چهارشنبه 26 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: دولت از غنی سازی ۲۰ درصد تنزل نکند، ايسنا

رييس قوه‌ مقننه تصريح کرد: مجالس کشور‌های اسلامی در حال آماده‌سازی کاروان جديدی برای کمک به مردم غزه هستند؛ چراکه فلسطين قلب مسلمانان است و هيچ‌گاه فراموش نخواهد شد.

به گزار ش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر علی لاريجانی در نطق امروز خود با خاطرنشان کردن کردن اين مساله که در خبرها منعکس شده اتحاديه‌ اروپا، سنا و کنگره‌ی آمريکا، پس از قطعنامه مفتضح اخير به اقدامی ديگری دست زده‌اند و برای تکميل چرخه‌ی حرکت ماجراجويانه شورای امنيت مصوبات ديگری را در مقابله با ملت ايران تدارک ديده‌اند، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی از دولت محترم می‌خواهد به دليل عدم تبعيت اين کشور‌ها از مقررات NPT و عدم تامين سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران پايه‌ی توليدات غنی‌سازی را در سطح ۲۰ درصد قرار دهد و به هيچ وجه از آن تنزل نکند، تا کشور‌های بی‌تعهد و زورگو متوجه شوند به ميزان فشار بی‌منطق آنان درجه غنی‌سازی متناسب با نياز‌ها افزايش می‌يابد.

به گزارش ايسنا، اين بخش سخنان لاريجانی با تکبير و الله‌اکبر نمايندگان همراه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی همچنين به آمريکا و برخی کشورهای ماجراجو هشدا داد که در صورتی که وسوسه بازرسی محمولات هواپيما و کشتی ايرانی را در سرداشته باشند، مطمئن باشند در خليج فارس و دريای عمان به خدمت کشتی‌های آنان رسيده خواهد شد.

به گزارش ايسنا، اين بخش صحبت رييس مجلس نيز با الله ‌اکبر نمايندگان مجلس همراه شد.

رييس قوه مقننه اين مقابله به مثل را بخشی از دفاع از حقوق ملی ايران دانست و گفت: رييس جمهور آمريکا هم بايد متوجه باشد از اين به بعد زمان سرگرم‌سازی از طريق سخنرانی سرآمده و زمان کلاس انشاء‌ تمام شده و نوبت امتحان حساب است و مطمئن نباشند که ايذاء و موزی‌گری نسبت به ملت ايران به نفع آنان تمام می‌شود، ضمنا آمريکا و رژيم صهيونيستی نمی‌توانند با اين گونه پرونده‌سازی‌ها ماجرای خيانت‌بار و جنايتکارانه اقدام عليه کاروان آزادی را سرپوش بنهند.

به گزارش ايسنا، در اين هنگام نمايندگان شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل سردادند.

لاريجانی موضوع شکستن محاصره‌ی غزه و جلوگيری از يهودی‌سازی بيت‌المقدس را مبارزه درخشنده دنيای اسلام دانست که مستمر پيگيری خواهد شد.

رييس مجلس شورای اسلامی همچنين درابتدای نطق امروز خود با تسليت سالروز شهادت امام هادی (ع) ، از آن امام همام به عنوان نجات‌بخش و هادی‌ شيعه در دوره‌ی بسيار حساسی از تاريخ اسلام نام برد، آن هم در زمانه‌ای که شيعيان در مشقت عجيبی قرار داشتند و دوره‌ی سيطره متوکل بدترين خليفه عباسی بود، همان کسی که دستور داد تا قبر سيد‌الشهدا امام حسين (ع) را شخم زنند تا کسی به زيارت آن بزرگوار نائل نيايد.

نماينده‌ی مردم قم در خانه ملت تصريح کرد: امام هادی (ع) با تدبير سياسی دقيق تشخيص دادند که راهبرد پيشرفت شيعه در آن دوره در مبارزه‌ی سياسی نهفته نيست، بلکه بايد جريان فکری وسيع تدارک نمايند. ايشان رهبری فکری اين حرکت عظيم را عهده‌دار شدند.

وی ادامه داد: از اين دوره که به عصر وکالت ياد می‌شود، در واقع دنباله‌ی نهضت فرهنگی امام صادق (ع) است که معارف اهل بيت به نحو گسترده‌ای به شهرهای مختلف اشاعه پيدا می‌کند، به‌طوری که امام هادی (ع) در همه شهرها نمايندگانی از خود داشتند که پاسخگوی نياز جامعه بودند. در همين دوره به دليل حضور جريان فکری معتزله و اهل حديث و هم‌چنين رشحاتی از افکار بيگانگان در جهان اسلام امام هادی (ع) وظيفه‌ی سنگين صيانت از تفکر اصيل اسلامی را برعهده داشتند و اين صراط را در اشاعه‌ی فرهنگ اهل بيت تشخيص دادند.

لاريجانی همچينن خاطرنشان کرد: به طوری که در همين عصر اصحاب امام، اهل قلم و کتاب‌نويسی شدند و بسياری از آنان انتظار داشتند امام هادی (ع) کتاب‌های حديثی آنان را کنترل و تاييد کند و هم چنين جريان عميق فرهنگی پايه‌های اصلی حوزه‌های علميه شيعه قرار گرفت.

رييس مجلس شورای اسلامی افزود: از امام هادی (ع) حديثی نقل شده است که مفيد حال علاقه‌مندان به انجام وظيفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر است و آن حديث اين است اگر در زمانی عدالت فراگير باشد و ستم اندک، حرام است که کسی به کسی سوء‌ ظن داشته باشد، مگر آنکه عالم به بدی رفتار او باشد و اگر زمانی جور فراگير‌تر از عدل باشد، هيچ کس نبايد به کسی حسن ظن داشته باشد، مگر آنکه دليلی بر حسن ظن او بيابد.

لاريجانی در ادامه هم‌چنين ياد شهدای عزيز، سربازان دلير اسلام بخارايی، امانی، صفارهرندی و نيک‌نژاد را گرامی‌داشت و گفت: اين قهرمانان دلاور که در جريان موتلفه‌ به مبارزه‌ی فکری سياسی پرداختند، تشکيلاتی را سامان دادند که با روحانيت و مرجعيت کاملا مرتبط بود و اين مهم‌ترين ويژگی آنها بود.

وی در ادامه به سه ويژگی در سازمان موتلفه اشاره کرد و داشتن تشکيلات منضبط ،ارتباط داشتن با مرجعيت و حضور در ميان توده‌های مردم را از موارد آن برشمرد.

وی ادامه داد: گروه‌های مسلح ديگری بودند که يا از توده‌ها جدا شدند و يا مسير خود را از روحانيت تغيير دادند و همين امر سبب انحراف آنان شد، اما موتلفه حرکتشان اولا در ارتباط با امام (قدس ره) و آيت‌الله ميلانی سامان می‌يافت و ثانيا در سطح تهران با استاد شهيد مطهری و شهيد بهشتی، آيت‌الله انواری و ديگران مرتبط بودند و ثالثا روی مسجد و هيات‌های مذهبی تکيه داشتند.

رييس قوه مقننه همچنين تصريح کرد: مبانی حرکتی فوق هم اصالت جريان موتلفه را تضمين می‌کرد و هم از نظر فکری عمق می‌بخشيد و هم جايگاه آنان در بين توده مردم را قوی می‌کرد.

وی انتخاب مساجد به عنوان پايگاه را نشان‌دهنده تيزبينی آنان در آن دوره دانست و افزود: در دهه‌ی ۲۰ و اوايل دهه‌ی ۳۰ توده‌ای‌ها کلوپ‌ها را سامان دادند که عملا محل انقلاب‌گيری شده بود، اما به تدريج که مذهب و روحانيون نقش مهم در ملی‌شدن نهضت نفت پيدا کردند، مسجد جايگاه پرتحرک‌تری پيدا کرد، اما باز ملی‌ها رهبری جريان مسلط را به دست گرفتند و مانع رشد حرکت اسلامی در مساجد شدند.

نماينده‌ مردم قم خاطر نشان کرد: موتلفه‌ اين هوشياری سياسی را داشت که مسجد را پايگاه حرکت سياسی خود قرار دهد و اين يک حرکت دقيق بود. به قول يکی از انقلابيون الجزاير، فرانسوی‌ها همه را کنترل کردند، مگر مساجد را که ما از همان‌ها استفاده کرديم.

وی با درود به روان پاک شهدای موتلفه اين بخش از سخنان خود را پايان داد.

به گزارش ايسنا، نطق امروز لاريجانی مورد تحسين‌ نمايندگان قرار گرفت و با شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل نيز همراه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016