سه شنبه 18 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: نبايد در دولت انگيزه نافرمانی از مجلس بوجود آيد، ايلنا

- برنامه پنجم بسيار مهم است و در بررسی آن بايد بگونه‌ای عمل شود که مصوبه مجلس اصلاح و تکميل لايحه‌ی دولت باشد نه تبديل آن به يک چيز ديگر
- لزوم تدوين ساز و کار نظارتی برای مجلس و عملکرد نمايندگان ضروری است.


ايلنا:رهبر انقلاب اسلامی با بيان اينکه حدود و وظايف مجلس و دولت در قانون مشخص شده است،تاکيد کردند:نبايد در دولت هيچگونه انگيزه نافرمانی از مجلس بوجود آيد.
به گزارش ايلنا،حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در ديدار رئيس، هیأت رئيسه و نمايندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه تحليل جامعی از شرايط حساس و در حال تغيير بين المللی و شرايط داخلی بخصوص انسجام و هوشياری ملت ايران و دلبستگی کم نظير مردم به آرمان‌ها و خط امام (ره)، از حضور بسيار گسترده و کم سابقه مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) تشکر و تأکيد کردند: بايد آرمانگرايی در کنار واقع بينی، همکاری صميمانه دولت، و مجلس و بررسی‌های کارشناسانه و دقيق در کميسيون‌ها، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گيرد تا حرکت رو به جلو کشور با شتاب روزافزونی ادامه يابد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدا با قدردانی از زحمات رئيس و نمايندگان مجلس و نقش آفرينی بسيار خوب مجلس شورای اسلامی در مسائل مهم بين‌المللی و داخلی، شرايط کنونی در عرصه جهانی را بسيار حساس و منحصر بفرد خواندند و افزودند: شرايط کنونی در عرصه بين‌المللی، در سرنوشت نسل‌های آينده و انقلاب و کشور تأثيرگذار است، بنابراين رصد دقيق و شناخت صحيح اين شرايط و حضور فعال و هوشيارانه در تحولاتی که در حال وقوع است، می‌تواند زمينه ساز جايگاه مستحکم‌تر، و نزديک‌تر به اهداف و آرمان‌ها باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحولات منطقه خاورميانه بويژه تحولات بی‌سابقه در موضوع فلسطين، خاطرنشان کردند: همه اين موارد نشانه يک تحول و جابجايی در منطقه است و در سطح دنيا نيز درخصوص جايگاه آمريکا و برخی کشورهای اروپايی و ميزان تأثيرگذاری آنها، تغييرات بزرگی در حال وقوع است.
ايشان وجود شرايطی مشابه شرايط کنونی را در سی سال گذشته، نادر دانستند و تأکيد کردند: لازمه نقش آفرينی صحيح و تأثيرگذار در اين برهه حساس، انسجام و اقتدار لازم در داخل و همکاری نزديک و تنگاتنگ دستگاههای مختلف است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگر با اين ديد، به مسائل کشور نگريسته شود، شايد بسياری از مسائل و موضع گيری‌هايی که اکنون مورد توجه است، کم قدر و کم اهميت جلوه کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همچنين در تبيين شرايط داخلی، به حضور کم سابقه و کم نظير مردم در مراسم بيست و يکمين سالگرد ارتحال امام خمينی (ره) اشاره کردند و افزودند: خوشبختانه هوشياری و عملکرد مردم برخلاف انتظار مخالفين و دشمنان نظام اسلامی بوده و مردم حقا و انصافا حالت بسيار خوبی از خود به نمايش گذاشته اند و نشان دادند که عميقاً به امام و آرمان‌های ايشان علاقه مند هستند.
ايشان با اشاره به حضور ميليونی و چندين ساعته مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) که در زير آفتاب و هوای گرم انجام شد، تأکيد کردند: من لازم می دانم صميمانه از اين همه وفاداری ملت عزيز ايران تشکر و قدردانی کنم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امام خمينی (ره) مظهر انقلاب و دين، و آرمان‌هايی است که مردم را به سوی آنها دعوت و هدايت کرد و منادی توانايی اين ملت برای پيمودن مدارج کمال بود، بنابراين چنين حضوری از طرف مردم در مراسم سالگرد ارتحال، آن هم بعد از گذشت ۲۱ سال، به معنای احترام ملت به آرمان‌های امام بزرگوار است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: ملت ايران، ملتی با نشاط، با ايمان، معتقد به اسلام، خودباور و متوکل بر خداوند متعال است و چنين ملتی هيچگاه در مسير حرکت به سوی کمال و سعادت متوقف نخواهد شد.
ايشان نمايندگان مجلس شورای اسلامی را نمايندگان چنين ملتی خواندند و افزودند: نمايش مردم را در عرصه حضور عاطفی، عقلانی و پيوند با امام (ره) همه ديدند و سال گذشته نيز در عرصه انتخابات، همه شاهد حضور ۴۰ ميليونی بودند که همه اينها معنادار است و مسئوليت ما را به عنوان خدمتگزاران مردم، دو چندان می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اين مسئوليت فقط مختص اين دنيا نيست بلکه خداوند متعال نيز از ما درخصوص نحوه عمل به وظايف سؤال خواهد کرد و بايد پاسخگوی آن دنيا نيز باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ترکيب مجلس شورای اسلامی را با وجود اختلاف سلايق سياسی، ترکيبی شاداب، مؤمن، انقلابی، دارای احساس مسئوليت، و آشنا به مسائل دانستند و افزودند: نمايندگان مجلس در وظيفه قانونگذاری خود بايد همواره دو ويژگی آرمانگرايی و واقع بينی را مد نظر داشته باشند و راه رسيدن به آرمانها را مطابق با واقعيات ترسيم کنند.
ايشان همکاری صميمانه دولت و مجلس را يکی از نکات لازم و ضروری برشمردند و تأکيد کردند: اين همکاری بايد تحقق يابد و اينکه هريک از دو طرف بگويند، ما همه کارها و وظايف را انجام داده‌ايم و طرف مقابل بايد جلو بيايد، قابل قبول نيست.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حدود و وظايف مجلس و دولت در قانون مشخص شده است، اگرچه برخی از اين حدود هم در قانون مبهم و غيرمشخص است که بايد برطرف شوند اما نياز امروز کشور همکاری دولت و مجلس است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: نبايد در دولت هيچگونه انگيزه نافرمانی از مجلس بوجود آيد و در مجلس نيز نبايد مطلقاً انگيزه معطل کردن دولت وجود داشته باشد.
ايشان افزودند: اين سخن که دولت بايد به قانون عمل کند، سخن درستی است اما از آن طرف هم قانونگذار بايد نقش و شرايط مديران اجرايی را نيز در نظر بگيرد، زيرا دولت، عنصر وسط ميدان است و کار او بايد تسهيل شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه ميان اجرا و طراحی اجرا فاصله زيادی وجود دارد، خاطرنشان کردند: در کنار اين موضوع که دولت بايد به قانون عمل کند، مجلس هم بايد کاری کند که دولت بتواند به قانون عمل کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در تبيين اين موضوع افزودند: به عنوان مثال نمی‌توان تکليفی را برعهده دولت گذاشت ولی اعتبار لازم آن را تصويب نکرد، اين مسئله موجب مشکلات می‌شود، و يا اينکه دولت لايحه‌ای را با توجه به امکانات و مقدورات خود به مجلس ارائه دهد ولی در مجلس تصرفاتی در لايحه ايجاد شود که مصوبه به کلی متفاوت با لايحه دولت شود.
ايشان همکاری صميمانه دولت و مجلس را وظيفه بسيار مهم و فراتر از جهت گيريها و خطوط سياسی دانستند و خاطرنشان کردند: اين موضوع مربوط به مسائل انقلاب و کشور است و همکاری دو طرف بايد براساس چنين نگاهی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنين با اشاره به جايگاه و اهميت کميسيون‌ها در تصميم گيريهای مجلس افزودند: حضور منظم و مستمر و بررسی کارشناسانه در کميسيون‌ها بسيار ضروری است زيرا در چنين صورتی، موافقت‌ها و مخالفت‌ها، همراه با حجت خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شأن و اهميت نظارتی مجلس، لزوم تدوين ساز و کار نظارتی برای مجلس و عملکرد نمايندگان را ضروری دانسته و درخصوص بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس شورای اسلامی نيز، خاطرنشان کردند: برنامه پنجم بسيار مهم است و در بررسی آن بايد بگونه ای عمل شود که مصوبه مجلس اصلاح و تکميل لايحه‌ی دولت باشد نه تبديل آن به يک چيز ديگر.
ايشان در پايان نمايندگان مجلس را به قدرشناسی فرصت و نعمت بزرگ نمايندگی مردم و خدمتگزاری به آنان توصيه کردند.
در ابتدای اين ديدار آقای علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در گزارشی از عملکرد دو ساله مجلس هشتم گفت: در اين مدت ۴۲۱ لايحه و طرح در مجلس بررسی شده که ۱۴۲ فقره آن به قانون تبديل شده است.
وی، قانون تجارت، طرح امر به معروف و نهی از منکر و طرح اصلاح الگوی مصرف را از جمله مصوبات و اقدامات مهم مجلس برشمرد و گفت: بررسی برنامه پنجم توسعه از ابتدای اين هفته در کميسيون‌های تخصصی آغاز شده و مجلس با رويکرد مدل توسعه اسلامی – ايرانی، اين بررسی را انجام می‌دهد.
آقای لاريجانی، بهره گيری از ديدگاه‌ها و نظرات کارشناسی نخبگان، اولويت‌بندی موضوعات در کميسيون‌ها، اجرای صحيح قانون، توجه به موضوعات فرهنگی بويژه در قلمرو مسائل دينی را از جمله نکات مورد اهتمام مجلس هشتم دانست و افزود: مجلس شورای اسلامی در دو سال گذشته، در عرصه مسائل بين‌المللی موضع گيری‌های دقيق و بموقعی داشته است ودر مسائل داخلی نيز بخصوص در قضايای پس از انتخابات مواضعی صريح اتخاذ و تأکيد کرده است به فتنه‌گران داخلی و خارجی اجازه بازی مزورانه با حقوق ملت را نخواهد داد.
وی همچنين ياد و خاطره دو تن از نمايندگان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين فاکر نماينده مشهد و مرحوم حياتی نماينده مُهر و لامرد را گرامی داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016