دوشنبه 31 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اولياء، نايب رئيس هيات تحقيق و تفحص از برنامه چهارم توسعه: تنها۲۰ تا ۵۰ درصد اهداف برنامه چهارم محقق شد، ايلنا

- اغلب اهداف کمی برنامه محقق نشده است
- لوايح بودجه منطبق با قانون برنامه نبودند
- سفرهای استانی مانع از اجرای پروژه‌های برنامه چهارم شد
- ۷۰ درصد گزارشات معاونت راهبردی رئيس‌جمهور غيرقابل ارزيابی است


ايلنا: هيات تحقيق و تفحص از برنامه چهارم توسعه، با اخذ گزارشاتی از ديوان محاسبات، سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها، گزارش مقدماتی خود از ميزان عملکرد دولت به اين برنامه را آماده کرده و ديروز تقديم کميسيون تلفيق بررسی لايحه برنامه پنجم، کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی‌اکبر اولياء نايب رئيس اين هيات تحقيق و تفحص، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينکه گزارش مذکور امروز در دستور کار کميسيون تلفيق قرار می‌گيرد، در پاسخ به سئوالی که به بيشترين انحرافات عملکردی دولت در اجرای برنامه چهارم توسعه اشاره داشت، گفت: متاسفانه با پايان يافتن مهلت اجرای اين برنامه، هنوز بخش مهمی از آئين‌نامه‌های اجرايی آن تهيه نشده و اصلا دولت به بسياری از احکام برنامه چهارم توسعه ورود نيافته است.
وی با اشاره به انحرافات زياد دولت در دستيابی به اهداف تعريف شده در برنامه چهارم، در زمينه رشد اقتصادی، بهره‌وری و اشتغال، ادامه داد: به طور کلی اغلب اهداف کمی برنامه محقق نشده است. چرا که بخشی از منابع مورد نياز آنها در تدوين اين برنامه در نظر گرفته نشده بود و از سوی ديگر در بخش‌هايی که منابع تعيين شده بودند، دولت به احکام برنامه بی‌توجهی کرده است.
عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه لوايح بودجه سنواتی که سالانه از سوی دولت به مجلس ارائه شده بودند، در موارد متعددی برخلاف اهداف برنامه چهارم توسعه بودند، ادامه داد: انحراف لوايح بودجه از قانون برنامه نيز اگرچه باکسب مجوز از مجلس بوده اما سبب شده که به بسياری از اهداف قانون برنامه دسترسی نيابيم.
به گفته وی، در مجموع انحرافات دولت سبب شده تا اولين گام برای دستيابی به اهداف سند چشم‌انداز بيست‌ساله، درست برداشته نشود.
اولياء در پاسخ به اينکه چرا علی‌رغم افزايش قيمت نفت به نسبت نرخ پيش‌بينی شده آن در برنامه چهارم، دولت به اهداف تعريف شده در اين برنامه دست نيافته است؟، اظهار داشت: منابع در نظر گرفته شده برای تحقق برنامه چهارم، ۷۰ـ۸۰ ميليارد تومان بود، اما با افزايش نرخ نفت در بازارهای جهانی اين درآمد به ۲۷۰ ميليارد تومان رسيد. اما از آنجا که دولت پايبند به اهداف و احکام برنامه چهارم نبود، نتوانست به تحقق آنها دست يابد.
عضو فراکسيون خط امام (ره) با اشاره به اينکه دولت احمدی‌نژاد بيشتر وقت خود را صرف سفرهای استانی کرد، ادامه داد: به اين ترتيب بسياری از پروژه‌های در نظر گرفته شده برای برنامه چهارم توسعه نيمه‌تمام باقی ماند و رها شد.
اولياء در پاسخ به اينکه چند درصد از اهداف برنامه چهارم محقق شده است؟، گفت: اگرچه با توجه به منابع در نظر گرفته شده و افزايش قيمت نفت انتظار می‌رفت که بيش از ۷۰ درصد اهداف برنامه چهارم محقق شود، اما حدود ۵۰ درصد و در مواردی کمتر از اين ميزان محقق شده است.
وی با اشاره به گزارشات ديوان محاسبات و سازمان بازرسی از تحقق اهداف برنامه چهارم، خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشات اين دو نهاد نظارتی، ميزان تحقق اهداف برنامه چهارم بيش از ۵۰ درصد نيست.
نايب رئيس هيات تحقيق و تفحص از عملکرد برنامه چهارم از گزارش مرکز پژوهش‌ها در اين زمينه ياد کرد و افزود: در گزارش آقای توکلی آمده است که ۷۰ درصد گزارشات معاونت مديريت راهبردی رئيس‌جمهور (سازمان مديريت سابق) از تحقق اهداف برنامه چهارم از سوی دولت، غيرقابل ارزيابی است و نمی‌توان گفت که احکام اين برنامه محقق شده است يا نه؟
به گفته وی در اين گزارش آمده است که تنها ۲۰ درصد اهداف برنامه چهارم محقق شده و دولت در ده درصد احکام مندرج در برنامه چهارم اصلا ورود نيافته است.
اولياء با ابراز اميدواری نسبت به اينکه گزارش هيات تحقيق و تفحص از عملکرد برنامه چهارم، بتواند چشم‌انداز مناسبی برای تصويب برنامه چپنجم در مجلس باشد، تصريح کرد: البته آنچه که دولت تحت عنوان لايحه برنامه پنجم به مجلس ارائه داده است، اصلا برنامه نيست.
وی با اشاره به نامه چند روز پيش توکلی به سران قوای مجريه و مقننه، ادامه داد: همان‌طور که رئيس مرکز پژوهش‌ها گفتند، برای تحقق برنامه پنجم، منابع قابل بهره‌برداری در نظر گرفته نشده و اهداف متناسب با منابع پيش‌بينی نشده‌اند. از اين رو نمی‌توان ارزيابی کرد که دولت به درستی به اين برنامه عمل خواهد کرد يا نه؟
عضو کميسيون عمران در پايان گفت: به نظر می‌رسد دولت بسته‌ای را تحت عنوان لايحه برنامه پنجم به مجلس ارائه داده که نمی‌خواهد مجلسی‌ها در اين بسته را باز کنند و خواستار اجرای بند بند آن از سوی دولت شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016