شنبه 5 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کدام عقل سليم حکم می‌کند با نهادهای مدنی که در چارچوب قانون فعاليت می‌کنند با چنين روی‌کردی برخورد نمود؟ بيانيه کانون صنفی معلمان

به نام خداوند جان و خرد

حدود دو ماه از بازداشت دبيرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ايران گذشت. دو ماهی که سخت اما صبورانه پشت سر گذاشتيم. هنگام اعلام خبر بازداشت، نخستين پرسش هر شنونده خبر اين بود: به چه دليل؟

کانون صنفی معلمان ايران با ملاحظه شرايط حساس کشور در سال تحصيلی جاری علی رغم وجود انتقادات و اعتراضات به عملکرد مديران آموزش و پرورش از انجام هرگونه اقدام جمعی اعتراضی و يا حتی صدور بيانيه انتقادی خودداری کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازداشت طولانی مدت تعدادی از همکاران خود به ويژه آقای رسول بداقی و قطع حقوق وی را به اميد طی مراحل قانونی در اسرع وقت و تعيين تکليف و آزادی وی صبورانه با سکوت تحمل کرد و شاهد شرايط دشوار خانواده او به ويژه کودکان خردسالش در نبود پدر بود. همچنين ما شاهد ادامه بازداشت و احضار همکاران ديگر نظير آقايان هاشم خواستار، عبدالله مومنی، محمد داوری، اسماعيل عبدی و... هستيم.

همکاران گرامی

اکنون که نزديک به دو ماه از بازداشت آقايان باغانی دبير کل و بهشتی سخنگوی کانون صنفی معلمان می‌گذرد:

- درهای خانه ملت به روی خانواده بازداشت شدگان و همکاران آن ها بسته شده است.
- وزير محترم آموزش و پرورش برخلاف پيشينه نسبتاً مثبت دوران نمايندگی مجلس از ديدار و گفت و گوبا نمايندگان تشکل های صنفی معلمان خودداری می نمايد.
- روزنامه ها و خبرگزاری ها از درج اخبار نهادهای صنفی معلمان منع شده اند.
- وبلاگ کانون صنفی معلمان با تعداد مراجعين اندک در شبانه روز فيلتر و سپس هک شده است.
- ...

در اين شرايط اقدام فردیِ سخنگوی کانون در منزل خويش به منظور جلوگيری از فراموش شدن افرادی نظير رسول بداقی جرم تلقی شده و به اين اتهام بازداشت می شود!

صدور بيانيه ای در شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور برای دبير کل کانون تهران جرم تلقی شده و بازداشت می شود!

اکنون پرسش اين است:

- امنيتی نمودن فضای جامعه برای تشکل های صنفی به سود چه کسانی است؟ به کدام دليل فضای کار صنفی بايد اين گونه نا امن گردد؟

- وزير محترم به درستی بخشی از خواسته های معلمان را کسب منزلت اجتماعی از دست رفته می داند. اما حداقل در يکسال گذشته که برخوردها ی غير محترمانه با معلمان افزايش يافته است کوچکترين اعتراضی را از زبان ايشان نشنيده ايم. رسول بداقی به چه دليل با شرايط بسيار نامناسب به زندان رجايی شهر منتقل شد؟ اساساً چرا زندان رجايی شهر ؟ در حاليکه هنوز دادگاهی برای رسيدگی به اتهامات او تشکيل نشده است؟

- آقايان بهشتی ، باغانی و ساير بازداشت شدگان برفرض وارد بودن اتهام ، آيا امکان متواری شدن يا برهم زدن صحنه ی ارتکاب جرم را دارند که بايد در اين مدت در زندان بمانند؟ آيا نمی توان تا زمان تشکيل دادگاه احتمالی با قرار وثيقه آن ها را آزاد نمود؟

- در فضای يک طرفه کنونی آيا می توان سخن از اعتماد متقابل گفت؟ اساساً کدام عقل سليم حکم می کند با نهادهای مدنی که درچارچوب قانون فعاليت می کنند با چنين رويکردی برخورد نمود؟

- به راستی آيا امنيت در کشور ما تا اين حد آسيب پذير است که با صدور يک بيانيه صنفی يا اقدامی فردی و يا حتی گفتگو با يک رسانه خارجی (در حالی که تمامی راه های قانونی ديگر به روی افراد بسته شده ) موجب وارد شدن خدشه به آن گردد؟ طرح عنوان برهم زننده امنيت برای چنين اقداماتی آيا خود موجب نزول وجهه ی نهادهای امنيتی و قضايی کشور نيست؟

- با فرض واقعی بودن اتهام سرپرست خانواده قطع حقوق و ايجاد فشارمالی برای همسر و فرزندان او چه توجيه شرعی- عقلی ويا انسانی دارد؟

کانون صنفی معلمان ايران بی صبرانه منتظر آزادی همه ی همکاران خود و رسيدگی به اتهامات آنان در يک فضای غير امنيتی است.

لازم به يادآوری است معلمان ايران به دليل نقشی که در دوران انقلاب و پس از آن داشته اند خود را بخشی از صاحبان اين انقلاب می دانند. انقلابی که از هدف های اصلی آن گسترش عدالت و آزادی بوده است . لذا ادامه بازداشت همکاران خود و محدوديت های ايجاد شده برای نهادهای صنفی را عملی خلاف اصول و ارزشهای انقلاب ارزيابی می نمايند.

کانون صنفی معلمان ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016