جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: يکی از مشکلات دنيای غرب، جنگ با دموکراسی و اجازه ندادن به پخش صداهای مختلف است، ايسنا

*اگر آبميوه و رب توليد می‌کرديم، غرب با ما درگير نمی‌شد

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در جامعه به هر روشی، اجازه داده نشود صداهای متفاوت به وجود آيد، اين مساله نشانه‌ی دانايی سياسی نيست.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر علی لاريجانی ظهر امروز- جمعه - طی سخنانی در « اولين يادواره شهدای شهرستان بهرستاق لاريجان» و در مراسم « بزرگداشت آيت‌الله العظمی ميرزا هاشم آملی» عنوان کرد: اگر زمانی در جامعه کشمکش‌های سايش‌دار به وجود می‌آيد، نشانه‌ی عقلانيت و خردمندی نيست؛ چرا که به فرموده‌ی امام حسين(ع) از نشانه‌های دانايی، نقادی از خود و در کنار آن مجال به ديگران برای زدن حرف‌هايشان است.

لاريجانی گفت: اگر جامعه‌ای تنها به دنبال کارخانه‌ی توليد موافقت باشد، آن جامعه يک جامعه‌ی ايستاست و اين در حالی است که جامعه‌ای که در آن تنوع فکری وجود داشته باشد، پرتحرک است.

وی افزود: متاسفانه گاهی در جامعه‌ی ما نيز افرادی تنها متخصص نقادی ديگران هستند، اما در سخن خود تأمل نمی‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس شورای اسلامی « داشتن روحيه‌ی جهادی و شهادت‌طلبی در کنار روحيه‌ی علمی » را از ويژگی‌های يک جامعه‌ی سرفراز برشمرد و گفت: در چنين جامعه‌ای نقش « شهدا و علما» نقش مکمل است و در تفکر اسلامی نيز « عقلانيت » به عنوان يک رکن توصيه شده، مدنظر بوده است.

لاريجانی يکی از مشکلات دنيای غرب را جنگ با دموکراسی و اجازه ندادن برای پخش صداهای مختلف عنوان کرد و گفت: يکی از نکاتی که در تفکر اسلامی نيز مورد توجه بسيار است، مساله‌ی گذشت از هستی خود است که اين مساله در عمل شهدا نيز بروز بارزی دارد و در فرهنگ اهل بيت(ع) نيز مورد سفارش و توصيه‌ی جدی قرار گرفته است.

وی با ذکر خاطره‌ای از والد خود - که امروز مراسم بزرگداشتش برگزار شده بود - عنوان کرد: والد ما که حدود ۴۰ سال در نجف اشرف تحصيل و تدريس کردند، اواخر عمر خود تکيه کلامی داشتند که برای خود ما نيز اعجاب‌آور بود و نشان می‌دهد وقتی شخصيتی با فرهنگ اهل بيت(ع) و معارف آنها مأنوس باشد، حتی پس از عمر هم نمی‌تواند از اين فرهنگ جدا شود.

رييس قوه‌ی مقننه گفت: ايشان می‌فرمودند من از خدا خواسته‌ام که در آن دنيا و در آخرت نيز امام باقر(ع) و امام صادق (ع) برای من کلاس درسی بگذارند؛ چرا که برای من زندگی مسرت‌بخش،« اشتغال علمی با معارف اهل بيت(ع)» است.

لاريجانی معارف اهل بيت(ع) را ستون تفکر جمهوری اسلامی توصيف کرد و گفت: متاسفانه قرن حاضر علی‌رغم پيشرفت‌های علمی بسيار، قرن سرگشتگی و بی‌هويتی شده است.

وی، قدرت غرب را يک قدرت شرطی توصيف کرد و افزود: قدرت غرب تنها وابسته به سلاح است، اما آن‌جا که بايد جانبازی انجام شود اين کار از آنها برنمی‌آيد. ۹۰ هزار اسناد محرمانه‌ای که اخيرا از آمريکا روی سايت‌ها منتشر شده و سر و صدای زيادی به پا کرده است، بخشی از اسناد جنايت آنهاست که نشان می‌دهد چقدر در دنيای آنها بی‌اخلاقی وجود دارد.

رييس مجلس شورای اسلامی با اظهار اين مطلب که پس از پيروزی انقلاب اسلامی، آمريکا برای ضربه زدن به انقلاب هيچ زمانی غافل نبوده است، در عين حال انقلاب امروز را با ۳۰ سال پيش مورد مقايسه قرار داد و گفت: امروز کشور ما صاحب فناوری هسته‌يی است و همين مساله، که جايگاه ايران ارتقا يافته داده، مورد پسند آنها نيست؛ چرا که آنها می‌خواهند کشورهای اسلامی همواره دست دوم و سوم باشند.

لاريجانی افزود: اگر در کشور ما توليد آبميوه و يا آب‌معدنی می‌شد، اين‌قدر غربی‌ها با ما درگير نمی‌شدند و می‌گفتند تا می‌توانيد آبميوه يا رب گوجه توليد کنيد. اما امروز چون با دانش صلح‌آميز هسته‌يی جايگاه ايران ارتقا يافته است، آنها به دروغ می‌گويند که ما سلاح هسته‌يی داريم.

وی خطاب به غربی‌ها و آمريکا گفت: شما می‌گوييد که ممکن است روزی ايران دارای سلاح هسته‌يی شود، غافل از آن‌که هم‌پيمانان شما - که صراحتا هم آقای اوباما اعلام می‌کند که رابطه‌ی آمريکا با اسراييل فوق روابط استراتژيک است - دارای اين سلاح‌ها هستند. اين چه استدلال مفتضحانه‌ای از سوی شما برای انقلاب اسلامی ايران است؟

به گزارش ايسنا، رييس قوه‌ی مقننه در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر ضرورت توليد در کشور، گفت: هم دولت و هم مجلس و هم مردم بايد به اين مساله توجه کنند که اگر ما می‌خواهيم حرکتی برای آبادانی کشور انجام دهيم بايد مناطق مختلف به توليد مجهز باشند. برخی از اين روستاها مثل همين روستای لوط دارای امکانات زيادی هستند، اما توليد ندارند، که اين خسارت بزرگی است و جوانان اين مناطق بايد با کمک دولت در اين مناطق گام بردارند.

لاريجانی با استناد به روايتی از حضرت علی(ع) که عامل ناپايداری دولت‌ها را برشمرده‌اند، عنوان کرد: به فرموده‌ی اميرالمومنين(ع) نپرداختن به مسائل اصلی مردم و بها دادن به امور غيرمهم و پيش انداختن فرومايگان و کنار زدن آگاهان و شايستگان، از جمله‌ی اين عوامل است.

وی گفت: در بحث پيش انداختن فرومايگان، اگر افرادی که صلاحيت ندارند را بزرگ کنند و به آنها مسووليت دهند و هم‌چنين در بحث کنار زدن آگاهان و شايستگان، اگر افراد شايسته‌ای در کشور باشند و به کار گرفته نشوند ظلم به جامعه و عامل ناپايداری دولت‌ها محسوب می‌شود، که اين سخن اگر به درستی مورد فهم قرار گيرد، جوامع پيشرفت می‌کنند. بسياری از حوادثی که در دنيا رخ می‌دهد به اين دليل است که کار دست فرومايگان افتاده است.

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور خودمان هم به‌ويژه در شرايط فعلی که تحرکات زيادی نسبت به ايران و منطقه وجود دارد و دشمنان به دنبال گذاشتن چوب لای چرخ ملت ايران هستند، گاهی غربی‌ها و آمريکا هم با حرف‌های شيرين برعليه کشور ما اقداماتی انجام می‌دهند. مثلا می‌گويند ما به ملت ايران کار نداريم، اما عليه ما تحريم می‌کنند، غافل از آن‌که جمهوری اسلامی و ملت ايران از تيزهوشی برخوردار است و از راه‌هايی استفاده می‌کند که حتی به مخيله آنها هم نمی‌رسد.

لاريجانی به منابع غنی، و گاز و نفت ايران اشاره کرد و گفت: اين سرمايه‌ی بزرگی است که اگر تدبير درستی صورت گيرد، سر و صدای غربی‌ها و آمريکا هيچ تاثيری نخواهد داشت.

وی در بخش ديگری از سخنانش خطاب به نمايندگان استان مازندران نيز که در اين جمع حضور داشتند توصيه کرد که برای اين مناطق از سرمايه‌های بخش خصوصی استفاده کرده و صنايع به وجود آورند.

وی خطاب به مردم اين منطقه نيز گفت: اگر اين اتفاق بيفتد و شما نيز از ابتکارات خود استفاده کنيد، می‌توانيد زندگی باکرامتی داشته باشيد.

رييس قوه‌ی مقننه با تاکيد بر آبادانی و توسعه در کنار ايجاد فضای معنويت در کشور، عنوان کرد: مردانه ايستادن در مقابل ظلم و ايستادگی از عوامل پيشرفت انقلاب اسلامی است. دشمنان می‌دانند که ايران به دنبال کار با حساب و کتاب است. هرچند که گاهی هم ما را متهم می‌کنند اما بدانند که ايران مردانه با دشمن خود مقابله می‌کند، اما کار دزدانه نخواهد کرد.

لاريجانی با تاکيد بر وجود فرهنگ جهادی و شهادت‌طلبی در کشور گفت: دشمنان می‌دانند که ايران در منطقه نفوذ دارد اما بدانند که اين نفوذ برای امپراطوری‌سازی نيست. ما به دنبال قدرت‌طلبی در منطقه نيستيم، اما بدانند که اگر بخواهند زور بگويند و به لبنان حمله کنند، حزب‌الله به سراغ‌شان می‌رود. ما نيز افتخار می‌کنيم که از حزب‌الله دفاع می‌کنيم؛ چرا که معتقديم که شما دروغ می‌گوييد که حزب‌الله تروريست است.

وی گفت: ما در مجلس وقت خود را صرف « داد و بيدادهای خرد» نمی‌کنيم، بلکه صرف « توسعه» می‌کنيم. البته عقايد مختلفی در مجلس وجود دارند اما برآيند فکر مجلس در راه انقلاب و امام (ره) و پيروی از افکار رهبرمعظم انقلاب است که همه‌ی آنها به توسعه‌ی کشور توجه می‌کنند.

رييس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز که برنامه‌ی پنجم توسعه در مجلس بررسی می‌شود همه‌ی استعدادهای بيرونی بايد به کمک مجلس بيايند و ما از همه‌ی استعدادها دعوت کرده و حتی در اين مسير از بخش‌های خصوصی، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن و بخش‌های مختلف دولتی و حتی مديران باسابقه‌ی دولتی نيز کمک خواسته‌ايم و از همه‌ی استعدادها هم دعوت می‌کنيم که نظرات خود را به کميسيون تلفيق مجلس ارايه کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016