دوشنبه 31 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد لاريجانی از واکنش ها به مصوبه مجلس، ضرورت نظارت مجلس بر ديگر قوا، مهر

رئيس مجلس شورای اسلامی از برخی اظهارنظرها درباره مصوبه روز يکشنبه مجلس درباره موسسات غيردولتی و زيرسئوال بردن آن انتقاد کرد و گفت: عده ای تمام اين مصوبه را کنار گذاشته اند و بخشی از آن را گرفته اند و درباره آن سر و صدا می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر علی لاريجانی در نخستين نشست تخصصی تاريخ مجلس که عصرامروز دوشنبه در محل مجلس مشروطه برگزار شد اظهار داشت: عده ای که مصوبه روز گذشته مجلس را داغ کردند و برخی افرادی که در اين زمينه سر و صدا می کنند احتمالا اين مصوبه را به خوبی نخوانده اند. مصوبه روز گذشته مجلس شامل همه دانشگاههای غيردولتی است که البته يک بخشی از آن شامل دانشگاه آزاد است اما عده ای تمام اين مصوبه را کنار گذاشته اند و بخشی از آن را گرفته اند و درباره آن سر و صدا می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی با تاکيد بر اينکه البته روز گذشته به دليل تصميمگيری شورای عالی انقلاب فرهنگی بنده درباره اين مصوبه اخطار قانون اساسی را پذيرفتم تصريح کرد: با پذيرفتن اين اخطار از سوی رئيس مجلس نبايد همه اين مصوبه کنار گذاشته شود اما عده ای می گويند رئيس مجلس وقتی اخطار قانون اساسی را ديد بايد اين مصوبه را از دستور خارج می کرد. چنين کاری بر اساس آيين نامه و الزامات مجلس امکانپذير نيست بلکه نظامات مجلس بر اين موضوع استوار است که خود مجلس به مصوبه رای بدهد نه اينکه رئيس مجلس يکنفره آن را از دستور خارج کند.

وی گفت: تشخيص بنده اين بود که اخطار قانون اساسی وارد است اما تشخيص مجلس چيز ديگری بود. عده ای معتقدند که در مجلس ششم رئيس مجلس وقتی حکم ولايی را ديد يک مصوبه را از دستور خارج کرد اما درباره مصوبه مجلس تنها اخطار قانون اساسی وجود داشت نه حکم ولايی.

رئيس مجلس درعين حال اضافه کرد : حال هم شورای نگهبان بايد قضاوت کند و در نهايت منتظر باشيم که ببينيم آيا نظر مجلس تاييد می شود يا رئيس مجلس.

لاريجانی تاکيد کرد: اين همان مجلسی بود که وقتی درباره بعضی کشورها موضع می گرفت شما هورا می کشيديد اما حال که تصميمش ناخوشايند شما بوده است می خواهيد از صدر تا ذيلش را به آتش بکشيد؟

وی عنوان کرد: شايد هم عده ای آنقدر ذوب در يک قوه هستند که توان ديدن ديگر قوا را ندارند اما بايد بدانند که همه دستگاهها و قوا در جای خود محترم هستند و بايد مطابق قانون عمل کرد و استثنا قائل نشد.

رئيس مجلس علت تاکيد مجلس بر روی قانونگرايی و صيانت از مجلس را يک نگاه سطحی ندانست و گفت: اين پندی است که از تاريخ گذشته ايران می گيريم. اصرار ما بر اينکه قانون بايد در کشور حاکم باشد به اين دليل است که بدون قانون نمی توان دموکراسی را در يک کشور پايدار کرد.

لاريجانی با بيان اينکه مناقشه در زمينه قانونگرايی نوعی کج فهمی و عدم توجه به کارهای درازمدت است خاطرنشان کرد: ممکن است برخی مسائل در کشور تصويب شود اما برخی آن را دوست نداشته باشند اين دليل بر عدم اجرای آن نيست و بايد قانون اجرا شود.

وی با ابراز تاسف از اينکه گاهی عده ای برای تسهيل امورات برای مجلس خط و نشان می کشند يادآور شد: تفکيک قوا در کشور برای کنترل کردن قدرت است. قوه قضائيه و قوه مجريه قوت بالفعلی دارند که اگر نظارت مجلس بر آن نباشد ممکن است کارهای ديگری دور از چشم مردم انجام دهند.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به تاريخ قانونگذاری و شکل گيری مجلس در کشور اشاره کرد و تاکيد کرد که ديکتاتوريهايی که در مجالس قبل از انقلاب بعضا از سوی عوامل منتسب به شاهان ايران شکل گرفت باعث شکل گيری ريشه های انقلاب شد.

رئيس مجلس به تاريخ ۱۰۴ ساله قانگذاری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در بلوغ سياسی و تشکيل مجلس کشور ما از ساير کشورها جلوتر بوده است. هر وقت مجلس از اقتدار برخوردار بود کشور توانست در برابر بيگانگان ايستادگی کند و هر وقت مجلس پايداری لازم را نداشت استقلال کشور مخدوش شد.

لاريجانی گفت: اگر مجلسی متشکل از منتخبين مردم کشور باشد قطعا استقلال ، آزادی ، حقوق مردم را صيانت کرده و به آن احترام می گذارد اما در دوره شاه وابستگی کشور و به خطر افتادن استقلال آن و بستن قراردادهای ننگين به دليل عدم حضور منتخبان مردم در مجلس و حضور عوامل شاه در اين نهاد بود.

وی يادآوری کرد که اين تجربيات باعث توجه ويژه به مجلس بعد از پيروزی انقلاب اسلامی شد و امام همواره از مجلس حمايت می کرد .

لاريجانی گفت : بيان جمله "مجلس در راس امور است" از سوی امام راحل حرف مهمی است ، امام نگاه نافذی به حرکت ملت و آينده کشور داشتند و صيانت از حقوق ملت را در گرو اقتدار و استدلال مجلس می ديدند، نگاه امام به مجلس نگاه استراتژيک بود نه رفتاری تاکتيکی.

رئيس مجلس با بيان اينکه مجلس رکنی از مردم سالاری دينی است که اگر شکل نمی گرفت دموکراسی در کشور پايدار نمی شد تصريح کرد: بنابر تجربه ای که از انحلال مجالس قبل از پيروزی انقلاب وجود داشت در قانون اساسی ذکر شد که هيچ کس حق انحلال مجلس را ندارد.

لاريجانی در پايان خاطرنشان کرد: هيچگاه کشور نبايد بدون مجلس باشد و اين اصرار امام و رهبران جمهوری اسلامی بوده و هست چون در شرايطی که مجلس وجود نداشته باشد بر کارها و اقدامات جاری در کشور نظارت نمی شود و از حقوق مردم صيانت نخواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016