نامه خود در ارائه خدمات به کشورهای عضو آژانس از سوی ديگر، بدون هيچ‌گونه تبعيضی از تمامی مساعدت‌ها و امکانات ذيربط برخوردار شود.
موضوع تامين سوخت برای رآکتور تحقيقاتی تهران از مواردی است که کاملا در چارچوب وظايف آژانس قرار دارد و مسئوليت آژانس در اين زمينه کاملا شفاف و روشن است. متاسفانه به‌رغم گذشت حدود يک سال از ارسال نامه رسمی جمهوری اسلامی ايران (تاريخ دوازدهم خرداد ۱۳۸۸) به آژانس برای دريافت سوخت رآکتور ياد شده که دارای مصارف دارويی و ارائه خدمات پزشکی به حدود يک ميليون تن است، نه تنها اين سوخت به کشورم تحويل نشده است بلکه مسير طی شده نيز به خاطر وضع شرايط نامعقول از طرف مقابل نافرجام مانده است.
اکنون فرصت را مغتنم می‌شمارم که اعلام کنم در نشست سه‌جانبه سران در تهران با حضور روسای جمهوری اسلامی ايران و جمهوری فدراتيو برزيل و نخست‌وزير جمهوری ترکيه که دو کشور اخير هم‌اکنون عضو شورای حکام آژانس نيز هستند گفت‌وگوهای سازنده‌ای در زمينه همکاری‌های هسته‌ای داشته‌ايم و نتيجه آن صدور «بيانيه مشترک ايران، ترکيه و برزيل در ۱۷ می ۲۰۱۰» است که به ضميمه يک نسخه آن را رسما تقديم جنابعالی می‌کنم. جمهوری اسلامی ايران موافقت خود را با محتوای بيانيه مشترک و تک‌تک بندهای آن که به هم پيوسته هستند و هريک از بندها نيز از اهميت خاصی برخوردار است، اعلام می‌کند.
برای اجرايی شدن بيانيه مشترک، بدينوسيله در مرحله نخست مطابق بند شش اين بيانيه، جمهوری اسلامی ايران موافقت خود را به صورت مکتوب و رسمی با محتوای بيانيه به ويژه پنج بند نخست آن به آژانس اعلام می‌کند. اين پنج بند عبارتند از:
۱ - ما بر تعهد به معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مواد مرتبط آن تاکيد می‌کنيم و حقوق تمام اعضا شامل جمهوری اسلامی ايران، در استفاده صلح‌آميز و بدون تبعيض برای توسعه تحقيق، توليد و استفاده از انرژی هسته‌ای (همچنين چرخه سوخت هسته‌ای شامل فعاليت‌های غنی‌سازی) را يادآوری می‌کنيم.
۲ - ما اعتقاد راسخ خود را بيان می‌کنيم که اکنون فرصتی به‌دست آمده است تا روندی رو به جلو در فضايی مثبت، سازنده و غيرتقابلی شروع تا به دوره‌ای از تعامل و همکاری رهنمون شود.
۳ - ما معتقديم که تبادل سوخت هسته‌ای بستری برای شروع همکاری در عرصه‌های مختلف خصوصا همکاری‌های صلح‌آميز هسته‌ای شامل ساخت نيروگاه هسته‌ای و راکتورهای تحقيقاتی است.
۴ - بر مبنای اين نکته، تبادل سوخت هسته‌ای حرکتی سازنده، رو به جلو و نقطه شروعی برای همکاری ميان ملت‌ها است. چنين حرکتی بايد به تعامل مثبت و همکاری در زمينه فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای هدايت شود و از هرگونه تقابلی اعم از تدابير، اقدام‌ها و يا بيانيه‌های تهديدآميزی که به حقوق و تعهدات هسته‌ای ايران تحت NPT لطمه می‌زند اجتناب و همکاری هسته‌ای جايگزين آنها شود.
۵ - بر مبنای موارد فوق، در راستای تسهيل همکاری هسته‌ای ذکر شده در بالا، جمهوری اسلامی ايران بر امانت‌گذاری يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم با غنای کم (LEU) در ترکيه موافقت می‌کند. اين مواد LEU در مالکيت ايران در ترکيه قرار خواهد داشت. ايران و آژانس امکان نظاره‌گری بر نگهداری ايمن از اين مواد LEU را در ترکيه دارند.
انتظار داريم آژانس نيز مطابق بند شش اين بيانيه، گروه وين (آمريکا، روسيه، فرانسه و آژانس) را از مفاد آن مطلع کرده و پاسخ مثبت گروه وين را به ما منعکس کند. چنين اقدامی مطابق اين بيانيه شروع مذاکرات برای تفصيل جزييات بيشتر تبادل سوخت از طريق انعقاد توافق‌نامه کتبی و همچنين ترتيبات مقتضی بين ايران و گروه وين را موجب خواهد شد.
در انتظار دريافت پاسخ جنابعالی در اسرع وقت هستيم.
عاليجناب بهترين درودهای من را پذيرا باشيد.
علی‌اکبر صالحی
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژی اتمی ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016