دوشنبه 18 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: برای عرضه حقيقت اسلام به دنيا بايد پرچم ايران را بالا برد، ايسنا

رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: ما ماموريت داريم به دنيا بفهمانيم که اسلام ايرانيان اسلامی متفاوت، روشنگر فرصت‌ساز، زندگی‌پرداز و آينده‌ ساز است و ظلمت و ستم را برنمی‌تابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اسفنديار رحيم‌مشايی در مراسم تجليل از خبرنگاران برتر حوزه زنان و خانواده با ابلاغ سلام و اعلام علاقمندی رييس‌جمهور برای حضور در اين جلسه و با بيان اين‌که به دليل همزمانی با برنامه ديگر رييس‌جمهور نتوانست در اين جلسه حاضر شود، خاطرنشان کرد: جنس خبر، جنس زندگی و حيات است و خبر علامت و نماد زندگی است. بدون آفرينش جلوه‌های زندگی خبر شکل نمی‌گيرد؛ چراکه خبر در ذات خود نشان از يک رويداد دارد و رويداد به معنای خلق است.

وی افزود: اگرچه ممکن است چون اخبار ناگوار و رويدادهای بد و ناپسند نيز وجود دارند اين تلقی به وجود بيايد که ماهيت خبر دوگانه است؛ اما معتقدم جنس خبر صرف‌نظر از سمت و سوی آن نشان از خلقت در جامعه‌ دارد. يکی از ويژگی‌های دنيای جديد در قياس با دنيای قديم توليد خبر است که عامل افزايش، رشد و ارتقای تحولات است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ‌انسان در دوران جديد نسبت به انسان‌های عصر قديم از قدرت آفريدگاری بيشتری برخوردار است و آفرينش انسان در دنيای معاصر بسيار افزايش يافته است.

رييس دفتر رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که « کمال انسان هم معنای ارتقای آفريدگاری بشر است» گفت: انسان بايد در سير کمالی خود به جايگاه خليفه‌اللهی نزديک شود؛ چراکه مقصود از آفرينش نيز همين امر بوده است که بايد به طور کامل تحقق يابد.

وی تصريح کرد: از زمانی که خداوند اراده کرد انسان را در موقعيت خليفه‌اللهی قرار دهد، ظرفيت‌های اين جايگاه را به وی عطا کرد اما هنوز امکان تحقق اين امر بروز نيافته است.

وی با بيان اين‌که « وجه اصلی جامعه موعود ملت‌ها به ويژه ملت ايران تحقق ظرفيت‌های جانشينی خدا برای انسان است و اين سير کمالی که انسان را در جايگاه خليفه‌اللهی قرار می‌دهد بايد طی و وی به اين منظور توانمند شود» مجددا بر اين‌که « هرچه زمان می‌گذرد توان انسان‌ها از نظر کمی، کيفی و ماهوی برای خلق رويدادها بيشتر می‌شود» تاکيد و تصريح کرد: در اين ميان ما با ارزش‌گذاری انسانی در چارچوب مکتب ارزشی، عملکرد انسان‌ها در توليد رويدادها قياس و ارزيابی می‌کنيم. انتظار اين است که بشر نقش‌آفرينی خود را به شکل برتری به اثبات برساند و در فرآيند کمالش با خلق رويدادهای اثرگذار سرعت بخشد.

مشايی با بيان اين‌که « امروزه اثرگذاری انسان‌ها نيز نسبت به گذشته بسيار افزايش يافته است» اين امر را يکی از شاخص‌های رشد، ‌توسعه و پيشرفت کمال بشر عنوان کرد و افزود: در گذشته انسان‌هايی می‌زيستند که اثرگذاری‌شان بسيار محدود بود، اما در طول زمان هم از جهت دامنه و هم از جهت بعد، اين اثرگذاری افزايش يافته است. اگرچه امروزه اين اثرگذاری ارتقاء يافته است، اما به درستی درک می‌کنيم که هنوز انسان در عالم هستی اثرگذار واقعی و بزرگ نشده و دامنه اثر انسان نسبت به آن‌چه که بايد باشد بسيار کوچک است.

وی افزود: جريان تاريخی زندگی بشر واقعی و اصيل و برتر نبوده است و اين امر به دليل وسوسه‌ها و القائات شيطانی و مبنا قرار گرفتن خواهش‌ها و هوای نفسانی بوده است که انسان را در مسير کمال با مشکلات زيادی مواجه کرده است. اگر در طول تاريخ انسان‌های شايسته فرصت می‌يافتند و اين امکان در اختيارشان بود که آن‌طور که بايد در عرصه‌های منويات الهی گام بردارند امروزه جايگاه بشر به مراتب بالاتر از اين بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار فرج و آمدن موعود و منجی يکی از مواردی است که زمينه و شرايط را برای تحقق اين ظرفيت‌های انسانی فراهم می‌کند و بديهی است که در عصر موعود انسان بسيار اثرگذارتر از اکنون نه در زمين بلکه در تمام آفرينش خواهد بود.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که « اگر به منطق قرآن مبنی بر اين‌که ما زمين و آسمان و هر ‌چه در آن است را مسخر شما گردانده‌ايم، دقت کنيم درمی‌يابيم که خداوند ظرفيت تسخير همه عالم را به ما داده است» اظهار کرد: اگر اين ظرفيت هنوز محقق نشده است به مثابه فرصتی است که غيرحکيمانه در دسترس بشر نيست و کار غيرحکيمانه قابل نسبت دادن به خداوند نيست؛ چراکه خداوند حکيم است.

وی با بيان اين‌که « به هر اندازه که جايگاه انسان در سير خليفه‌اللهی ارتقا يابد به همان اندازه نيز خبر به وجود می‌آ‌يد» يادآور شد: البته شيطان هم درصدد تحقق رويدادهای شيطانی و بازدارنده در مسير حرکت کمالی انسان است؛ چراکه شيطان سوگند خورده است که باعث انحراف انسان شود. از همين نقطه است که جنگ بين خير و شر و نور و ظلمت، عدالت و ستم، زشتی و زيبايی و بدی و خوبی آغاز می‌شود.

وی با تاکيد بر اين‌که « هر خبری هرچند محصول تعدادی از رويدادهاست اما بازگشاينده راه خبر جديدی نيز هست» تصريح کرد: هر چند خبر محصول يک تحول است اما خود بسترساز تحول جديدی نيز هست.

مشايی با بيان اين‌که « کار خبرنگاری مشابه کار انبياست» به مترادف بودن کلمه نبی و خبردار اشاره کرد و افزود: تا خبر نداشته باشيم نمی‌توانيم خبرنگار باشيم هر چند که اسم خبرنگار ناظر بر ثبت خبر است. برای آن‌که رويداد در ذهن جامعه نميرد خبرنگار اقدام به ثبت اخبار می‌کند و اين اقدام مقدمه ابلاغ به جامعه است.

وی با اشاره به اين‌که « پيامبران مقامات و ماموريت‌های يکسانی نداشتند» خاطرنشان کرد: جايگاه انبيا نسبت به ماموريت‌شان متفاوت بود و هر پيامبری که ماموريت دشوارتری داشت از جايگاه بالاتری نيز برخوردار بود.

وی ادامه داد: من نمی‌توانم ارزيابی دقيقی از مکانيزم وحی به قلب پيامبران داشته باشم و فکر نمی‌کنم کسی چنين توانايی را داشته باشد اما آن‌قدر متوجه می‌شويم که قطعا ميزان خبرداری پيامبران با ميزان ابلاغ خبرشان متناسب است.

رييس دفتر رييس‌جمهور تاکيد کرد: ماموريت انسان اين است که جانشين خداوند باشد، تصميم بگيرد و اراده کند؛ بنابراين حوزه انسان‌ها خداوند است و انسان به جای خدا نشسته است. بر اين اساس ماموريت انسان يک ماموريت لايتناهی است و ابعاد محدودی ندارد. حال اين پرسش مطرح می‌شود که چنين جايگاهی نياز به چه ميزان از علم و خبر دارد؟

وی با توسل به آياتی از قرآن کريم مبنی بر اين‌که خداوند به انسان همه اسماء را آموخت اظهار کرد: خداوند ظرفيت خدا شدن را در بشر قرار داده است، هر چند که بشر خالق نيست اما می‌تواند در جای خداوند بنشيند و بر اين اساس همه چيز را به انسان آموخته است.

وی با طرح اين پرسش که « چرا بشر در طول تاريخ کوچک مانده است؟» اظهار کرد: اين امر به اين دليل بوده است که انسان به برنامه‌ خدا دستور خدا و گزينش‌های الهی عمل نکرده است.

مشايی با اشاره به اين‌که « دعوای امروز دنيا دعوا بر سر مسير است» يادآور شد: دعوای اصلی بر سر قبله، مدينه فاضله و مقصد است و وقتی چنين دعوايی در ميان باشد دعوا بر سر مسير نيز به وجود می‌آيد. اين جنگ و دعوا بديهی و گريزناپذير است. جنگ امروز به صحنه تقابل در سطح بين‌المللی آشکار شده است و الزام ميزان خبرداری نسبت به مقصد مسير و مسووليت ابلاغ خبر را برای تبيين آينده و ايجاد مسير برای تحقق گام‌های صحيح و استوار نشان می‌دهد.

وی هم‌چنين با اشاره به اين‌که « امروز بزرگترين عرصه نبرد بين انسان و شيطان در حوزه خبر نمايان شده است» تاکيد کرد: مسووليت بزرگ جبهه حق و عدالت اين است که در عرصه اين تقابل با جديت عمل کند و به دنبال اثرگذاری باشد.

وی ادامه داد: امروز استکبار جهانی و قدرت‌های بزرگ با استفاده از ابزارهای خبرپراکنی در دنيا سلطه خود را در همه جای عالم پراکنده است و تقابل ما امروز بر سر سرزمين ما نيست. بلکه دعوای حق و باطل است.

رييس دفتر رييس‌جمهور اظهار کرد: جنس خبر در جهان‌بينی توحيدی و اسلامی متفاوت از کشورهای ديگر جهان است. مکتب ايران به معنای جهان‌بينی شيعی است و در چنين شرايطی اگر کسی ادعا کند که خبرنگار می‌تواند تا جايی ارتقاء يابد که وی را از جنس انبياء بدانيم، گزاف نگفته است. تنها تفاوت اين است که انبيا خبر را از يک منبع اصلی يعنی خداوند دريافت می‌کنند و خبرنگاران از منابع خبری ديگر، اما موضوع و ماموريت کاری هر دو يکی است. اگر کسی در اين حرفه ظرفيت خود را برای انتشار اخبار درست و در جهت ميل به اهداف عاليه و برای انتشار نور به کار بگيرد، يکی از بزرگترين جلوه‌های عبادت را به منصه ظهور گذاشته است.

وی با اشاره به حديثی از امام صادق (ع) مبنی بر اين‌که « بهترين نوع زندگی کردن هدايت و بدترين نوع کشتن اضلال و گمراه کردن است» يادآور شد: جنس هدايت کردن و اضلال از جنس کار خبر است؛ بنابراين مهم است که يک خبر هدايت کننده باشد و يا گمراه کننده باشد.

وی با بيان اين‌که « امروزه حجم اخبار سازمان يافته برای انحراف افکار ملت‌ها قابل اندازه‌گيری نيست» تاکيد کرد: امپرياليسم جهانی با عملکرد شيطانی خود در عرصه بين‌المللی تمام کوشش خود را برای انحراف افکار مردم جهان به کار گرفته است.اگر شيطان دوام خود را می‌جويد در سايه خبر می‌جويد؛ خبری که در پی آن حق و باطل قابل شناسايی و تفکيک نيستند و ممکن است در قالب واژگان ادبيات و مکاتب گوناگون باطل به لباس حق و حق به لباس باطل درآمده باشد.

مشايی با بيان اين‌که « اگر حقيقت اسلام به بسياری از افراد گمراه بشر و حقيقت انقلاب اسلامی ايران به دنيا عرضه شود، جايی برای کمونيسم، ليبراليسم، اومانيسم و اگزيستانسياليسم باقی نمی‌ماند» عنوان کرد: بر اين اساس غربی‌ها به دنبال اين هستند که کاری کنند تا اين حق عرضه نشود و اسلامی تاريک و سياه به جهانيان عرضه شود. آن‌ها بر اين اساس گروه‌هايی را سامان و پرورش می‌دهند و آ‌نان را نماد اسلام و چهره مطالبه‌گر مسلمانی به دنيا معرفی می‌کنند در حالی که اين افراد از بريدن سر انسان لذت می‌برند. اين ‌گروه‌ها را خودشان طراحی و با استفاده از ظرفيت‌های رسانه‌های جهانی خود در معرض ديد جهانيان قرار می‌دهند تا مردم را نسبت به پيام انسانی و الهی انسان واکسينه کنند.

وی با اشاره به مکانيزم عملکرد واکسن در بدن اظهار کرد: ارائه‌ پيش فرض‌های نادرست از يک حقيقت درست بهترين راه برای مقابله با نفوذ حقيقت است و اين خبرنگاران هستند که مردم را در برابر اين روش واکسينه می‌کنند.

وی با تاکيد بر اين‌که « حتی در جامعه انقلابی و ولايی ايران نيز کسانی هستند که در عرصه‌ خبر زير نفوذ بيگانگان قرار گرفته‌اند» اظهار کرد: متاسفانه اخباری در برخی رسانه‌ها وجود دارد که در راستای تحقق همين منويات است و عده‌ای با حرکت در خط شيطانی آب به آسياب دشمن می‌ريزند.

رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که « خبر يک ترقه در رسانه‌های جهانی تبديل به انفجار بزرگ شد» گفت: اين امر نشان می‌دهد چقدر دست‌شان خالی است و اگرچه آرزوهای بزرگی دارند، اما دست‌شان کوتاه است.

وی با تاکيد بر اين‌که « به زعم من ارائه تصوير درست از پيام انسانی انقلاب اسلامی ايران در دنيا مهمترين کار جمهوری اسلامی ايران است» خاطرنشان کرد:‌ اگر تصور ناصحيحی از اسلام وجود داشته باشد، امکان ابلاغ آن نيز وجود ندارد و پيش داوری‌های غلط مانع ديده شدن حقيقت می‌شود.

وی خطاب به خبرنگاران حوزه زنان و خانواده حاضر در جلسه نيز اظهار کرد: شما در مهمترين حوزه خبری قرار داريد؛ چراکه خانواده پايگاه اصلی ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

مشايی با بيان اين‌که « غربی‌ها برای معرفی اسلام به دنيا تصاويری از لباس‌های سياه و خاک‌آلود و خانه‌های ويران را در يک کشور همسايه ايران به دنيا عرضه می‌کنند» تاکيد کرد: هر روز ده‌ها و صدها خبر ناگوار از کشورهای اسلامی مخابره می‌شود و طبيعی است که القا به وجود می‌آيد که اين نوع زندگی و نگاه به دنيا ناشی از دين اسلام است و همين مانع نفوذ انديشه‌های الهی اسلام به قلب جهانيان می‌شود.

وی تاکيد کرد: ما ماموريت داريم به دنيا بفهمانيم که اسلام ايرانيان اسلامی متفاوت، روشنگر فرصت‌ساز، زندگی‌پرداز و آينده‌ساز است و ظلمت و ستم را برنمی‌تابد. اسلام ايرانيان، علم را توسعه و به دانش و انديشمندان بها می‌دهند و سرزمين ايران سرزمينی اسلامی است که تصوير خود را به دنيا ارائه می‌دهند.

وی افزود: وگرنه ديگرانی هستند که به ناحق مدعيان راهبری و پيش قراولی اسلام هستند. اين گروه هويت‌شان با دانش سرشته نشده است و منطق و نگاه‌شان انسان‌ساز نيست، يکی از موضوعات تبلور اين امر مساله زنان است.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که « وقتی اين افراد به عنوان سردمداران اسلام معرفی و ويژگی‌های آنان در دنيا تبليغ می‌شود، نمی‌توانيم توقع نفوذ اسلام در ميان ديگر جوامع را داشته باشيم» گفت: وقتی در کشوری زنان شهروند درجه دوم به حساب می‌آيند و حتی نمی‌توانند گواهينامه داشته باشند، انتشار همين اقدام کافی است تا حقيقت اسلام، اين‌که تنها در سرزمين ايران نمود يافته است، به مردم جهان نرسد.

وی با بيان اين‌که « انقلاب اسلامی ايران و مکتب ايران يک انقلاب و مکتب حسينی است» اظهار کرد: تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای حوصله ۲۴ ساعته‌ای به خرج ندادند تا ببيند که در اين خصوص چه گفته شده و سپس تحليل کنند. هر چند شايد جای تعجب هم نداشته باشد.

مشايی با بيان اين‌که « امام خمينی(ره) مظهر تفکر اهل بيت(ع) است» گفت: وی يک فرد ايرانی است. امروز نام ايران در دنيا معادل نام علی(ع) است و نه سلسله‌های اموی و عباسی، امويان و عباسيان پايه‌گذار انحراف در دين اسلام بودند و اگر بخواهيم حقيقت اسلام را به دنيا عرضه کنيم بايد پرچم ايران را با لا ببريم؛ چراکه ايران امروز دايه‌دار انسان ناب است.

وی با تاکيد بر اين‌که « اگر نام ايران را برداريم دنيا از اسلام چيزی نمی‌فهمد» اظهار کرد: غربی‌ها از ديگر کشورهای اسلامی نمی‌ترسند اما از ايران هراس دارند؛ چراکه حقيقت اسلام همان است که در ايران است و اين همان اسلامی است که محفل نشينی با شياطين و ظلم را در هيچ نقطه‌ای از جهان برنمی‌تابد.

وی با تاکيد دوباره بر اين‌که « امروز بدون نام ايران حقيقت اسلام ناب گم می‌شود » يادآور شد: آن‌ها تلاش می‌کنند، بگويند اسلام همان است که در ديگر سرزمين‌های اسلامی ارائه می‌شود اما ما ادعای ديگری داريم و معتقديم که اسلام منهای اهل بيت(ع) اسلام نيست.

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که « پرچم ايران نمايانگر عدالت علی(ع) عشق به اهل بيت(ع)، حکمت و غيرت و عزت دينی است» تاکيد کرد: بدون نام ايران چهره‌ واقعی اسلام در دنيا قابل عرضه نمی‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016