جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توضيحات علی اکبر صالحی پيرامون تصميم ايران درباره غنی سازی ۲۰ درصدی و زمان افتتاح نيروگاه بوشهر، مهر

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژی اتمی با ارائه توضيحاتی پيرامون تصميم ايران درباره غنی سازی ۲۰ درصدی زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر را بعد از پايان ماه رمضان در هفته سوم شهريور ماه اعلام کرد.
دکتر علی اکبر صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اظهارات وزير خارجه ترکيه مبنی بر آمادگی ايران برای توقف غنی سازی ۲۰ درصدی تصريح کرد: اگر تاريخچه سوخت ۲۰ درصدی را مرور کنيم ، در رابطه با غنی سازی ۲۰ درصدی ما همواره اعلام کرده ايم که از ابتدا نيت توليد سوخت ۲۰ درصدی نداشته ايم و به همين خاطر ما حدود يک سال قبل برای تامين سوخت راکتور تهران نامه ای به آژانس نوشته ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ميگفتند بلوف می زنيد!

وی خاطرنشان کرد: ما دلمان می خواست که سوخت راکتور تهران را از خارج تامين کنيم ، چون توليد آن در داخل صرف نمی کرد ، اما بعد از گذشت چندين ماه درحاليکه سوخت راکتور تهران نيز رو به اتمام بود ما اعلام کرديم که توان بالقوه تامين اين سوخت را داريم ، اما طرف مقابل باور نکرد و آنها اعلام کردند ايران بلوف می زند و در نهايت ما خودمان توليد اين سوخت را شروع کرديم.

صالحی يادآور شد: غرض از توليد سوخت ۲۰ درصد رفع احتياجات و نياز است و ما سوخت ۲۰ درصد را برای ۲۰ درصد آن نمی خواهيم بلکه برای تامين نيازهايمان است.

نمی خواهيم سوخت ۲۰ درصد انبار کنيم

معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: ما سوخت سوخت ۲۰ درصد را فعلا برای راکتور تهران نياز داريم البته در آينده اگر راکتورهای ديگری از اين گروه داشته باشيم، بحث جداگانه ای است، اما فعلا اين سوخت برای راکتور تحقيقاتی تهران مورد نياز است و اگر ۱۰۰ کيلو از اين سوخت تامين شود برای ۷ يا ۸ سال راکتور تهران کافی است و نياز اين راکتور خيلی زياد نيست.

رئيس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما نيز در حد نياز خود گفته ايم سوخت ۲۰ درصد توليد می کنيم و ما نمی خواهيم سوخت ۲۰ درصد را انبار کنيم قبلا هم به طرفين اعلام کرده ايم که اين سوخت را شما بدهيد که اين کار را نکردند.

غنی سازی متوقف نمی شود

صالحی احتمال توقف غنی سازی از سوی ايران را رد کرد و گفت: غنی سازی حق مسلم جمهوری اسلامی ايران است و ما می توانيم تا هر درصدی از غنی سازی که نياز داشته باشيم برای رفع احتياجات خود طبق ان پی تی اقدام کنيم.

وی ادامه داد: خود غنی سازی ۲۰ درصد نيز حق ما است و ما هيچگاه حق خود را واگذار نمی کنيم ، اما يک زمانی حقی وجود دارد و چون نيازش احساس نمی شود ضرورتی برای انجام آن کار ديده نمی شود.

معاون رئيس جمهور بار ديگر تاکيد کرد که ايران حق دارد در عرصه غنی سازی برای رفع نيازش و تحت نظارت آژانس اقدام کند.

گروه وين پاسخ مکتوبی نداده است

رئيس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر پيرامون نامه اخير ايران به آژانس و پاسخ طرف مقابل به اين نامه اظهار داشت: ما يک نامه ای که کلياتی در آن بود از طريق سفير خود در وين تسليم مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی کرديم و مدير کل نيز اين نامه را به کشورهای روسيه، آمريکا و فرانسه تحويل داد.

صالحی افزود: فعلا پاسخ رسمی و مکتوبی دريافت نکرده ايم اما از طريق رسانه ها اعلام آمادگی آمريکا ، فرانسه و روسيه را شنيده ايم.

آمادگی نشست فوری با گروه وين را داريم

معاون رئيس جمهور در رابطه با زمان مورد نظر ايران برای برگزاری نشست با گروه وين گفت: ما اين آمادگی را داريم که حتی در روزهای آينده که آمادگی طرف مقابل بر اساس چارچوب کلی نامه اعلام شود مذاکرات را شروع کنيم.

وی محل مذاکرات را وين اعلام کرد.

ضرورتی برای پاسخ دادن به سئوالات گروه وين نديديم

صالحی با اشاره به اينکه گروه وين در نامه خود به آژانس ۹ سئوال مطرح کرده بود که جنبه های مختلف فنی ، حقوقی و سياسی داشت تصريح کرد: اين سئوالات توسط برزيل و ترکيه به خوبی پاسخ داده شد و اين پاسخ ها به اطلاع آژانس و کشورهای سئوال کننده رسيد و چون پاسخ کافی و وافی داده شده بود ما ضرورتی نديديم که پاسخ سئوالات را بدهيم اما با اين حال اين آمادگی را داريم زمانی که جلسه فنی برگزار شد اين مسائل در آنجا بررسی شود.

افتتاح نيروگاه بوشهر هفته سوم شهريور به بعد

رئيس سازمان انرژی اتمی در خاتمه در رابطه با زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر بيان داشت: اواخر شهريورماه و هفته سوم شهريور به بعد آمادگی برگزاری جشن افتتاح اين نيروگاه را داريم و مقدمات برگزاری اين جشن و نحوه آن در دست بررسی و انجام است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016