سه شنبه 20 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: اس۳۰۰ آنقدرها مهم نيست، ديگر پيگيری نکنيد! ايلنا

- اجلاس سران حاشيه دريای خزر ماه نوامبر در باکو برگزار می شود
- مذاکرات هسته ای ايران در دو بخش در حال پيگيری است
- در حاشيه اجلاس نيويورک اعلام آمادگی کرديم که حتی در حضور رئيس‌جمهور کشورمان با طرف مقابل مذاکره کنيم.


ايلنا:مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره دريافت غرامت توسط ايران به دليل لغو يک طرفه قرارداد موشک‌های اس۳۰۰ از سوی روسيه گفت: بحث اس ۳۰۰ آنقدر مهم نيست در موردش زياد حرف زده شده است و ديگر پيگيری نکنيد.
به گزارش خبرنگار ايلنا رامين مهمانپرست در اين جلسه که پيش از ظهر امروز در ساختمان سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد در رابطه با تعيين وقت درباره مذاکرات ايران و ۱+۵ دو نکته را قابل تامل دانست و اظهار داشت: اصل مذاکره مورد تاييد ماست ولی به نظر می‌رسد طرف مقابل آمادگی و جديت لازم برای مذاکرات نداشته باشد.
وی با اشاره به اجلاس نيويورک متذکر شد: در حاشيه آن اجلاس هم ما اعلام آمادگی کرديم که حتی در حضور رئيس‌جمهور کشورمان مذاکرات را انجام بدهيم ولی ظاهرا آنها چنين آمادگی نداشتند.
مهمانپرست درباره اظهارات وزير امور خارجه مصر که به حمايت از جمهوری اسلامی از مخالفان داخلی دولت مصر اشاره کرده پاسخ داد و گفت: موضع ما درباره مصر قبلا اعلام شده و مقامات مصری بايد توجه کنند رژيم صهيونيستی از وضعيت داخلی اين کشور به نفع خود سوء استفاده نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: هرگاه وضعيت داخلی مصر بايد بهبود پيدا کند گسترش روابط با اين کشور می‌تواند مطرح شود اما در حال حاضر اين طور به نظر نمی‌رسد. اما بحث ارتباطات مردمی می‌تواند وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نگرانی‌ها در مورد برخورد با حجاج ايرانی در حج تمتع امسال ابراز اميدواری کرد حج تمتع امسال بدون مساله خاصی برگزار شود.
مهمان پرست درباره سفر دو روزه رئيس‌جمهور به لبنان با بيان اينکه اين سفر به دعوت رئيس‌جمهور لبنان صورت گرفته و در چارچوب مناسبات دو کشور و تعميق روابط تجاری و اقتصادی دو طرفه انجام می‌شود گفت: احمدی نژاد در اين سفر با رييس جمهور و نخست وزير لبنان ديدار خواهد داشت و برخی از شخصيت‌های برجسته لبنانی نيز با ايشان ديدار می‌کنند.
وی با اشاره به قراردادهای اقتصادی و تجاری ميان دو کشور، اين قرار دادها را در زمينه‌های آب و برق، ‌بهداشت و تجارت دانست و گفت: نشست تجار دو کشور برگزار شده و اين ديدار می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی و ثبات امنيت لبنان باشد.

* ماهيت رژيم صهيونيستی طوری است که اگر دست به اقدامات نامتعارف نزند همه تعجب می‌کند
مهمانپرست با بيان اينکه برخی از جريانات سياسی يا کشورها، موافق توسعه روابط ايران با کشورهای منطقه نيستند به اقدامات رژيم صهيونيستی در اين زمينه اشاره کرد و گفت: ماهيت اين رژيم به طوری است که اگر دست به اقدامات نامتعارف نزند همه تعجب می‌کند.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی با اشاره به تهديدات و اقدامات تروريستی رژيم صهيونيستی، فعاليت‌های اين رژيم را به دليل اينکه خود اين رژيم فاقد مشروعيت است از روی عصبانيت دانست و گفت: اين فعاليت‌ها برای ما جای اعراب ندارد.

* مذاکرات هسته ای ايران در دو بخش در حال پيگيری است
مهمانپرست با اشاره به مذاکرات ايران و ۱+۵ تصريح کرد: بحث ما و گروه مقابل در دو بخش مطرح شده، که يکی بحث مذاکره ايران و گروه وين است که صرفا در چارچوب مبادله سوخت و براساس بيانيه تهران انجام می‌گيرد و چارچوب اين بيانيه در ۱۰ ماده مشخص شده است.

*حجم فعاليت خانم اشتون کمتر از آقای سولانا است
وی به بحث ۱+۵ در نشست ژنو ۲ مطرح شد اشاره کرد و اظهار داشت: در آن نشست دو بسته پيشنهاد شد که يک بسته را طرف ايرانی و بسته ديگر را طرف مقابل پيشنهاد کرد که البته ما بسته پيشنهادی ايران را قابل بحث می‌دانيم.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی درباره اظهارات خانم اشتون درباره سازوکار تعيين زمان و محل مذاکرات خاطر نشان کرد تاريخ مذاکره را آقای متکی اعلام کرده اما به نظر می‌رسد فعاليت خانم اشتون نسبت به اقای سولانا از حجم کمتری برخوردار است و اگر خانم اشتون بيشتر دقت کنند می‌بيند که ما تاريخ مذاکرات را اعلام کرده‌ايم.
مهمانپرست درباره خبر بازداشت دو نفر در رابطه با پخش ويروس رايانه‌ای در نيروگاه هسته‌ای بوشهر اخبار مربوط به اين ويروس را پيش از حد بزرگ نمايی شده دانست و آن را در چارچوب جنگ روانی دشمن ارزيابی کرد.

*غربی ها به پيام علمای ما توجه کنند
رامين مهمانپرست در رابطه با سياست ديپلماسی جمهوری اسلامی در وحدت جهان اسلام و کار مشترک با پيروان اديان از ابتدای پيروزی انقلاب اظهار داشت: دستگاه سياست خارجی ما اين موضوعات را دنبال می‌کند و اميدواريم دنيای امروز به جايی برسد که به جای جنگ تمدن‌ها و جنگ‌های مذهبی که توسط مقامات و يا اتباع کشورهای غربی دنبال می‌شود جای خود را به گفت‌وگو بدهد.
وی به جنگ اديان در قالب توهين به پيامبر اسلام و قرآن سوزی اشاره کرد و به غربی‌ها توصيه کرد به پيام علمای ما توجه کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اخبار مربوط به سردی روابط تهران و مسکو تصريح کرد: ما اميدواريم کشورهای بزرگ منطقه منافع و اهداف بلند مدت خود را با ملاحظاتی که به منافع ملی آنها مربوط می‌شود، دنبال کنند و به خاطر سياست‌های کشورهای غربی که به فکر تامين منافع خود هستند منافع خود را از دست ندهند.
وی نزديکی کشورهای منطقه را در حل بحران‌ها لازم دانست.

*از ايجاد صلح و امنيت در افغانستان استقبال می‌کنيم
مهمانپرست درباره شورای عالی صلح در افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ايران در قبال تشکيل اين شورا تصريح کرد: ايجاد ثبات و آرامش و برقراری امنيت وآماده کردن زمينه فعاليت بزرگ اقتصادی برای رفع بيکاری در افغانستان جزو سياست‌های ماست و همه کشورهای منطقه بايد کمک کنند.
وی افزود: ما از هر نوع اقدامی که باعث ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان برای داشتن افغانستانی بهتر بشود و در راستای حل مساله مواد مخدر و مبارزه با افراط‌گرايی باشد استقبال می‌کنيم.

*برای مانور مشترک چين و ترکيه تسهيلات در اختيارشان قرار داديم
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با مانور مشترک نظامی چين و ترکيه و موضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی دراين باره اظهار داشت: دو کشور مستقل که رابطه دوستانه‌ای با ما دارند اقدام به برگزاری اين مانور کردند و جمهوری اسلامی با اينکه در اين مانور شرکت نداشت تسهيلاتی را در اختيار اين دو کشور قرار داده است.
وی افزود: موقعيت استراتژيک جمهوری اسلامی در رابطه با اين دو کشور ايجاب می‌کرد تسهيلات در اختيار اين دو کشور قرار بگيرد.

*اجلاس سران حاشيه دريای خزر ماه نوامبر در باکو برگزار می شود
مهمان پرست در رابطه با اجلاس سران حاشيه دريای خزر، مقدمات اين اجلاس را در دست پيگيری دانست و اضافه کرد اين اجلاس‌ در سه مرحله و در سه سطح گروه‌های کارشناسی و کارشناس ارشد ، سطح وزرای امور خارجه و پس از آن در سطح اجلاس سران برگزار می‌شود.
مهمانپرست از اجلاس بعدی سران حاشيه دريای خزر در ماه نوامبر در شهر باکو خبر داد.

*اس ۳۰۰ آنقدر ها مهم نيست، ديگر پيگيری نکنيد!
سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سوالی درباره دريافت غرامت توسط ايران به دليل لغو يک طرفه قرارداد موشک‌های اس۳۰۰ از سوی روسيه گفت: بحث اس ۳۰۰ آنقدر مهم نيست در موردش زياد حرف زده شده ، ديگر پيگيری نکنيد.

*در مورد دستگيری کارکنان روسی نيروگاه بوشهر اطلاعی ندارم
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر دستگيری دو تن از کارکنان روسی نيروگاه هسته‌ای بوشهر اظهار بی‌اطلاعی کرد و در رابطه با کاهش روابط ايران با برخی کشورهای حاشيه خليج فارس که سخنانی عليه ايران مطرح می‌کنند تصريح کرد: دراين‌باره معتقديم حجم روابط بايد مورد توجه قرار بگيرد، ما به دنبال توسعه روابط و افزايش حجم همکاری‌ها هستيم و اگر کشورهايی به هر دليلی باعث از دست دادن سهام خود در بازارهای ايران بشوند بايد بدانند که خود خواسته سهام خود را به کشورهای ديگر واگذار کرده‌اند و هر اقدامی که منجر به محدود کردن فعاليت آنها در ايران شود باعث می‌شود جای آنها توسط شرکت‌ها و کشورهای ديگر پر شود.

*توسعه روابط با آمريکای لاتين در دستور کار است
مهمانپرست درباره روابط ديپلماتيک با کشورهای آمريکای لاتين توسعه اين روابط را جزو دستورکارهای وزارت امور خارجه دانست واضافه کرد: سفرهايی که انجام می‌شود و هيات‌هايی که ردوبدل می‌شود در پی يافتن ظرفيت‌های جديدی هستند و ما آينده اين روابط را خيلی خوب می‌بينيم.

*جناح های سياسی عراق اجازه سوء استفاده به کشورهای بيگانه را ندهند
سخنگوی دستگاه ديپلماسی درباره اخبار مربوط به مخالفت‌های سياسی با سفير ايران در عراق اظهار داشت: رفتار خاصی در آنجا ديده نشده که تلقی مخالفت از آن بشود و طبيعی است تا وقتی دولت مردمی در آن کشور مستقر نشده کشورهای ديگر تلاش می‌کنند به روابط دوجانبه آسيب بزند.
وی ابراز اميدواری کرد: ‌اکثر جناح‌های سياسی عراق اجازه اين اقدامات را به کشورهای بيگانه ندهند.

*نام خليج فارس ابدی است
مهمانپرست درباره مصاحبه وزير امور خارجه کشور کومور درباره نام خليج فارس اين اظهار نظر‌ها را دقيق ندانست و اظهار داشت: خليج فارس نام هميشگی اين منطقه بوده و خواهد بود و همه بايد به اسم واقعی آن صدا کنيم.
وی از احتمال حضور احمدی نژاد در جنوب لبنان و اجتماعات مردمی در محل جنايات رژيم صهيونيستی خبرداد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016