جمعه 21 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استمرار شکنجه، قطع آب و شرايط طاقت فرسا عليه زندانيان در زندان گوهردشت کرج، فعالين حقوق بشر و دمکراسی

بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران" در حالی که هوای رو به گرمی گذاشته است در طی چند روز گذشته آب بندهای مختلف زندان گوهردشت کرج برای ساعتهای متمادی قطع می باشد و شرايط قرون وسطائی اين زندان را بر زندانيان بسا طاقت فرسا تر کرده است.
در طی روزهای گذشته آب مصرفی بندهای مختلف زندان گوهردشت روزانه ساعتها قطع می بايد و هنگامی که آب در شيرهای جريان می يابد بصورت قطره ای است. اين مسئله باعث ايجاد شرايط سخت و طاقت فرسايی را برای زندانيان نموده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زندانيان از داشتن آب نوشيدنی محروم هستند. همچنين آب در سرويسهای بهداشتی و حمام قطع می باشد و شرايط بهداشتی بندها که فاجعه بار بود با قطع شدن آب امکان شيوع بيماری های مختلف وجود دارد.زندانيان در طی روزهای گذشته از استحمام کردن محروم شده اند.
در حال حاضر تعداد زندانيان موجود در بندها چند برابر ظرفيت آن می باشد. ظرفيت معمول هر بند در حدود ۱۵۰ نفر می باشد ولی در حال حاضر بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر زندانی جای داده شده است.در حالی امکانات هر بند برای ۱۵۰ نفر در نظر گرفته شده است.زندانيان بيدفاع و اسير در سلولها بصورت کتابی استراحت می کنند. کريدور و راهروهای سرويس بندها مملو از زندانيان است. در هر بندی سالنی بنام حسينيه وجود دارد که بدليل ازدحام زياد در آن امکان عبور از نقطه ای به نقطۀ ديگر به سختی صورت می گيرد.
شلوغترين بند زندان گوهردشت کرج بند ۴ می باشد که در حال حاضر محل تجمع تعداد زيادی از زندانيان سياسی می باشد. زندان سياسی هر چند ماه يکبار می توانند با خانواده های خود ملاقات حضوری داشته باشند.
زندانيان هر ۴۵ روز يکبار می توانند به بهداری مراجعه کنند حال اگر آنها در شرايط سخت بيماری باشند بايد صبر کنند تا نوبت آنها برسد. هنگام مراجع به بهداری هر بيماری که داشته باشند فقط به آنها قرصهای مسکن داده می شود و از درمان جدی آنها خوداری می کنند.
در بندهای مختلف زندان گوهردشت کرج تعدادی از بيماران روانی حادی در ميان ساير زندانيان به حال خود رها شده اند و شرايط آنها و ساير زندانيان را حاد کرده است . اکثرا آنها جوانانی هستند که بخاطر قرار گرفتن در شرايط قرون وسطايی زندان دچار ناراحتی حاد روحی شدند و از انتقال آنها به مراکز درمانی و درمان آنها ممانعت می شود.
همچنين برای تحت فشار قرار دادن جوانان زندانی که به دليل جرايم بسيار سبک در زندان بسر می برند و نسبت به شرايط غير انسانی خود اعتراض می کنند آنها را به سلولهايی که زندانيان خطر ناک و از عوامل باندهای مافيايی که توسط مسئولين زندان هدايت و رهبری می شوند منتقل می شوند.بدستور مسئولين زندان توسط عوامل مافيايی خود در هر بند آنها مورد اذيت و آزار و تجاوز جنسی قرار می گيرند.اين جوانان برای دفاع از خود ناچار هستند که خود زنی کنند تا از تجاوز جنسی باندهای مافيايی که توسط مسئولين زندان در هر بند راه اندازی شده جلوگيری کنند.
از طرفی ديگر تعداد زيادی از زندانيان که در سنين کهولت بسر می برند و بعضا سن آنها تا ۹۵ سال می باشد به دليل جرائم مالی دستگير شده اند عليرغم گذشت مدت طولانی از محکوميتشان همچنان در زندان بسر می برند.اين سالخوردگان قادر به انجام کارهای شخصی خود و حتی قادر به راه رفتن نيستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016