پنجشنبه 10 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد شريف، وکيل زندانيان سياسی: برای پرونده ای که ۵ سال پيش حکم ۳ سال زندان می دادند الان حکم اعدام می دهند، کمپين بين المللی حقوق بشر

محمدشريف وکيل زندانيان سياسی و از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر درمصاحبه باکمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به تفصيل در رابطه با پرونده زينب جلاليان فعال سياسی کرد مطالبی را مطرح کرده است. او از منبع اخباری که طی روزهای گذشته در مورد اعدام قريب الوقوع خانم جلاليان مطرح شده اظهار بی اطلاعی کرد و تصريح کرد که معتبرترين منبع خبری برای تاييد اجرای حکم وی، پدر، وکيل و يا روابط عمومی دادگستری می تواند باشد. تا کنون منابع ياد شده اطلاعات دقيقی در اين خصوص منتشر نکرده اند. او همچنين به کمپين گفت که به دليل عدم امکان دسترسی به پرونده وی قادر نيست به اظهار نظر ماهوی راجع به وضعيت آن بپردازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شريف در رابطه با جزييات پرونده زينب جلاليان گفت: « بعد از اين که حکم اعدام در مراحل بدوی و تجديدنظر صادر شد، پدر زينب، کشاورزی از اهالی ماکو، که زبان فارسی را هم به راحتی صحبت نمی­کند از ماکو به تهران آمد و از من خواست وکالت زينب را به عهده بگيرم؛ علی رغم مراجعه­ مکرر من و همکارم آقای اميرسالار داوودی برای به ثبت رساندن وکالت نامه، موفقيتی حاصل نشد و نهايتا وکالت را با يک لايحه به دفتر دادستان تهران، تسليم کرديم.»

شريف افزود: « در مرحله‌­ای وارد پرونده­ زينب شدم‌ که حکم اعدام، قطعيت پيدا کرده بود و تلاش مان برای اخذ سند جديد که مثلا توبه نامه باشد که بتوانيم از طريق آن اعاده دادرسی کنيم، نيز قرين موفقيت قرار نگرفت. پرونده زينب در کرمانشاه مطرح بود آن جا حکم اعدام صادر و در دادگاه تجديد نظر تأييد و از طريق دايره نيابت به تهران ارجاع شده بود.از طريق دايره نيابت تلاش کرديم، ردی از پرونده پيدا کنيم که موفق نشديم. بعد از ان همکارم اقای اميرسالار داوودی به دفتر دادستان تهران مراجعه کردند و با وکالت نامه­ی امضا شده و يک تقاضا به دفتر دادستان تهران، مراجعه کردند که اين وکالت نامه به زندان برده شود و زينب جلاليان امضا کند و برگردانند تا ما به عنوان وکيل اقدام کنيم.»

وی با اشار به اقدامات اخير خود در اين زمينه گفت: « ديروز که همکارم مراجعه کرده بود،اعلام کردند، تقاضا به دليل اين که حکم به قطعيت رسيده رد شده است و مطرح کرده اند؛ حضور وکيل در پرونده، موضوعيت ندارد و اين پاسخ از نظر من، توجيه حقوقی ندارد؛ چون در نظام حقوقی ما بعد از قطعيت حکم هم مراحلی وجود دارد، ولو شانس موفقيت دراين مراحل کمتر از ۵% باشد.»

اين وکيل پرونده زندانيان سياسی همچنين در مورد ملاقات با زينب جلاليان گفت: چون موفق به گرفتن وکالت از او نشدم امکان ملاقات ميسر نشد ولی پدرش با او ملاقات داشته است.پدرش اطلاعات چندانی از اقدامات دخترش ندارد، فقط به شدت، نگران از دست دادن دخترش است.»

محمد شريف راجع به احکام صادره پس از انتخابات گفت: «پرونده ای که برای موکلم پنج سال پيش از اين۳ سال حبس صادر می شد، الان بعضا در همان حد، حکم اعدام صادر می شود. خوش بين نيستم، اما برای نجات جان زينب، همه تلاشم را می کنم.»

در پايان شريف اين قسم اعدام ها را برای جامعه، زيان آور دانست و گفت: « من روی اين نوع پرونده ها زياد کار کردم وکيل بسياری از دختران کرد بودم که با پژاک همکاری داشتند، با بسياری از اين افراد و خانواده هاشان از نزديک ارتباط داشتم و به خوبی می­دانم، از دست دادن اين افراد، ضربه به جامعه می زند؛ چون انسان­های برجسته و کم يابی هستند. دختری بين سنين نوزده تا بيست و پنج سالگی چه احساسات و افکار و عواطفی دارد و چه انگيزه هايی می تواند داشته باشد! دختری در اين سن و سال بهترين سال های عمرش را يا در کوه­ها سپری کند يا در زندان، اين دليل کافی هست برای حساسيت من روی اين پرونده ها. هر وقت يکی از اين افراد از دست می رود جامعه متضرر می شود.اصلی ترين ضررش اين است که افراد دورو و چاپلوس، فاقد انگيزه های انسانی، جای گزين اين انسان های مخلص می شوند. وقتی انسان هايی که در اين درجه از اخلاص، گذشت و فداکاری هستند،از دست بروند؛ يک خون حيات بخش، از رگ يک ساختار حکومتی بيرون می رود.»

سابقه خبر:

زينب جلاليان، متولد ۱۳۶۱ در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگير و به اتهام محاربه از طريق عضويت در گروه پژاک، در آذرماه ۱۳۸۸ حکم اعدام­اش صادر و در ديوان عالی کشور تأييد شد.‌ نزديکان وی می‌گويند:” جلاليان اتهاماتش را نپذيرفته است. با صدور حکم اعدام، برای اين فعال سياسی کرد، شمار فعالانی که‌ طی دوسال گذشته‌ محکوم به‌ اعدام شده‌اند به‌ ۱۳ تن رسيده‌ که‌ اسامی آنان به‌ قرار زير است:
۱- رمضان احمد، ۲- فرهاد چالش، ۳- شيرکو معارفی، ۴- رستم ارکيا، ۵- فرزاد کمانگر، ۶- علی حيدريان، ۷- فرهاد وکيلی، ۸- هيوا بوتيمار، ۹- انور حسين پناهی، ۱۰- ارسلان اوليايی، ۱۱- حبيب الله‌ لطيفی،۱۲- فصيح ياسمنی، ۱۳- زينب جلاليان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016