سه شنبه 11 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماينده بريتانيا در پارلمان اروپا متکی را "آدمکش" خطاب کرد، راديو فردا

استروان استيونسون، در حالی که عکس ندا آقاسلطان را در دست داشت، به حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا اعتراض کرد و منوچهر متکی را «آدمکش» خطاب کرد.

شماری از نمايندگان پارلمان اروپا، زمانی که منوچهر متکی قصد ورود به پارلمان اروپا را داشت، با عکس های ندا آقا سلطان در انتظار وی بودند و به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کردند.

ندا آقاسلطان در جريان تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته، با شليک گلوله ای که به قلب او اصابت کرد، کشته شد و تصاوير مرگ او در بسياری از رسانه های جهان منتشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری آلمان، شماری از اعضای هيات های نمايندگی ايتاليا، اسپانيا و استونی در اتحاديه اروپا، به شکل اعتراض و در حالی که پوستر و عکس های ندا را در دست داشتند در جلوی در ورودی اعتراض کردند که به شکل آرام کنار زده شدند تا جا برای عبور منوچهر متکی فراهم شود.

يک برخورد کوتاه فيزيکی هم ميان قانونگذاران اتحاديه اروپا و شماری از ماموران امنيتی پارلمان اروپا هم روی داد که گزارشی مبنی بر زخمی شدن کسی منتشر نشده است.

زمانی که وزير خارجه جمهوری اسلامی در حال ورود به سالن بود، چارلز تانوک ديگر عضو محافظه کار بريتانيا در کنار در ايستاده و سر خود را به علامت تاسف تکان می داد. وی با در حالی که به منوچهر متکی اشاره می کرد گفت: «اصلا نبايد به اين جا دعوت می شد.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، «کميته اتحاديه اروپا در يک حرکت نمايشی و در حالی که شورای امنيت در حال رايزنی در مورد دور چهارم تحريم های ايران است، اين ديدار را ترتيب داد.»

مرگ ندا آقاسلطان در کنار کشته شدن ديگر معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری از سوی گروه ها و سازمان های حقوق بشر، همواره مورد تاکيد بوده است. سازمان عفو بين‌الملل در گزارش ساليانه خود که وضعيت حقوق بشر در کشورها را ارائه می‌دهد، در بخش ايران هم به ويژه به رويدادهای پس ازانتخابات و سرکوب‌ معترضان پرداخت.

در اين گزارش تصريح شد که سرکوب معترضان به ويژه پس از دستور آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ برای پايان دادن به اعتراض‌ها شدت گرفت.‌

کشته شدن ندا آقا سلطان مورد ديگری است که در اين گزارش به آن پرداخته شد. عفو بين‌الملل تاکيد می‌کند در حالی که مشخص شد فرد ضارب ندا آقا سلطان عضوی از بسيج بوده ، مقام‌های جمهوری اسلامی، رسانه‌های بريتانيايی و آمريکايی را عامل قتل ندا سلطان معرفی کردند و خانواده وی و ديگران در مراسم عزاداری از سوی نيروهای امنيتی مورد اذيت و آزار قرار گرفتند.

فيلم لحظه کشته شدن ندا آقاسلطان، برنده جايزه «جورج پولک»، به عنوان بهترين فيلم خبری سال شد. جايزه «جورج پولک» هر ساله از سوی دانشگاه «لانگ ايلند» در آمريکا به بهترين فيلم های خبری اهداء می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016