دوشنبه 28 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: از مذاکرات هدفمند استقبال می‌کنيم، ساختار قدرت در عرصه‌ی بين‌المللی ناکارآمد است، ايسنا

علی لاريجانی با تاکيد بر اين که جمهوری اسلامی ايران به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای در چارچوب ان‌پی‌تی است، گفت: ايران همواره از راه‌های منطقی همانند مذاکرات هدفمند استقبال کرده است و امضاء توافقنامه اخير تهران با حضور ترکيه و برزيل در همين راستا بوده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به ژنو، رييس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در سومين کنفرانس جهانی روسای مجالس عضو اتحاديه بين‌المجالس که در ژنو مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، اظهار کرد: ساختار ناسالم قدرت در عرصه بين‌المللی منتهی به استفاده ابزاری از نهادهای تخصصی بين‌المللی شده است، که اين وضعيت برای امروز و آ‌ينده بشريت زيانبار و مخرب است. نمونه بارز اين وضعيت را می‌توان در موضوع مربوط به انرژی اتمی و آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌يی نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در اين رابطه در يک طرف کشورهايی قرار دارند که بر اساس معاهده‌ی ان‌پی‌تی به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی هستند و در طرف ديگر کشورهای معدودی قرار دارند که هر روز به نوسازی سلاح‌های مخرب هسته‌يی و ديگر سلاح‌های کشتار جمعی مشغول می‌باشند، و در اين بين رژيم صهيونيستی نيز بی‌اعتنا به قواعد بين‌المللی هم‌چنان به انباشت سلاح‌های هسته‌يی ادامه می‌دهد.

رييس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: در اين بين آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌يی و شورای امنيت به جای پرداختن به کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌يی و کشتار جمعی هر روز به محدود‌تر کردن کشورهای خواهان استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی می‌پردازند. اين خود نمونه‌ی روشنی از فساد ساختار قدرت بين‌المللی است که بايد پارلمان‌های جهان و IPU برای آن چاره‌ای جدی بيانديشند.

لاريجانی در ادامه تاکيد کرد: بنده در اينجا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ايران صرفا به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی در چارچوب ان‌پی‌تی می‌باشد و در دکترين امنيتی و هم‌چنين اعتقادات دينی و اسلامی ما اندک جايی برای حرکت به سمت استفاده غيرصلح‌آميز از تکنولوژی هسته‌يی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ملت ما بر اين هدف خود مصمم است و اقدامات غيرحقوقی و غيرانسانی همانند تحريم بر اراده ملی ما و پيگيری اين هدف تاثيری نخواهد گذاشت.

البته ايران همواره از راه‌های منطقی همانند مذاکرات هدفمند استقبال کرده است و امضاء توافقنامه اخير تهران با حضور ترکيه و برزيل در همين راستا بوده است.

لاريجانی در قالب پرسشی گفت: سوال اساسی اينجاست که چرا آمريکا علی‌رغم تشويق اوليه‌ی برزيل و ترکيه در امضاء توافقنامه‌ آ‌ن را ناديده گرفته است؟ آيا اين کد نشانگر يک نگاه متکبرانه و غير شرافتمندانه در عرصه بين‌المللی نيست؟

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در سومين کنفرانس روسای مجالس تشکيل اين کنفرانس در مقر سازمان ملل متحد را نشانگر اراده‌ای جهت همکاری و تعامل ميان اتحاديه بين‌المجالس و سازمان ملل متحد به منظور استفاده هر چه بيشتر از ظرفيت واقعی پارلمان‌ها در ابعاد بين‌المللی عنوان و اظهار کرد: اما سوال اساسی اينجاست که آيا در پرتو اين تعامل، ملل جهان خواهند توانست به شرايط عادلانه و دموکراتيک و مناسبات بين‌المللی پيش روی اميدوار باشند؟

رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در سومين کنفرانس روسای مجالس عضو اتحاديه بين‌المجالس جهانی اظهار کرد: بی‌ترديد فلسفه وجودی سازمان ملل متحد صيانت از صلح و امنيت بين‌المللی و جلوگيری از جنگ و خشونت بوده است، اما امروز پس از گذشت بيش از ۶ دهه از عمر اين سازمان، اگر چه شاهد جنگ عالم‌گيری همانند جنگ‌های جهانی اول و دوم نبوده‌ايم اما جنگ‌های خشونت‌باری همانند حمله آمريکا به ويتنام، خشونت و جنگ‌های مکرر رژيم صهيونيستی که نمونه‌های اخير آن جنگ ۳۳ روزه می‌باشد که با دفاع غيرتمندانه حزب‌الله و مقاومت دفع شد و نبرد غزه که در جنگ ۲۲ روزه با پايمردی حماس خاتمه يافت، رخ داده است.

به گزارش ايسنا، دکتر علی لاريجانی ادامه داد: حمله آ‌مريکا به افغانستان، مناقشات شبه جزيره بالکان و يا حمله آ‌مريکا به عراق علی‌رغم مخالفت شورای امنيت به بهانه مبارزه با سلاح اتمی و کشتار جمعی و تروريسم که البته از اولی چيزی يافت نشده است و تروريسم نيز که امروز در عراق جولانگاه يافته است، از اين موارد است.

لاريجانی افزود: همه اين موارد حکايت از اين دارد که ساختار قدرت در عرصه‌ی بين‌المللی ناکارآمد بوده و نه تنها نتوانسته از صلح و امنيت بين‌المللی صيانت نمايد، بلکه پديده‌های جديدی از جمله تروريسم، شکل سازمان يافته و بسيار خطرناکی به خود گرفته است، که نمونه اخير آن را در شهر زاهدان در جنوب شرقی ايران شاهد بوده‌ايم که به شهادت دهها تن و مجروحيت صدها انسان بی‌گناه انجاميده است.

رييس قوه مقننه در ادامه خاطرنشان کرد: بی‌ترديد اين ناکارآمدی مرهون رفتار مبتنی بر استانداردهای دوگانه قدرت‌های بزرگ بين‌المللی از جمله ايالات متحده آ‌مريکا و سياست‌های يک جانبه‌گرايانه و استفاده ابزارگونه از نهادهای تخصصی بين‌المللی می‌باشد. طبعا انتظار آن است که اتحاديه بين‌المجالس جهانی به اصلاح اين روند ناسالم ساختار قدرت در عرصه بين‌المللی بيانديشد تا اراده‌ی يک يا چند قدرت بين‌المللی بر اراده‌ی همه‌ی ملت‌ها فايق نيايد، چرا که در صورت تحقق اراده‌ی همه‌ی ملت‌ها می‌توان به صلح امنيت و نظام دموکراتيک بين‌المللی اميدوار بود.

رييس مجلس شورای اسلامی هم‌چنين در ادامه سخنانش اظهار کرد: طبعا فرصتی نيست تا به همه مسائل و مشکلات امروز جهان از جمله فقر، گرسنگی، فقدان دموکراسی، تغيير آب و هوايی، مسائل زيست محيطی، تجاوز و خشونت‌های مکرر رژيم صهيونيستی به خصوص در محاصره مردم بی‌دفاع مظلوم غزه و افزايش روز افزون مواد مخدر به خصوص در افغانستان علی‌رغم حضور ناتو می‌پرداخت.

لاريجانی يادآور شد: ساده‌انديشانه است که اگر فکر کنيم قدرت‌های بزرگ تن به تعديل ساختارهای کهنه سازمان ملل بدهند. از اين رو شايد اين مسير اميدوار کننده‌تر باشد که ساختار فعلی دو نهاد بين‌المجالس و سازمان ملل با حفظ استقلال خود به نهاد مسلطی در ورای اين دو نهاد بيانديشد که از ترکيب برگزيدگانی از دو نهاد شکل گيرد و با منشوری مدون بر تحقق اهداف صلح‌جويانه و عادلانه اين نهادها نظارت نمايند.

هم‌چنين اين نهاد مسلط می‌تواند در حوادث مختلف نظر خود را به عنوان مرجع مستقل اعلام نمايد چون در اين نهاد نمايندگان ملت‌ها نيز حضور دارند.

بر اين اساس آنها می‌توانند تعديل کننده‌ی اراده‌ی دولت‌های حاضر در اين نهاد باشند و نگاه نزديک‌تری به واقعيت داشته و مدل موفق‌تری از تقرب عدالت را ميسر سازند. در واقع با تاسيس اين نهاد يا شورا نقص تاريخی آن تا حدی مرتفع می‌گردد و حداقل در صحنه بين‌المللی در مسائل حساس از آرای راسخ‌تر بهره‌مند و ملت‌ها مطمئن‌تر می‌شود.

وی در پايان گفت: حال که به ابتکار اتحاديه بين‌المجالس و با همکاری سازمان ملل متحد برای سومين بار روسا و نمايندگان پارلمان‌ها در اين مجمع گردهم آمده‌اند شايسته است به جای حرف‌های کليشه‌ای و به دور از واقعيت‌ها و چالش‌های امروز بين‌المللی در بيانيه نهايی با شفافيت و مبتنی بر واقعيت‌ها به مسائل اساسی و بنيادين بين‌المللی پرداخته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016