شنبه 29 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بین الملل بار دیگر خواهان محاکمه عاملان قتل ندا آقا سلطان شد، بی بی سی

سازمان عفو بین الملل به مناسبت اولین سالگرد قتل ندا آقا سلطان، از قصور مقامات ایران در رسیدگی به پرونده قتل او انتقاد کرده و عدم محاکمه عاملان آن را نمونه ای از فرهنگ معافیت خطاکاران از مجازات دانسته است؛ فرهنگی که به گفته این سازمان، از زمان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته در ایران رواج پیدا کرده است.

ندا آقا سلطان، دختر ۲۷ ساله ایرانی در روز ۳۰ خرداد سال گذشته در مرکز تهران و پس از شرکت در تظاهراتی آرام به ضرب گلوله کشته شد. انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن او، بازتاب فراوانی در رسانه های جهان داشت و او را به یکی از نمادهای جنبش اعتراضی در ایران تبدیل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسیبه حاج صحراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، می گوید: "مرگ ندا نه تنها حاکی از تخطی های بی شمار مقامات ایرانی از حقوق بشر است، بلکه نشان دهنده سرپیچی مستمر آنها از به محاکمه کشیدن عاملان شکنجه و کشتار منتقدین جمهوری اسلامی است."

این بیانه افزوده است که علیرغم انتشار فیلم لحظات جان سپردن ندا و شهادت شاهدان مرگ او، مقامات ایران تاکنون نه تنها در مورد این واقعه، بلکه در مورد هیچ یک از معترضانی که در حد فاصل ماه های خرداد تا آذر ماه سال گذشته به دست مأموران حکومتی ایران کشته شدند، تحقیق مستقلی انجام نداده اند.

در بخش دیگری از بیانیه سازمان عفو بین الملل آمده است که مقامات ایرانی هرگونه ادعایی را در باره دخالت نیروهای بسیج در مرگ خانم آقا سلطان رد می کنند و در عوض گروهی دیگر از مردم یا سازمان ها و رسانه هایی از جمله بی بی سی، سی ان ان و سازمان اطلاعاتی آمریکا و حتی پزشکی که در صحنه حاضر بود و کوشید به او کمک کند را به عنوان عامل این قتل معرفی می کنند.

سازمان عفو بین الملل بار دیگر از دولت ایران خواسته است که تحقیقی مستقل در مورد قتل و ضرب و جرح ده ها نفر در جریان تظاهرات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، از جمله درباره قتل ندا آقا سلطان انجام دهد.

این سازمان همچنین از دولت ایران خواسته است که به گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازه دهد به این کشور سفر کنند.

به نوشته عفو بین الملل، علی رغم صدور دعوت نامه از سوی دولت ایران برای گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون به این گزارشگران اجازه بازدید از ایران داده نشده و دست کم پنج درخواست گزارشگران سازمان ملل برای بازدید از ایران، از سوی مقامات این کشور بدون پاسخ باقی مانده است.

خانم حاج صحراوی همچنین گفته است: "مقامات ایران باید بدانند که تلاش های آنها برای مخدوش کردن شواهدی که بر مسئولیت آنها در این حوادث دلالت دارد، باعث سکوت ایرانیان که خواستار روشن شدن حقیقت در مورد مرگ ندا و همچنین بسیاری دیگر از معترضین هستند، نمی شود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016