یکشنبه 16 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش‌ها نسبت به اخلال در سخنرانی سید حسن خمینی؛ طعنه مطهری به آیت الله خامنه ای، دانشجونیوز

در پی اخلال در سخنرانی سید حسین خمینی در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی در روز گذشته، واکنش‌ها نسبت به این مراسم همچنان ادامه دارد.

آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید با انتشار نامه‌ای خطاب به سید حسن خمینی، اخلال در سخنرانی وی در روز گذشته را محکوم کرده است. همزمان تعدادی از نمایندگان فراکسیون اصلاح طلب مجلس توهین به سید حسن خمینی را محکوم کرده و خواستار شناسایی و برخورد با عوامل وقایع روز گذشته شدند. سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی نیز هتک حرمت حسن خمینی را محکوم کرده است.

گرچه بعید به نظر می‌رسد قوه قضائیه و دادستانی تهران که به طور کامل در اختیار حامیان احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای قرار گرفته‌اند، با توهین کنندگان به حسن خمینی برخوردی انجام دهند اما برخی از نمایندگان مجلس همچون محمدرضا تابش و محمدرضا خباز خواستار پیگیری و شناسایی اخلال گران در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی شدند. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از دادستان تهران خواسته است تا با افرادی که مانع از سخنرانی حسن خمینی شدند، برخورد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان سایت‌های حامی محمود احمدی نژاد با انتشار اخبار مشابه ای مدعی شدند که روز گذشته و پس از اخلال در سخنرانی حسن خمینی، درگیری فیزیکی بین برگزار کنندگان مراسم و انصاری و نجار وزیر کشور صورت گرفته است. این در حالی است که سایت تابناک گزارش کرده است که دعوت کننده اصلی محمود احمدی نژاد به مراسم سالگرد آیت الله خمینی، شخص سیدحسن خمینی بوده است.

اما شدیدترین واکنش‌ها نسبت به وقایع روز گذشته از سوی علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس صورت گرفته است.

علی مطهری عامل اصلی اخلال در مراسم روز گذشته را «احمدی نژاد» دانسته و درباره وی گفته است: «احمدی نژاد مانند کودک عزیز کرده یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می‌کند مورد تشویق قرار می گیرد.» علی مطهری در حالی این سخنان را مطرح کرده است که طی سال‌های اخیر به‌خصوص در یک سال گذشته، آیت الله خامنه ای اصلی‌ترین حامی محمود احمدی نژاد بوده است.

مطهری همچنین بخشی از سخنان روز گذشته آیت الله خامنه ای را با طعنه پاسخ داده است.

روز گذشته آیت الله خامنه ای شرایط کنونی کشور را با شرایط پس از پیامبر شبیه سازی کرده و برخورد حضرت علی (ع) با طلحه و زبیر را مطرح نمود. وی با اشاره به برخورد قاطع حضرت علی (ع) با طلحه و زبیر علیرغم سابقه درخشانشان در صدر اسلام، «حال کنونی» افراد را ملاک قضاوت دانست، تا با این شبیه سازی افرادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سیدحسن خمینی را فاقد شرایط لازم برای پیروی از آیت الله خمینی بداند.

اما امروز علی مطهری در نامه خود این شبیه سازی ها را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: «آقایانی که اصرار بر شبیه سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟»

این برای اولین بار است که برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی با چنین تنش‌هایی مواجه می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016