چهارشنبه 3 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه وکيل سه آمريکايی زندانی: سه موکلم شش ماه است بازجويی نشده اند، ادعای جاسوسی موضوعيت ندارد، کمپين بين المللی حقوق بشر

مسعود شفيعی وکيل سه آمريکايی که از ۳۱ ماه جولای سال گذشته دستگيرو هم اکنون در زندان اوين به سر می برند به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که موضوع جاسوسی که از طريق مقامات ايرانی مطرح شده است اساسا در پرونده موکلانش موضوعيت ندارد و به گفته موکلانش شش هفت ماه است که اصلا بازجويی نداشته اند. او همچنين گفت که به مقامات قضايی پيشنهاد کرده که ساراشرود يکی از اين سه آمريکايی به دليل وضعيت نامناسب سلامتی تا زمان دادگاه به سفارت سوييس منتقل شود ولی مقامات اين درخواست وی را رد کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اظهارات مسعود شفيعی مبنی براينکه سه موکلش بيش از شش ماه است که بازجويی نداشتند عملا برخلاف اظهارات مقامات ايرانی است که همچنان ادعا می کنند تحقيقات اين پرونده ادامه دارد و اظهار می دارنداين پرونده تحقيقاتش به پايان نرسيده است. شفيعی به کمپين گفت که اين پرونده از حالت قضايی خارج شده و جنبه سياسی به خود گرفته است.

او در نامه ای که برای دادستان تهران نوشته است خواستار رسيدگی سريعتر به پرونده سه جوان آمريکايی که به جرم ورود غيرقانونی از مرزهای غربی ايران دستگير شده اند شد. شفيعی در اين نامه به وضعيت وخيم سارا شرود اشاره کرده و گفته است: «در صورت بروز هر حادثه ناگواری برای سارا مسئولين پرونده بايد پاسخ گو باشند؛ چون من بارها اخطار دادم.»

مسعود شفيعی همچنين به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در خصوص نامه اخطار به دادستان تهران گفت:« به مسئولين پرونده اعلام کردم، اين خانم بيمار است و بيماری حاد زنانگی دارد و درخواست کردم، حداقل اجازه بدهيد به سفارت سوئيس برود تا زمان دادگاه اش که البته موافقت نکردند. چون بر اساس بند “ط”، ماده “۳” دادگاه های عمومی و انقلاب، هر چند خود اين ماده هم در طول اين مدت رعايت نشده، ولی هر چهار ماه قاضی تحقيق يا بازپرس بايد به پرونده رسيدگی می کرد که نکرده است؛ چون بهانه داشته که در ادامه اين ماده آمده است، اگر لازم بداند، می تواند بازداشت را ادامه دهد، ولی آخر آن ماده به صراحت آمده است که مدت بازداشت متهم نبايد از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند.»

درپاسخ به اظاهرات برخی مقامات ايرانی که به طرح موضوع جاسوسی در پرونده اين سه آمريکايی پرداخته بودند شفيعی موکلانش را از جاسوسی مبرادانست و گفت: « اتهام جاسوسی هيچ موضوعيتی ندارد…. با فرض محال جاسوسی هم که باشد حداقل اش يک سال حبس است پس تحت هيچ شرايطی اجازه ندارند که اين ها را در بازداشت نگه دارند. ورود غير قانونی هم که باشد باز هم اجازه ندارند بيش از اين مدت بازداشت باشند. هرجرمی که باشد شما بايد بچه ها راالان تکليفشان را روشن کنيد يا آزاد کنيد يا دادگاهشان را برگزار کنيد يابه هرحال تعيين تکليف شده باشد. اين را در لايحه اخيرم به دادستان آقای دولت آبادی دادم… منتظر پاسخ هستم. دراين نامه اگر چه خواستاری آزادی سه تای آنها شدم روی (وضعيت) سارا تاکيد بيشتری کردم»

اين وکيل دادگستری در خصوص متن اخطار نامه اش به دادستان توضيح داد: «در اين نامه گفتم سه خانواده آمريکايی يک وکيل مستقل ايرانی را که وابسته به هيچ حزب و جناحی نيست و مسلمان هم هست و ايران را هم خيلی دوست دارد انتخاب کردند، چون فکر می کردند در ايران قانون حاکم است، فکر می کردند دادگستری استقلال دارد، ولی با کمال تاسف شما طوری کار می کنيد که دارند شک می کنند.»

وقتی خانواده های اين زندانيان در مقايسه خبرنگارهای ايرانی که در کشور ايتاليا دستگير شدند گفت که چه طور ايرانيان دستگير آن ها هم هر روز با وکلای شان و هم با خانواده هايشان ارتباط داشتند و هم دسترسی کنسولی هر روزه داشتند: «تازه ۵ روز هم بازداشتشان طول نکشيد خانواده ها وقتی اين مسائل را می بينند حقوق خود و فرزندان شان را تضييع شده می بينند.»

شفيعی درخصوص نحوه دادرسی پرونده موکلانش به کمپين گفت:« به دادستان گفتم هيچ يک از الزامات قانونی در مورد موکلم رعايت نشده. گفتم هر از گاهی و بنا به مقتضياتی برخی مقامات غيرقضايی پيش داوری می کنند و آن ها را به جاسوسی محکوم می کنند. که اين تخلف قانونی است. کم ترين توجه وعنايتی به لوايح و نامه هايی که من دادم نمی شود و حداقل های قانونی رعايت نمی شود واگر هم رعايت شود آب و رنگ قضايی ندارد، آب و رنگ ديپلماتيک و سياسی دارد. مسئول پرونده من را هر روز می پذيرد ولی اصلا اختياری ندارد که درخواست های من را پاسخگو باشد! خود شما اقای دادستان هم يا اصلا ديدنتان مقدور نيست يا من نمی خواهم زياد مزاحم شما باشم….چون به مسوول مستقيم پرونده مراجعه می کنم. …دسترسی کنسولی هم که به قدر کفايت وجود ندارد. ۶ – ۷ ماه هم هست که اين بچه ها هيچ بازجويی نداشتند خوب اگر بازجويی ندارند پس چرا آن ها را نگه داشتيد؟ اين روال اصلا قضايی نيست.»

وی اجازه نداشتن برای ملاقات با موکلان اش را غير قانونی دانست و صدور ويزای يک روز برای خانواده های اين زندانيان را در اين مدت تنها اقدام مثبت دولت دانست و گفت: «در اين مدت را تنهاکاری که يک کم قابل تقدير بوده از جانب آن ها ويزايی است که به مادران شان داديد آن هم يک روزه می خواستيد بازگردانيدشان. حتی اجازه ملاقات من با آن ها را نمی داديد با زور بالاخره توانستنم با خانواده موکلانم ملاقات کنم.»

اين وکيل دادگستری از دريافت اخطارهای مکرر از سوی مقامات دولتی ابراز نارضايتی کرد و گفت: «در نامه ام به دادستان تهران نوشتم من می توانم يک گروه اکيپ وکالتی ۷ – ۸ نفره تشکيل بدهم از افرادی که اسم هر کدامشان ممکن است پرونده را آزار بدهد ولی من اين کار را نمی کنم من دارم صادقانه عمل می کنم محکم صحبت می کنم و شما به من اخطار می دهيد که چرا چنين گفتی؟ چرا چنين کردی؟»

شفيعی درخصوص اظهاراتی که مبنی بر مبادله اين سه آمريکايی مطرح می شود گفت: « اقای رئيس جمهور می گويند می خواهيم اين زندانيان را مبادله کنيم من می گويم مبادله در شأن نظام جمهوری اسلامی ايران نيست فکر می کنند ما توهين به مقامات کرديم يا آاقای وزير اطلاعات می فرمايند که سند برای جاسوسی موکلانم هست من می گويم سندی نيست اگر هست ارائه دهيد تصور اين می شود من توهين می کنم.»

شفيعی در پايان افزود:‌«من چون آب و رنگ قضايی در اين پرونده نمی بينم هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016