سه شنبه 18 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در همايش امنيت ملی و فضای سايبر مطرح شد: بايد سايت‌هايی جايگزين گوگل و يوتيوب ايجاد کنيم، فارس

خبرگزاری فارس: يک کارشناس مسائل ICT گفت: در حوزه سايبر نيازمند تهيه دکترين نظام امنيتی هستيم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، ابوالحسن فيروزآبادی کارشناس مسائل ICT در همايش امنيت ملی و فضای سايبر با بيان اينکه نيازمند تهيه دکترين نظام امنيتی در حوزه سايبر هستيم، گفت:‌ در يک نظريه امنيتی يک سری کليد واژه‌ها وجود دارد که يکی از آنها مفهوم امنيت است.
وی افزود: ما بايد ببينيم چه ديدگاهی به امنيت داريم و اينکه ابعاد امنيتی چه ميزان است، مراجع امنيتی ما کدام هستند؟ سطح امنيتمان بين‌المللی، منطقه‌ای يا اجتماعی است؟ که البته در کشورهای جهان سوم امنيت بيشتر جنبه سياسی دارد، اينها مفاهيمی است که بايد در حوزه ICT بر روی آنها بحث و بررسی صورت بگيرد.
اين کارشناس مسائل ICT در ادامه خاطرنشان کرد: امنيت ترکيبی است از امنيت ذهنی و امنيت عينی که در امنيت ذهنی، امنيت تابع عمل گفتمانی جامعه است و در حوزه فاوا امنيت ذهنی به شدت تأثيرگذار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فيروزآبادی در بخش ديگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در الگوی کلان نظام امنيتی، امنيت در چهار سطح فردی، جامعه، دولت و کشور مطرح می‌شود و مؤلفه اصلی حفاظت، ثبات، نظم و مصونيت است.
وی درخصوص امنيت در سطح دولت گفت: امنيت مرزها، امنيت حفاظت از شخصيت‌ها و اطلاعات، امنيت ضد براندازی و امنيت بحران‌های ملی از شاخه‌های امنيت دولت است.
کارشناس مسائل ICT با بيان اينکه بيشترين کاربران فضای سايبر افراد اجتماع هستند، اظهار داشت: امنيت اجتماعی به امنيت جنايت سازمان يافته، امنيت بحران‌های اجتماعی که سال گذشته با آن مواجه بوديم و امنيت نظم عمومی تقسيم می‌شود.
وی ادامه داد: در جهان سوم امنيت بيشتر موضوعی داخلی است و با نظم و ساختار امنيت بين‌المللی رابطه‌ای منفی دارد به خصوص در فضای سايبر يعنی هر چه امنيت بين‌المللی تقويت شود بايد در حوزه ملی خودمان، نگرانی داشته باشيم و فقدان پيوستگی مثبت در اين حوزه وجود دارد.
فيروزآبادی در ادامه تصريح کرد: در جهان سوم، سياست مبنای امنيتی شدن است که اين موضوع با ملاک‌های کشورهای جهان اول متفاوت است.
کارشناس مسائل ICT در خصوص تعريف فضای سايبر گفت: به فضايی که در آن داده، اطلاعات و علم، توليد، ويرايش، پالايش، ذخيره و ... می‌شود فضای سايبر می‌گويند، فضای سايبر بسيار بزرگ است و کارگران دانش در آن کار می‌کنند.
فيروزآبادی در بخش ديگری از سخنانش خاطرنشان کرد: بايد نهادهای سياست گذاری، قانون‌گذاری‌، نظارت و ارزيابی و حمايتی در حوزه فضای سايبر شکل بگيرد.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر نگاه ما به فضای سايبر نگاه ابزاری باشد ما بايد به آن آموزش از راه دور بگوييم ولی اگر نگاهمان هدف‌گرا باشد بايد به آن آموزش الکترونيک بگوييم و به آن تأکيد کنيم.
فيروزآبادی در خصوص رسالت فضای سايبر گفت: دو رسالت در اين فضا وجود دارد يکی شفافيت است، شفافيت زايده توسعه ICT در کشور است، يعنی ما نمی‌توانيم شفافيت زدايی کنيم.
وی با اشاره به رسالت ديگر اعضای سايبری گفت: ICT ارتباط عملياتی انسان‌ها و ارتباط عملياتی انسان‌ها و اشياء را افزايش می‌دهد.
فيروزآبادی ادامه داد: برخی نگاهی ابزاری به ICT دارند که اين موضوع پيامدهايی دارد که ساختارها را متحول می‌کند و برخی هم نگاهشان تواناساز است که در آن بحث امنيت بسيار کوچک می‌شود و البته افرادی هم نگاهشان توانمندساز است و نگاه ديگری نيز وجود دارد که ICT را زمينه‌ساز در همه حوزه‌ها می‌داند.
کارشناس مسائل ICT در خصوص ويژگی‌های فضای سايبر گفت: فضای سايبر وارداتی، فراگير و مؤثر در نظام حرکتی است و البته در حال حاضر نظام ICT مؤثر در نظام معرفتی نيز بوده است.
وی افزود: ساختار ICT بر اين اساس قرار گرفته که امنيت در آن رعايت نشود، تکنولوژی فضای سايبری مبتنی بر ۷ لايه بوده که با هم شبکه باشد و دسترسی همه افراد به آن ممکن باشد.
فيروزآبادی در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت: در حوزه امنيت ملی بايد به هويت مجازی توجه ويژه‌ای شود، هر فرد می‌تواند چندين هويت در فضای سايبری داشته باشد که اين می‌تواند مشکلاتی را ايجاد کند.
وی ادامه داد: بحث ديگر نظام حقوقی ملی و بين‌المللی در فضای سايبری است که با نظام حقوقی گذشته متفاوت است.
کارشناس مسائل ICT با اشاره به سايت‌هايی مانند گوگل، يوتيوب، ويکی‌پديا و ... تصريح کرد: کمپانی‌های بزرگ در فضای سايبری ايجاد شده که با جستجو در داده‌ها و جمع‌آوری تصاوير ماهواره‌ای می‌توانند نبض‌های اقتصادی، سياسی و اجتماعی و ... کشورهای جهان را در دست بگيرند.
فيروزآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نگاهمان هدف‌گرا و رويکردمان شبکه‌ای باشد بايد بدانيم روش‌های فيلترينگ غير کارا است و پاسخگو نمی‌باشد و بايد به سمت شناخت اين فضا پيش برويم.
وی افزود: ما بايد سايت‌هايی جايگزين سايت‌های گوگل، يوتيوب، توييتر و ... توليد کنيم تا اطلاعاتمان توسط اين سايت‌ها بررسی نشود.
وی در پايان خاطرنشان کرد: يکی از دلايلی که در حوزه سايبر مشکل داريم نداشتن نظام حقوقی در اين حوزه است و بايد نهادهای نظارتی در اين حوزه در تمام ابعاد شکل بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016