جمعه 25 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نايب رئيس مجلس در مراسم اولين سالگرد شهادت محسن روح‌الامينی: ولايت فقيه و نظر حکومتی فقيه بايد به داد ما برسد، ايسنا

نايب رييس اول مجلس شورای اسلامی از ارسال گزارش مربوط به حادثه کوی دانشگاه به دستگاه قضايی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد حسن ابوترابی‌فرد در مراسم اولين سالگرد درگذشت محسن روح‌الامينی که عصر پنجشنبه در مسجد وليعصر (عج) تهران برگزار شد، ‌تصريح کرد: گزارش جامع و دقيقی توسط شورای عالی امنيت ملی و مجلس با همکاری دانشگاه تهران درخصوص حادثه کوی دانشگاه تهيه و به دستگاه قضايی ارسال شد.

وی افزود: با تاکيدات رييس قوه قضاييه اميدواريم بررسی ابعاد آشکار و پنهان اين حادثه به خوبی صورت گيرد و همان‌گونه که در مورد کهريزک گام‌های خوبی برداشته شد، در اين مورد هم شاهد اقدامات تحسين‌برانگيز قوه قضاييه باشيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به واژه «بينات» در قرآن کريم، اظهار کرد: وقتی فکر می‌کردم که بينات در زمان ما چيست که می‌تواند اساس وحدت جامعه باشد، به اين نتيجه رسيدم که همه دوستداران اسلام و انقلاب و حتی کسانی که امروز در حوزه اختلاف نقش‌آفرينی می‌کنند قبول دارند که امام(ره) از بنيات نظام اسلامی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نايب رييس اول مجلس ادامه داد: امام خمينی(ره) شخصيتی نورانی، الهی و تربيت يافته در متن آموزه‌های قرآن و عترت بود که با فهم دقيق مبانی اسلام و حرکت در مسير حيات عقلانی، علمی و معرفت دينی يک بينه قابل اتکا به شمار می‌آمد. اگر اين بينه را مقابل خود قرار دهيم، او را با بصيرت، مقتدا بدانيم و تعلقات دنيوی را کنار بگذاريم قطعا به وحدت می‌رسيم.

وی با بيان اين‌که « امام(ره) با تمام وجود به نظام سياسی برآمده از انديشه دينی اعتقاد داشت» خاطرنشان کرد: امام(ره) باور داشت که اسلام منهای نظام سياسی برآمده از آ‌موزه‌های دينی يک بدن بی‌روح است. از سوی ديگر امام(ره) به اين اصل اعتقاد داشت که هويت نظام سياسی برآمده از دين در زعامت و رهبری آ‌ن معنا می‌يابد.

وی خاطرنشان کرد: تجلی حقيقی رهبری و زعامت دينی مورد اعتقاد قرآن و سنت، اميرالمومنين(ع) و فرزندان او هستند که ثمره آ‌ن سعادت دنيا و آخرت جامعه است و در دوران غيبت نيز فقهای عادل، فهيم، مدير، مدبر و تربيت يافته مکتب قرآن و عترت، اين زعامت را بر عهده دارند. نقش رهبران و زعمای صالح دينی، اسلامی و سياسی را نه در صحنه‌های بدون فراز و نشيب جامعه بلکه بايد در مواقع پر فراز و نشيب و معبرهای دشوار، برجسته ديد و از آن بهره گرفت.

ابوترابی‌فرد با بيان اين‌که "ولايت فقيه، حکومت فقيه و نظر حکومتی فقيه بايد در مسيرهای سخت به داد ما برسد" افزود: جايی که اختلافات رخ می‌نمايد و ديدگاه‌ها از هم فاصله می‌گيرد، حکم و نظر قطعی راهگشاست. در مسائل عادی ولی فقيه بالای سرماست. بايد نظر فقيه را ملاک قرار داد، از معابر سخت عبور کرد و بعد روی اصول و مبانی با ولی فقيه هم مباحثه و گفت‌وگو و استدلال کرد و استدلال او را شنيد.

وی اظهار کرد: ما در اين‌جا به رسالت خود عمل نکرديم و در يکی از سخت‌ترين صحنه‌ها اين شاخص را ملاک قرار نداديم. صحنه‌های سختی برای انقلاب و نظام خلق کرديم و نظام را از تندبادها و گردابهای سختی گذرانديم. بهترين فرصت‌ها را به تهديدها تبديل کرديم. روح‌الامينی‌ها از اين منظر و از اين خطا آسيب ديدند و جامعه نيز از اين خظاها آسيب سختی ديد.

وی با تاکيد بر « لزوم مد نظر قرار دادن مصالح کليدی نظام و امت اسلام» اظهار کرد: بايد با شاخص روشن و شفاف امام(ره) که مسيرهای سخت را سهل می‌کند گام برداريم و زمينه‌های وحدت و انسجام ملی را در جامعه خويش استحکام بخشيم. علاوه بر اين لازم است که با شناخت آسيب‌ها، يک حرکت اصلاحی جدی برای اصلاح نقاط آسيب را در دستور کار قرار دهيم تا يک نظام سياسی مقتدر، بالنده،‌ برخوردار از بالاترين مقبوليت اجتماعی و برخوردار از بالاترين نقش در رشد ارزش‌های دينی و به فعليت رساندن استعدادهای جامعه را داشته باشيم و پرچمدار وحدت، بيداری و تجديد حيات امت اسلامی باشيم.

نايب رييس اول مجلس همچنين در پاسخ به سخن يکی از حضار مبنی بر آن‌چه که آن را مدال دادن به فردی می‌خواند که نامش در گزارش مجلس به عنوان متهم کهريزک ذکر شده بود، گفت: چنين چيزی نيست و پرونده‌شان در دست بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: مديريت اجرايی کار دشواری است و گاه برخی افراد در اين مسير مورد آسيب قرار می‌گيرند. اميدواريم همگی در جهت افزايش اعتماد ملی و حفظ حقوق شهروندی به نحوی حرکت کنيم که موجب آرامش خاطر جامعه شويم.

وی در بخش ابتدايی سخنان خود نيز با قرائت آيه‌ای از قرآن کريم به تبيين ابعاد مختلف اين آيه شريفه پرداخت و تصريح کرد: رسالت انبياء، رفع اختلاف از جامعه بشری است. به هر ميزان که آموزه‌های دينی در جامعه‌ای غيبت يابد، اختلاف از آن جامعه رخت می‌بندد. بايد توجه کنيم که در جايی که وحدت وجود ندارد، آموزه‌های دينی آن‌گونه که بايد نقش خود را ايفا نکرده‌اند.

ابوترابی باطل را منشاء اختلاف دانست و افزود: حيات عقلانی، علمی و معرفتی وحدت آفرين است. جهل اختلاف می‌آفريند و انبياء آ‌مدند تا عقل انسان را در سايه دانش و معرفت بارور کنند و به ريشه‌کن کردن جهل از جامعه بشری بپردازند.

وی با اشاره به سخن اميرالمومنين(ع)، ثمره حيات در جهل را مرگ در ضلالت و گمراهی برشمرد و ادامه داد: جز در سايه‌ يک قدرت برآمده از نظام سياسی مقتدر نمی‌توان در مسير رفع اختلاف گام برداشت و جامعه را به سوی حيات علمی و عقلانی و تمسک به حق رهنمون کرد.

وی خاطرنشان کرد: مکاتب الهی با نظام سياسی گره خورده‌اند و در واقع نفی نظام سياسی از مکاتب الهی، محو حقيقت و هويت آن‌هاست.

وی اختلاف برآمده از حيات عقلانی و علمی را مورد تاييد خداوند دانست و افزود: حوزه‌های علميه و دانشگاه‌ها نماد چنين مباحثات و اختلاف نظرهايی هستند. آن اختلافاتی جان انبياء را به درد ‌آورده‌اند که پس از يافتن حق به وجود آمده‌اند.

نايب رييس اول مجلس شورای اسلامی همچنين در ابتدای سخن خود، مرحوم محسن روح‌الامينی را فرزند برومند تربيت يافته در آغوش اسلام، قرآن و عترت توصيف کرد.

در اين مراسم محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، مخبر دزفولی دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از نمايندگان فعلی و سابق مجلس، جمعی از اساتيد دانشگاه جمعی از کارکنان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام، خانواده قربانيان کهريزک و ... حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016