دوشنبه 31 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ورود اقلام غیرنظامی به غزه آزاد شد، بی بی سی

اسرائیل جزئیات طرح خود برای تسهیل انسداد غزه را علنی کرده است به طوری که تمامی کالاهای غیرنظامی اکنون اجازه ورود به آنجا را خواهد داشت.

اسرائیل از این پس اجازه ورود اقلام به نوار غزه را خواهد داد مگر آنکه این اقلام در فهرست تازه ای که کالاهای ممنوعه را ممنوع می کند قرار داشته باشد.

به این ترتیب کمک های انساندوستانه، آذوقه و مصالح ساختمانی اجازه ورود خواهد یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسرائیل از سال 2005 نوار غزه را مسدود کرده است اما در پی کشته شدن نه نفر از اعضای یک کشتی امدادرسانی توسط نیروهای اسرائیلی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای گفت که فهرست بلندی از اقلام قبلا ممنوعه، از جمله شامل بعضی از مواد غذایی، تجهیزات و مصالح ساختمانی جای خود را به فهرست کوتاه تر و مشخص تری از "تسلیحات و مواد جنگی" خواهد داد.

مارگ رگف سخنگوی دولت اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت: "از این پس، همه کالاها برای ورود به غزه چراغ سبز خواهد داشت، مگر اقلام و مواد نظامی که می تواند تشکیلات نظامی حماس را تقویت کند."

یک سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن گفت که حرکت اسرائیل "باید زندگی را برای مردم غزه آسانتر کند" و همه طرف ها را ترغیب کرد از "مقابله جویی غیرلازم" پرهیز کنند.
تدابیر امنیتی

تغییرات اعمال شده در فهرست اقلام ممنوعه را تونی بلر فرستاده گروه چهارجانبه - سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا - در خاور میانه پیشنهاد کرده بود.

آقای بلر پس از اعلام این موافقتنامه گفت که حماس با آزاد کردن گلعاد شالیط سرباز اسرائیلی و نفی خشونت می تواند بخشی از یک فرآیند صلح باشد.

اما او تاکید کرد که نگرانی اصلی اش کیفیت زندگی در این منطقه است.

او به بی بی سی گفت: "نگرانی من این است که اگر زندگی مردم غزه بهبود یابد.... فکر می کنم شانس ایجاد صلح خیلی بیشتر خواهد شد."

همچنین قول داده شده است که ورود و خروج افراد از غزه اگر به دلایل انساندوستانه و پزشکی باشد نیز "تسهیل" شود. اهالی غزه دسترسی کمی به امکانات پزشکی دارند.

اسرائیل گفت که به انسداد دریایی غزه ادامه خواهد داد. آقای بلر گفته است که تمامی کالاها به مقصد غزه که از طریق دریا حمل شده باشد راهی بندر اسرائیلی اشدود خواهد شد.

اما اسرائیل پافشاری کرد که "رژیم امنیتی" کنونی برای نواز غزه را حفظ می کند و گفت که نیروهایش همچنان برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات به داخل و خارج غزه خواهند کوشید.

تصمیم برای تسهیل انسداد غزه هفته گذشته پس از دو روز بحث در کابینه امنیتی اسرائیل گرفته شد.

فلسطینی ها هنوز به تصمیم اسرائیل واکنش نشان نداده اند، اما گروه های فلسطینی هفته گذشته این طرح را به عنوان "حرکتی بی فایده" رد کردند.

آنها خواستار رفع کامل انسداد غزه شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016