شنبه 22 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش مجلس به قطع‌نامه شورای امنيت: طـرح دو فوريتی تجدیدنظر در همکاری با آژانس، مناسبات با چين و روسيه، بايد بررسی مجدد شود، ايسنا

صدور قطع‌نامه ضد ايرانی در شورای امنيت باعث شد که همه مسوولان و نمايندگان مجلس بار ديگر يک‌صدا نسبت به اين امر واکنش داده و آن را محکوم‌کنند.


به گزارش ايسنا، نمايندگان در اولين گام طرحی دوفوريتی برای مکلف کردن دولت به تجديدنظر در همکاری با آژانس، تدوين کردند که فردا در مجلس ارائه می‌شود.


طـرح دوفـوریـتـی تـجـدیـدنـظـر در هـمـکـاری بـا آژانـس بين‌الـمـلـلـی انـرژی اتـمـی

نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس از ارائه طرحی دوفوريتی خبر داد که در صورت تصويب نهايی آن، دولت مکلف می‌شود در رابطه و همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تجديدنظر کند.

اسماعيل کوثری، نماينده مردم تهران در خانه ملت در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين‌که قطعنامه روز گذشته شورای امنيت، از طريق زور و زياده خواهی آمريکا به همراه انگلستان و فرانسه تصويب شده است، اظهار داشت: مجلس قصد دارد اعلام کند که نه تنها اين قطعنامه را قبول ندارد، بلکه آن را سياسی نيز می‌پندارد، لذا در اين راستا طرحی دو فوريتی را آماده کرده‌ايم که روز يکشنبه آينده، دو فوريت آن در مجلس مورد بررسی قرار می‌گيرد.

به گفته وی، اين طرح در خصوص تجديدنظر در رابطه با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است که جزئيات آن نيز در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس آماده شده و به صحن علنی ارائه خواهد شد.

پيش از اين نيز مجلس شورای اسلامی در اقدامی، پس از صدور قطعنامه‌های شورای امنيت، دولت را موظف کرد در جهت کاهش سطح همکاری‌های داوطلبانه با آژانس بين‌المللی اقدامات لازم را صورت دهد.

به گزارش ايسنا، شورای امنيت روز چهارشنبه درجلسه‌ای که به منظور اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران تشکيل داد؛ با ۱۲ رای موافق، ۲ رای مخالف و يک رای ممتنع، تحريم‌های جديدی عليه ايران را بدون اجماع تصويب کرد.

در اين جلسه ترکيه و برزيل دو کشور مخالف با اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران بودند.

نماينده ترکيه در شورای امنيت سازمان ملل در اين نشست در سخنانی با تاکيد بر تعهد کشورش به اجرای معاهده منع تکثير سلاح‌های هسته‌يی (ان‌.پی‌.تی)‌گفت: ما نمی‌خواهيم که هيچ کشوری در منطقه سلاح هسته‌يی در اختيار داشته باشد. ما خواهان عاری‌سازی منطقه از وجود سلاح‌های هسته‌يی هستيم.

وی ادامه داد: ترکيه خواهان اعتمادسازی ميان جامعه‌ی جهانی و ايران است و بر استفاده از راه‌حل مسالمت‌آميز تاکيد دارد.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، او با اشاره به هم‌ رای بودن ترکيه و برزيل در ايجاد چارچوب يک راه‌حل توافقی درباره برنامه‌ی هسته‌يی ايران، گفت: بيانيه‌ی اخير تهران راه‌حلی برای مشکل هسته‌يی ايران به شمار می‌رود و اين اعلاميه می‌تواند فرصت جديدی برای حل اين مشکل باشد. ما نسبت به اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران نگران هستيم و از ايران هم می‌خواهيم که شفاف‌سازی کامل داشته باشد و علاوه بر آن با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های لازم را جهت اعتماد‌سازی انجام دهد.

نماينده ترکيه شورای امنيت سازمان ملل تصريح کرد: اعمال تحريم‌ها موجب پايان دادن به مشکلات نمی‌شود؛ ما از نگرانی جامعه جهانی آگاهيم و می‌خواهيم که نگرانی‌ها از بين برود. توقع ما از تهران، اجرای کامل اعلاميه و ادامه‌ی مذاکرات با ۱+۵ است، در نهايت اين که ترکيه با اعمال تحريم‌ها عليه ايران مخالف است.

پس از پايان سخنرانی نماينده ترکيه در اين نشست، رای‌گيری انجام شد که ۱۲ کشور در حمايت از تحريم، ۲ کشور در مخالفت با آن و يک کشور هم رای ممتنع داد.

اين درحالی بود که نماينده چين در سازمان ملل در موضعی تعجب‌برانگيز خواستار اجرايی شدن کامل دور جديد تحريم‌ها عليه ايران شد و از تهران خواست از درخواست‌های بين‌المللی درباره برنامه هسته‌يی‌اش پيروی کند!

لی بائودانگ، نماينده چين در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: چين از همه اعضای آژانس بين‌المللی می‌خواهد که قطعنامه را به طور جامع و با حسن نيت اعمال کنند.

به گزارش رويتر، وی افزود که ضروری است که "به مسير مذاکرات و گفت‌وگو برگرديم" و هدف تحريم‌های جديد اين است که ""ايران را به ميز مذاکرات برگردانيم"!


قطعنامه جديد سياسی، غيرحقوقی و غيرقابل قبول است

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، قطعنامه جديد تحريم‌ها عليه کشورمان را ناشی از فشار آمريکا و اقدامی سياسی، غيرحقوقی و غيرقابل قبول اعلام کرد.

علاءالدين بروجردی در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به صدور قطعنامه جديد تحريم‌ها عليه کشورمان، صدور اين قطعنامه را ناشی از فشار آمريکا و اقدامی سياسی توصيف کرد و افزود: با توجه به اين‌که بيانيه تهران کليه مشکلات موجود در عرصه هسته‌يی را حل کرده و با مقبوليت جهانی مواجهه شده بود، صدور اين قطعنامه غيرحقوقی و غيرقابل قبول است و آمريکايی‌ها با هدف سرپوش گذاشتن بر وضعيت بسيار بد رژيم صهيونيستی در عرصه جهانی که به دليل حمله به کاروان آزادی يک نفرت جهانی از اين رژيم پديد آمده بود، به دنبال يک بمب خبری بودند.

بروجردی هدف اصلی آمريکايی‌ها از صدور قطعنامه عليه کشورمان را نهفته در اين مسئله عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اين‌که توافق تهران توسط سه کشور و خارج از شورای امنيت صورت گرفت، آمريکايی‌ها می‌خواستند اعلام کنند که اين‌گونه مسائل در حيطه‌ اختيارات اعضای دائم شورای امنيت است و لذا با عنايت به تمام اين مسائل، اين اقدام سياسی و غيرقابل قبول است.

بروجردی هم‌چنين از اتخاذ اقدامات و تصميمات لازم از سوی مجلس شورای اسلامی در مورد اين قطعنامه خبر داد که متعاقبا اعلام خواهد شد.


صدورقطعنامه تيرخلاص آمريکابه منشورسازمان ملل است
تبادل سوخت و قطعنامه، با هم جمع نمی‌شود
مناسبات باچين وروسيه،بايد بررسی مجدد شود

پرويز سروری با بيان اين که صدور قطعنامه عليه ايران باعث انسجام ملی می‌شود، گفت:‌ جمهوری اسلامی بايد بررسی جدی در رابطه با مناسباتش با چين و روسيه انجام دهد واحتياط بيشتری در ارتباطاتش با اين دو کشور به کار گيرد.

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران، با بيان اين که صدور قطعنامه ۱۹۲۹ عليه ايران تير خلاصی است که آمريکايی‌ها به تمام منشور سازمان ملل و نهادهای بين‌المللی زد، اظهار کرد: امروز دنيا سوال می‌کند که در حال حاضر چه قانونی بر جهان حکومت می‌کند؟ قانون جنگل، قانون زورمدارانه و يا قانونی برای صلح.

سروری تاکيد کرد: اين که کشوری را به دليل نپذيرفتن تبادل سوخت تحريم کنند و پس از آن، همان کشور طی بيانيه‌ای رسمی اعلام کند که تبادل را می‌پذيرد ولی با وجود اين موضوع، باز آن کشور را تحريم نمايند نشان می‌دهد اساسا موضوع آن‌ها تبادل، مذاکره و بحث هسته‌يی نيست؛ بلکه آن‌ها با بازيچه قرار دادن قواعد بين‌المللی از اين قواعد به صورت ابزاری استفاده می‌کنند.

وی با تاکيد براين که منشور سازمان ملل و نهادهای حاکم بين‌المللی دستمايه‌ای برای نيات استکباريشان شده است، افزود:‌ جامعه بين‌المللی اين پرسش‌ها را در رابطه با پذيرش در بحث تبادل و کشورهای واسط مطرح می‌کند. رييس جمهور آمريکا خود نامه و تلفن به کشورهای واسط می‌زند و از آنها می‌خواهد موضوع تبادل را در تهران را پيگيری کنند، اما بعد از صدور بيانيه تهران، باز هم به بهانه تبادل، قطعنامه‌ و تحريم عليه ايران صادر می‌شود. اين رويکرد نشان می‌دهد که اين قطعنامه قطع‌نامه‌ای سياسی و فاقد ارزش حقوقی و کارشناسی است، و طبيعتا نمی‌تواند تعهدی برای ايران بوجود بياورد. اين فرصت طلايی بود که آژانس از دست داد.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی توضيح داد:‌ اگر قرار باشد آژانس يکجانبه تحت سلطه قدرت‌های بزرگ رفتارش را با کشورهای ديگر تنظيم کند عضويت در‌ آژانس و تعامل با آن چه سودی دارد؟ آژانس بايد در جامعه بين‌الملل پاسخ دهد که پس از صدور بيانيه تهران، صدور اين قطع‌نامه برای اعمال فشار بر ايران چه وجهی دارد و چرا اين همه التهابات به جامعه بين‌الملل تزريق می‌کند؟

سروری در ادامه با تاکيد براين که مجلس تغيير سطح روابط ايران را با آژانس بررسی می‌کند، يادآور شد: مجلس مطمئنا با قيد دوفوريت موضوع بررسی کاهش سطح روابط با آژانس را به صورت جدی مورد بحث قرار می‌دهد تا اقدامات عملی در اين رابطه صورت گيرد، و ارتباط با آژانس به حداقل ممکن قانونی برسد.

وی هم‌چنين با بيان اين که جمهوری اسلامی اکثر مفاد قطعنامه را قبلا تجربه کرده است، گفت:‌ بحث تضييقات مالی و بانکی که در قطع‌نامه عنوان شده است پيش از اين عليه جمهوری اسلامی اعمال می‌شد و کشورهای غربی و آمريکايی از مدت‌ها پيش رفتار غيرقانونی و غيرمنطقی را در اين رابطه از خود بروز می‌دادند.

نماينده مردم تهران در خانه ملت اظهار کرد: از سوی ديگر در صدور اين قطعنامه عملا اجماعی عليه ايران صورت نگرفت اين درحالی است که ايران در طول هشت سال جنگ تحميلی شاهد اجماع تمام قدرت‌های جهانی همچون شوروی، آمريکا، کشورهای اروپايی و خليج فارس در مقابل ملت بی‌دفاع و بی‌سلاح ايران بود که با اين وجود ايران توانست حق خود را از موضع قدرت از دنيای استکباری بگيرد، بنابراين می‌توان گفت اين قطع‌نامه مورد و چيز جديدی نيست که آمريکايی‌ها بخواهند با آن بازی کنند.

وی هم‌چنين با بيان اين که اعتبار نهادهای بين المللی سازمان ملل و منشور اين سازمان با صدور اين قطع‌نامه زير علامت سوال رفت، افزود: مطمئنا با صدور اين قطعنامه جامعه بين‌المللی به اين نتيجه می‌رسد که با اين منطق جنگل نمی‌توان دنيا را اداره کرد و اعتمادی به اين سازمان‌ها و نهادهای بين المللی داشت؛ آن‌ها به صورت رسمی و در روز روشن اقداماتی مغاير عقل و منطق و مفاد منشور سازمان ملل انجام دادند.

سروری صدور اين قطع نامه را موجب انسجام داخلی دانست و گفت: پس از صدور اين قطع نامه کسانی که در داخل بهانه می‌گرفتند مبنی براين که با نشان دادن انعطاف به جامعه استکباری آن‌ها از خود نيز انعطاف نشان می‌دهند متوجه می‌شوند که اساسا بحث آن‌ها مذاکره نيست، بلکه بحث‌شان خفت، ذلت و حقارت ملت ايران است. آن‌ها می‌خواهند ملت ما تسليم شود، زانو بزند و زورگيری‌ها را برگردن گيرد. بر اين اساس با قطعيت می‌توان صدور قطعنامه باعث انسجام ملی و عدم انسجام در جامعه بين المللی می‌شود.

وی در ادامه توضيح داد: ‌رای ندادن سه کشور به قطعنامه عليه ايران پديده نوظهوری است، چرا که آمريکايی‌ها ماه‌ها برای داشتن انسجام کامل عليه ايران تلاش کردند که اين امر رخ نداد و برزيل و ترکيه با صدور اين قطع نامه مخالفت کردند، به باور ما رای مثبت ديگر کشورها نيز به دليل فشار سنگين آمريکا بوده و آن‌ها قلبا مايل به اين موضوع نبودند.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی هم‌چنين با بيان اين که اين قطع نامه رفته رفته انسجام جامعه بين‌المللی در اتحاد با آمريکا را از بين می‌برد و موجب واگرايی بين اروپا و‌ آمريکا می‌شود، گفت: ايران نشان داد که اهل منطق، مذاکره و پذيرش منطق بين‌المللی است و آمريکايی‌ها نشان دادند که چنين موضوع‌هايی را برنمی‌تابند.

سروری هم‌چنين در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين که جمهوری اسلامی بايد بررسی جدی در رابطه با مناسباتش با چين و روسيه انجام دهد، گفت:‌رای مثبت دادن چين و روسيه در صدور قطعنامه عليه ايران نشان داد که چه کسانی در روزهای سخت دوست و دشمن هستند. چينی‌ها و روس‌ها نشان دادند که در روزهای سخت دوست خوبی نيستند، براين اساس مجلس و دولت بايد بر روی اين موضوع کار کنند و ارتباط با اين دو کشور را با احتياط بيشتری دنبال کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در رابطه با بحث تبادل سوخت نيز اظهار کرد: ‌با صدور اين قطعنامه، ديگر نيازی به تبادل سوخت نيست؛ چون ايران در داخل می‌تواند بحث ۲۰ درصد سوخت را انجام دهد. قطعا تبادل و قطعنامه با هم جمع نمی‌شود.

اين عضو فراکسيون اصولگران مجلس شورای اسلامی با بيان اين که آمريکايی‌ها و اروپايی‌ها بايد رفتار غلطشان را جبران کنند تا موضوع تبادل سوخت بار ديگر به جريان افتد، افزود: طبيعتا پس از صدور قطع نامه عليه ايران موضوع تبادل سوخت هيچ وجهی ندارد، و ما تن به تبادل نمی‌دهيم؛ به عبارت ديگر بيانيه تهران با صدور قطعنامه از حيز انتفاع ساقط شده است و ضرورتی ندارد که آن روند دنبال شود. اين بيانيه تنها به عنوان سند تاريخی در مقابل جامعه بين‌المللی می‌ماند و بيانگر آن است که ادعای آن‌ها برای تبادل و مذاکره دروغ و بهانه بزرگی برای ايجاد تهديدات عليه جمهوری اسلامی بود.


تبادل سوخت به صلاح نيست
از دستاوردهای هسته‌يی رونمايی تازه‌ای شود
مديريت تازه‌ در رابطه ايران با چين و روسيه صورت گيرد

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه با تاکيد براين که بايد مديريت تازه‌ای در قبال رابطه ايران با چين و روسيه در دستور کار قرار گيرد، تبادل سوخت را در شرايط کنونی به صلاح ندانست و گفت:‌ در شرايط فعلی جمهوری اسلامی بايد رونمايی تازه‌ای از دستاوردهای هسته‌يی داشته باشد تا از موضع برتر بتواند به مذاکرات ادامه دهد؛ قطعا مذاکره غير از اين روند از موضع ضعف است.

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به صدور قطع‌نامه عليه ايران با بيان اين که صدور چنين قطع نامه‌ای قابل پيش‌بينی بود، اظهار کرد:‌ با توجه به درک ما از شرايط بين‌المللی کنونی صدور اين قطع‌نامه قابل پيش بينی بود. چرا که در سطح کلان، آمريکايی‌ها با قدرت‌های امروز دنيا مسائل و اختلافات فی‌مابين‌شان را به حالت تعليق درآوردند که نتيجه طبيعی اين روند اين است که کشورهای کوچک و متوسطی که محل اختلاف و بحران است، زودتر برای تبانی به توافق می‌رسند. اين اتفاق در مقابل ايران رخ داد و تبانی قدرت‌ها در سطح بالا بود.

وی ادامه داد: ‌اين تبانی به گونه‌ای بود که حتی روابط شبه راهبردی ايران با چين و روسيه نيز نتوانست مانع چنين تبانی شود. بعد از صدور اين قطع‌نامه سه مسير قابل پيش‌بينی است، مسير اول خط بيانيه تهران می‌باشد. برزيل، ترکيه و غيرمتعهدها با توجه اين که بيانيه تهران خط بدون تنش توام با حسن نيت را دنبال می‌کرد تلاش می‌کنند موضوع را کماکان زنده نگه دارند و اين موضوع را به صورت نقدی بر قطع‌نامه شورای امنيت دنبال کنند.

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در خانه ملت در ادامه توضيح داد: ‌بيانيه تهران مشخصا دارای سه بعد اصلی است. بعد اول مبادله سوخت است که پيوند غيرقابل اجتنابی دارد با دو بند ديگر که شامل شناسايی حق ايران برای رسيدن به چرخه سوخت هسته‌يی و پرهيز از برخوردهای تقابلی است. قطعا صدور قطع‌نامه يک برخورد تقابلی به شمار می‌رود، اين معنا می‌رساند که ايران نبايد سوخت هسته‌يی خود را برای ترکيه ارسال کند، مگر آن که تعليق جدی در رابطه با تقابل صورت گيرد. البته صدور اين قطع نامه نشان می‌دهد که آن ها تقابل را در دستور کارشان قرار داده‌اند.

فلاحت‌پيشه اضافه کرد:‌ جمهوری اسلامی در بيانيه تهران به دنيا رسما اعلام کرد که تبادل سوخت تنها در مسير بيانيه تهران صورت می‌گيرد و بايد دنيا علاوه بر رسميت شناختن چرخه سوخت هسته‌يی ايران، از راهکارهای تقابلی پرهيز کند. صدور قطع نامه کنونی شورای امنيت سازمان ملل در عمل به معنای پشت کردن به بيانيه تهران است. اگر آن‌ها اين راه را دنبال کنند قطعا تبادل سوخت به صلاح نيست، مگر آن که شرايط به دوران قبل از صدور قطع‌نامه برگردد که چنين موضوعی بعيد است؛ چرا که آن‌ها با صدور اين قطع نامه نمی‌خواهند به آن زمان بازگردند.

وی در توضيح مسير دوم قابل پيش بينی پس از صدور قطع‌نامه عليه ايران گفت:‌ اين مسيری است که روسيه و چين دنبال می‌کنند، آن‌ها برای آن که رابطه با ايران را به شرايط قبل از صدور قطع نامه برگردانند تلاش می‌کنند که خط مذاکره را احياء کرده و غربی‌ها و ايران را وادار به نشستن پشت ميز مذاکره کنند. هدف کوتاه مدت‌شان اين است که هم دلجويی از ايران صورت گيرد و هم در ميان کشورهای غيرمتعهد که منتقد به سياست‌های روسيه و چين هستند، به انتقادات آنها نيز پاسخ لازم را بدهند.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی افزود:‌ هدف بلند مدت روسيه و چين آن است که خودشان را به عنوان قدرت‌های تاثيرگذار در موضع هسته‌ای ايران نشان دهند، و هم از ايران و هم از غربی‌ها امتياز بگيرند. اين دامی است که اين‌ها پهن کرده‌اند و نبايد در اين دام بيفتيم. برعکس بايد به گونه‌ای عمل کرد که تابوشکنی شود و از چتری که روس‌ها و چينی‌ها به روی رابطه با ايران انداختند و ادعايشان که ايران بدون چين و روسيه نمی‌تواند سياست‌هايش را دنبال کند، گذر کرده و اين تابو شکسته شود.

فلاحت‌پيشه در ادامه گفت‌وگو با ايسنا يادآور شد: ‌طبق تحليل تاريخی هر ميزان که کشورها به چين و روسيه نزديک شدند، آن کشور بيش از هر چيزی محل تبانی است و محکوم به عقب ماندگی در حوزه‌های سياسی و اقتصادی می‌شود. شرايط کنونی اين گونه است که بايد ضمن اتخاذ مديريت تازه‌ای برای رابطه با ديگر اعضای شورای امنيت که عليه ايران رای داده‌اند، مديريت تازه‌ای در قبال رابطه با چين و روسيه در دستور کار قرار گيرد.

وی در توضيح خط سوم پيش بينی شده پس از صدور قطع نامه نيز گفت:‌ اين خط خط گروه پنج به علاوه يک است که توسط آمريکا، فرانسه و انگليس طراحی می‌شود. آن‌ها می‌خواهند دوباره مذاکره از موضع قدرت با ايران را احياء کنند. به گونه‌ای معتقدند که اين قطع نامه ايران را در موضع ضعف قرار می‌دهد. مهم‌ترين راهکار مقابله با اين خط آن است که جمهوری اسلامی رونمايی تازه‌ای از دستاوردهای هسته‌ای داشته باشد. انجام اين رونمايی تازه ايران را به جايگاه برتر در مذاکرات تبديل می‌کند. چرا که در شرايط کنونی عليه ايران قطع نامه صادر شده است؛ ورود به مذاکرات غير از اين روش از موضع ضعف است.

فلاحت‌پيشه افزود: مهم‌ترين خواسته آن‌ها از ايران علاوه بر اجرای قطع‌نامه، وادار کردن ما به مبادله سوخت هسته‌يی است که اين وضعيت خطرناکی به شمار می‌آيد. بنابراين تا زمانی که رونمايی تازه‌ای از برنامه‌های هسته‌يی انجام نشده است نبايد وارد به مذاکره با خط سوم يعنی گروه پنج به علاوه يک شد.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با تاکيد بر ضرورت وحدت نظر ميان ايرانيان در رابطه با اتخاذ رفتارهای ايران در بحث هسته‌يی گفت:‌ بيانيه تهران بيش از هر چيزی حقانيت ايرانی‌ها را اثبات کرده، به گونه‌ای که ديديم تقابلی در بيانيه تهران با قطع نامه شورای امنيت ايجاد شد. اين بيانيه علاوه بر ايرانيان برای غير متعهدين و افکار عمومی منصف در دنيا که مخالف شکل گيری بحران تازه در دنيا هستند حقانيت ايرانی‌ها را ثابت کرد. اين حقانيت کافی است تا ايرانيان با وحدت نظر، سياست‌های آينده هسته‌يی کشور را دنبال کنند.

فلاحت‌پيشه در توضيح اقدام مجلس در واکنش به صدور اين قطع نامه اظهار کرد: ‌اقدام مجلس شبيه قانون‌گذاری صورت گرفته در زمان مجلس هفتم در بحث هسته‌يی است. در آن زمان شرايط همچون امروز بود و تلاش‌هايی برای تصويب قطع نامه عليه ايران انجام می‌شد. مجلس شورای امنيت و آژانس را تهديد کرد که اگر قطع‌نامه تازه‌ای عليه ايران صادر شود قانونی را تصويب می‌کند که طبق آن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاق به حالت تعليق درآيد. در آن دوران دولت به صورت داوطلبانه پيش از مصوبه مجلس به عنوان حسن نيت پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد که با صدور قطع‌نامه مجلس، بلافاصله با تصويب قانونی اين پروتکل را به حالت تعليق درآورد.

وی ادامه داد: اکنون نيز شرايط همانند آن دوران است. پيش از تصويب قطع نامه کميسيون امنيت ملی و مجلس در چند هفته اخير خطاب به شورای امنيت و آژانس اعلام کردند که اگر قطع نامه‌ تازه‌ای عليه ايران صادر شود ايران رابطه با آژانس را مورد تجديد نظر قرار می‌دهد. بر اين اساس با توجه به رخ دادن چنين امری، مجلس در اولين دستور کاريش روز يکشنبه(۲۳ خرداد) قانونی را با قيد دو فوريت تصويب خواهد کرد که به موجب آن، رابطه ايران با آژانس کاهش يافته و يا تجديد نظر در آن صورت می‌گيرد.

فلاحت پيشه در پايان در توضيح اين اقدام مجلس گفت:‌ معتقديم آژانس نه تنها به وظيفه خود در دفاع از حقوق کشورهای بدون بمب هسته‌يی يعنی کشورهای خارج از باشگاه هسته‌يی مثل ايران عمل نکرده است بلکه در مواردی جاده‌صاف کن شورای امنيت شده است. آخرين مورد اين عملکرد، قطع‌نامه اخير شورای حکام است که در اين قطع‌نامه تلاش کردند ايران را خلع سلاح کنند و شورای حکام و آژانس قطع‌نامه‌ای را صادر کرد که مقدمه قطع نامه شورای امنيت سازمان ملل شد.


پاسخ ايران به قطعنامه، ادامه غنی‌سازی است
اگر مزاحمتی برای کشتی‌های ايرانی ايجاد شود، منافع آنها را به خطر می‌اندازيم

نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، تصريح کرد: بر اساس قطعنامه‌ی جديد، اگر کسی مزاحمتی برای کشتی‌های ايرانی ايجاد کند جمهوری اسلامی ايران منافع آنها را به خطر خواهد انداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين ابراهيمی نماينده‌ی مردم بيرجند در خانه‌ی ملت، در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به صدور قطعنامه‌ی جديد تحريم‌ها عليه کشورمان از سوی شورای امنيت که در يکی از بندهای آن بحث بازرسی از کشتی‌های ايرانی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اين کشورها بايد بدانند که منافع آنها بيشتر در معرض خطر قرار دارد؛ چرا که ما در نقطه‌ی استراتژيک تنگه‌ی هرمز و خليج فارس هستيم و در صورتی که يک کشتی ما را بازرسی کنند ۱۰ کشتی آنها را بازرسی خواهيم کرد.

وی با تاکيد بر واکنش شديد ايران نسبت به هر گونه بازرسی کشتی‌هايش، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران با اين مسئله برخورد می‌کند، ضمن اين‌که با قدرت و قوت راه خود را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ادامه می‌دهد.

نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، هم‌چنين بندهای ديگر قطعنامه‌ی شورای امنيت عليه کشورمان را تکراری توصيف کرد و گفت: تجربه نشان داده که اين نوع تحريم‌ها جوابگو نيست چرا که کشورهای مختلفی مبادلات خود را با ما ادامه داده‌اند و لذا منافع‌شان اقتضاء می‌کند که اين تحريم‌ها را نپذيرند.

ابراهيمی در ادامه با تاکيد بر اين‌که بايد در ساختار شورای امنيت تجديدنظر صورت گيرد، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به بيداری ملت‌ها فرصت خوبی فراهم است تا در ساختار اين شورا تجديدنظر شود. ملت‌ها امروز در برابر آمريکا صف کشيده‌اند و بايد با حمايت يکديگر، در اين زمينه اقدام کنند.

نماينده‌ی مردم بيرجند در خانه‌ی ملت، در بخش ديگری از اين گفت‌وگو با اشاره به خلق و خوی سلطه‌گرانه‌ی آمريکا و نيز بيانيه‌ی سه جانبه‌ی تهران، اظهار داشت: بيانيه‌ی تهران راه تقابل را تبديل به تعامل کرد، و گزينه‌ی خوبی برای شورای امنيت بود؛ اما با کمال تاسف آمريکا به دليل تماميت‌خواهی و مواضع خصمانه‌اش آن را قبول نکرد و قطعنامه عليه کشورمان تصويب شد.

نايب رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، رای مثبت روسيه و چين به اين قطعنامه را نيز در راستای تامين منافع خودشان دانست و گفت: باج دادن‌های آمريکا به اين دو کشور موجب می‌شود منافع خود را به ديگران ترجيح می‌دهند و تبعا به خاطر منافع بيشتر به نفع آمريکا رای می‌دهند. اگر چه آنها بهانه می‌آورند که اگر اين رای را نمی‌داديم جنگی بروز می‌کرد، اما بايد پذيرفت که اقتضای منافع‌شان چنين بوده است.

ابراهيمی واکنش جمهوری اسلامی ايران در برابر اين قطعنامه را ادامه‌ی راه غنی‌سازی و فناوری صلح‌آميز هسته‌يی با قدرت و قوت و نيز ايستادگی در برابر قدرت‌های سلطه‌طلب عنوان کرد و اظهار داشت: تمام پيشرفت و ابداعات ما در تحريم‌ها تجلی يافته است و در جايی که ملت احساس کند کسی قصد دارد جلوی منافعش بايستد، ملت با تمام قوا در برابر او ايستادگی می‌کند.

نماينده‌ی مردم بيرجند در خانه‌ی ملت، ادامه داد: تمامی جريانات سياسی، اختلاف سليقه‌های خود را در خصوص بحث هسته‌يی کنار گذاشته‌اند؛ چرا که اين مسئله افتخار ماست و ما با ايستادگی بايد يقين داشته باشيم که پيروزی از آن ماست، کما اين‌که تاکنون نيز چنين بوده است.


اگر تشديد تحريم‌ها عليه ايران اعمال شود، خروج از ان‌پی‌تی در دستور کار مجلس قرار می‌گيرد

عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس تصريح کرد: اگر تشديد تحريم‌ها عليه کشورمان اعمال شود خروج از ان‌پی‌تی از اساسی‌ترين کارهايی است که در دستور کار مجلس قرار می‌گيرد.

محمد کرمی‌راد در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين‌که غرب بداند که اگر بخواهد فشار بيشتری به ايران اعمال کند جمهوری اسلامی ايران از هم‌ اکنون اقدامات متقابل را در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: در همين زمينه مجلس کاهش سطح همکاری‌ها و يا حتی خروج از ان‌پی‌تی را در دستور دارد و اگر در دريای عمان و خليج فارس نيز بخواهند برای ما مزاحمت ايجاد کنند، واکنش شديد ايران را خواهند ديد.

وی جو عمومی مجلس را بر اين مساله استوار دانست که تشديد تحريم‌ها با بحث خروج از ان‌پی‌تی مواجه خواهد شد.

نماينده کرمانشاه در خانه ملت قطعنامه چهارم تحريم‌ها عليه کشورمان را دارای جنبه سياسی و بازی قدرت‌های پوشالی توصيف کرد که هيچ‌گونه جنبه قانونی و ضمانت اجرايی ندارد.

نماينده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت:‌ ايران هيچ‌گاه از فعاليت‌های هسته‌يی صلح‌آميز خود دست برنمی‌دارد و اين تحريم‌ها هيچ مشکلی برای ما ايجاد نمی‌کند، چرا که پيشرفت‌های ما در طول سی سال تحريم‌ها حاصل شده است.

اين نماينده اصولگرای مجلس هم‌چنين صدور قطعنامه را يادآور اين مساله دانست که سازمان ملل تبديل به ابزاری برای قدرت‌های بزرگ پوشالی شده است که اگر دولت و ملتی بخواهد در برابر آ‌نها ايستادگی کند اين قدرت‌ها با استفاده از حربه سازمان ملل در برابر کشورها سنگ‌اندازی کنند.

وی يادآور شد: سازمان ملل به جای پرداختن به ماموريت‌های ذاتی خود، به ابزاری در دست قدرت‌های پوشالی تبديل شده تا حق کشورها در دستيابی به فناوری‌هايی نظير فناوری هسته‌يی را تضييع کنند.

کرمی‌راد ادامه داد: در برابر جمهوری اسلامی ايران نيز با نقض قانون و معاهده ان‌پی‌تی و نيز آژانس، تحفه‌ای به نام ۱+۵ ايجاد کرده‌اند تا در برابر ما سنگ‌اندازی کنند، اما با در دست گرفتن ابتکار عمل توسط جمهوری اسلامی ايران و امضای بيانيه تهران که حمايت ۱۱۸ کشور را به دنبال داشت آمريکايی‌ها نتوانستند اجماع مدنظر خود را به دست آورند که در واقع شکستی برای غرب است.


قطعنامه اخير شورای امنيت هيچ ارزش حقوقی و اجرايی ندارد

يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در واکنش به قطعنامه چهارم شورای امنيت عليه ايران، گفت:اين قطعنامه نه تنها برای ايران، بلکه برای تمام کشورهای آزاده بی‌ارزش است و همه کشورهای جهان منتظر عملياتی و اجرايی‌ شدن بيانيه تهران هستند.

محمود احمدی‌بيغش، نماينده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ايسنا، درباره قطعنامه صادر شده از سوی شورای امنيت با بيان اين مطلب، افزود: همانگونه که از پيش‌نويس اين قطعنامه معلوم بود، اين قطعنامه تنها توسط آمريکايی‌ها تهيه شده بود، يعنی تنها يک کشور به نام آمريکا در وزارت خارجه خود پيش نويس اين قطعنامه را تهيه کرده و اعضای گروه ۱+۵ آن را مطالعه کرده بودند و اين پيش‌نويس بر روی ميز شورای امنيت برای تصويب قرار گرفت.

وی ادامه داد: اين اقدام آمريکايی‌ها کاملا طبيعی است، زيرا آمريکا دشمن ديرينه ايران است و بر همين اساس نمی‌توان انتظار داشت که آمريکايی‌ها قطعنامه ای صادر کنند که منافع ايران نيز در آن لحاظ شده باشد. اگر اين اتفاق بيفتد، چنين اقدامی با سياست آمريکا مغاير است. در واقع آمريکا از هر منفذ و روزنه‌ای که بتواند عليه مردم ايران دشمنی خواهد کرد.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌که اين قطعنامه تنها در راستای منافع آمريکا و ‌اسراييل است، گفت: چندی پيش جمهوری اسلامی ايران مساله تبادل سوخت هسته‌يی را مطرح کرد، اما از آنجا که آمريکايی‌ها ،‌خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بزرگ را در دست دارند يک جنجال تبليغاتی گسترده در اين باره به راه انداخته و به افکار عمومی اين گونه نشان دادند که ايرانيان دروغ گفته و حاضر به تبادل سوخت نيسند؛ اما ايران آنها را غافل‌گير کرده و آمادگی خود را برای تبادل سوخت از طريق بيانيه تهران اعلام کرد، اما آنها نه تنها به دنبال تعامل و سازگاری نيستند، بلکه به دنبال جنجال و تقابل‌اند.

وی با اشاره به اين‌که آمريکايی‌ها در واقع با اصل وجودی نظام جمهوری اسلامی ايران مخالف هستند، افزود: اگر بر فرض محال ايران اعلام کند که به اين قطعنامه تن می‌دهد و فعاليت‌ هسته‌يی خود را متوقف می‌کند، باز هم آمريکا کمتر از ۴۸ ساعت شيطنت ديگری را آغاز خواهد کرد، زيرا اين کشور به دنبال بهانه است. در واقع اين قطعنامه‌ها نه در راستای هسته‌يی شدن ايران ،بلکه در راستای نبود جمهوری اسلامی ايران است.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با بيان اين‌که قطعنامه‌های صادر شده عليه ايران هيچ ارزشی ندارند، ادامه داد : ايران تا کنون براساس قوانين بين‌المللی حرکت کرده و عضو معاهده ان.‌پی.‌تی است. اگرچه گزارش اخير آمانو به گونه‌ای بود که بتواند هر دو طرف را حفظ کند، اما به تازگی اعلام کرده است که ايران تخلفی در غنی‌سازی اورانيوم نداشته است، بر همين اساس فعاليت‌های هسته‌يی ايران قانونی است و جمهوری اسلامی ايران به هرچه که مشروع باشد می‌تواند دست يابد. از سوی ديگر دولت ايران بايد به فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم خود شدت بخشد و به فعاليت‌های خود ادامه دهد.

به گفته وی ايران نبايد توجهی به قطعنامه‌ها کند، زيرا اگر ايران انتظار داشته باشد که قطعنامه‌ای براساس منافع اين کشور نوشته شود اين موضوع از محالات است . آمريکايی‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند که بتوانند بر ايران ضربه وارد کرده و ايران را در مقابل دنيا قرار دهند که به شکر خدا تا کنون نتوانستند چنين کاری را انجام دهند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: پس از خروج موضوع هسته‌يی ايران از روند عادی خود و انتقال اين پرونده به شورای امنيت، به طور ميانگين هر سال يک قطعنامه عليه ايران صادر می‌شود که در اولين قطعنامه تمام اعضای شورای امنيت رای مثبت داده بودند، اما اکنون براساس نگرش دولت‌ها و ملت‌ها قطعنامه‌ اخير بدون اجماع صادر شد. در واقع دو کشور بزرگ و صاحب‌نام ترکيه و برزيل رای مخالف داده و لبنان رای ممتنع داد که بايد اين رای ممتنع لبنان را به عنوان رای مخالف تلقی کنيم، زيرا که اين کشور توسط آمريکايی‌ها و صيهونيست‌ها تحت فشار بوده و حتی خيلی از کشورهای اعضای شورای امنيت نيز به دليل زير فشار قرار گرفتن از سوی آمريکا رای مثبت داده‌اند. به همين دليل نبايد رای مثبت آنها را به منزله مخالفت و دشمنی با ايران تلقی کرد.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به بيانيه کشورهای غيرمتعهدها در حمايت از مساله هسته‌يی ايران گفت: ۱۱۴ کشور جهان از جمهوری اسلامی ايران برای فعاليت‌های هسته‌يی‌اش حمايت می‌کنند، بر همين اساس قطعنامه اخير شورای امنيت ارزش چندانی ندارد، از طرف ديگر تمام دنيا منتظر است که ببيند بيانيه تهران چه می‌شود در واقع مردم جهان ديگر تحمل کج‌انديشی و بداخلاقی را ندارند. وی ادامه داد:همچنين بيانيه تهران در راستای تعامل ميان کشورها، راستی‌آزمايی، صداقت و شفاف‌سازی ارائه شد، اما آمريکايی‌ها بنا ندارند که تعامل کنند. در واقع گروه وين بايد منتظر پاسخ ايران باشد، اما گروه وين از يک طرف به بيانيه تهران پاسخ می‌دهد و از سوی ديگر قطعنامه صادر می‌کند که اين اقدامات خلاف اظهارات خود آنها است.

اين نماينده مجلس درباره مواضع روسيه در قبال فعاليت‌های هسته‌يی ايران گفت: يکی از مقامات روسيه علی‌رغم رای مثبتی که به قطعنامه اخير در شورای امنيت داده بود از مساله هسته‌يی ايران حمايت کرد. البته روس‌ها غير قابل اعتماد هستند و از گذشته تا کنون به ايران خيانت کرده‌اند و تنها براساس منافع خود عمل می‌کنند؛ ولی اين اقدام آنها اين موضوع را نشان می‌دهد که روسيه نيز بر فعاليت‌های هسته‌يی ايران تاييد می‌کند.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی درباره طرح دو فوريتی مجلس در جهت کاهش همکاری‌های ايران با آژانس بين‌ المللی انرژی اتمی گفت:‌ در واقع اين طرح يک موضعی است که در مجلس برخی معتقدند که اگر قطعنامه‌ای عليه ايران صادر شود بايد ايران همکاری خود را با آژانس قطع کند در واقع اعتقاد بر اين است که با صدور قطعنامه ديگر جايی برای انجام مذاکره با آژانس باقی نمی‌ماند. بر همين اساس طرحی دو فوريتی بايد ارائه شود که در آن خواستار خروج ايران از معاهده ان‌پی‌تی شويم. زيرا زمانی که ما عضو اين معاهده هستيم، اذيت‌ها و مشکلات بسياری برای ايران به وجود می‌آيد. در حالی که کشورهايی که عضو اين معاهده نيستند به راحتی می‌توانند به فعاليت‌های هسته‌يی خود ادامه دهند.

وی با تاکيد بر اين‌که ان‌پی‌تی بايد از ايران حمايت کند، تصريح کرد:چنين کاری انجام نمی‌شود . بر همين اساس احتمال دارد طرح دو فوريتی در باره قطع و يا کاهش همکاری‌ها ميان ايران و آژانس در مجلس ارائه شود.


قطعنامه اخير شورای امنيت بيشتر يک ژست تبليغاتی و روانی است
رفتارمتناقض آمريکا،موجب فاصله گرفتن ملت‌هاازاين کشور شده است

نماينده‌ مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ،تصريح کرد: رفتار متناقص آمريکا موجب فاصله گرفتن ملت ها و تمامی آزادی‌خواهان از اين کشور شده است.

حسينعلی شهرياری در گفت‌وگو با ايسنا، منطقه سيستان و بلوچستان با بيان اين مطلب، افزود: متاسفانه دولت های که پشت سر آمريکا راه می‌روند، دولت‌هايی هستند که با حيله و نيرنگ بر سر کار آمده‌اند و مردم دنيا حقانيت ايران در مسئله هسته ای را درک کرده‌اند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران مستقل ترين کشور دنياست و اين مستقل بودن هزينه دارد و بايد مسئولان به گونه ای تدبير کنند که مشکلی ايجاد نشود.

رييس کمسيون بهداشت و درمان مجلس بيان کرد: قطعنامه اخير شورای امنيت بيشتر يک ژست تبليغاتی و روانی است، تا آن‌که که در واقعيت کارآيی داشته باشد.

شهرياری افزود: اين اولين باری نيست که دشمنان ايران به ناحق قطعنامه عليه ما صادر می کنند تا ما را از سيدن به اهداف و حقوق ملتمان بازدارند.

وی تاکيد کرد: ما برای احقاق حقوق خود ايستاده‌ايم و اين قطعنامه نمی‌تواند ما را از تلاش برای رسيدن به اهداف‌مان باز دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016