سه شنبه 1 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش علی لاريجانی به منتقدان: سخنان وهن آلود و کينه توزانه باعث رشد نيست، نقد قوا بايد مودبانه باشد، مهر

رئيس مجلس بر حق نمايندگان برای ارائه هر گونه طرح و رای گيری از جمله مصوبه اخير مربوط به موسسات آموزش عالی تاکيد و با "کينه توزانه و وهن آلود" خواندن برخی واکنش ها گفت: عده ای تلاش می‌کنند که با غلبه دهل ، صدای رسای انقلابی و ولايی مجلس را نشنوند. اين همان مجلس مردمی و ولايی است که رهبر معظم انقلاب نيز از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت ياد نمودند.
به گزارش خبرنگار مهر، علی لاريجانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق پيش از دستور خود با اشاره به مصوبه روز يکشنبه مجلس درخصوص طرح حمايت از موسسات و مراکز آموزش عالی غيردولتی گفت: به نظر می رسد فهم ابعاد موضوع آن قدر مشکل نبود که عده‌ای را برآشفت تا تيغ سخن بر خانه ملت کشند و آرامش خلق تباه کنند و تا خزينه مخدومان خويش آباد کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجلس ادامه داد: آنچه مفاد اصلی مصوبه حکايت می‌کند از تمشيت امور اين موسسات غيردولتی در طراحی صحيح و سهل است که به حق می‌تواند به رونق آموزش کشور بينجامد به جز بخشی از آن که محل کلام است.

وی افزود: البته قبل از شروع جلسه برحساب نظاره فضای مجادلات کشور به دوستان طراح عرض کردم که صلاح کار را در ورود مجلس به چنين عرصه‌ای نمی‌بينم اما همکاران طراح آن را جزء حقوق وکالت خويش می‌دانستند.

وی تصريح کرد: ورود به بحث طبق ماده ۱۴۵ آئين نامه به درستی با رای مجلس سامان يافت و همانگونه که انتظار می‌رفت آراء مختلفی در اين موضوع با صراحت و شفافيت مطرح گرديد.

لاريجانی افزود: نکته‌ای که از نظر حقير با قانون اساسی وفاق نداشت و منجر شد که اينجانب اخطار قانون اساسی را بپذيرم، گستره طرح به دانشگاه آزاد اسلامی بود آن هم به دليل مرزبندی تدبير شده تصميمات همزمان بين شورای محترم انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

وی با بيان اينکه اين حق مجلس است که در باب اين برداشت از قانون اساسی به رای بنشيند، يادآور شد: آنچه مجلس محترم به عنوان نمايندگان ملت برگزيند، مورد احترام است و وقتی با تاييد شورای محترم نگهبان همراه گردد لازم‌الاجرا خواهد بود و همچنان که روال مجلس هشتم بر آن مستقر است در موارد اصلاحی شورای نگهبان اغلب نظرات آن شورا با همراهی و همفکری کميسيون مربوطه به سرانجام می‌رسد.

رئيس مجلس خاطرنشان ساخت: مجلس نشان داده است که به جد مقيد به تحقق احکام شريعت و اصول قانون اساسی و به صدر عزم مجلس ولايت‌مداری نقش بسته است.

وی در ادامه گفت: شايد نياز به توضيح بيشتر نباشد اما چند نکته يادآوری می کنم.

رئيس مجلس تصريح کرد: اولا نقد قوا اگر با آداب آن صورت پذيرد امر حسنی است و باعث رشد آن نهاد می گردد اما نه فحاشی و آلوده کردن فضا با توهمات.

لاريجانی گفت : بيان داشتند که نامه‌ای خدمت رهبری معظم داده شده است و آن را دال بر اقدامات پشت پرده دانستند حال آنکه اين نامه چيزی جز ارسال نظرات مکتوب کثيری از نمايندگان محترم نبود که چندی پيش ارائه نمودند و دفتر رهبر معظم هم روز يکشنبه پاسخ آن را اين‌گونه اعلام نمودند: معظم له در تاييد وقف دانشگاه آزاد اسلامی هيچ نظری ابراز نفرمودند.

لاريجانی با بيان اينکه اين موضوع را بنده در جلسه گذشته اعلام نمودم ، افزود : ثانيا تصور نمودند که رئيس مجلس به مجرد فهم خويش در خروج موضوعی از چارچوب قانون اساسی مختار است طرح يا لايحه را از دستور خارج نمايد که چنين تصوری غلط و خلاف آئين نامه مجلس است و به نظر می رسد برخی ناقدان رسانه ای مسلط بر موضوع نيستند.

رئيس مجلس تاکيد کرد: ثالثا در اين مجال سخن در باب برخی تشابهات و تعابير وهن آميز و کينه توزانه به ساحت محترم مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی‌دانم که متاسفانه بدون رعايت حد امور و به ناحق مطالبی نوشتند و گفتند .

به گزارش مهر ، وی ادامه داد : اين سخنان درباره همان مجلس است که بر مواضع و تصميمات آن می‌باليدند و تيتر نخست جريده خود می‌نمودند و اين همان مجلس است که چندی پيش رهبر معظم از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت ياد نمودند.

وی خاطرنشان کرد: چطور به خاطر يک موضوع که آن را راست نپنداشتند ، آسمان و زمين را به هم بافتند با درشتی سخن ناحق به زبان راندند. مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف اين امور نمی‌کند و قطعا بدانيد نوع تحرکات تاثيری بر اراده مجلس نخواهد داشت مگر به سياق حق سخن بگويند و نقد کنند.

لاريجانی در پايان گفت : اما ملت عزيز می‌دانند نمايندگان مجلس بر عهد خود از صيانت از حقوق ملت و ولايت پابرجا بوده و عزيزانی هم که از سر دلسوزی نگرانی خويش را بيان نمودند مورد احترام و تکريم مجلس شورای اسلامی خواهند بود و قطعا در مسير مذاکرات با شورای محترم نگهبان اصلاحات مورد نظر آن شورا را انجام و منطبق بر تدابير رهبری معظم مشکل نهايی حل خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016