دوشنبه 10 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: امروز ادعای اسلامی بودن و مسلمانی با ظلم فراوان آميخته شده است، کلمه

نوعی نگاه در جامعه وجود دارد که از پيشنهاد ها ناراحت می شود. از تنوع آرا و دخالت مردم در سرنوشت خود ناراحت می شود و مردم را تنها برای تشريفات و جشن ها مراسم می خواهد. معتقديم که حاکمان واقعی، مردم هستند و بی دليل گفته نشده است مردم ولی نعمت ما هستند.


مهندس مير حسين موسوی و دکتر زهرا رهنورد با جمعی از جوانان اصلاح طلب ديدار کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، مير حسين موسوی در ابتدا ضمن تشکر از حضارگفت: شرايط امروز جامعه ويژه است و در اين شرايط برای شما جوانان رجوع به افکار مختلف نشان دهنده حق طلبی شماست.

وی با اشاره به سخن چند روز پيش يکی از مسوولان وزارت کشور که اعلام کرده بود احزاب محترم هستند اما در کارهای کشور نبايد دخالت کنند تصريح کرد: همين جمله را اگر بشکافيم به ريشه بسياری از مشکلات جامعه پی خواهيم برد.

وی افزود: نوعی نگاه در جامعه وجود دارد که از پيشنهاد ها ناراحت می شود. از تنوع آرا و دخالت مردم در سرنوشت خود ناراحت می شود و مردم را تنها برای تشريفات و جشن ها مراسم می خواهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته موسوی طبق آنچه که احزاب اصلاح طلب و جنبش سبز به آن پايبند هستند اين نگاه را بر نمی تابند. معتقديم که حاکمان واقعی، مردم هستند و بی دليل گفته نشده است مردم ولی نعمت ما هستند.

وی تصريح کرد : ملت هوشيار و بيدار است. ايران مرکز تمدن جهانی بوده است. نمی شود با اين ملت مثل بچه ها رفتار کرد. حتی يک مهمانی را هم تحمل نمی کنند وديديد که بعد از عروسی پسر آقای ميردامادی چه رفتاری کردند؟

وی به اهميت ايجاد تشکل ها و احزاب اشاره کرد و گفت :از ابتدای مشروطه تا کنون نيروهای مذهبی در قالب تشکل های مذهبی در مقابل ساير گروه های سياسی احساس مسئوليت می کردند. من خواندم که مرحوم مدرس هم به دنبال تشکيل حزب ضعفا بود و دليلش هم اين بود که سوسياليست ها به دنبال تشکيل حزب بودند و گروه های مذهبی هم احساس مسئوليت می کردند. اين احساس مسئوليت تا انقلاب و بعد از آن با تشکيل حزب مشارکت و مجاهدين انقلاب و … ادامه پيدا کرد.

وی معتقد است هم اکنون نيز گروه های اصلاح طلب مذهبی در بين مردم و جامعه ريشه دارند و بخشی از حاکميت از همين مسئله می ترسد. حقيقت اين است که در شرايط موجود که فضا دگرگون شده و يک فراز جديدی از تاريخ را تجربه می کنيم.

وی از گروه های مذهبی خواست تا به يک نکته مهم بپردازند و آن اينکه چرا آن نقش راهگشا ی دين در اول انقلاب امروز در حل امور کمرنگ شده است؟

وی ادامه داد : ما شنيده ايم که می گويند حکومت با کفر دوام مياورد ولی با ظلم نه. در اين ميان به آيه ای از قرآن برخوردم که خداوند در سوره انعام آيه ۸۲ می فرمايند:

الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ ((آری) آنها که ايمان آوردند،وايمان خود را با ظلم نيالودند ، ايمنی تنها از آن آنهاست وآنها هدايت يافتگانند)

موسوی بعد از قرائت اين آيه تصريح کرد :حقيقت اين است که امروز ادعای اسلامی بودن و مسلمانی با ظلم فراوان آميخته شده است.آن ايمانی که قدرت اداره کشور را دارد نمی تواند با ظلم همخوان باشد.

وی به خاطره ای از دوران نخست وزيری خود اشاره کرد و گفت : روزی آقای منافی که وزير بهداشت بودند نقل می کردند که ديداری با امام داشتند و بعد از ديدار امام(ره) برای نماز ايستادند. همه عجله کردند که فيض جماعت برسند. من يک برگ از درخت کندم و روی آن نماز خواندم. حضرت امام بعد از نماز به من گفتند چرا آن برگ را کندی؟می توانستی از برگ هايی که پای درخت ريخته استفاده کنی. اين طرز نگاه نشان می دهد که سنت الهی ما اجازه رفتار خشن را حتی با يک موجود زنده نمی دهد.

موسوی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: ما بايد دقت کنيم که جنبش سبز بسيار فراتر و گسترده تر از تشکل های صاحب نام است و تاکيد برای تحقق بدون تنازل قانون اساسی و اجماع بر سر آن جنبه حياتی برای اصلاح دارد.

رهنورد: حذف احزاب يعنی حذف جامعه مدنی و از بين بردن دموکراسی

در اين ديدار همچنين دکتر زهرا رهنورد با اشاره به جايگاه احزاب گفت: احزاب بين مردم و حاکميت قرار دارند و اقدام برای حذف احزاب به معنای حذف پل ارتباطی با مردم است . در واقع حذف احزاب يعنی حذف جامعه مدنی و از بين بردن دموکراسی.

به اعتقاد اين استاد دانشگاه، زنان و جوانان بار اصلی جنبش را بر دوش کشيدند و هزينه سنگينی که اين دو قشر دادند قابل مقايسه با ساير اقشار نيست.

وی با اشاره به تکثر در جنبش سبز خاطر نشان کرد: با همه اين تکثر، جنبش سبز بر دو اصل تکيه دارد که نخستين آن قانون اساسی و دومين آن احترام به تکثر ايده ها ، سلايق و عقيده ها است.

همچنين در اين ديدار جوانان اصلاح طلب نقطه نظرات خود را مطرح کردند و به بحث و گفتگو پيرامون مسائل مختلف پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016