چهارشنبه 2 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توپولوف‌ها از ناوگان هوايی ايران خارج می‌شوند؟ ايسنا

سازمان هواپيمايی خبرداد:
خروج توپولوف‌های استيجاری در مرحله اول؛ ملکی در مرحله دوم

درپی سفر مرگبار رئيس جمهور لهستان و مقامات علی رتبه اين کشور و هشدار ياتا (انجمن بين المللی حمل و نقل هوايی) مبنی بر اين‌که از سوار شدن بر هرگونه هواپيمای ساخت روسيه خودداری کنيد! هرچند سازمان هواپيمايی کشور همچنان تاکيد می‌کند که توپولوف از لحاظ ايمنی با هواپيماهای غربی تفاوتی ندارد، اما بالاخره تصميم به خروج اين ناوگان گرفته که البته زمان آن مشخص نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، درعين حال که سازمان هواپيمايی کشوری معتقد بود شرقی يا غربی بودن کشور سازنده هواپيما در بروز سوانح هوايی تعيين‌کننده نيست و مسوولان صنعت هوانوردی کشور همچنان بر ايمن و قوی بودن اين ناوگان تاکيد دارند و معتقدند که توپولوف‌ها به دليل قدرت بالای موتوری نسبت به برخی هواپيماهای ديگر از ايمنی بالاتری برخوردار هستند، لذا ايمنی اين هواپيماها تاييد شده و خدشه‌ناپذير است؛ اين سازمان نهايتا در روزهای اخير طی اعلاميه‌های گوناگون از خروج اين ناوگان و تخصيص منابع مالی در راستای اين تصميم خبرداده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس سازمان هواپيمايی کشوری سال گذشته در پی بروز سوانح متعدد هواپيماهای توپولوف در کشور، توقف پرواز اين ناوگان در کشور را منوط به نظر روسيه دانسته و گفته بود: ايرادهايی در موتور اين نوع هواپيماها مشاهده و به کارخانه سازنده آن (روسيه) گزارش شده است و ادامه پرواز اين نوع هواپيما در ايران به اعلام نظر اين کارخانه بستگی دارد.


تا چندی پيش هم بنا به گفته نخجوانی هنوز روسيه جواب اين گزارش را نداده بود که گويا سازمان خود دست به کار شده تا هواپيماهای توپولوف که پای ثابت سوژه‌های اين سازمان است را حذف کند.

سازمان هواپيمايی کشوری روز گذشته اعلام کرد: خروج هواپيماهای توپولوف خواسته مردم و مسوولان بوده، لذا برقراری امنيت هوايی مسافران از اهم وظايف سازمان هواپيمايی کشوری است.

البته مسوولان اين سازمان طی چند ماه اخير کمتر در اين باره با رسانه‌ها ارتباط حضوری‌ داشته و ارتباط خود را بيشتر به دستگاه دورنگار بسنده کرده‌اند تا کمتر در معرض حواشی قرار گيرند.

به پيروی از اين شيوه اطلاع رسانی، سازمان هواپيمايی طی روزهای گذشته از اختصاص بيش از يک ميليارد دلار برای خريد هواپيما و حذف هواپيمای توپولوف از ليست سفارش‌های شرکت‌های هواپيمايی خبرداد و اعلام کرد: اين ميزان اعتبار در قانون بودجه ۱۳۸۹ به منظور توسعه ناوگان ايرلاين‌های خصوصی و دولتی اختصاص يافته است که اين اعتبار برای خريد ناوگان توپولوف اختصاص نمی‌يابد و اگر شرکت‌های هواپيمايی همکاری داشته باشند و نياز طبيعی افزايش تقاضای مسافران با پرواز غير توپولوف جوابگو باشد، تا پايان امسال پرونده پرواز توپولوف ۱۵۴ بسته خواهد شد.

اين سازمان همچنين روز گذشته در بيانيه‌ای اعلام کرد: خروج هواپيماهای توپولوف ۱۵۴ به زودی بر اساس برنامه‌ای منظم و تدريجی در کشور انجام خواهد شد؛ بر اساس اين برنامه خروج هواپيماهای توپولوف استيجاری در مرحله اول بوده و خروج هواپيمای ملکی در مرحله بعدی قرار دارد.

به گفته سازمان هواپيمايی کشوری فقط اندکی از شرکت‌های هواپيمايی در ناوگان خود توپولوف دارند که تعداد آن‌ها نيز در مقايسه با کل ناوگان هوايی درصد قابل توجهی نيست.

طبق اعلام اين سازمان جای هيچ نگرانی برای خروج اين ناوگان نيست، چراکه در بسياری از فرودگاه‌ها امکان فرود انواع هواپيماها وجود دارد و در برخی فرودگاه‌ها که قابليت پرواز پايين‌تری دارند، از جايگزين اين نوع هواپيما استفاده خواهد شد.

گفتنی است، از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۷ ميلادی ۲۷ هواپيمای توپولوف در جهان سقوط کرده‌اند. همچنين هزار و۵۳۰ سانحه هوايی در تاريخ هواپيماهای ايران ثبت شده‌ که ۵۰ تا ۷۰ سانحه آن مرگبار بوده‌ و بر اساس اطلاعات شبکه ايمنی هوانوردی کشور تاکنون بيش از هزار و ۶۱۰ نفر بر اثر سوانح هوايی در ايران جان باخته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016