یکشنبه 14 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان برای پيگيری اشتباه رسانه‌ ها، محمدرضا نسب عبداللهی، مدير نيوزبان

رسانه ها برای خبررسانی به مخاطبان، دو اصل «دقت و سرعت» را مورد توجه قرار می دهند اما بارها نيز پيش آمده که رسانه ای برای نخست شدن، سرعت بيشتری به خرج داده و مرتکب اشتباه در خبررسانی شده است.
در رسانه های فارسی زبان نمونه های زيادی از اشتباه و نقض اصول روزنامه نگاری می توان سراغ گرفت.
بی طرفی، انصاف و دقت سه اصل مهم در خبررسانی است که رسانه ها در کنار اصول اخلاقی روزنامه نگاری بايد به آن ها پايبند باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبر جايی برای قضاوت خبرنگار و يا تبديل شدن او به بخشی از ماجرا نيست. مخاطبان آن قدر شعور دارند که خود درباره «باشکوه بودن يا نبودن يک رويداد و يا وحشيانه بودن يک ماجرا» قضاوت کنند. کار خبرنگار هنگام پوشش دادن خبرها، قضاوت نيست. اما با اين حال روزانه صدها خبر می توان در رسانه های فارسی زبان يافت که خبرنگار به جای روايت ماجرا، خود را به بخشی از ماجرا تبديل کرده است.
منصفانه نيست که در خبر از تصميم دولت برای مجوز ندادن به تظاهرات مخالفان سخن گفته شود اما سوی ديگر ماجرا که مخالفان هستند، ناديده گرفته شوند و نظراتشان پوشش داده نشود. نمونه های زيادی وجود دارد که در خبرها، موضع يک سوی ماجرا پوشش داده می شود و به مخاطب گفته نمی شود که نظر سوی ديگر چه بوده است.
خبر بايد به پرسش های مخاطب پاسخ دهد نه آن که خود پر از ابهام و ترديد باشد. خبری دقيق است که به پرسش های احتمالی مخاطب پاسخ دهد و او را گيج نکند. بارها خبرهايی در رسانه ها منتشر شده که به جای پاسخ گويی به پرسش های مخاطب و عناصر خبر، بيش تر سوال و ابهام در ذهن او ايجاد کرده است.
بارها پيش آمده که رسانه ها، محتوای يکديگر را «کپی-پيست» کرده اند و يا در عکس ها دست برده اند.
در رسانه های فارسی زبان، کم نيست خبرهايی که سرشار هستند از «افترا و دروغ» و کم نيستند رسانه هايی که به جای خبرسانی، به «پرونده سازی عليه مخالفان و افترازنی و دروغ پراکنی» مشغول هستند.
نيوزبان که سايتی است برای نقد خبر بر اساس اصول پذيرفته شده جهانی روزنامه نگاری، اشتباه های رسانه ها را نيز نقد می کند.
اکنون برای ديده بانی رسانه ها و پيگيری اشتباه رسانه های فارسی زبان، به کمک همه روزنامه نگاران و خبرنگاران و همچنين مخاطبان نياز داريم.
شما می توانيد اشتباه های رسانه ها را نقد کنيد و آن را به ايميل «bug@newsbaan.com» بفرستيد تا در نيوزبان منتشر شود. ما نيز سردبيران رسانه ها را در جريان اشتباهی که مرتکب شده اند، قرار می دهيم تا آن ها را اصلاح کنند و از تکرار آن خودداری کنند.
رسانه ها در برابر مخاطبان خود مسئول هستند. مخاطبان می توانند عذرخواهی رسانه را بابت اشتباه بپذيرند اما همه می دانيم که اشتباه پی در پی و يا اصرار بر نقض اصول خبرنويسی و اخلاق روزنامه نگاری، سبب کاهش اعتماد مخاطب به رسانه می شود.

http://www.newsbaan.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016