دوشنبه 10 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مادر اشکان سهرابی: هنوز چشم انتظار شناسايی عاملان هستيم، جرس

مسيح علی نژاد - جرس: يک سال از انتخابات پر اما و اگر رياست جمهوری ايران که اعلام نتايج آن و اعتراض های مردمی پس از آن منجر به کشته شدن دهها تن از شهروندان ايرانی شده است، گذشت اما تاکنون پرونده شکايت خانواده های شهدای اين بحران سياسی در ايران به نتيجه نرسيده است.

علی رغم دستور رهبر جمهوری اسلامی و سياست حاکميت مبنی بر پيگيری پرونده عاملان شکنجه و به شهادت رساندن جمعی از بازداشت شدگان در بازداشتگاه کهريزک، پرونده چهارکشته در اين بازداشتگاه که بر اساس گزارش رسمی مجلس شورای اسلامی عاملان اين کشتار شناسايی و معرفی شده اند نيز در هيچ يک از محاکم قضايی به نتيجه نرسيده است .

دو ترور سياسی مربوط به مسعود علی محمدی استاد فيزيک نظری دانشگاه صنعتی شريف تهران و سيد علی موسوی خواهرزاده ميرحسين موسوی نيز همچنان بلاتکليف مانده است و پيگيری های خانواده آنان برای شناسايی عاملان اين ترور با هيچ پاسخ مشخصی از سوی دستگاه قضايی ايران مواجه نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در کنار اين پرونده ها که به نظر می رسيد حاکميت با رفتار حمايتی خود برای محاکمه عاملان اين کشتار بنا را بر پيگيری و مسووليت پذيری در قبال شهادت حداقل برخی از شهروندان کشور گذاشته بود، شکايت بسياری از خانواده های کسانی که در راهپيمايی های خيابانی به شهادت رسيدند نيز وجود دارد که همچنان مفتوح و بلاتکليف است.

اشکان سهرابی، جوان ۲۰ ساله، يکی از کشته شدگان ناآرامی های پس از انتخابات ايران است که در ۳۰ خرداد ماه سال گذشته مورد اصابت گلوله قرار گرفته و سپس در بيمارستان جان سپرد.

خانم نيک پی مادر اشکان در آستانه سالگر شهادت فرزندش به جرس می گويد: ما اشکان را فراموش نکرده ايم و همچنان پيگير پرونده به شهادت رسيدن فرزند مان هستيم اما تا کنون هيچ جوابی از هيچ مسوولی دريافت نکرده ايم.

وی که پيش از اين گفته بود جنازه اشکان را هم به راحتی در اختيارخانواده قرار نداده اند، پس از گذشت يک سال در پاسخ به اين پرسش که آيا اطلاعات مربوط به پيگيری پرونده شهادت اشکان را دراختيار خانواده قرار داده اند، می گويد: ما حتی وکيل هم گرفته ايم، اما نه پيگيری های ما جواب داده است و نه پيگيری های خانم مجد زاده وکيل اين پرونده به نتيجه مشخصی رسيده است.

مادر اشکان سهرابی که تنها پسر خانواده اش در جريان راهپيمايی های اعتراضی عليه اعلام پيروزی احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور ايران به شهادت رسيده است، با بيان اعتقاد به اينکه اشکان فدای پنج دقيقه بيرون رفتن از خانه شده است، در پاسخ به اين پرسش که آيا از طرف دولت فعلی کسی برای دلجويی به سراغ خانواده آنها رفته است، می گويد: ما که کسی را نديديم، هيچ کس از طرف دولت سراغ ما را نگرفت. در منزل خودمان هيچ کسی را از طرف دولت نديديم که به دلجويی بيايند. تنها يک بار از طرف حلال احمر آمدند به منزل ما، کمی همدردی کردند و رفتند، شايد آنها فراموش کرده اند اما ما که فراموش نمی کنيم. .

وی همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا در خلاء همدردی دولت، مردم با شما همدردی و همراهی می کنند، می گويد: هر بار که سر حاک اشکان می رويم ، می بينيم که مردم می آيند و خيلی به ما محبت دارند، همدلی مردم را نمی شود ناديده گرفت و من واقعا قدردانی می کنم که از کسانی که بارها برای دلجويی ما سرخاک اشکان آمده اند.

خانم نيک پی همچنين اضافه می کند: متاسفانه فضا و محيط فعلی به گونه ای است که برخی از دوستان اشکان شايد کم لطفی کرده اند و سراغ همکلاسی شان که ديگر در بين شان نيست را از ما نگرفته اند اما شايد اين شرايط را بايد درک کرد. من نمی دانم چه دليلی دارد اما حتما احساس نا امنی می کنند و يا شرايط به آنها اجازه نمی دهد، با اين همه قدردان همدلی های مردمی هستيم که واقعا ما را تنها نگذاشته اند.

بی نتيجه ماندن شکايت خانواده های شهدا تنها مختص مادر اشکان سهرابی نيست و بسياری ديگر از خانواده های شهدای انتخابات نيز نسبت به روند بی فرجام رسيدگی به پرونده شکايت های خود در دادسرای جنايی تهران اعتراض کرده اند.

شهيد علی حسن پور يکی ديگر از کشته شدگان وقايع پس از انتخابات است که پيش از اين به صدای آمريکا گفته شده بود که پيکر اين شهيد خرداد را نيز بعد از صد و پنج روز به خانواده او تحويل داده اند. لادن مصطفايی احيرا در مورد روند پيگيری شکايت خود به روز از به نتيجه نرسيدن پی گيری هايشان و عدم پاسخگويی مسئولان سخن گفته بود .

مادر سهراب اعرابی شهيد ديگر انتخابات نيز همچنان از طريق وکيل خود پيگير شکايت های بی نتيجه خود است با اين اعتقاد که شناسايی قاتلان فرزند و و ديگر فرزندان ايران، حداقل کاری است که حاکميت می تواند برای مادران داغدار انجام دهد.

برخی ديگر از خانواده های شهدای گمنام نيز در آستانه خرداد و سالگر انتخابات خونين رياست جمهوری ايران، از مصاحبه با رسانه ها در مورد روند پيگيری پرونده شهادت اعضای خانواده خود منع شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016