یکشنبه 31 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: روند پيگيری حمله به کوی دانشگاه کند بوده، اما پيش خواهد رفت، ايلنا

ـ مبادا کسی تصور کند که رهبری برخلاف آنچه به عنوان نظر رسمی مطرح می‌کند، مواضع ديگری دارد
ـ روند پيگيری حمله به کوی دانشگاه کند بوده، اما اين مسئله فراموش نشده و انشاءالله به پيش خواهد رفت.


ايلنا: مقام معظم رهبری منظور خود از تأکيد بر وحدت را «اتحاد بر مبنای اصول» خواندند و خاطرنشان کردند: بر اين مبنا، با هرکسی به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحديم و هرکسی اصول را قبول ندارد طبعاً از اين دايره وحدت خارج است.
به گزارش ايلنا ، حضرت ايت‌الله خامنه‌ای در ديدار صميمانه و پرشور هزاران نفر از دانشجويان دانشگاه‌ها ، جلسه امروز را از شيرين ترين و مطلوب ترين جلسات خواندند و با اشاره به لزوم پيگيری مسائل مطرح شده در سخنان دانشجويان خاطرنشان کردند: تفاوت ديدگاه‌های دانشجويان در اين جلسه بسيار پرطراوت، و تلاش آنان برای بيان سخنان فکر شده و دارای استدلال، بسيار شوق انگيز بود.
ايشان، صحبت‌های عميق نمايندگان تشکلها را نشان دهنده ظرفيت بالای همفکری در تشکلهای دانشجويی دانستند و مجموعه سخنان بيان شده در اين نشست را عرصه ای برای تفکر، ژرف گرايی و رسيدن به حقيقت خواندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه‌ای همچنين با پاسخ مثبت و حمايت از سخنان يکی از دانشجويان درباره ضرورت طرح سؤالات، نظرات و انتقادات دانشجويی افزودند: دانشجويان بهترين قشرهای کشورند و مسئولان مختلف بايد با رفتن به ميان دانشجويان، به سؤالات اين قشر تحصيلکرده و دارای «فهم و انگيزه» پاسخ دهند.
ايشان در همين زمينه، تفاوت سؤال و انتقاد را با معارضه خاطرنشان کردند و افزودند: جريان و جنبش دانشجويی نبايد تصور کند که معارضه با دستگاه‌ها، جزو وظايف اوست بلکه آنچه مهم است طرح سؤال و مطالبه پاسخ از مسئولان ذيربط است.
دانشجويی ديگر در سخنان خود گفته بود در شرايط فعلی برخی معتقدند بايد وحدت را اصل قرار داد اما برخی معتقدند بايد با استفاده از شرايط، ناخالصی‌ها را از دامن انقلاب زدود.
رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود هر دو مقوله وحدت و خلوص را مورد تأکيد قرار دادند و افزودند: خالص کردن جامعه با فشار و حرکتهای تند به وجود نمی‌آيد و اسلام نيز کسی را مأمور نکرده است که اشخاص ضعيف الايمان را به بهانه خالص کردن جامعه، از دايره خارج کنند.
ايشان افزايش خلوص فردی، خانوادگی، گروهی و جمعی را راه صحيح خالص کردن جامعه برشمردند و افزودند: بايد دايره مخلصان را هرچه ممکن است گسترده کرد و اين هدف هنگامی محقق می شود که هرکسی، افزايش خلوص را از خود، خانواده، دوستان و همراهان سياسی و اجتماعی آغاز کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای منظور خود از تأکيد بر وحدت را «اتحاد بر مبنای اصول» خواندند و خاطرنشان کردند: بر اين مبنا، با هرکسی به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحديم و هرکسی اصول را قبول ندارد طبعاً از اين دايره وحدت خارج است.
حضرت آيت الله خامنه ای همچنين در پاسخ به سؤالی در زمينه مواضع رسمی و غيررسمی رهبری تأکيد کردند: مبادا کسی تصور کند که رهبری برخلاف آنچه به عنوان نظر رسمی مطرح می کند، مواضع ديگری دارد که به برخی خواص می گويد چرا که اين تصور مطلقاً درست نيست و اگر کسی چنين نسبتی بدهد گناه کبيره کرده است.
ايشان در همين زمينه افزودند: نظرها و مواضع اينجانب صريحاً اعلام می شود چرا که نه جايز و نه شايسته است که رهبری مواضع ديگری جز اين مواضع علنی و صريح داشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه ای در پاسخ به سؤال يکی ديگر از دانشجويان حفظ نظام را اوجب واجبات دانستند و افزودند: معنای حفظ نظام حفظ مرزهای مختلف آن از جمله مرزهای فرهنگی و اخلاقی است.
ايشان اشکال يکی از دانشجويان درباره توليد نشدن کالاهای فرهنگی متناسب با عدالت و ديگر ارزش‌های اسلامی را، صحيح دانستند و افزودند: مديريت‌های فرهنگی از جمله صدا و سيما، سازمان تبليغات و حوزه هنری بايد در اين زمينه بيشتر کار کنند.
حضرت آيت الله خامنه ای در همين بحث توليد کالاهای فرهنگی را «زمان بر» و نيازمند زير ساخت‌های مختلف خواندند و خاطرنشان کردند: متأسفانه اين زيرساخت‌ها در طول زمان فراهم نشده و حتی در برخی دولتها زير ساختهای فرهنگی و اعتقادی تخريب هم شده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأييد سخنان يکی ديگر از دانشجويان درباره جدا بودن عرصه های فرهنگی و بهداشتی از اصل ۴۴ و شمول خصوصی سازی افزودند: اين اشکال بايد مورد توجه قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به گفته‌های مسئولان درباره اجرای خوب اصل ۴۴ و برخی نظرهای متفاوت ديگر، به دانشجويان توصيه کردند: با دعوت مسئولان در مجامع دانشجويی سؤالات و ابهامات خود را پيگيری کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور دانشجويان در مجامع مردمی و دانشجويی ديگر کشورها را برای صدور انديشه‌ها و پيام‌های ناب انقلاب، در مجموع مفيد دانستند و افزودند: البته در زمينه ارتباط با ملت‌ها کارهای زيادی انجام می شود اما اگر حضور دانشجويان در اين زمينه با برنامه و محاسبه شده باشد خوب است.
سخنان رهبر انقلاب در اين جلسه صميمی دانشجويی با بحث درباره مقوله خروج نخبگان ادامه يافت.
ايشان در همين زمينه افزودند: ممکن است برخی عملکردها در خروج بعضی نخبگان تأثير داشته باشد اما بيشتر موارد ناشی از وعده هايی است که از خارج می دهند ضمن اينکه در برخی از اين وعده‌ها، انگيزه معارضه با جمهوری اسلامی هم ديده می شود.
رهبر انقلاب اسلامی، انگيزه های دينی و ايمانی را نيز موجب بازگشت نخبگان به کشور دانستند و افزودند: برخی نوابغ، برجستگان و نخبگان در پرتو همين عوامل برای کار و خدمت به داخل می آيند.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به سخنان يکی از دانشجويان درباره ضرورت پيگيری تأکيد رهبری انقلاب درباره حمله به کوی دانشگاه افزودند: روند اين پيگيری کند بوده و آنچنان که بايد پيش نرفته است اما اين مسئله فراموش نشده و انشاءالله به پيش خواهد رفت.
ايشان نبود انگيزه لازم در برخی دستگاه‌ها را برای همکاری در اين مسئله از جمله عوامل کندی اين پرونده دانستند و بار ديگر بر ضرورت رسيدگی به اين موضوع تأکيد کردند.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به سخنان يکی از دانشجويان درباره تندروی در برخی برخوردهای انضباطی در دانشگاهها افزودند: البته نمی شود محيط دانشگاه را که آماج توطئه های دشمن است، به حال خود رها کرد و طبعاً مسائل انضباطی لازم است اما تندروی در هر زمينه ای از جمله در اين زمينه خوب نيست.
ايشان با تأکيد مجدد بر ضرورت آزادانديشی در محيط‌های دانشگاهی افزودند: بايد در مباحث مختلف سياسی – معارفی – اجتماعی و ديگر زمينه ها، در دانشگاه‌ها جلسه بحث و مناظره گذاشته شود اما دقت بشود که جای اين مسائل در دانشگاهها و جلسات تخصصی است نه در صدا و سيما و محيطهای عمومی.
رهبر انقلاب اسلامی درباره سخنان يکی از دانشجويان در انتقاد از عملکرد برخی همکاران رئيس جمهور افزودند: من در اين زمينه ورود و قضاوتی نمی کنم البته ممکن است اشکال و ايراد وارد باشد اما بايد مسائل را اصلی – فرعی کرد و مراقب بود که مسائل درجه دوم، جای مسائل اصلی و تعيين کننده را نگيرد.
حضرت آيت الله خامنه ای، با انتقاد از اقدام مسئولان در علنی کردن اختلافات افزودند: در اين باره تذکر جدی داده شده است.
حضرت آيت الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان يکی از دانشجويان درباره تجمع چندی قبل شماری از دانشجويان در مقابل مجلس در انتقاد از مصوبه مجلس درباره دانشگاه آزاد افزودند: در اين زمينه اظهار نظری نمی کنم البته شعارهای اکثر تجمع کنندگان بد نبود اما برخی شعارهای تند دادند که طبعاً اين دانشجويان نيز بايد نقدپذير باشند.
حضرت آيت الله خامنه ای در پايان سخنانشان، تشکلهای دانشجويی را به مراقبت کامل برای دوری از تأثيرپذيری از اختلافات سياسی فراخواندند و افزودند: هر دانشجو و تشکلی سليقه ای دارد اما اين اختلاف سلايق نبايد باعث انشقاق و اصطکاک و برخورد شود.
رهبر انقلاب اسلامی، برخورداری از تحليل و موضع گيری در مسائل مهم کشور را برای تشکلهای دانشجويی ضروری خواندند و افزودند: دانشجويان در مسائلی که به سرنوشت کشور ارتباط پيدا می کند مانند بيانيه تهران، قطعنامه شورای امنيت و تحريمهای يکجانبه امريکا و اروپا تحليل و موضع گيری داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی تقويت مبانی معرفتی، گسترش ارتباط با «بدنه دانشجويی و استادان ارزشی» را به تشکلهای دانشجويی توصيه کردند و با اشاره به روند خوب حرکت و پيشرفتهای کشور در عرصه‌های علمی – فناوری – اجتماعی و معنوی افزودند: زيرساخت‌های لازم برای جهش های بزرگ در دست ساخت است و از لحاظ معنوی نيز افزايش عدالت خواهی و قانع نبودن به پيشرفتها، اميدها را افزون می کند.
رهبر معظم انقلاب روند حرکت جبهه دشمنان ملت ايران را رو به نزول و در مقابل حرکت جمهوری اسلامی ايران را رو به صعود خواندند و تأکيد کردند: با وجود همه توطئه های دشمنان، ۳۲ سال است که اين ملت به پيش می رود و انشاءالله با تکيه بر ايمان و عزم و اراده، همچنان اين حرکت پرافتخار را ادامه خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنانشان جوانان و دانشجويان را به قدرشناسی دوران جوانی و ارتباط بيش از پيش با خداوند متعال به عنوان منبع حقيقت و زيبايی توصيه کردند و افزودند: تهذيب نفس و حفظ پاکی و زلالی دل در دوران جوانی بسيار آسانتر از دوران ميان سالی و کهنسالی است.
ايشان مهمترين گام برای تهذيب نفس را، ترک گناه برشمردند و خاطرنشان کردند: بعد از ترک گناه، نماز از مهمترين واجبات در اين مسير است بويژه نمازی که اول وقت و با حضور قلب خوانده شود.
رهبر انقلاب اسلامی، روزه ماه مبارک رمضان، انس با قرآن و دعا بخصوص صحيفه سجاديه و اهتمام به نوافل را از ديگر عوامل تهذيب نفس دانستند و افزودند: مهمترين علت لغزشهای برخی افراد در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، گناهانی است که مرتکب شده اند بنابراين تمرين و استقامت در ترک گناه در دوران جوانی، در منحرف نشدن در فراز و نشيب های زندگی بسيار مهم است.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه ای اقامه شد و سپس دانشجويان روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار کردند.
بر اساس اين گزارش در اين ديدار ۳ ساعته ۱۲ نفر از نمايندگان گروه‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجويی، ديدگاههای خود را درباره مهمترين مسائل علمی – دانشگاهی – فرهنگی – اجتماعی – سياسی و اقتصادی با حضرت آيت الله خامنه ای درميان گذاشتند.
سپس رهبر انقلاب اسلامی به پاسخگويی به برخی ابهامات مطرح شده و تبيين ضرورتهای دانشجويی و دانشگاهی پرداختند.
در آغاز اين ديدار آقايان و خانمها:
- محمد مهدی مقام فر نماينده بسيج دانشجويی دانشگاهها
- سيدعلی روحانی دانشجوی نخبه دارای رتبه اول المپياد ۸۸
- رامين محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد و دبير سياسی دفتر تحکيم وحدت
- فرحناز فهيمی پور – دارای رتبه اول خوارزمی و دانشجوی دکترای دندانپزشکی
- مسعود براتی نماينده جنبش عدالتخواه دانشجويی
- ماجده محمدی – نخبه علمی
- سيدمحی الدين فاضليان دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
- فاطمه فياض – نخبه علمی
- محمد افکانه نماينده اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان مستقل
- سعيد ناطقی نماينده کانون رهپويان غدير و دانشجوی دکترای تخصصی
- محمدرضا يزدانی نماينده طرح ضيافت انديشه و دانشجوی دکترای فيزيک
- و مجتبی کشوری نماينده اردوهای جهادی دانشجويی
در سخنان خود بر اين محورها تأکيد کردند:
- ضرورت دقت کامل مسئولان اجرايی در گزينش همکاران خود
- پرهيز همه سياسيون از رقابتهای بسيار زودرس انتخاباتی
- استقلال گروهها و تشکلهای دانشجويی از جريانها و جناحهای سياسی
- ضرورت حفظ و تعميق بصيرت در مقابل پيچيدگی بيشتر فتنه در حال و آينده
- تحکيم مبانی عقيدتی دانشجويان
- تجديدنظر در دوره ها و اردوهای فرهنگی دانشجويی با استفاده از نکات مثبت طرح ضيافت انديشه
- درس آموزی صحيح از تاريخ به عنوان ذخائر گرانبهای تجربيات بشری
- تقويت روحيه جهادی و بسيجی در مسئولان رده های مختلف کشور
- ضرورت مرزبندی صحيح مفاهيمی همچون وحدت و جذب حداکثری با توجه به حوادث و رويدادهای سال گذشته
- چگونگی نقد صحيح اشخاص حقيقی و حقوقی
- تفاوت واقع بينی با «تساهل و تسامح در برابر تضعيف ارزشها»
- قدردانی از تدابير رهبری انقلاب در تحقق حقوق هسته ای ملت
- استفاده برنامه ريزی شده از ظرفيتهای نخبگان دانشجويی به عنوان «افسران جوانِ جبهه عزت و افتخارِ» کشور و ملت
- گسترش و تعميق فرهنگ عدالت خواهی به عنوان زمينه اصلی تحقق اهداف انقلاب اسلامی
- برنامه ريزی دقيق برای تحقق هدف استراتژيک تبديل ايران به «مرجع علمی جهان»
- ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دانش بنيان
- انتقاد شديد از برخوردهای تخريبی و بداخلاقی های عرصه سياسی
- توجه کافی به ضوابط علمی در ارزيابی استادان دانشگاهها برای جلوگيری از رکود علمی
- برخورد قاطع قضايی با مفسدان اقتصادی و غارتگران بيت المال
- ضرورت تدوين نقشه جامع فرهنگی و مدل توسعه اسلامی ايران
- تقويت خودباوری ملی
- برنامه ريزی صحيح برای تبديل تحريمها به فرصتی برای «پيشرفتِ متکی به خود»
- ايجاد پژوهشکده های متمرکز تحقيقاتی در علوم مختلف
- توزيع عادلانه امکانات و منابع در ميان دانشگاههای سراسر کشور
- اهتمام بيشتر به صدور پيامهای نوين و راهگشای انقلاب اسلامی
- توجه به چارچوبهای صحيح خصوصی سازی
- مبارزه مستمر و برنامه ريزی شده با فقر و فساد و تبعيض
- توجه بيشتر به فرهنگ صحيح اجتماعی – اقتصادی اسلام در برنامه های صدا و سيما
- ضرورت ارتقای شناخت دانشجويی از مفهوم پيچيده جنگ نرم
- مبارزه با جريانهای فکری منحرف از جمله جريان انحرافی در مقوله انتظار
- برخورد صحيح با مشکل خروج برخی نخبگان از طريق زمينه سازی برای
تأثير گذاری بيشتر آنان
- تأسيس صندوقهای سرمايه گذاری خطرپذير برای حمايت از شرکتهای کوچک دانش بنيان
- رسيدگی کامل به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران در پرتو تأکيد چندين باره رهبر معظم انقلاب
- انتقاد از برخی برخوردهای انضباطی در دانشگاهها
- تلاش بيشتر مسئولان ذيربط برای تعامل صحيح و اقناع نخبگان
- تقويت فرهنگ آزادانديشی با ارائه ديدگاههای مختلف در محيطهای دانشگاهی
- تقويت انسجام ملی برای جلوگيری از هرگونه سوءاستفاده بيگانگان
«رهبری»، محور وحدت و فصل الخطاب همه سلايق سياسی
- پرهيز از خرده گيری و نگرش محدود در مقوله وحدت
- تأسيس مجلات معتبر علمی تحت نظر مراکز دانشگاهی جهان اسلام
- توجه بيشتر به اوضاع فرهنگی دانشگاه‌ها


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016