پنجشنبه 8 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل حسين درخشان: از سوی دفتر رياست جمهوری هيچ همکاری در راستای تسهيل شرايط و روند پرونده حسين انجام نشده است، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
گفته می‌شود، بازگشت حسين درخشان به ايران با توجه به وعده‌هايی از سوی دفتر رياست جمهوری و شخص اسفنديار مشايی صورت گرفته بود؛ اما به گفته دوستان و نزديکان‌اش قربانی سناريو دستگاه‌های امنيتی شد.

رای دادگاه حسين درخشان، وبلاگ‌نويس ايرانی – کانادايی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی صلواتی صادر شد. او به اتهام «همکاری با دولت های متخاصم، تبليغ عليه نظام، تبليغ به نفع گروه های ضد انقلاب، توهين به مقدسات و راه اندازی و مديريت سايت های مبتذل » محاکمه و در نهايت به تحمل ۱۹ سال و نيم زندان و پرداخت مقادير زيادی ارز خارجی به عنوان جريمه محکوم شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر مهدوی، وکيل حسين درخشان در مصاحبه اختصاصی با رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ايران، ضمن تائيد اين خبر گفت :«امروز شخصا به دادگاه انقلاب مراجعه کردم و موفق شدم رای دادگاه که حدود ۱۵ صفحه بود را ببينم و بنا شد فتوکپی آن را در اختيار من بگذارند اما اين حکم تا کنون به شکل رسمی‌ به من ابلاغ نشده است.»

وی که در هر سه جلسه دادگاه حسين درخشان حضور داشت، در مورد مبنای صدور چنين حکم بی‌ سابقه‌ای گفت: «اين حکم به خاطر اتهامات متعدد صادر شده است. يکی از اين اتهامات همکاری با دول متخاصم عنوان شده است، اما عنوان همکاری با سازمان سيا و موساد در پرونده قيد نشده بود.»

وکيل حسين درخشان در پاسخ به سوالی در مورد مستندات و مدارک ارائه شده در دادگاه به خبرنگار رهانا گفت: «سفر حسين درخشان به اسرائيل و انجام مصاحبه، از نظر دادگاه و دادستان مفهوم همکاری دارد. از نظر من به عنوان يک وکيل چنين چيزی صحيح نيست اما آقايان اين‌گونه فکر نمی‌کنند.»

لازم به ذکر است ، رئيس جمهوری ايران در اوايل سال ۱۳۸۸ و در اوج کشمکش‌های مربوط به دستگيری و محکوميت رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی- آمريکايی به اتهام جاسوسی، در نامه ای به دادستان وقت تهران خواستار رعايت حقوق قانونی خانم صابری و آقای درخشان شده بود.

هم‌چنين گفته می‌شود، بازگشت حسين درخشان به ايران با توجه به وعده‌هايی از سوی دفتر رياست جمهوری و شخص اسفنديار مشايی صورت گرفته بود؛ اما به گفته دوستان و نزديکان‌اش قربانی سناريو دستگاه‌های امنيتی شد.

دکتر مهدوی ضمن تائيد اين مساله اظهار داشت که هيچ همکاری از سوی دفتر رياست جمهوری در راستای تسهيل شرايط و روند پرونده حسين انجام نشده است .

حسين درخشان يکی از نخستين وبلاگ‌نويسان ايرانی است که از سال ۲۰۰۰ در خارج از کشور زندگی می‌کرد و از منتقدان حکومت ايران بود، اما لحن و محتوای نوشته های او از چند سال پيش تغيير کرد و او به تدريج به يکی از حاميان سياست های محمود احمدی نژاد تبديل شد و به نظر می رسد اين تغيير رويه يکی‌ از عوامل بايکوت خبری او در طول نزديک به دو سال بازداشت بوده است.

وکيل حسين درخشان در مورد سکوت خبری و عدم مصاحبه وی و خانواده حسين درخشان با رسانه‌ها، ضمن رد فشار از سوی نهاد‌های امنيتی مبنی بر عدم مصاحبه با رسانه‌ها گفت :«در مورد خانواده درخشان اظهار نظری نمی کنم اما در مورد من هرگز چنين چيزی نبوده است . من به خاطر حفظ وضعيت موکلم سعی‌ کردم به هيچ وجه مصاحبه‌ای نکنم.»

دکتر مهدوی در آخر ضمن ابراز اميدواری نسبت به تغيير اين حکم در دادگاه تجديد نظر گفت:« من متن حکم دادگاه را پس از دريافت با متن کيفرخواست مقايسه می‌کنم و موارد اتهامی را يک به يک بررسی‌ می‌کنم. بعد از ابلاغ رسمی‌ رای نهايتا ۲۰ روز فرصت داريم تقاضای تجديد نظر کنيم. همچنين هفته آينده از دادستان تهران درخواست خواهم کرد که قرار بازداشت او را به قرار کمتری تبديل کند تا بتوانيم مرخصی چند روزه برايش بگيريم چرا که خانواده او به شدت نگران و ناراحت هستند.»

فرشاد محمدی – رهانا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016