پنجشنبه 1 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطر صدور حکم اعدام برای وحيد اصغری و حسين درخشان، دو شهروند وب‌نگار! گزارشگران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عميق خود را از نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی که عمدتا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عليه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران انجام می‌شود، اعلام می‌کند.

خطر صدور حکم اعدام وحيد اصغری و حسين درخشان را که از سال ١٣٨٧ در زندان بسر می‌برند، تهديد می‌کند." با اتهامات بی‌پايه و اساس و سنگين عليه وحيد اصغری و حسين درخشان، خطر صدور حکم اعدام برای آنها بنا بر قوانين اسلامی وجود دارد. جامعه جهانی بايد به سکوت در اين باره پايان دهد. از مقامات قضايی که از قوانين اسلامی برای صدور احکام سنگين سواستفاده می‌کنند و به ویِژه محمود احمدی نژاد که با حمايت سپاه پاسداران به رياست جمهوری ايران منصوب شده است، در اين باره بازخواست کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرکز بررسی جرايم سازمان يافته در پی اعلام موجوديت در فروردين ماه ١٣٨٨ « مرکز بررسی جرايم سازمان يافته» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سايت رسمی آن گرداب به شکل فعال در سرکوب شناسايی و دستگيری شهروند وب‌نگاران شرکت داشته است. « فرماندهی پدافند سايبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی » و هکرهای وابسته به آن مسئول دستگيری بسياری از وبلاگ نويسان و شهروند وب‌نگاران در ايران هستند.

در فروردين ١٣٨٨برای اولين بار مرکز بررسی جرايم سازمان يافته با انتشار اطلاعيه‌ای " انهدام شبکه ارائه محتوای مستهجن ضد دينی و ضد انقلابی" را اعلام کرد و از دستگيری تعدادی از "مديران و مسئولان اين سايت ها" خبر داد. چند روز پس از اين خبر " اعترافات مجرمان" ازصدا و سيمای جمهوری اسلامی پخش و در سايت گرداب مشخصات و عکس‌های آنها به نمايش درآمد، همه بازداشت شدگان موارد اتهام عليه خود از جمله " اغفال جوانان ايران از طريق سايت‌های پورنوگرافی و ضد دينی" و "دريافت پول از امريکا و اسرائيل" را پذيرفته بودند.

در تاريخ ٢٦ خرداد ماه در پی آغاز اعتراضات مردمی به اعلام انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری ايران، "مرکز بررسی جرايم سازمان يافته" وابسته به سپاه پاسداران با انتشار اطلاعيه‌ای، از مديران سايت‌های اينترنتی خواست مطالبی را که حاوی "تبليغ آشوبگری و تهديد مردم و شايعه باشد" حذف کنند "و گرنه اقدامات قانونی ما می تواند برای آنها بسيار سنگين باشد."

مرکز وابسته به سپاه، معترضان را متهم کرد که با "دروغ‌ها و تهمت‌های ساختگی و سازماندهی شورش‌ها" از طريق اينترنت به"تبليغ آشوبگری" و "شايعه پراکنی" مشغولند. مرکز بررسی جرايم سازمان يافته با تشبيه اين سايتها و وبلاگ ها به مراکزی سازمان يافته، آنها را متهم کرده بود که "با حمايت مالی و فنی شرکت‌های کانادايی و آمريکايی و رسانه های تحت حمايت سازمان های اطلاعاتی آمريکايی و انگليسی (راديو زمانه، راديو فردا، بی بی سی فارسی)" فعاليت می‌کنند.

در تاريخ٣٠ ارديبهشت ماه ١٣٨٩ ابراهيم جباری يکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با اعلام " سپاه دومين ارتش سايری دنيا را تشکيل داده است" به شکل رسمی تشکيل ارتش سايبری را از سوی سپاه پاسداران پذيرفت. تا آن زمان ارتش سايبری در کارنامه خود مسئوليت حمله به سايت های اطلاع رسانی مستقل و اصلاح‌طلب، توئيتر و راديو زمانه را پذيرفته بود.وضعيت بازداشت شدگان و پذيرش اعترافات وب‌نگاران بازداشت‌شده قربانی نگاهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی و برای اعتراف عليه خود به شکل وحشيانه شکنجه می‌شوند. اعترافاتی که سپس برای محکوم شدن‌ متهم در اختيار دادگاه گذاشته می‌شوند.

وحيد اصغری شهروند وب‌نگار يکی از اين قربانيان است. وحيد اصغری متهم رديف اول " اولين شبکه منهدم شده"، بيش از دوسال است که در زندان و در انتظار روشن شدن وضعيت خود است. وی در تاريخ ٢٢ ارديبهشت ١٣٨٧ در فرودگاه تهران به جرم داشتن چند کارت اعتباری دستگير شد. اين جوان ٢٤ ساله که دانشجوی رشته مهندسی در هند است به مدت هفت ماه پس از دستگيری در شرايطی غير انسانی در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه برای اعترافات اجباری و پذيرش اتهامات مختلف از جمله " مدير بزرگترين مجموعه از سايت‌های مستهجن فارسی‌زبان در اينترنت " قرار داشت.

تنها " جرم" وحيد اصغری در اختيار داشتن فضايی در اينترنت و ميزبانی سايت‌ها از جمله "چند سايت متعلق به مخالفان نظام بود" در ٢٥ آذر ماه ١٣٨٨ وی طی نامه‌ای به رئيس شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی شرح کاملی از فشارها و شکنجه‌های متحمل شده را بيان کرده است. اين نامه در اختيار نهادهای بين‌المللی قرار گرفته است. " با چشم بند و دست بند .... و مرا شديدا به چوب بسته و به ـ حالت ـ کاسه سر و به سمت پائين آويزان کردند با طناب و دستبند و شلاق و سيلی می زدند..... ضربه زدن به شکم و پهلو با پنجه بوکس و گذاشتن چاقو زير گلويم و روی رگ دستم و تهديد به قتل و تجاوز جنسی چند نفره به من به زور هر چه می خواستند را تلقين می کردند وبا وعده و اجبار از من اعتراف غير واقعی و کذب و امضا و اثر انگشت و نوار مصاحبه ی ويدئويی جعلی بارها گرفتند.....در حالی که من فقط متهم بودم"بنابر ماده ١٦٨ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران " رسيدگی به‏ جرايم‏ سياسی‏ و مطبوعاتی‏ علنی است‏ و با حضور هيات‏ منصفه‏ در محاکم‏ دادگستری‏ صورت‏ می‏ گيرد.. "

با اين حال در ايران بسياری از محاکمات در پشت درهای بسته برگزار می شوند و گاه حتا متهم هم از برگزاری دادگاه خود بی اطلاع است و بعدا از محکوميت خود مطلع می شود. وکلای متهمان نيز نه به موکل و نه به پرونده وی دسترسی ندارند. در اين باره وحيد اصغری تاکيد دارد " هنوز که هنوز است اجازه ملاقات با وکيل و بررسی پرونده مرا نمی دهند، حتا در صحن دادگاه اجازه حرف زدن و احوالپرسی با وکليم را به من نمی دهند" اصغری "تفهيم"موارد اتهام خود را چنين توضيح می‌دهد "بارها آنان سايت هايی که متعلق به ديگران است به من به کذب نسبت داده اند در حاليکه که بنده در توليد و تهيه ی آن ها هيچ اختيار و دخالتی نداشته ام و در ويدئو های زير شکنجه وا دارم کرده اند تا - را جاسوس اسرائيل بنامم و حسين درخشان را جاسوس وزارت اطلاعات ايران و سيا! به خاطر دريافت عکس های تمسخر رهبر و سران نظام وامامان شيعه در ايميلم به اجبار و اتفاقی اتهامات توهين به امامان و توهين به رهبری و تشويش اذهان عمومی در بارجويی ها به من بستند در حاليکه دريافت آن ايميل ها به اختيار خودم نبوده است به خاطر آگهی های گوگل و استراتژيست گوگل بودن و دريافت پول از آن موسسه ی عظيم فناوری جستجو، اتهام تحصيل مال نا مشروع به بنده زده اند!! "

حسين درخشان، وبلاگ نويس از تاريخ ١١ آبان ١٣٨٧ پس از چندين بار احضار و بازجويی در تهران از سوی مقامات امنيتی بازداشت شد. و امروز پس از محاکمه‌ای ناعادلانه در انتظار صدور حکم و در اختيار سپاه پاسداران قرار دارد. حسين درخشان قربانی سناريو ساخته شده از سوی مقامات امنيتی - قضايی ايران است. وی در وبلاگ خود از اصول انقلاب اسلامی و رهبران آن و از سياست های محمود احمدی نژاد دفاع می کرد، به اتهاماتی بی پايه چون " توهين به مسئولان جمهوری اسلامی و مقدسات اسلامی " متهم شده است.

در اصل اين وبلاگ‌نويس قربانی جنگ داخلی نهادها و جناح‌های اطلاعاتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است."حسين درخشان وبلاگ نويس کانادايی ايرانی‌تبار همچنان در زندان بسر می‌برد، جامعه جهانی و کانادا بايد برای آزادی وی و همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی تلاش کنند." دو وب‌نگار ديگر کوهيار گودرزی و حسين رونقی ملکی در وضعيتی نابسامان و در شرايطی مشابهی بسر می‌برند.

گزارش‌گران بدون مرز ياد آور می‌شود که ايران يکی از سرکوبگرترين کشورهای خاورميانه در عرصه اينترنت است و درليست کشورهای "دشمنان اينترنت "در جهان قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016