شنبه 27 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: تغيير نگاه در سياست‌ خارجی بايد در وزارت خارجه نهادينه شود، انتظار نداريم مجلس خودش از اول برنامه پنجم را بنويسد، ايسنا

رييس‌جمهور در آستانه سفر به نيويورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ايران گفت: شعار تغيير در آمريکا حاصل کار جمهوری اسلامی بود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گويی صريح افزود: اکنون بايد ساختار سازمان ملل با همکاری کشورها تغيير کند و اين اصلاح بايد به يک مؤلفه واحد تبديل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره دلايل حضور هر ساله در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: سازمان ملل يک ظرفيت است و حتماً بايد از آن استفاده کنيم و کسانی که می‌گويند شما که سازمان ملل را قبول نداريد، چگونه هر سال در آن حاضر می‌شويد، نه به اصول مديريت توجه دارند نه به اصل ديپلماسی! اگر ما حضور پيدا نکنيم، چه اتفاقی می‌افتد؟ آيا می‌تواند اثرگذار باشد؟ پاسخ منفی است. از طرف ديگر اين مسئله زمانی است که ما حضور پيدا کنيم و در آنجا حل شويم؛ يک موجی را ‌٤ تا کشور درست کنند، ما نيز همان‌ها را تکرار کنيم، کما اين که در سال‌های گذشته برخی اين کار را می‌کردند. الآن آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تحت فشار آمريکا و متحدانش برخی تصميمات را اتخاذ می‌کند. پس ما بايد بيرون بياييم؟ اين حرف غلطی است. ما حقوقی داريم که با اتکا به آن، در مقابل آنها می‌ايستيم. با بيرون آمدن و نرفتن، مشکل حل نمی‌شود. ما فکر می‌کنيم مديريت‌های جهانی همچون سازمان ملل و آژانس بايد در اختيار دولت‌های مستقل باشد و بايد برای رسيدن به اين هدف تلاش کرد.

رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به سؤالی درباره ارزيابی‌اش از وضعيت وزارت خارجه به عنوان دستگاه ديپلماسی گفت: سياست خارجی در وزارت خارجه تنظيم نمی‌شود، گرچه وزارت خارجه پيشنهاد می‌دهد و مسائل را پيگيری می‌کند، اما در واقع وزارتخانه مجری سياست‌های خارجی است، يعنی بخش مهمی از بار اجرای تصميمات سياست خارجی در حيطه وزارت امور خارجه است. البته مرکز هماهنگی فعاليت‌های خارج از کشور هم هست. اگرچه متأسفانه نهادهايی داريم که بدون هماهنگی عمل می‌کنند.

احمدی‌نژاد در اين‌باره افزود: موضوع مهم اين است که تغيير نگاهی که در سياست‌ خارجی رخ داده، بايد در وزارت خارجه نهادينه شود. بالاخره چندين سال اين وزارتخانه بر مسير همراهی با معادلات جهانی حرکت کرده، حالا بناست تحول رخ دهد، البته تحولاتی نيز شروع شده که من اميدوارم اين تحولات به سرعت جلو برود.

رئيس‌جمهور درباره جزئيات اين تحول گفت: ساختار وزارت خارجه، تشکيلات سفارتخانه‌ها و درجه‌بندی آنها بايد عوض شود. همچنين ارزيابی‌ها و ادبيات ديپلماتيک بايد تغيير کند که اين کار آغاز شده و من اميدوارم با سرعت ادامه پيدا کند و تکميل شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سؤال که آيا دستگاه ديپلماسی انتظارات شما را برآورده کرده است، گفت: بالاخره در سياست خارجی همه با هم کمک می‌کنيم و کار را جلو می‌بريم.

احمدی‌نژاد درباره تحريم‌های اخير نيز گفت: بيش از نيمی از کل کشورها می‌گويند ما به مراودات اقتصادی با ايران ادامه می‌دهيم. ما بايد اقتصادمان را از نگرش به سمت اروپا به سمت داخل برگردانيم و ثانياً با ديگر کشورها به مراوده بپردازيم. البته اين کار زحمت دارد اما بايد انجام بشود.

رئيس‌جمهور درباره نقش آمريکا در تحريم‌ها گفت: آمريکا ‌٣٠ سال است که با ما مراوده ندارد. در حقيقت آمريکا ديگران را تحريم کرده است. به آنها ديکته کرده‌اند که شما حق نداريد به ايران کالا بفروشيد، يعنی حق نداريد سود ببريد. اروپا حدود ‌٢٣ ميليارد دلار با ما مبادله دارد که حدود ‌٦/ ‌٣ ميليارد دلار آن صادرات ايران به آنهاست و حدود ‌١٩ ميليارد دلار نيز صادرات آنها به ماست. اعلام کرده‌اند که بخشی از کالاها را به ايران نمی‌دهند اين سبب می‌شود که اولاً توليد داخلی ما به سرعت رشد کند، ثانياً اين مسئله باعث می‌شود که فرصت برای ديگران پيدا شود.

احمدی‌نژاد افزود: می‌خواهند با جنگ روانی، خلأ تأثيرناگذاری اين کاغذ پاره‌ها را پر کنند چرا که اثری که اين قطعنامه‌ها بتواند در زندگی مردم داشته باشد، ندارد. اقتصاد ما حدود ‌٩٠٠ هزار ميليارد تومان در سال چرخش دارد. بنابراين ‌١٩ ميليارد در مقايسه با آن به حساب نمی‌آيد.

رييس‌جمهور درباره طرح هدفمندی يارانه‌ها هم گفت: اين طرح با قدرت اجرا می‌شود، البته عده‌ای هستند که خيال می‌کنند اين موضوع فرصتی برای تبليغ عليه دولت و ملت و آسيب زدن به کشور به آنها می‌دهد اما بدانند که اشتباه می‌کنند و اين يک طرح کاملاً مردمی است و با کمک مردم اجرا خواهد شد.

احمدی‌نژاد در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به بيانيه تهران اظهار کرد: بيانيه تهران فقط درباره موضوع هسته‌ای نبود. در واقع يک شکاف در مناسبات سياسی حاکم بر جهان بود. اين بيانيه ابتکار عملی بود که خارج از اراده آمريکا و دوستانش اتفاق افتاد. يکی از دلايل صدور قطعنامه عليه ايران هم اين بود که بگويند هيچ کس برخلاف اراده آنها حق ندارد ابتکار عمل داشته باشد. بيانيه تهران کار خود را می‌کند ولو اينکه منجر به يک توافق برای تأمين سوخت رآکتور تهران نشود.

رييس‌جمهور در ادامه در‌خصوص تدوين برنامه پنجم و روند تصويب آن در مجلس گفت: من در ابتدا از نمايندگان محترم تشکر می‌کنم، ما با نمايندگان يک مجموعه هستيم و جدا نيستيم، منتهی تقسيم کار شده است. تدوين برنامه و شاکله آن با دولت است و نمايندگان بايد آن‌را ببينند، اگر جايی سؤال وجود دارد، بايد جواب بدهيم و اگر قسمتی ناقص است بايد تکميل کنيم و به مجلس ارسال کنيم. ما انتظار نداريم که مجلس خودش از اول برنامه را بنويسد و در واقع لايحه را کنار بگذارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سؤال که آيا اقتصاد ايران توان رسيدن به رشد ‌٨ درصدی را دارد يا خير؟ گفت: اقتصاد ايران اين ظرفيت را دارد. شرط آن هم اين است که روان‌سازی شود، موانع اتلاف منابع گرفته شود و از طرف ديگر به ضرورت تمرکز در تصميم‌گيری احتياج دارد.

اگر هر بخشی از چند جا مديريت شود، راندمان کار پائين‌ می‌آيد، ابزارها اگر در دست دولت باشد می‌توانيم به آن ‌٨ درصد دست پيدا کنيم منتهی توجه داشته باشيد همين سال‌های گذشته هم در بعضی از بخش‌ها ما بيش از ‌٨‌ درصد رشد داشتيم، در بخش ساختمان که مسکن هم بخشی از آن است ما بيش از ‌٨ ‌درصد رشد داشتيم، در بخش صنعت رشد بسيار بالايی را تجربه کرديم.

احمدی‌نژاد در ادامه مصاحبه خود به روابط ايران و روسيه اشاره کرد و گفت: ما و روسيه دو کشور همسايه هستيم و دو کشور همسايه هم بطور قهری بايد با هم دوست باشند. ما دو تا قدرت بزرگ دنيا با توان اثرگذاری در مناسبات جهانی هستيم که می‌توانيم با يکديگر همکاری کنيم و اگر اين همکاری صورت پذيرد قدرتمان با يکديگر هم‌افزا خواهد بود. دولت روسيه بايد بداند که ما هيچ اقدامی عليه منافع روسيه انجام نداده‌ايم، هيچ وقت تلاش نکرديم به قول سياسيون بی اخلاق با کارت روسيه، بازی کنيم. در مناسبات جهانی هم اين انتظار وجود دارد که آنها نيز چنين کاری را نکنند. اما متأسفانه برخی اتفاقات رخ داد که ديگر برای ما قابل تحمل نبود. اين انتظار نبود که مواضعی بگيرند که ابزار دست تبليغات عليه ملت ما باشد و در کنار آمريکايی‌ها بايستند. بايد به اين نکته اشاره کنم که با روسيه در حال صحبت هستيم که برای توليد ‌٤ هزار مگاوات نيروگاه ديگر به تفاهم برسيم. اميدواريم که در مسير درست حرکت و از پتانسيل‌های مثبت يکديگر استفاده کنيم.

رييس‌جمهور همچنين در خصوص مسائل داخلی و نحوه مواجهه دولت با برخی جريان‌های مخالف دولت گفت: هدف خدمتگزاری به مردم و پيشبرد امور کشور است. البته ايستادگی در برابر طراحی‌های دشمن جزو محورهای اساسی سياست خارجی دولت است. همانطور که گفتم، در داخل هم اساس کار ما خدمت به مردم است، البته آن کسانی که از داخل در ارتباط با دشمن بخواهند فتنه‌انگيزی کنند، دستگاه‌های رسمی شناسايی و برخورد می‌کنند، يک بخشی هم هست که ما خيلی وارد آن نمی‌شويم و آن فضا‌سازی‌هايی است‌ که می‌کنند. واقعيت اين است که فضاسازی‌هايی که عليه دولت نهم و دهم می‌کنند، بی‌سابقه و بی‌نظير است. يکی از محورهای آنان اين است که عليه دولت دست به بهانه‌تراشی بزنند، در صورتی که اساس اين ‌است که عدالت اجرا شود، آنهايی که منابع ملت را بردند پس بدهند و آنهايی که عليه ملت قيام کردند و خواستند با کمک دشمن براندازی کنند بايد جواب بدهند. آنهايی که خودشان را مالک کشور می‌دانستند، بايد پاسخگو باشند، آنهايی که از ساختار معيوب اقتصادی سوءاستفاده‌های بسيار کلانی کردند، بايد جواب بدهند، دولت همه هم‌وغمش اين است که حقوق ملت را برگرداند. برخی‌ها هم می‌خواهند جابه‌جايی در موضوع ايجاد کنند، در گوشه‌وکنار دولت بگردند و يک مسئله‌ای پيدا کنند و به نحوی القا ‌کنند که مسئله کشور الآن اين است. اما اين اقدامات اثر ندارد. توده‌های مردم امروز آگاه هستند.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به بحث استقلال قوا از يکديگر خاطرنشان کرد: بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائيه می‌خواهند. اتفاقاً قوه مجريه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها يک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئيس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزير مسئول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترين بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجريه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای ديگر بايد کمکش کنند. ضمن اين‌که در قوه مجريه، جايگاهی است به‌نام رياست جمهوری. رئيس جمهوری علاوه بر اين‌که رئيس جمهور هست، رئيس دولت هم هست. رئيس جمهور بعد از رهبری بالاترين مقام کشور است، رئيس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، اين ديگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقيم می‌دهند، رئيس‌جمهور که انتخاب می‌شود، رئيس دولت است، رئيس قوه مجريه است، اين يک قوه مستقل است. علاوه بر اين‌ها رئيس‌جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی کشور شخص رئيس جمهور است. يعنی ساير قوا هم اگر بخواهند کار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئيس‌جمهور است. معنای اين موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نيست.

احمدی‌نژاد در‌خصوص برخی افراد و گروه‌ها که خود را منصوب به ايشان می‌دانند و عليه دولت هم فعاليت‌هايی دارند، گفت: کسانی هستند که می‌گويند ما اين دولت را سرکار آورديم، ستاد زديم، تبليغات کرديم. ما تشکر می‌کنيم از آنها اما نکاتی درباره اين گروه‌ها می‌گويم، اولاً من در انتخابات گفته‌ام که ستاد ندارم، اگر کسی هم کار کرد بعداً توقع نداشته باشد که در اداره امور کشور دخالت کند، اين نکته مهمی است، من قبلاً اين را اعلام کرده‌ام که وظيفه‌ام اين است که کانديدا شوم. دوستان برای انجام وظيفه سخنرانی کرده‌اند. من تشکر می‌کنم از اين‌که انجام وظيفه کرده‌اند، اما حالا نبايد توقع داشته باشند که دولت مجری نظرات آنها باشد. اما حالا دولت بايد بتواند کار خودش را بکند، بالاخره دولت تصميم‌ می‌گيرد، يک عده خوششان می‌آيد، يک عده خوششان نمی‌آيد. البته اين به اين معنی نيست که همه تصميمات دولت درست است، ما هم اشتباه داريم، اما بررسی و اصلاح می‌کنيم ولی دولت نمی‌تواند اختيار خود را به کس ديگری بدهد. برخی رسانه‌ها هم هستند که اين گونه مسائل را مطرح می‌کنند.

رئيس‌جمهور با اشاره به نقش رسانه‌ها و رابطه آنها با دولت افزود: متأسفانه در کشور ما رسانه مستقل کم است. اين رسانه‌ها متعلق به يک گروه هستند اما نمی‌خواهند بگويند که گروه هستند. البته برخی از رسانه‌ها که از روز اول مخالف دولت بودند، همه چيز را سياه می‌بينند، آنها زمانی سفيد می‌بينند که مسائل دست خودشان باشد، و جالب آنجاست که آنها به کارهای دولت اصلاً نمی‌پردازند، هميشه در حاشيه‌اند. بعضی رسانه‌ها هم هستند که می‌گويند ما طرفدار دولت هستيم، ‌دلسوز دولت هستيم، البته من اعتقاد ندارم که دلسوز دولت هستند. دلسوز نيستند مگر معنی دلسوز چيست؟ به شما بگويم که برخی اتفاقات در رسانه‌های ما می‌افتد که من از اساس به آنها اعتقاد ندارم، آنهايی که راجع به خود من است، من شخصاً گذشت می‌کنم.

احمدی‌نژاد با انتقاد شديد از برخی رسانه‌ها افزود: بعضی از روزنامه‌ها خودشان را معيار حق و باطل می‌دانند. خيلی جالب است که می‌گويند اگر ما گفتيم که مثلاً اين بد است همه بايد بگويند اين بد است. سعی کنند منصف باشند. در رسانه‌های ما اخلاق بايد حرف اول را بزند. متأسفانه بعضی همين طوری افراد را متهم می‌کنند. من اين مسائل را قبول ندارم. فکر می‌کنند که در بين اين ‌٧٥ ميليون نفر فقط چندنفر هستند که ولايتمدار هستند و بقيه فاسد هستند، من اين اسلام را قبول ندارم، اسلامی که به‌خودش اجازه می‌دهد که هر کسی را لجن‌مال کند، فکر کند که تعداد کمی مسلمان هستند بقيه ‌٧٥ ميليون نفر بی دين هستند، من اين اسلام را قبول ندارم، اصلاً آن را اسلام نمی‌دانم، نظام اسلامی نظام حداکثری است، هم در آرمان‌ها حداکثری هستيم هم در مردم، ‌٤٠ ميليون نفر در انتخابات شرکت کردند، همه خوشحال هستند، اما من يک دغدغه دارم که چرا چهار ميليون نفر شرکت نکردند، جامعه اسلامی «کلکم‌راع» و «کلکم مسئول» همه بايد بيايند، چرا چهار ميليون نيامدند؟ بايد دغدغه داشته باشيم، چهار ميليون انسان محترمند. ما فکر می‌کنيم همه ‌٧٥ ميليون طرفدار نظام، رهبری و ولايت فقيه‌اند، خدا، اسلام، عدالت و عزت کشور را می‌خواهند اما يک عده می‌خواهند بگويند ولايت در انحصار ماست. در صورتی که ما معتقديم ‌٧٥ ميليون نفر ملت طرفدار ولايت هستند. طرفدار اسلام، دين و پاکی هستند.

احمدی‌نژاد در خصوص «اتحاد قوا» نيز اظهار کرد: ما واقعاً حداکثر تعامل با قوا را داريم. هر چقدر عليه ما انتقاد شود ما سکوت می‌کنيم. ما فکر می‌کنيم، سه قوه يکی هستند، تفکيک قوايی که از غرب آمده در نظام اسلامی اصالت ندارد. حقيقت يک تقسيم‌ کار است و خود کار يک موضوع بيشتر نيست، و آن ساختن ايران و خدمت به مردم و اجرای عدالت است. اين کار تقسيم شده و هر کس گوشه‌ای از کار را می‌گيرد. همه اجزای يک مجموعه هستند ولی بنا بر يک منطقی بايد تقسيم کار شود.

وی در پايان اين مصاحبه با اشاره به اين نکته که همگی بايد قدر نظام اسلامی را بدانيم، خاطرنشان کرد: واقعاً فضای جمهوری اسلامی يک نعمت الهی است، من به ‌٨٠-۷۰ کشور جهان سفر کرده‌ام، در بين مردم، دانشگاهيان و سياستمداران آنها حضور يافته‌ام، هر روز هم دارم می‌خوانم، مردم ما هم دنيا را ديده‌اند، اهل دنيا‌گردی هستند، ايرانی‌ها به اين مسئله خيلی علاقه‌دارند و خوب هم هست، چون روح ملت ايران بزرگ است و نگاهش جهانی است، مشکلاتی داريم اما بالاخره مسيرمان مسير درستی است، با سرعت در مسير خوب جلو می‌رويم، بايد همه کمک کنيم، همدلی، برادری و هم افزايی باشد، همچنين اميد و نشاط در جامعه باشد، که تا حد بسيار بالايی الحمدلله هست، من اعتقادم اين است که اين مسيری که امروز در برابر ملت ايران باز شده، ادامه دارد، به لطف خدا هيچ عاملی ديگر نمی‌تواند تغيير در اين راستا ايجاد کند و همه اين دشمنی‌ها عليه ملت ايران به سنگ می‌خورد. همانطور که گفتم آينده از آن ملت ايران ‌است و مسير هم مسير خوبی است، اين مشکلاتی را هم که داريم ان‌شاءالله به فضل‌الهی در اين سه سال دولت دهم، تا حد زيادی حل می‌شود.

وی که اين گفت‌وگو را با روزنامه ايران انجام می‌داد، ابراز اميدواری کرد دولت يازدهم ديگر در افق جهان بدرخشد، يعنی يک جايی باشد که اين انرژی ملت ايران در مناسبات جهانی رها شود. ديگر مشکل مسکن، ازدواج و اين مشکلات جلو پای جوانان نباشد. همه با معيارهای جهانی وارد بشوند، رشد کنند و به جای مطلوب برسند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016