یکشنبه 18 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق ۴۵۰میلیون دلاری بین ایران و لبنان در آستانه سفر احمدی نژاد، جرس

در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، وزرای نیرو و انرژی ایران و لبنان توافقی به امضا رساندند، که بر اساس آن، جمهوری اسلامی تسهیلاتی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار در اختیار لبنان قرار خواهد داد تا در بخش‌های انرژی، برق، آب و نفت آن کشور مورد استفاده قرار گیرد.

همزمان با این توافقنامه، سید حسن نصرالله - دبیر کل حزب الله لبنان- که قرار است در سفر هفته آینده احمدی نژاد به لبنان، وی را همراهی کند، طی ضیافت شامی که در لبنان ترتیب داده بود، در یک پیام ویدیویی از مردم آن کشور خواست به طور گسترده از رییس دولت ایران استقبال کنند.

به گزارش مهر، ‌یک هفته مانده به سفر محمود احمدی‌نژاد به بیروت، وزرای نیرو و انرژی ایران و لبنان توافقی ۴۵۰میلیون دلاری در زمینه برق، آب و نفت به امضا رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه السفیر نیز گزارش داد که این توافقنامه روز گذشته میان مجید نامجو وزیر نیروی ایران و جبران باسیل وزیر انرژی لبنان در بیروت به امضا رسید؛ تا بر این اساس، ایران تسهیلات فاینانسی به ارزش فوق در اختیار لبنان قرار می‌دهد تا در بخش‌های انرژی، برق، آب و نفت این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش افزود پروژه‌های سدسازی، آب و فاضلاب و خطوط انتقال برق بخش‌هایی از این توافق‌نامه را تشکیل می‌دهند.

منابع خبری از بیروت خبر می‌دهند که دو توافقنامه مهم دیگر در زمینه نفت و گاز در زمان حضور محمود احمدی‌نژاد در لبنان به امضا می‌رسد.

چندی پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارشی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه ایران در سال ۸۶ نیز برای بازسازی یک جاده در شرق لبنان ٢۵میلیون دلار و برای اجرای طرح‌های توسعه و بازسازی شهر «نبطیه» در جنوب لبنان، یک میلیون دلار کمک مالی کرده است.

حزب الله لبنان، میزبان احمدی نژاد است
همزمان رسانه های عرب زبان و لبنانی گزارش دادند که دبیر کل حزب الله لبنان، در ویدئو کنفرانسی که در یک ضیافت شام پخش کرد، احمدی نژاد را نه یک رییس جمهور بلکه نماینده انقلاب و رهبر ایران نامید . نصرالله گفت: "چهار سال قبل و در حالی که ما در آستانه پیروزی در جنگ بودیم، دولت ایران درخواست ما برای کمک مالی را پذیرفت و لبنان تا کنون چنین سازندگی بزرگ و سریعی را تجربه نکرده بود."

انتقادات به حضور احمدی نژاد
محمود احمدی‌نژاد ٢١مهرماه (١٣ اکتبر) در سفری دو روزه به لبنان می‌رود و این اولین سفر او به آن کشور در پنج سال دولت او، با انتقادات بسیاری همراه بوده است.

یکی از اعضای «ائتلاف 14 مارس» (از منتقدان حزب‌الله) در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، هدف اصلی این سفر را "فتنه‌انگیزی" خواند و گفته است: احمدی‌نژاد با این سفر قصد دارد نشان دهد لبنان تحت نفوذ ایران است و بیروت پایگاهی برای ایران در مدیترانه به شمار می‌آید.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که "تمام مردم لبنان خواهان حضور احمدی نژاد و موافق او نیستند" و تصویری از پلاکارد مخالفین وی که نوشته بودند "لا أهــلاً و لا سهــلاً بولاية الفقيه فی لبنان = لبنان جای ولایت فقیه نیست" را منتشر کرد.

گزارش هایی از هزینه های چند صد هزار دلاری
در آستانه این سفر، گزارش منابع خبری عرب زبان از تدارکات حزب الله لبنان برای سفر احمدی نژاد خبر داده و نوشتند "ده ها هزار نفر برای استقبال از احمدی نژاد توسط حزب الله سازماندهی شده اند. این افراد اغلب از هواداران و اعضای حزب الله و خانواده هایشان هستند. یکی از برگزار کنندگان مراسم که نخواست نامش فاش شود، هزینه تقریبی مراسم روز اول در جنوب لبنان را بالغ بر هشتصد هزار دلار اعلام کرد. بیشتر این هزینه ها صرف تهیه اقلام تبلیغی و اسکان و پذیرایی از مدعوین و سایر برنامه های خواهد شد. او ادامه داد: قرار است از فرودگاه تا مرکز شهر دو طرف خیابان را مملو از جمعیت کنیم و تدارک گسترده ای هم برای تصویر برداری و مخابره تصاویر آن دیده شده است. پس از برگزاری مراسم استقبال در مرکز شهر، سخنرانی رییس دولت ایران در یک ورزشگاه انجام خواهد شد که احتمالا برای اولین بار در چند سال اخیر سید حسن نصرالله شخصا در این مراسم شرکت می کند.

این مقام مطلع درباره بودجه هشتصد هزار دلاری مراسم افزود: البته رقم اعلام شده فارغ از هزینه های تشکیلات حزب الله است. به عنوان مثال سه تیم ویژه از ایران برای حفاظت احمدی نژاد به لبنان می آید که در نوع خود بی نظیر است و البته هر یک از این تیم ها هزینه های خاص خود را دارد.

سفر احمدی‌نژاد برای حمایت از جنبش لبنان است
همزمان ایرنا گزارش داد که علا‌‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، لبنان را از حساس‌ترین و مهم‌ترین کشورهای منطقه خاورمیانه دانسته و گفته است حضور احمدی‌نژاد تاثیر خوبی بر حمایت از مقاومت ملت لبنان خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016