سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسينی، وزير اقتصاد: واگذاری سهام به شرکت‌های تابعه سپاه منع قانونی ندارد، ايلنا

حسينی: در مورد سهام مخابرات نيز به درخواست يکی از نهادهای امنيتی، يکی از رقبا از عرصه رقابت حذف شد
نادران: اعطای ۵۰درصد سهام مخابرات به يک شرکت و ادعای رقابتی بودن آن خنده‌دار است!


وزير اقتصاد امروز بار ديگر به مجلس آمده بود تا برای دومين بار در مورد واگذاری سهام مخابرات به نمايندگان توضيح دهد. با وجود آنکه نادران، توکلی و رحيمی پاسخ شمس‌الدين حسينی در ارتباط با عدم رعايت قانون در واگذاری بيش از ۵۰ درصد سهام مخابرات را قانع‌کننده ندانسته بودند، نمايندگان با رای خود پاسخ وی را قانع‌کننده تشخيص دادند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، نمايندگان با ۱۱۳ رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع پاسخ شمس‌الدين حسينی را قانع‌کننده دانستند و وزير اقتصاد با دستانی پر صحن علنی را ترک کرد.
حسينی در ابتدای توضيحات خود در ارتباط با علت واگذاری حجم زياد سهام مخابرات به شکل يکجا، گفت: ۵۰ درصد سهام بعلاوه يک سهم مخابرات، براساس مصوبه هيات واگذاری که وزير اقتصاد مسوول آن است واگذار شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، زمانی که سهام به شکل خرد، عرضه می‌شود مديريت منتقل نخواهد شد و قيمت آن هنگامی که به شکل خرد فروخته شود و يا اينکه به شکل مديريتی منتقل شود، متفاوت است. به همين علت سهام را به صورت بلوکی عرضه کرديم که قيمت سهمی که به صورت خود ۱۵۰ تومان بود به ارزش ۳۴۰ تومان يعنی ۱۲۰ درصد بيشتر، پرداخته شد.
وزير اقتصاد ادامه داد: براساس مصوبه هيات واگذاری، با توجه به حساسيت‌هايی که برای واگذاری سهام مخابرات وجود داشت، در روزنامه‌ها آگهی شد و افرادی که در آن فراخوان شرکت کرده بودند، اسنادشان مورد بررسی قرار گرفت.
حسينی در پاسخ به سوال ديگری درارتباط با علت عدم عرضه سهام مخابرات در سطح بين‌المللی، اظهار داشت: ما بنا داشتيم بازاريابی بين‌المللی انجام دهيم. اما به دلايل و ملاحظات بين‌المللی، اعلام شد که از گرفتن شريک خارجی اجتناب شود. اين درحالی است که بورس کشورما نيز هنوز بين‌المللی نشده است و هيچ کدام از سهام ما به شکل بين‌المللی عرضه نشده است.
وی همچنين در ارتباط با علت رد صلاحيت يکی از رقبا در بورس فروش سهام مخابرات گفت: در حوزه‌هايی که نهادهای امنيتی مباحثی را مطرح می‌کنند و کتبا به ما می‌نويسند ما اجرای امر خواهيم کرد. در مورد سهام مخابرات نيز به رخواست يکی از نهادهای امنيتی، يکی از رقبا از عرصه رقابت حذف شد.
به گفته حسينی، مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ارزش کل سهام مخابرات بوده است که ۲۰ درصد آن، معادل ۱۵۶۲ ميليارد تومان سر تاريخ به سازمان خصوصی‌سازی به شکل نقد واريز شده و از آنجا نيز به خزانه رفته است.
حسينی معتقد است که سهام مخابرات نه به ستاد اجرايی فرمان امام و نه به سپاه فروخته نشده است. بلکه به يکی از شرکت‌های تابعه آنها و بنياد تعاون سپاه فروخته شده که مجاز به کار اقتصادی هستند. خريدار سهام مخابرات کنسرسيومی از آنها بود.
الياس نادران نماينده تهران نيز در توضيحات خود خطاب به افرادی که قصد سوء استفاده سياسی و يا برخورد صنفی از سوال او را دارند تذکر داد: ۹ سال از بهترين ايام خود را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی کرده‌ام که چنانچه اميدی در نجات آخرت باشد، مربوط به همين ايام است.
اين عضو کميسيون اقتصادی با اشاره به سخنان وزير که گفته بود شريک خارجی نبايد در معامله مخابرات گرفته شود، گفت: ايرانسل نيز به همين شکل واگذار شد و اين شرکت که در حوزه مخابرات مشغول است و مسائل امنيتی نيز دارد شريک خارجی داشته است. در نتيجه چنين منعی برای عدم وجود شريک خارجی وجود نداشته است.
به گفته وی، امکان ورود و ظهور شريک خارجی وجود داشته است اما وزارت اقتصاد از طريق کنسرسيوم عمل کرده است.
اين نماينده مجلس افزود: اينکه ۵۰ درصد سهام مخابرات کشور را به يک شرکت واگذار کنيم و بعد بگوييم به شکل رقابتی و در بورس واگذار شده است، خنده‌دار است. هنگامی که صلاحيت يکی از خريداران لغو شده بود، بايد کار متوقف می‌شد تا اعلام عمومی شود و شرايط رقابتی شکل گيرد.
نادران معتقد است که دولت در اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ عزم خود را نشان نداده است و هنوز يک شرکت اجازه رقابت با شرکت‌های دولتی را پيدا نکرده است و در واگذاری‌ها نيز شرايطی به وجود آمده که ناامنی ايجاد می‌کند.
اين عضو فراکسيون اصولگرايان خطاب به حسينی که معامله مخابرات را انحصاری ندانسته بود، گفت: مگر انحصار شاخ و دم دارد؟ اينکه کسی بدون استناد علمی اين معامله را انحصاری نداند، درست نيست.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد سهام مخابرات کشور را به يک کنسرسيوم داده‌ايد. اين درحالی است که اعضای هيات مديره آن طی يکسال عوض نشده است که گويا شروط ضمن عقد بوده است!
اين نماينده سوال‌کننده اکتفا به يک اظهارنظر را که هيچ مبنای کارشناسی ندارد، درست ندانست و گفت: بورس سازو کار خودش را دارد و هنگامی که شرايط واگذاری به نحوی تعيين می‌شود که هيچکس توان ورود ندارد، چگونه ادعا می‌شود که رقابت رعايت شده است. چنانچه مجلس تا ديروز قادر بود در مورد انواع مشکلات مخابرات سوال کند امروز ديگر اين حق را ندارد چرا که مخابرات شرکتی است که ظاهر آن خصوصی است.
نادران معتقد است هنگامی که شرکت‌های خريدار سهام مخابرات، مستقيما به فرماندهی سپاه و ستاد اجرايی فرمان امام متصل هستند؛ نمی‌توان گفت که اين شرکت‌ها غير دولتی هستند. چون با اين کار شرايطی فراهم شده که سرمايه‌گذاری خصوصی در حوزه مخابرات به معنای واقعی صورت نخواهد گرفت.
نماينده تهران از درخواست خود از وزير اقتصاد برای اعلام ميزان ماليات اين شرکت‌ها در سال‌های ۸۳، ۸۵ و ۸۶ ياد کرد و گفت: قصد داشتيم بدانيم که اين شرکت‌ها گردش مالی دارند يا خير؟ اما وقتی سوال شد گفتند که اين شرکت‌ها به جايی متصل هستند که منابع مالی فراوان دارند! اين درحالی است که چگونه منابع مالی فراوان دارند اما مديريت‌ها در آن تغيير نکرده است.
وی با اشاره به بررسی‌های کميسيون ويژه اصل ۴۴ خاطرنشان کرد: اين کميسيون معامله سهام مخابرات را صوری تلقی کرده است که يک رقابت ميان بنياد تعاون سپاه و بسيج بوده است. هرچند که قيمت‌ها عادلانه تعيين شده بود.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد سهام مخابرات به کنسرسيومی ارائه داده شده که از لحاظ سياسی قدرتمند است و مشخص نيست که چگونه می‌خواهيد بر آن حاکميت داشته باشيد.
حسينی نيز در ادامه توضيحات خود از تغيير هيات مديره شرکت مخابرات خبر داد و گفت: اين هيات مديره تغيير کرده است و همچنين وزارت ارتباطات براساس پروانه نظارت می‌کند.
حسينی همچنين در واکنش به سخنان نادارن که به اعطای سهام مخابرات به سپاه و ستاد اجرای فرمان اشاره داشت، گفت: چنانچه اين شرکت‌ها نمی‌توانند در معاملات شرکت کنند، منع قانونی برای آن را ذکر کنيد. چرا که ما بايد اجازه دهيم اين شرکت‌ها به صورت شفاف در خريد سهام شرکت‌های ديگر حضور پيدا کنند.
نادران نيز تدبير رهبری را در مورد سياست‌های کلی اصل ۴۴ عدم تبديل انحصار دولتی به غير دولتی دانست و گفت: شما ترکيبی از بنياد تعاون سپاه و ستاد اجرايی فرمان امام درست کرده‌ايد که رقابت را حذف می‌کند. کما اينکه هيچ رقيبی در بورس توان رقابت با آنها را نداشت و در چنين شرايطی بود که ۵۰ درصد سهام مخابرات به اين شرکت‌ها واگذار گرديد.
وی خطاب به حسينی پرسيد: تا چه سطحی از تصدی‌گری قصد داريد مسائل امنيتی را داخل کنيد؟ من با فعاليت‌های اقتصادی سپاه و ستاد اجرايی فرمان امام مخالف نيستم، اما شما ايجاد ناامنی در واگذاری سهام کرده‌ايد.
نادران در پايان گفت: با توجه به پاسخ‌های داده شده در کميسيون و مشورت با ديگر سوال‌کنندگان (توکلی و رحيمی)، پاسخ وزير را قانع‌کننده نمی‌دانم.
پس از اظهارات نادران، پاسخ وزير به رای گذاشته شد که نمايندگان پاسخ وی را قانع‌کننده دانستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016