چهارشنبه 28 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار شورای تهران دفتر تحکيم وحدت: تغيير جای شاکی و متهم و سناريوسازی عليه فعالين دانشجويی در پرونده حمله به کوی دانشگاه، دانشجونيوز

شورای تهران دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه نسب به "تغيير جای شاکی و متهم و سناريوسازی عليه فعالين دانشجويی" هشدار داد.

به گزارش دانشجونيوز شورای تهران دفتر تحکيم وحدت در بيانيه خود نسبت ضمن محکوم کردن بازداشت های اخير دانشجويان دانشگاه تهران، نسبت به وضعيت و سلامت دانشجويان اين دانشجويان و همچنين روند رسيدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه ابراز نگرانی کرده است.

متن اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با گذشت بيش از يک سال از فاجعه حمله به کوی دانشگاه تهران، اين روزها شاهد بازگشايی پرونده متهمان اين حادثه در قالب برگزاری دادگاه و احضار و بازداشت تنی چند از دانشجويان بوده ايم. همان طور که انتظار می رفت بار ديگر عاملين اين فاجعه در صدد برآمدند تا با هدف پاک کردن صورت مسئله و تبرئه خود از اين جنايت هولناک، به وارونه نمودن واقعيات و تغيير جای شاکی و متهم دست زنند. برگزاری دادگاه های غير علنی و پرابهام در پشت درهای بسته و احضار و بازداشت دانشجويان بی گناهی که اتهامشان دفاع از حريم دانشگاه و آزادی است، آن هم از طريق سازمان قضايی نيروهای مسلح حاصل افتتاحيه ی جديد پرونده ی کوی دانشگاه تهران است.

در اين راستا برخی دانشجويان از جمله نعيم آقايی، دبير انجمن اسلامی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران، ايوب نعمتی، دبير سابق شورای صنفی دانشگاه تهران، حبيب فرحزادی، سجاد شريفی و کاوه اکبری و برخی ديگر در اين مدت بازداشت شدند و همچنان از وضعيت آنان خبری در دست نيست. همچنين جمع کثير ديگری از دانشجويان نيز پيش از اين در جريان همين پرونده بازداشت شدند و با قرارهای وثيقه سنگين از زندان آزاد شدند. اخباری که اين روزها جسته و گريخته از وضعيت چند دانشجوی زندانی به گوش می رسد، بر دامنه نگرانی ها از سرنوشت اين پرونده به شدت دامن زده است. متاسفانه روند رسيدگی به اين پرونده می رود تا بار ديگر خاطره تلخ دادگاه رسيدگی به حمله به کوی در سال ١٣٧۸ زنده کند. در حالی که فرماندهان و آمران و عاملين اين فاجعه در دادگاه تبرئه می شوند، جمع زيادی از دانشجويان بيگناه به جرم ناکرده سال ها در زندان شرايط سخت را سپری کنند.

در سکوت خبری، مجريان حمله ی هولناک به کوی دانشگاه و همدستان آنان به طراحی صحنه ی رفع و رجوع آن حادثه در قالب فشار و بازداشت و سناريو سازی عليه دانشجويان نشسته اند تا در پس ايجاد فضای ترس ناشی از برگزاری دادگاه های نظامی برای دانشجويان و سپردن آنان به دست ماموران امنيتی، از اين پرونده و پاسخگويی در مقابل اعمالشان خلاصی يابند. در کنار تمام سناريوسازی هايی که اين روزها در حال انجام است، فيلمی که چندی پيش از حمله به کوی دانشگاه تهران منتشر شد، خود به روشنی گويای بسياری از مسايل بود و مجرمان و قانون شکنان اين فاجعه و اعمال و رفتارشان را با دانشجويان به خوبی نشان می داد. اما متاسفانه اين سرنخ های واضح و آشکار رها شده و رسيدگی به پرونده به بازداشت و استنطاق از فعالين دانشجويی محدود شده است.

هنوز داغ فاجعه ی دردناک حمله به کوی دانشگاه تهران در ١۸ تير ١٣٧۸ پاک نشده و آن پرونده به سرانجامی عادلانه نرسيده، اقتدارگرايان به دنبال از سر باز کردن جنايت بعدی پس از انتخابات ٢٢ خرداد هستند. بازداشت دانشجويان بی پناه کوی دانشگاه تهران در روزهای اخير به بازداشت خانواده ی يکی از قربانيان حادثه تلخ ده سال گذشته گره خورده و اين نشان از عمق حساسيت مسئله کوی دانشگاه و نشانگر حساسيت پيچيده اين مجتمع و حملات چندين باره به آن طی ساليان گذشته دارد. چه آن که دانشگاه تهران و کوی دانشگاه از ديرباز به عنوان يکی از مراکز اصلی فعاليت های آزادی خواهانه دانشجويان و جنبش دانشجويی بوه است.

بر همين اساس شاهد هستيم که در کنار رسيدگی معوج و مبهم به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران و متهم کردن دانشجويان در اين زمينه، پس از حمله به کوی و بازداشت ها و جنايت های روزهای اوليه، ديری نپاييد که مسئولان دست به ايجاد تغيير و تحولات گسترده در سطح کوی دانشگاه تهران زدند و با کاستن از تعداد دانشجويان حاضر در کوی و پخش کردن ساکنين در خوابگاه های بی کيفيت و دور از هم در سطح شهر به طراحی نظمی جديد در کوی دانشگاه پرداختند. در همين اثنا اخراج دانشجويان فعال و تاثيرگذار از محوطه ی کوی و بازداشت فعالين دانشجويی ساکن در کوی نيز در دستور کار قرار گرفته است.

شورای تهران دفتر تحکيم وحدت ضمن محکوميت بازداشت دانشجويان، نسبت به وضعيت و سلامت دانشجويان در بند و همچنين روند رسيدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه هشدار می دهد. چرا که اخبار رسيده در روزهای گذشته حکايت از آغاز انحراف در رسيدگی به اين پرونده دارد. در چنين شرايطی لازم است که مناديان راه آزادی، رهبران جنبش اعتراضی، فعالين سياسی و مدافعين حقوق بشری، اعتراض خود را در اين زمينه اعلام و صدای حق طلبی و مظلوميت دانشجويان را به گوش ديگران برسانند.

شورای تهران دفتر تحکيم وحدت٢۸ مهرماه ١٣۸٩


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016